Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Portal 2 jsem si pochopitelně ujít nenechal a překvapilo mě, že na předpotopní šunce co mám šlape bez problémů hra z roku 2011. Portal 2 je ve všech ohledech dopilovanější, vymazlenější a zábavnější než první díl.

Už samotný příběh stojí tentokrát za to. Chell se probouzí po mnoha letech spánku, celá Aperture je v troskách, mnohé místnosti jsou později dostavovány za pochodu. K útěku ji pomáhá přitroublý robůtek Wheatly, kterému se hned na začátku podaří probudit Glados a začíná klasika. Testovací místnosti komentované sžíravými, sarkasticky jedovatými notně pomstychtivé Glados. A pak přijde zvrat jak blázen kdy se k moci dostává Wheatly, kterému nechybí Gladosiny ambice, ale zato postrádá její schopnosti. Glados je redukována na bramborovou baterku a stává se nedobrovolně Chelliným spojence. Nechybí tentokrát ani představení zakladatele firmy Cave Johnsona, odhalení minulosti Glados i Wheatlyho a celé je to zakončené parádním finále, které příběh opravdu uzavírá a úžasnou scénkou se zpívajícími roboty. Možná jeden z nejpamětihodnějších konců hry, co znám.

Graficky se toho moc nezměnilo, ale je vidět, že tvůrci nemají problém se zobrazováním rozsáhlých komplexů a areálů a všechno to vypadá zatraceně dobře.

A hratelnost? Vynikající. Zhruba půlku času strávíte v testovacích komorách a půlku času budete procházet různé zapadlé části Aperture. Hra je odhadem asi 2-3x delší než první díl, zabralo mě to dohrát většinu dne a nabízí kromě starých známých věcí i spoustu novinek. Světelné mosty, silové tunely, katapulty, lasery které lze směrovat pomocí odkláněcích kostek. A především gely s těmi si užijete zábavu. Modrý slouží ke skákání, červený k rozbíhání, bílý pak k obarvení ploch, na kterých původně portál nešel vytvořit.

Přiznám se, že narozdíl od prvního dílu tady mozek dostává zabrat, často ani netušíte co vlastně tvůrci po Vás chtějí, kam jít, ale na drtivou většinu hádanek jsem přišel sám. Jen asi 2-3x jsem mrknul pro inspiraci do návodu :) Díky množství nových prvků je to občas makačka to všechno zkombinovat, občas potřebujete i šikovné prsty někam doskočit, ale většina věcí se řeší hlavou a nikoliv reflexy.

Každopádně druhý díl je něco jako Terminátor 2 vs. Terminátor. Jednička je skvělá, ale dvojka je dokonalá.

PS: Docela by mě zajímalo propojení světa Portalu s Half Life, pár odkazů nechybí i tady. Škoda že na to tvůrci kašlou.

Pro: Spousta novinek, mnohem delší, lepší příběh se zvratem v půlce a odhalováním minulost.

+17
  • PC 75
Herní výzva 2017: "Zapomenutý kousek"

Kategorie zapomenutý kousek byla pro mě celkem jednoduchá na výběr. Už dlouho mi ležel knihovničce (asi 2-3 roky) Portal 2 a i přesto, že jsem třikrát dohrál jedničku, která mě docela bavila, nějak mě dvojka netáhla a to i přes vysoké hodnocení.

Začneme pěkně od začátku a to příběhem. Jako testovací subjekt, hlavní hrdinka jedničky, se probouzíme v bytě. Po krátkém tuťíku se nám tam vkrade jednoočko Wheatly a všechno se pokazí. Wheatly se s námi skamarádí a velkou část hry nás bude provázet. Pak se setkáme i se starou známou Glados, která nám po minulých událostech bude chtít pěkně znepříjemnit život. Příběh je jednoduchý, čeká nás jeden výraznější zvrat ale to je tak vše. Ve výsledku pro mě nebyl příliš zajímavý stejnětak kecy Jeskynního Johna mě vůbec nezajímaly. Jediné co mě bavilo byly hlášky Glados a Wheatlyho, kteří byli i skvěle nadabovaní. Jen je škoda, že hlavní hrdinka nepromluví.

