Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Herní výzva 2025 - 7. Bdím, či spím? 

V paneláku jsem sice nevyrůstal, ale tu socialistickou krabici u prarodičů v Klatovech si pamatuji dodnes, včetně typického zápachu nebo zvuku výtahu. Tam byl sice veprostřed a pouze v šachtě z pletiva, ale jinak je ta podoba vcelku věrná. A ta umakartová jádra, staré komunistické kuchyňské linky nebo nábytek, to autor dobře trefil.

Atmosféra hry je vcelku hutná, párkrát mi opravdu solidně zamrazilo. Na to, že je celá hra prakticky dílo jednoho člověka, tak klobouček. Je tu ale i spousta negativ. Příběh téměř neexistuje a vlastně se vůbec nedozvíme, proč je zrovna tento panelák obydlený bubáky, ani kdo je týpek ze střechy (trochu jsem myslel, že hra skončí tak, že na střeše nikdo nebude a já budu volat na týpka dole o pomoc, takže jsem na začátku vlastně viděl sebe, ale mýlil jsem se), konec je takový nijaký, optimalizace nulová (grafika mi řvala jako kdybych těžil bitcoiny a do toho renderoval 8k video), herní doba tragická, ale zase za těch cca 90 korun ve slevě proč ne. Není to žádná perla, ale jako exkurze do starého paneláku to nebylo špatné.

Pro: Slušná atmosféra; věrné zobrazení socialistického paneláku.

Proti: Krátké; špatná optimalizace; příběh.

+8
  • PC --
Nejprve jsem to omylem dohrál za minutu tajným koncem, napodruhé jsem stál u vchodových dveří a lámal si hlavu, jaxe dovnitř vůbec dostat. Ten začátek není úplně ideální. Zbytek hry už naštěstí má spíše logické řešení a k dispozici jsou i poznámky, kdyby se někdo ztratil nebo nevěděl co dál.

Panelak je adventurní psychologický horor s prvky survivalu. Žádné souboje, jen řešení "hádanek" a schovávání před bubáky. Nutno dodat, že někteří mi dali solidní husinu a to jsem docela statečný. Bez prdele to má atmosféru hutnější, než některé tříáčkové hororofky. Jen by to chtělo větší frekvenci autosave, časté opakování některých částí atmosféru dost nabourává.

Největším lákadlem je panelák - původní, nezrekonstruovaný, bez zateplení. Všichni památníci budou jistě zažívat nával nostalgie. Já ucítil i odér chodeb a sklepních kójí, zavzpomínal na umakartové jádra a původní tlačítka výtahů. Správné retro podle pravdy.

Hra běží na UE5 a není moc dobře optimalizovaná. GPU topí na max, přestože tomu výsledný obraz neodpovídá. Při pohybu to sebou nějak škube a trhá, glitchují předměty a vůbec by to chtělo ještě dost hlazení a leštění, aby pocit z hraní nebyl takový kostrbatý. Ano, je to indie low budget, ale zase golden czech hands!

Hodnocení: ✰✰
+4
  • PC 90
Největší kouzlo téhle krátké hororovky je její prostředí. Socialisticky panelák je ve hře zpracován neuvěřitelně reálně a působí správným old school pocitem. Hlavně pro člověka jako já, který v podobném paneláku vyrůstal. Herně je to poměrně na takové hry taková klasika, přesto je i gameplay zábavný. Hádanky jsou zajímavé. Škoda, že konec hry je poměrně předvídatelný, ale jinak zajímavá česká jednohubka.

Pro: Prostředí paneláku, hádanky, atmosféra, zajímavé pojetí, mechanika s obrazy

Proti: Klasický v ničem nevybočující gameplay, předvídatelný konec

+4 +5 −1
  • PC 75
Do této hry jsem se pustil především kvůli zasazení. Paneláky sice nejsou typické jen pro naší republiku, ale zde je, minimálně naší generaci, více než povědomé i vnitřní vybavení bytů. Tyto věci, většinou dost strašné, rozhodně nevyvolávají nostalgii, ale vzpomínek na ně máme více než dost. Když se do takového prostředí navíc zasadí hororový příběh, tak jde o ideální kombinaci. Atmosféra je pěkně ponurá a děsivá. Postupně se objevuje více a více strašidelných a nadpřirozených prvků. Základ příběhu je jednoduchý, ale záhadnost prostředí a útržky informací přináší jen samé otázky. Samotný závěr je také povedený.

