Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Project AM2R: Return of Samus

Another Metroid 2 Remake

Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
freeware
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
06.08.2016
Vývojáři:
DoctorM64
Oficiální stránky:
http://metroid2remake.blogspot.cz/
Fanouškovský remake hry Metroid II: Return of Samus, původně vydané pro handheld Nintendo GameBoy v roce 1991. Hratelností vychází z Metroid: Zero Mission, oficiálního remaku původního Metroidu a předělává původní monochromatickou grafiku do 16bitové barevné škály, rozšiřuje hru o několik nových sekcí a předmětů a přidává chybějící in-game mapu a deník zaznamenávající příběh. Hratelností je AM2R totožný s původními hrami Metroid - jedná se o plošinovky s otevřeným světem, kde postupně nacházíte vylepšení, která vám dovolují prozkoumávat další části herního světa - za všechny jmenujme třeba Spider Ball, který Samus v její Morph Ball formě dovoluje přichytit se ke stěnám a lézt po nich.

Po událostech prvního Metroidu poslala Galaktická federace na domovskou planetu organismů Metroid, SR388, několik týmů speciálních jednotek, aby s hrozbou Metroid skoncovaly jednou provždy, ale poté, co se všemi ztratila kontakt, je Federace nucená poslat tam jediného člověka, který má s Metroidy předchozí zkušenost - nájemnou lovkyni Samus Aran. Na planetě SR388 čeká na Samus několik desítek Metroidů, kteří postupem času mutují a získávají nové, nebezpečné schopnosti...

Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře


Herní výzva #8

Jako malý jsem se dostal ke GBA hře Metroid Fusion a byl jsem z ní úplně uchvácený. Byla úplně jiná, než všechny ostatní plošinovky, které jsem kdy znal - tehdy jsem samozřejmě nevěděl, že společně se sérií Castlevania položily předchozí díly série základy žánru příznačně známého jako "metroidvania", žánru plošinovek založených na exploraci oteřeného světa, v jehož průzkumu vám brání jen vaše vybavení a ne umělé rozdělení na úrovně. Díky Metroid Fusion se metroidvanie staly jedním z mých nejoblíbenějších žánrů a i když jsem jich od té doby docela dost hrál, tak žádná se tak úplně nepřiblížila k Fusion. Letos jsem si tedy konečně doplnil vzdělání a zahrál si další díly ze série, Zero Mission a Super Metroid a můžu dosvědčit, že moje vzpomínky nelhaly a na eleganci designu Metroidu se jen tak nějaká jiná plošinovka nechytá.

Jako málokteré hry dokážou zachytit tu atmosféru nepřátelského a tajemného mimozemského světa a ten pocit zadostiučinění, kdy na začátku opatrně nakukujete do neprozkoumaných jeskyní a na konci těmi stejnými jeskyněmi prolétáváte jako nůž máslem. Přidejte ještě chytrý level design, který si vystačí bez jakýchkoliv ukazatelů, ale naučí vás hru hrát jen s pomocí enviromentálních nápověd (jako třeba geniální sekce ve Super Metroid, kde vám dojde, že jste od začátku hry uměli wall jumping) a perfektní, bezproblémové ovládání a máte v rukou klasiku, kterou se plošinovky inspirují dodnes.

Z hlavní série mi zbývalo zahrát si jen Metroid II: Return of Samus, do kterého se mi moc nechtělo - zkoušel jsem to, sice nejsem nějak zvlášť náročný na grafiku, ale černobílá hra s rozlišením 160x144 a absencí mapy je přece jen trochu moc. Proto jsem s nadšením sáhl po AM2R - fandovském remaku druhého Metroidu, na kterém týpek říkající si DoctorM64 sám pracoval už deset let. Jako u většiny takovýchto fandovských děl jsem nevěřil, že by AM2R někdy spatřilo světlo světa - DoctorM64 sice docela pravidelně vydával nadějně vypadající screenshoty, informace o průběhu vývoje a dokonce i hratelná dema, ale myslel jsem si, že to buďto vzdá nebo dostane stopku od Nintenda. Před zhruba měsícem se na jeho blogu ale objevil příspěvek s odpočtem na 6. srpna 2016 - třicet let od data vydání původního Metroidu na NES. A světě div se, nebyl to žádný hoax, toho data se tam vážně objevil link ke stažení plné hry! Okamžitě jsem ji stáhl a pustil se do hraní.