Co se týče hratelnosti, tak je totožná s prvním dílem. Máte portálovou zbraň, kdy můžete vytvářet 2 portály pro řešení různých hádanek na kterých hra staví. Oproti prvnímu dílu zde máme i různé věci navíc. Kromě krabic a střílen autoři zpestřili hratelnost o lasery, mosty, kulové mosty, čtyři druhy gelů (vodní, skákací, rychlostní a portálový). Hra tímto dostane úplně nový nádech a hlavně s gely je radost pracovat. Hra má devět kapitol. Prvních pět se skládá z místností podobných prvnímu dílu, které mě velmi bavily. Pak se dostaneme do jeskyní, kde se mi hra zhnusila. Hra se rázem velmi znepřehlední a v této fázi jsem občas musel šáhnout po návodu. Celá tato pasáž se mi hrála ztěžka a přál jsem si aby to skončilo. Naštěstí to skončilo a to v polovině sedmé kapitoly kdy se mi hrála hra zas jako na začátku. Opět jsem byl spokojený a s radostí hru dohrál. Hádanky jsou dobře promyšlené a levely jsou pěkně navržené (až na část v jeskyních). Herní doba se pohybuje okolo 5-6 hodin podle rychlosti vašeho přemýšlení.

Technicky je na tom hra suprově. Graficky velmi pěkné a i starší stroje rozjedou Portal na nejvyšší detaily. Hold source engine. Zvukově je taky na tom dobře, ale hudba se mi zdála dosti nevýrazná. Co mi velmi pilo krev bylo načítání, které je dlouhé a velmi časté.

Ve výsledku tedy podle mě Portal 2 není tak skvělá hra, jak si všichni myslí. Sice v žánru logických her je to špička a nejspíš i jedna z nejlepších her, né-li nejlepší. Já moc na logické hry nejsem, sice jsem se bavil, ale velkou část jsem se štval s tím, že nevím jak dále a část v jeskyních, jak už jsem psal se mi nelíbila. Dvojka je třikrát delší Coop jsem nehrál ale věřím že bych se hodně bavil proto za tuto featuru přidám 5% k dobru. Oproti jedničce je to ale rozhodně posun vpřed a pro nenáročné hráče, co rádi přemýšlí, je to rozhodně skvělá hra.

Pro: hratelnost, grafika, coop, design většiny levelů

Proti: časté a dlouhé načítání, část v jeskyni, nemluvná hlavní hrdinka, nevýrazná hudba

+16
  • PC 80
Musím přiznat, že jsem od hry takového věhlasu čekal přeci jen o trošičku více, ale i tak jsem se při procházení výzkumným střediskem a řešení jednotlivých hádanek skvěle bavil. Líbilo se mi, jak každá další úroven přínáší nějaký nový prvek - turrety, lasery, gely, silová pole atd. nebo třeba obrovské šachty, ve kterých jsem měl často větší problém zjistit, kam se mám dostat, než jak se tam dostat. Ovládání je příjemně jednoduché a hráč si pohodlně vystačí s 6 tlačítky a myší. Grafika i celkový design jsou rovněž super.
Co mě ale mrzelo bylo to, že tvůrci nedali této hře nějaký silnější příběh, který by z Portalu 2 udělal něco více než "jen" povedenou logickou hru. To samé se dá bohužel říct i o protagonistce Chell, která nemluví, nemá žádnou osobnost a v průběhu hry se ani nedozvíme nic o její minulosti nebo o tom, jak se dostala do výzkumného střediska, ze kterého utíká. Samozřejmě GLaDOS a Wheatley jsou místy zábavní, ale kdyby tvůrci vynaložily úsilí, které museli věnovat vymýšlení vtipných průpovídek, spíše na vymyšlení propracovanějšího příběhu a hlavní postavy, byl bych osobně radši.
Trochu mě taky zklamalo, že Valve více nepřitlačili na obtížnost jednotlivých puzzlů. Takhle je vidět, že Portal 2 má být prostě mainstreamová hra pro co nejširší spektrum hráčů, což není nic špatného, ale zároveň pak logicky nepředstavuje (s výjimkou jedné nebo dvou místností) skutečnou intelektuální výzvu.
Jinak bych ale Portal 2 určitě doporučil, protože i když to není hra nijak extrémně náročná a má jen minimální příběh, je to hra opravdu zábavná.
+16
  • PC 100
Dle mého názoru každá hra, která si zaslouží 100%, musí být originální a musí mít chytlavý příběh. Portal zase tak chytlavý příběh nemá (ikdyž narozdíl od prvního dílu tu alespoň náznak děje byl), ale bylo tu něco jiného co mě nutilo pokračovat. Některé úrovně mají jen jedno řešení, ale některé jich nabízejí více. Ve hře mám raději volnost než předem daný scénář. Ikdyž jde v podstatě stále o to samé - procházet portály a umísťovat kostky na spávná místa. Valve zde přidalo 3 divné tekutiny - modrá (funguje jako trampolína), oranžová (na ní zrychlíte) a bílá (dovolí vám na ní umístit portal). Celou hru vás doprovází někdy i vtipné komentáře. Vy hrajete za postavu ženského pohlaví, která je navíc němá. Stanete se součástí testování a hlavní robot pro vás připravuje úrovně až do chvíle kdy se vás pokusí osvobodit váš přítel "robotí oko". Více už prozrazovat nebudu. Nezlobil bych se, kdyby obtížnost byla o něco složitější, protože jsem hru zvládl dohrát za pár hodin.

