Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Můj první díl této série, který jsem hrál, načež jsem si zamiloval celou sérii. Řím je svým způsobem u mě nepřekonatelný ale zároveň již zastaralý.

Pokusím se tento paradox vysvětlit, Řím sice nemá nejlepší hratelnost, jeho hratelnost je ovšem velice odměňující, kdy máte pocit, že jste něčeho dosáhli. Hra tak v ničem vlastně nevyniká, všechny aspekty jsou tak dobře naporcovány, že se ve výsledku jedná o velmi slušný koncept, který není přeplácaný ale ani dokonalý. Hratelnost je totiž sice úžasná, ovšem jednoduchá i přes dobrý pocit zadostiučinění a to se týká především bitev, UI totiž je celkem slabé na skutečného hráče, můžete odrazit útok na město jen díky třem jednotkám falangy, UI nenapadne, že vás může nejdřív odstřelovat nebo obejít, na druhou stranu při obléhání je zase mapa přizpůsobená tak aby jste měli obtíže UI porazit.
Tedy stručně řečeno, Řím je můj oblíbený díl protože je sice dost jednoduchý, ale zároveň není díky tomu přeplácaný a hratelnost je velice uspokojující.

Nedokonalost UI ovšem neznamená, že jsou bitvy vždy jednoduché, měl jsem neuvěřitelně napínavé bitvy, kde jsem dokázal díky několika na sebe navazujícím manévrům odrazit několikanásobnou převahu. Za nejvíce potěšující jsem shledal kampaň za Římany, protože mají hned po Řecku nejzajímavější armádu. Tahová část hry je středně náročná až jednoduchá, nemusíte se starat o moc věcí, pokud zrovna neřešíte senátní úkoly, tak většinu času pouze stavíte města, rekrutujete a polovinu hry trávíte na bitevní mapě. Hodně zde záleží na výdrži vaší armády, pokud jsou vaši vojáci unaveni, je lepší je stáhnout z bitvy a do linie poslat svěží zálohu, je tedy lepší mít za svou hlavní linií vždy další legionáře po ruce. Pak je zde ještě falanga, která je z předního útoku doslova neporazitelná.

Na hře musím nejvíce ocenit bitevní mapu a hudbu. Bitevní mapy totiž skutečně kopírují mapu kampaně, je to v podstatě zmenšená Evropa rozkouskovaná na kostičky, když bojujete na Sicílii, skutečně na bitevní mapě vidíte onu slavnou sopku Etnu, každé město je také zasazené v terénu podobnému tomu z kampaně. Tento aspekt se bohužel do dalších dílů nedochoval, na jednu stranu škoda, na druhou pochopení, že dělat takto velkou mapu by bylo nemožné pro vývojáře a tak v dalších dílech už bojujete pouze na několika setech map, které mají pouze daný teren připomínat, ne však kopírovat.
Hudba v této hře je velmi nádherná a tempo udávající a řekl bych, že možná i nejlepší z celé série, zatím jsem nehrál díl, kde by mě hudba více nadchla ať už v boji, nebo na mapě kampaně.

Ostatní barbarské národy jsem neshledal za natolik atraktivní, abych je hrál, hrál jsem tedy pouze za Římany a řeky. Dále bych za zajímavé národy označil Egypťany a Kartáginský, zbytek je nudná pakáž, za kterou nedoporučuji hrát, neb nemají co nabídnout.

Pro: Antika, boje, hudba, vybalancovaná hra, bitevní mapy, celková hratelnost, atmosféra.

Proti: UI, barbarské národy jakožto hratelný národ.

+12
  • PC 85
Jednou za čas se objeví něco, co vám svou epičností a propracovaností vystřelí mozek z báně. Aby jsem však konečně pochopil mimořádnost této hry, musel jsem si položit několik otázek.

Která hra mi někdy zlepšila známku z dějepisu? Která hra mi takto poutavě ukázala jak zajímavé dějiny - ne jen ty římské - mohou být? Jo, byl to Rome. Gamesa, která to díky svému nadčasovému enginu dotáhla do programu history channelu.

