Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 35
Proteus možná jako interaktivní kus umění má své momenty, ale zdráhám se tohle nazvat hrou. Ani audiovizuál sám o sobě mi nepřišel nikterak pozoruhodný - pixelartovou stylizaci narušuje nízkopolygonový terén a některé objekty, všeobecně variabilita ani detailnost prostředí neohromí, o mizerném dohledu nemluvě. Velmi výjimečně překvapí nějaký grafický efekt.

O něco lépe je na tom hudba, která má silnějších chvilek povícero, ale většinu času mi kakofonie zvuků spíš lezla krkem.

V podstatě principem "hry" je prozkoumávat relativně malý vygenerovaný ostrov, na kterém je několik málo "zajímavých" míst, což v tomto případě neznamená ani tak to, že by snad místo bylo nějak výrazně zajímavé, ale že na onom místě je něco, co není všude jinde, takže jít se na něj podívat z blízka je asi jediná věc, která dává smysl. Mezi tím se posune herní čas do noci, zpřístupní se možnost přenést se do dalšího ročního období, tohle se tudíž ještě 3krát opakuje (a obvykle je všechno v podstatě stejný) a pak je konec. A přestože celá ta věc je dost krátká, na konec jsem se začal těšit hodně brzo.

Co se mě týče, můžou si podobné umění autoři narvat hluboko do análu a spokojeně tam s ním kroutit. Proteus není hra, alébrž ztráta času. A peněz. Ze hraní 4m33s of Uniqueness jsem si odnesl lepší zážitek, včetně pocitu, že fakticky něco hraju.
+11
  • PC 50
No k této hře, spíš by se hodilo označení krátký interaktivní film, se toho moc napsat nedá. V podstatě prozkoumáváte ostrov v pixel artovém provedení, na kterém se střídá den s nocí a všechna roční období od jara až do zimy. Podle ročního období se samozřejmě ostrov proměňuje do různých barevných variací a po absolvování jara, léta, podzimu i zimy a celkové herní době kolem 45 minut hra náhle končí, zčerná vám obrazovka a konec, nic... dostáváte se zpátky do hlavního menu a máte možnost si zahrát hru znova.

Ale nad tím jsem nepřemýšlel ani setinu sekundy. Těch 45 minut herní doby mi bohatě stačilo a na rovinu říkám, že ji klidně mohli zkrátit na půl hodiny. Samotný ostrov, který působí značně pustě a nezajímavě, projdete za pár minut, prozkoumáte co se dá, narazíte na opuštěnou chajdu a pár zvířátek, a pak už se začínáte trochu nudit. Naštěstí během hry hraje neustále nějaký zvukový podklad, hudbou bych to příliš nenazýval, který místy graduje, a sem tam se i dočkáte nějakého grafického efektu, který hraní značně oživí a díky tomu při hraní neusnete, což tvůrcům dobrou vizitku určitě nedělá.

Jako forma relaxu je Proteus určitě fajn, zpočátku jsem byl z hraní docela nadšený, ale po pár minutách mi začalo docházet, že to dlouho nevydrží a nemýlil jsem se. Vážně pochybuji, že se k hraní ještě někdy vrátím. Navíc je také nutné zmínit, že hra není úplně pro každého. Když to porovnám například s hrou Dear Esther, z které se Proteus nepochybně trochu inspiroval, tak Proteus pokulhává ve všech ohledech. Dear Esther je prostě o několik tříd výš, ať už co se týče grafického provedení, tak i všeho ostatního, včetně umělecké stránky. Navíc v Proteusovi není žádný příběh či něco, co by vás táhlo dál v hraní. Autoři se zřejmě snažili o umělecký počin či vytvořit prostě něco trochu odlišného od všeho ostatního, co u her známe, nabídnout hráči trochu něco jiného, avšak velkou díru do světa rozhodně neudělali.
+10
  • PC 45
Proteus patří do kategorie her neher. Prakticky celá hra je o tom, že si užíváte krásy ostrova, na kterém se vystřídají všechna roční období. Po vizuální stránce je hra skutečně velmi pěkná a je radost se na ostrov dívat. I hudba hře dodává úžasnou atmosféru.

Bohužel je to nudné. Ostrov není nijak velký a brzy jej prozkoumáte a zjistíte, že, až na honění zvěře, zde není co dělat a začnete se nudit. Možná proto dohrání zabere jen asi půl hodiny.

Celkově musím Protea hodnotit záporně, protože prostě nejde o hru ,ale jen umění jež si mi líbilo, ale zároveň mě asi po 15 minutách začalo nudit. Je to originální, ale originalita se nerovná zábava. Popravdě bych takovou hru čekal spíše jako freeware.