Coop - dvojtá porce zábavy, zde jsem se dočkal trochu vyšší obtížnosti než v singlu (spoluhráč stále nevěděl co má dělat), ale stále se to dá zvládnout za pár hodin.

Vaši jediní protivníci, kteří vás dokáží zabít jsou roboti, kteří se nedokáží hýbat (což je možná škoda). Doufám, že se dočkáme dalšího pokračování :)

Pro: Coop, grafika

Proti: Menší obtížnost

+15 +16 −1
  • PC 95
Před několika lety dostal jeden můj známý videohru. Dotyčný mi hru popsal jako vynikající herní zážitek, ve které máte zbraň, s kterou můžete střílet barevné dveře a následně jimi procházíte. Fádní popis zapříčinil to, že jsem o hru ztratil veškerý zájem. Po pár týdnech jsem se dozvěděl, že známý má se hrou nějaké problémy; hra údajně nešla spustit. Po pár letech jsem se ke hře dostal já, když jsem u známého na jeho půdě našel zaprášenou krabici s harampádím. Uvnitř krabice jsem našel řadu nepotřebných věcí, ale jedna z nich upoutala mou pozornost. Na dně krabice leželo DVD s názvem Portal 2 . Ihned jsem si vybavil potíže, které můj známý s hrou měl. Bez jeho souhlasu jsem si hru přivlastnil, zabalil do baťůžku a doufal, že si mého zlodějského kousku nevšimne. Dodnes jsem šťastným vlastníkem této skvělé hry, kterou za ta léta nikdo nepostrádá.

Již podruhé se s naší věrnou portal gunou vrhneme do opuštěné a rozpadající se Aperture Science. Společnost nám opět dělá vraždící megera GlaDos a nově i ukecaný prcek Wheatley, který nás svou upovídaností a otravností provází po celou hru.

Portal 2 je v mnoha ohledech lepší a dokonalejší než jeho předchůdce. Logické úlohy jsou propracovanější a rozhodně se s vámi nemazlí. Oproti prvnímu dílu nepředstavují úkoly nudný stereotyp, který v první hře svou triviálností nudil; jednotlivé místnosti jste dokázali projít i se zavřenýma očima. Druhý díl od vás vyžaduje to, abyste u jednotlivých úloh přemýšleli. Čím více se přibližujete ke konci, tím jsou jednotlivé místnosti náročnější. Dle mého názoru je pro lepší zážitek dohrát první díl, kde se začátečníci seznámí se základními herními mechanikami série Portal. Třešničkou na dortu jsou co-op mise. Pokud máte někoho, s kým kooperativní mise hrát, rozhodně neváhejte a dejte jim šanci. Váš herní zážitek budou střídat hlášky typu: „Co to děláš? Proč to děláš takhle? To nedělej! Blbče, střel to támhle!“ Zkrátka příjemný herní zážitek pro celou rodinu.

Hra střídá prvky humoru a tragédie. Oba prvky jsou perfektně vybalancované. Možná až moc perfektně vybalancované. Místy mi trošku vadilo, že kvůli humoru jsou atmosféra a děj zlehčovány. Příběh hry je opět takový… nijaký; autoři hry nestaví děj do popředí. Portal 2 je v podstatě tragikomedií, která si ze sebe dělá srandu. Příval humoru ubírá na vážnosti celé situace. Hra postrádá tajemnou atmosféru a pocit izolace, které převládaly v prvním díle. Ve druhém díle k vám neustále někdo promlouvá, takže se necítíte úplně osamocení. Nejhorší část hry je pro mě podzemní část Aperture Science. Audiozáznamy Cavea Johnsona byly slastí pro uši, ale samotné prostředí a úkoly pro mě představovali peklo. Podzemní část ve mne ale vyvolala ten pocit strachu a izolace, který jsem poznal v prvním díle. Podzemí překypuje energií, která ve vás vyvolává pocity zoufalství a klaustrofobie. Škoda, že tyto pocity se nacházejí jen v této části hry.