Rome byla má první zkušenost z Total War sérii a sakra, že to byla jízda! Vše v této RTS řve na plný kolo Epické! Od rozsáhlosti světa, množství druhů jednotek, hudby a samozřejmě samotných real-time bitev. Navíc to pro mě, jakož to nováčka série bylo díky skvělé přístupnosti hrozně snadné na pochopení.

U jedné kampaně se dá strávit několik desítek hodin! V jednu chvíli se mi nedařilo a myslel jsem, že to projedu, ale vyhrajete pár důležitých bitev a jdete nahoru. Kampaň v Rome je plná zvratů, velkých proher a vítězství. Technická stránka nestárne. Bitvy stále vypadají velmi dobře. Vynikající hudba, která se mění v závislosti na situaci dává bitvám nádech důležitosti. Pocit když vyhrajete bitvu proti trojnásobné přesile po střetu tisíců jednotek a generál začne provolávat vaši slávu s asistencí epické hudby....to je zkrátka boží pocit! Touha setnout hlavu nějakému barbarovi a obsadit další provincii rostla s každou vyhranou bitvou či dobitým městem.

AI není dokonalé, ale to vzhledem ke stáří dá odpustit (kdyby dvojka měla jen z části tak funkční AIčko), diplomacie a stavba měst je jednoduchá, což mě osobně nevadilo. Zkrátka není moc, co by se ROME dalo vytknout. Je to podle mě nejlepší hra ze série a vůbec jedna z nejlepších her v žánru. Je to jeden z mála případů, kdy učení může být i sakra zábava. škola hrou, škola hrou lidi.

Pro: Bitvy, rozsáhlost, engine, hudba, přístupnost.

Proti: Že to není zavedené na školách jako povinná učební pomůcka......

+13
  • PC 90
Dlouho už jsem nezkoušel žádnou strategii. Rome jsem si ve své době šetřil tak dlouho až jsem se k ní vůbec nedostal. To už je však napraveno a tak mohu směle přejít k hodnocení.

Interface a celkový vzhled hry je na svou dobu velice pěkný. Obzvláště velké množství 3D jednotek v pohybu bez sekání si zaslouží obrovskou pochvalu. Také taktická mapa na které se celá hra odehrává je opravdu bezchybná. Poprvé jsem zde měl pocit, že skutečně řídím armádu. K tomu přispívá jednoduchý systém řazení jednotek do oddílů a intuitivní udílení rozkazů. Systém správy měst je celkem zábavný, hlavní předností je pak možnost zlepšování hrdinů, i včetně tolik kontroverzní smrti. Sám se nemohu rozhodnout zda tohle tvůrci vymysleli dobře nebo ne.

Spornou stránkou je diplomacie, sice potěší její přítomnost, ale je opravdu osekána na minimum a leckdy se chová nelogicky.

Ohledně mínusů celé hry. Do očí bije asi jeden a s ním je pár drobnějších spojeno. Tím problémem je obtížnost celé hry. Ta je hodně zjednodušená. V bitvách není výzvou přechytračit AI. Peněz je také tolik, že jsem je během hry řešil jen prvních několik tahů. Pro mě osobně je trochu mínusem i stereotyp. Kdy po dobití prvních 10 regionů už vás vlastně nic nečeká. Pouze barvíte mapu. Ovšem chápu, že někomu to vůbec vadit nemusí. Tohle je tedy spíše můj osobní pocit.

Celkově se jedná o povedenou hru. Hodnocení opět logicky umocňuje datum vydání. I po více než 10 letech hra neztratila své kouzlo a určitě zkusím i další díly.

Pro: Taktická mapa, plynulost grafiky i při množství jednotek, správa měst a hrdinů, skvělé taktické boje.

Proti: Jednoduchá obtížnost, umělá inteligence, pro někoho po čase stereotypní.

