Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Pixelartových point and click adventur v posledních letech vzniklo jako hub po dešti. Některé jsou více podařené, některé naopak méně. Dnes se podíváme na Nightmare Frames jednočlenného španělského studia Postmodern Adventures. Zařadí se spíše do té první nebo druhé skupiny?

Ocitáme se v Los Angeles v roce 1985 v kůži Alana Goldberga. Ten působí jako úspěšný scénárista béčkových hororových filmů. Sám má však mnohem vyšší ambice, chtěl by vytvořit něco pořádného a ne jen dokola opakovat ty samé bláboly. Sám hororovým žánrem pohrdá, stejně jako vším točícím se kolem hororů. Momentálně se trápí nad třetím aktem pokračování jeho slavného hororu Lunatic a vzhlíží ke světýlku na konci tunelu, když má přislíben projekt ne nepodobný dramatu Melodies From Heaven, za který byl dokonce nominován na Oskara. Leč toto světýlko je prakticky hned na začátku hry uhašeno, bohatý producent, který se na něm měl podílet, totiž spáchá sebevraždu. Egocentrický Alan tento krok nechápe – ten člověk měl všechno, po čem on sám sní – peníze, moc, kontakty. A přesto se rozhodne s tímto světem skoncovat. Alanovi tak nezbývá, než se vrátit do svého malého apartmánu s výhledem na Los Angeles a pokračovat v tvůrčím psaní. A nebo ne? Třeba se mu podaří projekt zachránit i přes úmrtí jeho producenta?

Nightmare Frames i celé prostředí je bráno hlavně jako pocta hororovým filmům i celému filmařskému průmyslu. Nejen v Alanově apartmánu, ale i v dalších místech v Los Angeles najdeme spoustu narážek i odkazů na slavné hororové filmy, takže fanoušci tohoto žánru zde budou jako na trní. Ti ostatní však budou krapet ztraceni v množství názvů jednotlivých filmů, postav i tvůrců. Občas se v nich orientovat není vůbec jednoduché, hlavně v úvodu, kdy na každém kroku potkáváme novou osobu či slyšíme zmínku o některé další. Hra se i díky tomu rozjíždí krapet pomaleji, zpočátku ani pořádně nemáte žádný jasný cíl. Tak nějak se snažíte zjistit důvod, proč producent Evans spáchal sebevraždu. A tak se prostřednictvím taxíku přesouváte po různých lokalitách v Los Angeles a snažíte se objevit motivaci jeho činu. Je to takové rozvláčné až roztahané, se spoustou kecání o ničem.

Zásadní změna nastává, když jste požádáni jednou bohatou a vlivnou osobou, abyste vypátrali jeden ztracený kultovní hororový film. Respektive vůbec zjistili, jestli existuje. Šílený režisér Edward Keller totiž vytvořil jediný film – kultovní horor Bloody Mind Games, který je považován za nejstrašnější horor, který byl kdy vytvořen. Prakticky hned po jeho vydání se ale po autorovi slehla zem. Hovoří se ale, že posléze vytvořil ještě jeden film, mnohem hrůzostrašnější, který by mohl úplně převrátit povědomí o hororových filmech. A na vás je zjistit, jestli tento film vůbec existoval a pokud ano, přivézt jej této bohaté osobě. A co za to? Nezměrný vliv v Hollywoodu a možnost natočit si libovolné filmy. Takto lákavé nabídce samozřejmě nemůžete uniknout. V tuto chvíli se teprve začíná rozjíždět na plné obrátky a z poklidné a ospalé konverzační adventury začíná konečně ta správná jízda. V první fázi samozřejmě pokračujete v Los Angeles a dostanete se do dalších zajímavých lokací. Ten správný švunk však nastává s odjezdem do zapadlého městečka Serena. Tohle městečko je prý prokleté, protkané řadou záhad, duchů, halucinací, ztracených osob či tajemných úmrtí. Prostě nejděsivější město v zemi, kam ani řidič autobusu nechce zajíždět a radši vás vysadí v lese před dědinou. A zde už se opravdu rozjíždí obrátky příběhu naplno a užijete si všeho možného, co byste u hororového titulu čekali. I zde potkáte řadu nových osob, přičemž některé se v příběhu jen mihnou, zato jiné do průběhu děje promluví dost výrazně. Každá z postav má svůj vlastní charakter a zajímavě napsané dialogy. A čím víc se noříte do hlubin děsivého města a událostí jej obklopující, tím větší hrůza a úzkost se vám dostavuje. Strach, to je to slovo, které má ve druhé půlce hry rozhodující roli. I zde se setkáme s narážkami na různé hororové filmy, setkáme se s typickým vesnickým jednáním, potkáme lidi z různých sekt i ztracených případů. Atmosféra neustále houstne, že by se dala krájet.