Hratelnost je klasika v podobě hledání předmětů, řešení celkem jednoduchých hádanek a průzkum prostředí. Hlavní hrdina nemá možnost se bránit, takže před nebezpečím se je nutné schovávat. Ani útěk moc nepomůže. U tak krátké hry je příjemným prvkem možnost řešit některé problémy různě. Grafická stránka je slušná, obzvláště když jde o projekt jednoho autora. Navíc je stylizace cíleně dobová. Hrál jsem až po dodání českého dabingu, což vzhledem k množství mluveného slova není nijak nutné, ale podpoří to lokální atmosféru. Celkově jde o povedenou hru, která má velké plus pokud znáte prostředí a přináší i některé velmi dobře vymyšlené prvky (domovní řád).
+22 +23 −1
  • PC 70
Krátké jak mi u toho typu her sedí nejvíce, nejsem žádný hrdina a jsem u hororových her jsem opravdu posranej takže mi vyhovuje hru dohrát co nejrychleji ale i tak mi hra zabrala něco okolo dvou hodin času a na to že hra je od jednoho člověka tak mi přišla opravdu propracovaná a měla hlavu a patu i když já sám jsem se v menších hádankách trošku ztrácel. Ve hře se mi stal jen jeden bug a to v oblasti vlaku že jsem vypadl z mapy takže klasická chybička která jen pobavila, horší stránkou je optimalizace hry která nejela uplně plynule nemám žádnou nadčasovou mašinu ale myslím že taková hra by měla letěť trošku lépe ale věřím že se to dá jednoduše opravit nějakým patchem, za mě tedy super hra a na 2h atmošku super hra.

Za mě 7/10 :)

Pro: Atmosféra, Délka hry

Proti: Optimalizace(dá se překousnout)

+4 +5 −1
  • PC 80
Díky za tip!

Slušné. Ne perfektní, ale dost slušné. Především když vezmeme v úvahu, že se jedná v podstatě o práci jedné osoby. Hra je v tom nejlepším smyslu slova opravdu nepříjemná. Jsem ochotný říct, že jednotlivé děsivé prvky jsou spíš mišmaš bez hlubšího významu—promiň, Pajos—ale nepůsobí to lacině. Ono to vlastně ani nevadí. Máme tu panelák, který je v podstatě SCP anomálie, a děj se vůle boží... nebo spíš toho dole. Jsou tu dva zajímavé plot twisty a vtipná vsuvka v podobě backrooms. 

Hra je vlastně velmi krátká, ale při prvním hraní vám to ani nepřijde. Je toho dost, co můžete dělat, pokud nespěcháte a užíváte si atmosféru. Jedinou věc, kterou bych vypíchnul jako slabší, je hledání posledního klíče, vlastně celkově poslední místnost. Při druhém hraní mi došlo, co je tu špatně. Hra se tváří, že nabízí trochu víc, než ve skutečnosti nabízí. To je naprosto v pořádku, protože to hráče nutí experimentovat a vede k zajímavým výsledkům. Ale v poslední části není úplně jasné, kde by ten klíč měl být, a člověk se v tom může snadno ztratit.

Moje rada by byla, pokud se Pajos nechystá projekt úplně opustit, přidat ještě jeden nebo dva alternativní konce. Byl jsem neuvěřitelně překvapený, že tu není možnost skrytého konce, který by vedl k útěku z budovy, ačkoliv zadní vchod k tomu vyloženě vybízí. A co ta židle v prvním patře?! Ani ta šipka od úklidu nikam nevede? Možná je to schválně, červení sledi, ale něco takového by hru posunulo ještě o úroveň výš.

Ale tak či tak, na jedno děsivé odpoledne prostě fajn :-)
+13