+11
  • PC 90
Podle Steamu jsem u téhle hry strávil 65 hodin a já mu to věřím! Tuhle hru nejde jen nakousnout, ale musíte ji slupnout i s ohryzkem. V devět večer si člověk řekne: "Poslední kolo a vypínám" a najednou je půlnoc a vy pořád klikáte na další kolo, abyste věděli, jak se vám vaše připravovaná strategie vydařila. Bitvy jsou epické, správa měst je zábava a nemůžete přestat hrát do doby, než celá mapka bude vybarvena vaši barvou. Ale bohužel nemůže být zážitek stoprocentní z důvodu slabé AI. Což o to, v bitvách to ještě jde, ale s diplomacií a ekonomikou jsou na štíru. Nejednou na mě zaútočila frakce o 20-30 provincií chudších. Útočili vesele se dvěma armádami, které když zničíte, připravíte je tím o všechno vojsko. Nepochopitelné. Pokud se ale oznámené pokračování bude těmto neduhům vyhýbat, (o čemž nepochybuji) bude nás čekat strategie roku!

Pro: epické bitvy, spousta frakcí, správa měst, proslovy generálů

Proti: Slabá AI, diplomacie, časem zevšední

+22
  • PC 100
Nakonec musím dát 100% (dnes dohráno za Brutovce na very hard / very hard) Sice se občas chybička najde, ale je jich po čertech málo. Když srovnám délku hrací doby s ostatními strategiemi, musím zaplesat. Výborná muzika, atmosféra. Neskutečně grandiózní kampaň :)

Pro: Velká mapa, strategicko taktické prvky, rodokmen, hudba, atmosféra, délka, provázanost herních prvků..

Proti: některé prvky časem začnou otravovat: neustálé řešení nepokojů, neustálí bandité, někdy chyby u UI jak na velké mapě tak v bitvě (most přes řeku)

+12
  • PC 90
Pokud chcete opravdu zažít bitvy starověkého světa tak je Rome Total war hra pro vás. RTW je v mnoha drobných věcech rozdílná. Například, že po rozehrání kampaně za jednu ze tří římských frakcí, je to, že nesmíte zaútočit na jinou římskou frakci bez dostatečné popularity. Nezbývá vám tedy, než zaměřit svou expanzi mimo Apeninský poloostrov na jiné národy – Řeky, Egypťany, Kartagince, Španěly, Galy, Germány a mnoho dalších,. Expanze je prostě v této hře nutnost, protože bez ní se vyhrát nedá. Kromě bojů se musíte také zaměřit na správu svých měst aby vám vydělávala dost pěněz a aby se města nebouřila. Pokud se vám město vzbouří ihed se přesune pod kontrolu rebelů s poměrně početnou armádou a vy z něj nemáte nic.

Co je na této hře fantastické je herní systém. Celá mapa je rozdělena na několik území, která ovládají jednotlivé frakce. Frakce mají své vůdce a členy, kteří velí armádám a za boj získávají zkušenosti. Pokud napadnete armádu přesunete se do bitevního módu, kde už nestačí jen mít lepší jednotky, ale také mít správnou strategii na které jednotky zautočit a na které né. Například není dobré útočit na fanagu zepředu, ale ze zadu nebo ze stran kde je zranitelná. Terén je rozmanitý a mlžete svojí armádu schovat v lese a napadnou nepřítele ze zálohy nebo se opevnit na mostě. Pkud si myslíte, že máte dostatečnou převahu (kterou vám při napadnutí armády naskočí v prním okně kde máte počet vojáku a velitele. Nedoporučuju se na dané číslo převahy 100% spoléhat) a nechce se vám bojovat můžete dát automatickou bitvu Za samotnou kapitolu stojí zmínit dobývání měst. Boj vojáku na hradbách nebo v ulicích měst a vaši vojáci které vidíte ve obléhací věži šplhat nahorů na nepřátelské hradby, grafika měst kde cílem je obsadit střed města a brána kterou máte obsadit.

S jinými frakcemi můžete pomocí diplomatů uzavírat spojenectví nebo podplácet nepřátelskou armádu aby se rozpustila nebo přidala k vám. Můžete si budovat špehy kteří vám prozkoumají armádu, kterou má ve městě nebo si vybudujete vrahy a budete s nimi likvidovat nepřátelské členy frakce (moje oblíbená činnost). Římské frakce příjímají mise od senátu, které jsou důležité pro propularitu u senátorů a u lidí. Pokud se znelíbíte Senátu vyhlásí vám válku a spolu s ním zbylé dvě frakce. Pokud jste příliš populární u lidí Senát vás začne podezírat, že chcete získat moc jen pro sebe a dá vám na vybranou popravit člena frakce nebo vám on a další frakce vyhlásí válku.