Ano, jak jste pochopili, příběh a jeho stavba jsou tím nejlepším, co může Nightmare Frames nabídnout. Tvůrcům se podařilo vytvořit skutečně zajímavý příběh, který je poctou hororovým filmům v tom nejlepším slova smyslu. Po počáteční nudnější pasáži nabere tu správnou rychlost, která vás dovede až k závěrečným titulkům. Dopomáhá tomu i dobře zvolená hratelnost a obtížnost, kdy ve hře obsažené puzzly a úkoly jsou spíše lehčího rázu a pomáhají tak v plynulém běhu postupně se vyvíjejícího příběhu. Všechno je vytvořené prostřednictvím pixel-artu, který dokáže evokovat atmosféru osmdesátých let a je doplněný spoustou zajímavých a místy až překvapivě detailních animací. Hlavně v Los Angeles jsou místní ulice skutečně živé, jezdí tam různé stroje, lidi chodí sem a tam. A občas je průběh hry proložen i prvky, které překračují úroveň pixelartu. Dialogy i veškerá další komunikace ve hře je pouze prostřednictvím titulků, dabing chybí. Hlavně zporáčku jsem měl problémy zvládat číst „rozpixelované písmo“, obzvlášť v místech, kde toho textu bylo až otravně příliš. Postupem času jsem si zvykl, obzvlášť když se čím dál častěji začala objevovat hudba a zvuky, takže nebylo jen úplně ticho. Ale věřím, že správně provedený dabing by hře dodal úplně jiný rozměr. Každopádně tvůrci si toho byli vědomi a tak se snaží atmosféru hypovat jiným způsobem. Ať už různými animacemi, hrou se světly a stíny či neočekávanými, mnohdy i lekacími událostmi. Velkým pomocníkem je také hudba, která se nese ve znamení osmdesátek prostřednictvím elektronického žánru synthwave. Tvůrcům se podařilo vytvořit velmi kvalitní soundtrack, který ještě doplnily skladby od jiných kapel, které v rámci hry hrají z rádia či televize. Mluveného či zpívaného slova se ve hře tedy dočkáme, leč v drtivé většině případů ne z úst hratelných či nehratelných postav.

Chtěl bych také pochválit překlad do angličtiny. Sám autor totiž hru vytvořil primárně ve španělštině. O překlad se postarali Emilio Almirón a kolegyně z konkurenčních Dead Idle Games Laura Hunt a odvedli skutečně kvalitní výkon, ze kterého nejde poznat, že nejde o primární jazyk tvůrce. Možná bych jen měl lehkou výtku k dialogům z technického hlediska – v menu totiž můžete nastavit, zda se jednotlivé věty budou zobrazovat normálně nebo pomalu, přičemž vždycky můžete ještě přeskočit na další větu kliknutím na myš. A v tom je trochu zádrhel, nikdy totiž nevíte, v jaké fázi „časovače přehození věty“ jste, takže se můžete stát, že kliknete právě ve chvíli, kdy už se automaticky přehazuje další věta, takže tím můžete část dialogu nechtěně přeskočit. Hodně by pomohlo, kdyby šlo mezi větami přeskakovat pouze manuálně.

Po pár hodinách se dostaneme úspěšně do závěrečného finiše. Sám jsem chvíli přemýšlel, jestli úplně závěrečná kapitola měla ve hře být a jestli by nebylo lepší hru ukončit dříve. S odstupem času ale musím říct, že i ten závěr měl něco do sebe a do hry dozajista patří. Autorům se podařilo vytvořit vysoce nadprůměrnou poctu hororovým filmům s propracovaným příběhem s tajemným až hororovým nádechem zasazeným do osmdesátkového prostředí Hollywoodu.
+15
  • PC 70
NIGHTMARE FRAMES je nadprůměrný a sympatický kousek - klasická P&K adventura, která může směle konkurovat těm nejlepším z poslední desetiletky minulého století. Mamoulian by měl dozajista svědění, kdyby vyšla před 30 lety.

Perfektně napsané dialogy, kvalitní scénář, napínavý průběh a uspokojivé vyvrcholení jsou její nejsilnější zbraní. Díky neustálému přívalu všemožných narážek dýchne atmosféra kapitalistických osmdesátek i na toho, kdo je prožil v komunismu nebo v pytli s otcem na houbách.

Detektivní zápletka s mysteriózními prvky se točí kolem ztraceného kotouče s hororovým filmem jednoho záhadně zmizelého režiséra. Obskočil ho rohatej, ale jinak než by heterák čekal. Srandičky v Los Angeles jsou v ďouře zvané Serena okamžitě zapomenuty. Prolitá krev rychle tuhne a děj se vůle boží. Kromě psa tam chcípne i...