Portal 2 je jedno z mála herních pokračování, které předčilo první díl. Kooperativní mise, vylepšené logické úlohy, minulost Aperture Science a slovní válka mezi GlaDos a Wheatleym jsou výborným zpestřením hry.

Pro: vylepšené logické úlohy, kooperativní mise, humorné dialogy, excelentní dabing postav, příběh a minulost Aperture Science, 'Want You Gone' song

Proti: humor zlehčuje děj hry, atmosféra hry není děsivá jako v prvním díle

+15
  • PC 95
Portal 2 mne nadchnul. Ač je engine stejný jako u Half-Life 2, dostal řádný facelift a vizuální stránka vypadá skvěle. Hlavně pasáž, kde vám váš mechanický pomocník svítí na cestu je báječná ukázka stínohry. Něco na mne vyskočit z poza rohu...no fuj :-) Grafická stránka hry je tedy skvělá, a stále i na mém průměrném HW (notebook, AMD Athlon 64 x2, 4GB RAM, ATI Radeon HD 5145 s 512MB, 17´ palců monitor 1600x900) jede na vynikající detaily a plné rozlišení naprosto plynule.

Zvuky a dabing jsou opět super, sterilita prostředí je ta tam - pohybujete se často v polorozbořené továrně, zarostlé či ve opuštěných zbytcích staré továrny. Vtipná stránka zůstala, logika se rozšířila o velké prostory a nové prvky. Dalo by se toho napsat hodně, ale nechám to jen takto ve zkratce. Je to prostě skvělá hra, rozhodně zkuste!

PS: Nevím jestli to byl problém u mne, ale asi po půlce hry, která běžela naprosto stabilně mne ve druhé trápily nečekané pády. Opatchováno mám, třeba si to úplně nerozumělo s mým HW. To bylo po HL2 a Portal 1, které by snad nespadly ani kdybych notebook vyhodil z okna trochu překvapení :-)

Pro: + grafika, zvuky, hratelnost, vtipnost, délka, prostředí, logické hádanky

Proti: - možná občasný pád, ale to může být problém u mne

+14 +16 −2
  • PC 75
<<Komentář obsahuje neoznačené spoilery>>

Bohužel, pro mě poněkud zklamání, a to hned v několika rovinách.

První díl pro mě zůstal nepřekonán. Sice ne těžké, ale o to zábavnější logické hrátky s fyzikou, další neznámý němý hrdina, tedy hrdinka, moc hezké prostředí a správně ťáblá GLaDOS s výbornými průpovídkami. To vše + nádherný venkovní přírodní konec, který doposud nebyl v žádném Half-Lifu (HL2: Epizoda 2 přišla mnohem později). Hru jsem si užíval, včetně extra testovacích místností, miloval to patlání věžiček, výborný kousek hry, byť trochu krátký, ale o to intenzivnější.

Ve druhém dílu jsem se dočkal už známých portálů a dost pomalého rozjezdu, kdy jsem opakoval jen to, co jsem před chvílí dělal v prvním dílu. Bohužel už od začátku mi začal vadit Wheatley a to díky nejen "lidskému hlasu" poté, co jsem si zvykl na perfektní GLaDOS, ale hlavně jeho neustálému štěbetání, které se snažilo být vtipné, ale působilo dost křečovitě. GLaDOS, po probuzení a návratu z křemíkového nebe je sice logicky trochu naštvaná, ale její neustálé urážky pozbývaly jakéhokoliv vtipu. K tomu si přičtěte neustálé loadování po každém testovacím levelu, inovativní nahrávání přechodem do místnosti se dvěma dveřmi, (jedny se otevřou, vejdu, druhé jsou zavřené a loaduje se - tohle už přeci neměl snad ani HL1).

Když už se konečně přes už jednou známé postupy, inovativně s lasery a zrcadlovými kostkami dostanu "ke konci" a s Wheatlym "ničíme" znovu GLaDOS, říkám si, že je už konec, že jednička byla lepší, ale i tak šlo o celkem dobou logickou hříčku, která má hratelnost hlavně ve výzvách, coopu a uživatelských mapách. A hle, jsem překvapen, poslán pomateným Wheatlym zase o pár set kilometrů níže (mimochodem, dolů jezdím výtahem a padám pěkně dlouho na to, že na zemský povrch to zase tak daleko není...).
Teprve nyní konečně začíná nějaký příběh (k tomu se dostanu později) a osvětlování historie Aperture Laboratories. Postupné procházení dalších puzllů je sice už trochu stereotypní, ale alespoň jsou tu gely a nový způsob řešení zádrhelů. Bohužel o Aperture se zase dozvíme ve výsledku prd prd cililink a s GLaDOS v bramboře (WTF?) se dostáváme zase před Wheatleyho, který nás nutí zase procházet další testovací místnosti (no doprkýnka, to už neví, jak hru natáhnout?), tentokráte již se všemi možnými proprietami, gely, kostkami, užvaněným Wheatlym, bramborou... A když už zase utíkáme a zase bojujeme s bosem (tentokráte Wheatlym), přichází konec a několikanásobné WTF - vesmír, teleport na měsíc, záchrana díky GLaDOS, chorál věžiček, svoboda,, OMG.