Zkraje je důležité říct jednu věc - žádná fandovská hra nemá nejmenší právo být takhle kvalitní. Je až neuvěřitelné, jak dokonale se povedlo amatérskému autorovi napodobit a v něčem i překonat legendární hry od takové herní kapacity, jakou je Nintendo. Dokonalou iluzi, že to není neoficiální hra, "kazí" jen to, že při hraní s xboxovým gamepadem vidíte v menu ikonky xboxových tlačítek - ale kdyby mi do ruky někdo strčil 3DS s touhle hrou a řekl mi, že je od Nintenda, nemám mu nejmenší problém věřit.

DoctoroviM64 se povedlo hned několik věcí - povedlo se mu z ošklivého kačátka metroidí série udělat hru, která nemá nejmenší problém postavit se vedle her ze SNES a GBA, aniž by změnil podstatu originálu a udělal z toho jen klon Super Metroid. Povedlo se mu skvěle zachytit atmosféru původní série, díky perfektní 16-bitové grafice a soundtracku, který ke hře padne jako prdel na hrnec. Povedlo se mu zachovat level design originálu, aniž by opakoval jeho neduhy - zachoval ty dobré části, ořezal ty zbytečné zdlouhavé (což byla jedna z hlavních výtek vůči originálu, spousta dlouhých, prázdných chodeb, které vypadaly jedna jako druhá) a přidal nové, které do hry úplně přesně padnou. Povedlo se mu dokonale napodobit ovládání a pohyb postavy ze Zero Mission, které mi okamžitě padlo do rukou a v nastavení nabízí tolik možností, že se musí zavděčit úplně všem. Povedlo se mu přidat do poněkud spartánského gameboyového originálu prvky z dalších dílů bez toho, aby to působilo rušivě. Povedlo se mu navrhnout ty nejlepší bossfighty v historii značky!

Je to prostě skvělé. Všechny věci, které bych tomu vytkl, jako třeba až nezvyklá lineárnost a stereotypní boje s Metroidy, jsou převzaty z originálu, ale původní práci autora se nedá vytknout zhola nic. Díky snaze DoctoraM64 si konečně můžou všichni zahrát Metroid sérii bez rušivého přeskočení ke gameboyové dvojce, za což mu patří můj velký dík. AM2R jsem dohrál za necelých pět hodin s 75% sesbíraných předmětů, což mi přišlo jako víceméně ideální délka, i když bych uvítal, kdyby ta hra byla trochu delší, ale původní Return of Samus nejde nafukovat donekonečna. Pokud máte rádi Metroid nebo prostě jen kvalitní plošinovky, můžu AM2R jen doporučit.

Má to ale smutnou dohru - v okamžiku, kdy se zpráva o vydání AM2R začala šířit po internetu, dostala se samozřejmě i k Nintendu, které bohužel zareagovalo podle očekávání - okamžitě nechalo smazat všechny oficiální linky ke stažení pro porušení autorských práv (ale samozřejmě, jelikož internet je internet, tak už šíření AM2R nikdy úplně nezabrání). Nedá se tomu sice divit, ale pořád je smutné, že Nintendo bez milosti nechalo stáhnout desetileté úsilí fanouška, který v podstatě sám dokázal vytvořit lepší Metroid hru, než Nintendo udělalo za poslední dekádu a na kterou můžou díla jako Other M a Federation Force jen závistivě koukat zpovzdálí. A na rozdíl od Nintenda, které se k příležitosti 30. výročí série ani neobtěžovalo tweetnout jediný tweet, je vidět, jak moc si té série cení.

Všechno nejlepší k třicátým narozeninám, Samus. Třeba se Nintendo jednou vzpamatuje a vzpomene si, co lidé od Metroidu chtějí. A třeba je k tomu nakoplo AM2R.
+3+3 / 0