Pro: Mód bitev,dobývání měst, herní systém, šehové a vrahové, možnost diplomacie

+11 +12 −1
  • PC 90
Nejlepší a taky nejatmosferičtější Total War. Super hra, kterou kazí bohužel dost špatná A.I. a pro delší hraní malá možnost správy měst.
-3 +4 −7
  • PC 90
KLADY:
+ Perfektní taktické orgie
+ Zábava na dlouhé týdny (popřípadě měsíce: Jednou z nej. předností RomeTW je slušná znovuhratelnost)
+ Historie "vykládaná" zábavnou formou (je přeci jen záživnější přímo se jí zúčastnit a třeba ji i změnit, než se "nudit" v hodinách dějepisu) - a ne, hnidopichové se obtěžovat nemusí, vím, že to není žádná virtuální exkurze do antického světa ve vší přesnosti... leč rozhodně si z toho něco odnesete a leckdy to může být i více, než z hodin dějáku - smutné, ale faktické:)
+ Velké množství nastavení, měl by to zvládnout legionář, centurión i Caesar:)... I když, pravda, zas tak těžké to ani na "těžké" není. Vlastně, je to spíš mínus.
+ Proslovy generálů (minimálně první dva tři dny vás to bude bavit.. pak budete spíše čekat na nějakou novou větičku)
+ Správní/vládní složka hry na velmi slušné úrovni, třebaže se jedná o primárně bojově zaměřenou gamesu
+ Zvuk a Hudba
+ Vlastnosti generálů!

ZÁPORY:
- Občas trošku stereotypní
- Nízká rozmanitost senátních misí
- Diplomacie mohla být propracovanější - všechny národy se zde chovají úplně stejně a často i nesmyslně - proč vás proboha napadne usmolená hrstka nepřítele i přesto, že: 1. Má dvě tři zabraná území a vy 20, 2. Nemá žádného spojence a vy jich máte několik, 3. Nejste na jeho území ani na území blízkém jeho, 4. Útočníci jsou i podle počítačové projekce sil armád slabší.. Na nejvyšší obtížnosti:((.. proč raději nejednají skrze diplomacii a nepokusí se vás, třeba za finance nebo území, přemluvit ke spojenectví.. škoda
- Pro někoho možná stárnutí generálů, které je sice realistické, ale moc nepotěší, když vám pojde dlouho šlechtěný bomber.. mně to ale nijak zvlášť nevadilo. Vysokou obtížnost mám rád a pokud vám desetihvězdičkový vojevůdce exnul na nepřátelském území před rozhodující bitvou, užil jsem si oné náročnosti dost a dost :)
- Obtížnost i při nejtěžším nastavení stále nedosahuje úrovně, která by po několika bitvách a zjištěních, jak se počítač (stále stejně, stejně hloupě) chová, představovala výzvu. Jste pak vlastně rádi, když vaše malé, slabé vojsko s neschopným vojevůdcem napadne z několika stran početně mnohem silnější nepřítel.. Podle mě byste si na "very hardu" měli v takové situaci povzdechnout, pokřižovat se a prohlásit, že "jste v prdeli".. a pak možná, při slušné dávce štěstí a především díky bezchybné strategii vyjít vítězně se zbytečkem armády... V Rome:TW jsou však tyto momenty po pár dnech hraní skoro jediné (mluvím stále o nejvyšší obtížnosti), jež vám rozproudí krev a donutí vás se trochu snažit.

CELKOVÉ HODNOCENÍ:
Jedna z nejlepších her daného žánru. Chyb si příliš nevšimnete, dokud vás bude Rome bavit (což bude jistě velmi dlouhá doba), štvát vás začnou až potom:) Od dob Shogunu velký skok kupředu, přesto je co zlepšovat - ne že by někdy nebylo...
+12 +14 −2