Hra u mě poněkud postrádala Portáloidní kouzlo. Vypadalo to hezky, post-apo, rozpadlá struktura, které se opravovala a skládala, nové gely, kostky a víry, ale byla nějak zbytečně protahovaná trojnásobným puzlováním, jehož třetí třetina mě už začínala štvát a které se od sebe a od prvního dílu zase tak dramaticky nelišilo.

A co hlavně a co jsem od druhého Portalu čekal: Zase nevím nic. Portal 1 nám představil Aperture Laboratories a v jeho útrobách šlo dohledat drobná propojení se světem Half-Life díky odkazům na Black Mesa. Ano, vlastně jeden odkaz v Portalu 2 byl, a to když Cave Johnson naznačoval, že mnoho vynálezů Aperture si ukradla pro sebe Black Mesa. Nicméně Aperture bylo zmíněno i v samotném závěru Hl2: Episode 2, když byla kdesi u pólu v ledu nalezena ztracená loď Borealis společnosti Aperture. Ani v jednom Portalu není ani náznak bližšího propojení se světem HL. Tak možná něco bude v případném HL3, navíc když hlavní hrdinka Portalu zjevně přežila a je "venku".

Verze tajné laboratoře s pomatenou UI v Portal 1 mi byla bližší, než boj dvou pomatených UI, kde se příběh od světa, nastíněného v Portalu 1 více méně oprostil. Portal obecně je skvělý logický nápad, rvát do něj ale mermomocí příběh mi už přišlo příliš křečovité a překombinované. Jedna UI se smyslem pro sarkasmus a logické špeky by mi bohatě stačily. Tahle jen Pejsek s Kočičkou upekli... štrůdl. Naštěstí ne rovnou celý dort.

PS: COOP nehodnotím, nehrál jsem, určitě je ženiální, ale já raději single záležitosti :)

Pro: Grafika, nové pomůcky k řešení nových puzzlů, Cave Johnson a celá retro historická část hry, vadné věžičky

Proti: Stereotypnost, příliš kecání-> Wheatley, příliš protahované, třetí třetina bohatá na WTF momenty, stále málo informací k Aperture a její úloze ve světě Half-Life.

+14 +17 −3
  • PC 100
Prý, že je méně více. Kdepak, v Portal 2 toto neplatí. Více postav, více prvků, více humoru, více hratelné doby a přesto hra vyniká a troufám si tvrdit, že svého předchůdce trumfla.
Druhý díl se odehrává ve světě Half Life a tvůrci se nebáli tyto dvě linky propojit.
(borealis (v portal 2 i hl2ep2), kleiner o aperture laboratories, cave johnson o black mesa
... dokonce tu může vidět i odkaz na Terminátora 2.

A tak se klukům z Valve podařilo, aby komunita o této hře neustále mluvila, snažila se vyřešit, kdo je tamta osoba, proč tohle udělala, proč a jak...
Mluvím hlavně o té části, kdy si GLaDOS vzpomene na Caroline a díky ní je hodnější na Chell - sama to i říká. Hudba na konci tak potvrzuje spekulace, že Caroline je matkou Chell, která byla i na dni "Přiveď svou dceru do práce" a uvedla svůj projekt, který se za ta léta rozrostl. ;)

Valve prostě umí a je zbytečné cokoliv psát.

Jen taková drobná zajímavost. Poprvé jsem hru hrál nelegálně. Tehdy jsem nevěděl, jestli ji vůbec rozehraju. Rozehrál, dohrál. Nejen, že jsem si hru koupil, ale dokonce jsem ji koupil dalším třem lidem, protože ta hra si zaslouží, aby byla hrána. ;)

Pro: Humor, dialogy, osobnosti postav, nová prostředí, soundtrack, multiplayer, editor map..

Proti: Nic významného.