Pro: Krásná grafika, hudba

Proti: Nuda, málo obsahu

+8
  • PC 20
Hra, přirovnávána často k Dear Esther, mi už dlouho vrtala v hlavě a tak sem si jí teda prošel. Nebudu snad ani tak hanit naprostej bezúčel svýho putování po infantilním ostrově, kterej se člověku bohatě okouká už v prvním dějství, ale spíš odpornou grafiku, která mě celou dobu odrazovala. Naštěstí je to směšně krátký.

Uvedené zachraňuje snad jen hudba, která sic se mi nelíbila, tak je jediná, co stojí na tomhle počinu za zmínku.

Jakési pozitivum – tedy že se ostrov generuje vždy náhodně, já osobně považuju spíš za fail, jelikož takhle opravdu prostředí neskýtá nic zajímavýho, co by stálo za to.

20%

Pro: místy zajímavá hudba (to neznamená, že je dobrá)

Proti: grafika, bezúčel, ztráta času

+7
  • PC 40
Hraní této hry jsem pořád odkládal. To proto, abych si atmosféru "uměleckého díla" pořádně vychutnal. Když už jsem k tomu v brzkých ranních hodinách usedl, čekal jsem nějaký zážitek, případně relax.

Bohužel ani jedno z toho nenastalo. Hra je totiž tak trošku blbá. A nudná. Jako freeware by to možná byla zajímavá pětiminutovka, chtít za toto peníze ale beru jako krádež. A přitom by hra nemusela být tak špatná. Během hraní jsem se dost nudil, a tak mě napadlo pár bodů, jak ten zážitek vylepšit:

- Trochu motivace. Honění se za hopsajícím králíkem (nebo tak něco), který navíc ani po 10 skoku nevybouchne, přestane brzy bavit. Když jsem poprvé spatřil opuštěnou chaloupku, měl jsem radost. Opustila mě však hned, když jsem zjistil, že bude opravdu opuštěná. Nic se tam totiž neděje! Stačilo by pár easter eggů. Třeba nějakou jeskyni, kde když naženete slepice, dostanete za odměnu vejce, ze kterého se vylíhne kuře a to bude růst postupně s měnícím se obdobím. Třeba.

- Zvětšit ostrov nebo zkrátit herní dobu. Jde o to, že celej ostrov projdete za pár minut ještě v prvním ročním období. Potom pořád zbývá dost času, než se počasí změní. A ono jen tak stát a čekat, než začne padat sníh mě moc nebaví.

- Více interaktivity. Většinu hry jsem strávil lákáním těch pitomých králíků/klokanů do moře. To jediné tam jde dělat. Kdyby to aspoň plavalo zdechlé na hladině... ale ono si to prostě zmizí a basta. Zase to nemusí být nic velkého. Třeba jen házení oříšků veverkám a následné sledování, jak si jej odnáší na strom.

- Tlačítko pro skok :-). Nevím jak ostatní, ale když mě hra přestává bavit, začnu skákat a zkoušet, kam až to jde vyskočit a hra mi vydrží ještě o pár minut déle. Ještě lepší by mohl být nějaký cheat pro létání/jetpack. Možnost vidět ostrov z ptačí perspektivy by mohlo zážitek ze hry zase o kousek posunout.

Nejspíš to ale má svůj důvod a proto je hra taková, jaká je. Jen mě (a jak se dívám i většině hráčů z DH) nesedla... Trochu delší komentář. Tak už snad jen, že hra má i světlé stránky. I tak hnusná grafika může někdy, hlavně v noci, příjemně překvapit. Někdy je i pohled z většího kopce hezký. Horší to je v pohybu. Jo a topit takhle zvířátka v realitě taky moc nejde (nejsou tak blbá).

Pro: někdy Grafika, někdy Zvuk

Proti: Nuda, chybí Motivace vydržet, chcou za to Prachy!

+7
  • PC 75
Originální hříčka (především z vizuálního hlediska) oděná do roztomile barevného čtverečkovaného retro kabátu. Pokud je zde nějaká pointa, smysl či vyústění, hrdě přiznávám, že jsem je nenašel. Jedná se v podstatě jen o možnost nostalgicky a bezcílně bloumat po mile zpracovaném virtuálním světě a dumat... např. o životě brouka apod. Což mě, coby přemýšlivého morouse, docela uspokojuje. Nicméně nějaká ta pointa by neuškodila (pokud pointou není absence pointy). Opět se dostáváme k dilematu, zdali Proteus má smysl hodnotit jako hru. Já už se nicméně do této polemiky znovu nepouštím (been there, done that...) a hodnotím jej čistě za celkový dojem.

Pro: originální vizuální zpracování

Proti: absence příběhu či pointy

+4