+14 +15 −1
  • PC 90
Portal 2 samotny me bavil naramne. Obcas mi prisel trochu dlouhy, avsak jako fanousek jednicky jsem si ho uzil. Hadanky jsou opet zajimave, fyzikalni a osvezene o nove prvky.

Avsak co bylo nevidane vtipne byl Coop v Portal 2. Pravda, nejprve jsme netusili, ze lze celkem normalne komunikovat skrz mikrofon a tedy byla hra o dost zajimavejsi nebot jsme si mohli jen naznacovat (neco jako the Journey) a odhadovat, co ten druhy mysli. Kdyz oba pochopili reseni tak nasledovalo zbesile poskakovani radosti, ktere obcas skoncilo tragikomickym padem jednoho z nas a nutnosti uroven zkusit znova, ale vazneji. Do tohoto "hraci generovaneho" humoru vstupuje jeste samozrejme klasicky Portal humor, hlaskami ve stylu, ze jeden z vas je vyborny, ale ten druhy je nula, ktera jen zdrzuje genia. Samozrejme bez upresneni, ktery z vas :D

Pro: hadanky, coop mod

+12
  • PC 95
Hej, tak tohle bylo opravdu něco. Ještě na začátek se musím přiznat ke dvoum věcem; první je ta, že jsem Portál oficiálně nedohrál do konce, po závěrečných titulcích mi hra spadla a od posledního "savu" jsem to hrát nechtěl. Ta druhá je, že jsem doposud nedohrál Portal 1 - pravděpodobně se na první díl díky tomuhle podívám, ale dosud se tak nestalo.
Takže už k "recenzi". Od Portalu 2 jsem toho moc neočekával, o to víc mě překvapil výsledek - no na Valve se zkrátka můžete spolehnout vždy a všude. Chvíli jsem se rozkoukával, ale tahle hra vás prostě vtáhne doprostřed dění a nepustí vás ven. Proč?

Příběh
Jak jsem říkal, nedohrál jsem první díl (a ani ho nemám). Trochu jsem se proto děsil, že vás hra hodí přímo "do akce", ale ze začátku s vámi Valve zachází jako s retardem, což je podle mě dobře, protože jsem se chvíli rozkoukával v herním světě. I když ten úkol "Stiskni E, abys řekl ´Jablko´" mě ve své pointě rozesmál a ani nevím proč. Tím se dostávám k samotné náplni příběhu, která je opravdu výborná. Celý příběh totiž ozdobují vynikající hlášky hlavních postav, jakože jich moc není (což bych taky této hře nechtěl mít za zlé, je to ideální komorní prostředí). Jsou to hlášky, které mě neschodili (smíchy) ze židle, ale působily letmý úsměv na rtech dodávající mi energii pokračovat.
Jako slabší část příběhu bych bral tu část, kdy Wheatley ovládne komplex. Byl jsem dost dezorientovaný a ta energie pokračovat byla na kritické úrovni. Ale to se brzy spravilo a celé zafixovalo řečenými perlami postav. No, zkrátka příběh byl nadprůměrný až do závěrečně kapitoly - tam celý příběh dotáhl do konce ten úžasný závěr. Přiznávám, že mě to docela dojalo a slabší hráči by mohli uronit nějakou slzu, ale kdyby náhodou, ta poslední sekunda (vyhození té kostky) celému příběhu opravdu doplňuje rovnováhu a proto bych ho označil za výborný.

Grafika
Zkrátka neurazí ani nenadchne. Je to Portal. Tahle grafika je pro něj ideální, jinou si neumím představit a hře by to akorát uškodilo. Kdo by tomu mohl něco vytknout grafice této hry. Víc říct nechci... a ani nemusím, doufám.

Obtížnost
Asi nemusím vysvětlovat začínajícím hráčům, že u téhle hry si trochu mozek potrápí, pokud nebudou bez přestání držet v ruce návod (já jsem ho nedržel). Zvláště potom v některých částech hry, kde s vámi Valve moc nešetří. Obtížnost jde zkrátka s klidem vzhůru, na začátku je velmi mírumilovná a poslední kapitoly už někomu dají docela zabrat. Tak by to mělo vypadat, co vím, tak obtížnost nikde neklesá. Také se asi většina lidí schodne na tom, že úplný dement tuhle hru hrát prostě nemůže.

Kvalita PC portu
Ano, vím, že je tady spousta "konzolistů", ale kvalitu portu pro počítač budu hodnotit u každé hry, protože vývojáři, kteří odbydou port pro PC za dva měsíce a chtějí vyždímat peníze za konzolové verze, nejsou vývojáři - zkrátka je to mírná forma diskriminace.
Ted' ale zpátky k Portálu, jehož port bych za takový nepovažoval. Alespoň na mém PC běžel bez problému, Valve se prozatím takovéto diskriminaci vyhýbá (zatím, doufám, že nezmění názor).

Závěr
Nemá cenu rozdělit recenzi na víc částí, zkrátka Portal 2 se povedl i přes nízká očekávání některých hráčů. Valve opět nezklamal. Více v "pro" a v "proti" - toť vše.

Vlastně ještě jedna věc. Musím dodat, že jsem nikdy moc nehrál multiplayer, tudíž se za to omlouvám a berte recenzi jako pohled na singleplayer

Dostupné pro: PC (399,-) / PS3 (599,-) / Xbox 360 (599,-)

Hra dohrána na: PC
Příběh: 9,5/10
Grafika: 10/10
Kvalita PC portu: 9/10 (na dnešní dobu)
Hratelnost: 9/10
Obtížnost: 10/10
Finále: 10/10
Cena: 9/10
Dabing: 10/10
Český překlad: 10/10
Herní doba: 8/10

Pro: důstojný nástupce, příběh, grafika, obtížnost, PC port, finále, emoce, zvraty a snad skoro všechno

Proti: pár drobností nestojící za zmínku

+11 +15 −4
  • PC 90
Chtěl jsem si slíbit, že na Portal 2 nepoužiji návod, ale nakonec jsem neodolal. A nebo spíše musel použít, protože v jedné "chamber" jsem byl zaseklý už dost dlouho. Proto jsem hru vlastně nedohrál, nemohl jsem se odseknout. Někdo říkal, že dohrání P2 trvá několik hodin. Ano, ale jen v případě že člověk nestojí na místě, marně se snažíc vykoumat co dál. Místo záseku - Chapter 4, chamber 19 (asi).

Kromě toho žádné delší problémy. Hra většinou svižně utíká. Neutíká jen u těch zákysů, no a také když poslouchám různé hlášky (jasně, můžu běžet pořád rovně, ale já si chci poslechnout co Wheatley bude povídat "mimo rámec"). Zajímavý příběhový zvrat v podobě Wheatley turns evil, to jsem fakt nečekal.

Graficky je Portal 2, inu, jako ostatní Valve hry od roku 2004. Nemají moc důvod dělat nový engine, když ten starý pořád funguje. Vypadá hezky a ve hře je několik míst, kdy jsem opravdu nestíhal sledovat vše co se děje na obrazovce (a poslouchat dialog), nebo zírat s otevřenou pusou.

Uvidíme až hru dohraji. Zatím jsem spokojen.

EDIT: den poté

Pomalu se probíjím přes modro-oranžově-bíle zaměřené komnaty a střídavě žasnu/jsem frustrován tímto mechanismem.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 2011 (N/A)
KOLIK (hodin circa) ----------- 5
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - N/A
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

+9 +12 −3
  • PC 100
První, ano, z Portalu 2 už možná lehce čouhá komerčnost. Jenže první portal byl skoro studentský projekt a všichni mu vytýkali jeho "délku". A když už má někdo vytvořit hru tak velkou aby jsme to ocenili musí do toho vrazit dost peněz a taky jich pár vydělat. Chtěli jsme víc, tu to máme. Jinak co říct o Portalu 2? Je větší. VĚTŠÍ ve všech ohledech. A je to fajn.

Všechny mechaniky z jedničky zůstaly(energo koule akorát nahrazeny lasery) a spousta jich přibyla. Novým mechanikám není vesměs co vytknout až na bílí gel který mě opravdu štval a nudil. Zajimalo by mě co se však stalo s pneumatic diversity vent protože ta byla akorát v trailerech ale ve hře ne. Oceňuji taktéž prostředí které se mění. A hlavně, příběh. Příběh je jedna z věcí co na jedničce všichni vychvalují, ale buďme upřimní jde spíš o jeho podání než kvalitu. Dvojka má opravdu příběhovou linku formátu Valve. První nosíte ukecanou kouli, pak vás GlaDOS testuje, pak děláte zase bordel s ukecanou koulí a nakonec se role obrátí a vy nosíte GlaDOS !!!přeměněnou na bramboru!!! napíchlou na ASHPD aby jste sesadili bordel dělající jádro Zrada. Ta je součásti dnes už snad každé příběhové linky. Tady byla však naprosto nečekaná a zabolela víc než Atlasův podraz v Bioshocku a to je co říct. Příběh celkem krátký ale stálo to za to, fakt že jo. A to finale...no k tomu se ještě dostanu. Grafika dobrá, fyzika perfektní(až na mizení gelu ale to je ospravedlnitelné, komu by se chtělo plavat v gelem polozatopené místnosti). Hudba je u Valve jako vždy, kdy u všech her(čestná vyjímka TF2) není nic moc sama o sobě ale účel plní skvěle. Samozřejmě pro "speciální kousky" jako Still Alive z jedničky to neplatí.

Než se dostanu ke konci hry tak ještě zápory. Za prvé, úkoly nejsou težší ale otravnější. Hledat v těch starých prostorách AS místo kam hodit portál jsou muka. Taky ubylo momentum skoků, a loading za loadingem.

No a už se pomalu dostáváme ke konci, jen ještě jedna zastávka: Humor a postavy. Lidi říkají že je to už ukecané až moc ale já si neztěžuju ani v nejmenším. Postavy jsou de facto jen dvě. Z toho hlavní záporák jedničky projde mnoha úhly pohledu a je super a Wheatley je jedna z něj postav vůbec. Valve říká že jejich charaktery nemluví aby si hráč za ně říkal co chce on. No Wheatley je první postava na kterou jsem se přistihl jak mluvím. A ještě oceňuji jak si valve hned v prvních pár minutách udělá asi třikrát srandu z toho že Chell nemluví. Laboratorní humor ja pořád super, jak v podání GlaDOS("Tuto komoru vymyslel laureát Nobelovy ceny. Nikdo už neví za co jí dostal. Vím jen to, že to určitě nebylo za odolnost vůči neurotoxinu...") tak v novém podaní Cave Johnsona(podívejte se na libovlný "Investment Opportunity" trailer a jste v obraze)

A teď finále. Celé je to spoiler a věřte mi že o tohle přijít nechcete. Úťek dobrý, souboj s Bossem velice dobrý, "zakončovací kombo" byla fakt jízda. Tady se me hodnocení z 85% zvedlo na 90%. No ale co přišlo potom... Opera věžiček!!! To mě totálně odrovnalo a hodnoceni vyskočilo na 100% jako divé. Scéna jak za vámi ještě vyhodí kostku by přidala tak 2% nebýt už za limitem. Opravdu tak krásný/dojemný ale přitom vtipný konec nepamatuju. Great job Valve! Na konci je samořejmě zase píseň od GlaDOS a rozhodně se kvalitou Still Alive vyrovná, ale už jsem to čekal. Ale na "to si dělaj prdel, tak to je boží" moment je zde situace popsaná ve spoileru výš. Co-op mě moc nebaví, ačkoliv Atlas a P-body jsou rozkošní ale protože jsem ho hrál jen chvíli nezapočítám ho do hodnocení.

Ještě takové dva detaily které nehrají vliv na hodnocení
1) část Apertue Science enrichment center kterou jsme viděli v jedničce byla ještě jakž takž reálná. Ale když si vybavím GIGANTICKE kaverny ve dvojce sahající kilometry pod zemí ketré byli vybudovány již v roce !1961! tak si říkam že bych chtěl vydět jak se něco takového staví. 2)Portal se odehrává v Half-Life universu a Portal dva několik staletí po Portalu, čili i několik staletí po HL2. Když se dostanete ven, je zde krásné zlaté pole a dýchatelný vzduch. A vzhledem k tomu jak Combine zemi zplundrovali za 20 let se dá usuzovat že Gordon Freeman zvítězil.

Pro: finále, obstojná délka, nové prvky, nový song, humor

Proti: bilí gel, hledání místa na portály, loadingy

+8 +11 −3
  • PC 100
Originální, vtipné, svižné, suprově graficky zpracované, dokonalé zvraty v příběhu které by nevymyslel ani Rampo. Na zápory jsem nepřišel. Takhle má hra prostě vypadat.
+1 +7 −6
  • PC 100
O něco delší než jednička, o něco náročnější než jednička (hráčsky i hardwarově), ale pořád stejná geniální zábava.
  • PC 95
-------------------------------------------------------------------------------
63. Která umělá inteligence by dle Vašeho mínění rozhodně *neměla* ovládnout svět?

[ ] Skynet
[ ] GLaDOS
[ ] Shodan
[X] WHEATLEY

-------------------------------------------------------------------------------

Pro: Wheatley, humor, hádanky, prostředí, defektní turrety, humor, kostkoturrety, gely, humor, I´m in space

Proti: No cake :(

-9 +9 −18