Brejla měl ve svém komentáři strach, že bude poslán do továrny na čokoládu, ale dovnitř chodit nemusí. Stačí když si za trest klekne před vstupní bránu a svoje vzrušení s nosem zaraženým do klíčové dírky zhluboka rozdýchá, protože...

...příjemně plynoucí tempo hry se od druhé půle až do konce třetí třetiny místo tahu na branku zvrhne v devadesátkové zpátečnictví. Najednou je potřeba ve změti pixelů hledat titěrné předměty a provádět s nimi ekvilibristická komba na extravagantních místech. Kdyby objekty neměly popisky, často bych ani nevěděl, co to je. Příběh graduje, ale hratelnost krapet drhne.  

Pokud se Jožka rozhodl pro nevýrazný pixelsrajt, tak se nemůže divit, že se jeho dílko utopí v záplavě vizuálně podobných srajd. Nad absencí mluveného slova se dá přimhouřit oko, ale dlouhé čtení rozdrbaného textu způsobuje bolehlav. Načančaný přebal je v nepěkném kontrastu s rozbalenou krabicí, což porušuje zákon č. 634/1992 § 5, a proto se tu zelenat nebude.
+7 +8 −1
  • PC 80
O této hře není tak slyšet, já jsem na ni narazil náhodou, ale v zahraničí ji právě doporučuje spoustu lidí a proč tomu tak je. No zaprvý je to poctivá hororová adventura, která je opravdu poctivě klikací a chvíli trvá než se vlastně něco dít. Co se týče ovládacích prvků, tak člověk si zvykne hned. Pixel grafika je boží a opravdu mi nevadila. Jenže ten rozjezd opravdu trvá, ale nějak to nebrzdí protože i když nejsem maestro v adventurách, hádanky mi nedali dost zabrat, jde to celkem dobře a jelikož jsem ze starý školy, klasický pixel hunting nebo zkoušení vše na vše dycky zabere. Každopádně jakmile začnete se posouvat v příběhu, tak atmosféra houstne a slovo hororová je zde opravdu právem. Pro fandy takových hororů to stojí za to a pro mne i jako fanouška filmů to bylo opravdu originální v tomto směru. Ale i tak délka hry vzhledem ke kvalitě není úplně uspokojující a taky určité momenty v příběhu mohli být trochu lépe zpracovány a hra mohla být delší. Ale navzdory tomu to bylo příjemný si zahrát zase nějaký temnější titul. Kdo má rád adventury, ten by mi pak nadávat nemusel, takže klidně si ji zahrajte.

Pro: atmosféra, grafika, ne tak složité puzzly, tématika o hororových filmech

Proti: délka, určité momenty v příběhu, nevýrazný hlavní hrdina

+4
  • PC 90
Nikdy nepohrdnu horrorovými adventurami, které mají zajímavou zápletku a silnou atmosférou. Bohužel jsem začal pociťovat deficit, protože už je to nějaký pátek, kdy jsem se naposledy u adventury bál. Nedávno mi ale jones dal tip na takovou nenápadnou hru Nightmare Frames, která si mě svým námětem hned získala…

Je rok 1985 a hollywoodský scénárista Alan Goldberg si prožívá tvůrčí krizi – štve ho, že je známý jako autor béčkových horrorů, přičemž má na svém kontě nominaci na Oscara a přeje si tvořit hodnotnější filmy. Nenávidí horrory, ale fanoušci horrorů ho milují a uznávají. Jednoho dne dostane možnost změnit celý svůj život, ale musí nalézt ztracený horrorový film, který zmizel společně s jeho režisérem, okolo kterého se točí mnoho tajuplných zvěstí a nejasná minulost. Stopy vedou do zapadlého a údajně prokletého městečka Serena, ovšem Alan netuší, do čeho se zapletl a jaké hrůzy ho čekají.
Příběh jednoduše boduje na celé čáře – je poutavý, napínavý a nenechá vás klidným. Expozice Alana, která je zasazená do srdce Hollywoodu je jednoznačně skvělá – bavila mě atmosféra filmového Hollywoodu, všudypřítomné odkazy na tehdejší filmaře a dobře napsané dialogy a postavy, které excelují i v dalších částech. Skoro každý předmět, na který narazíte, může Alan nějak okomentovat, čímž kvalitně přispívá k budování důvěryhodného světa. Nenapadlo by mě, že bych někdy narazil na adventuru, která by se dokázala přiblížit k Tarantinově Tenkrát v Hollywoodu… Když se Alan odebere do zapadlé Sereny, tak děj začal pouze nabírat na obrátkách. Atmosféra ještě více zhoustla a už tak mysteriózní zápletka se ještě více zamotala a gradovala – hra mi jednoduše nedala klid, dokud jsem jí nedohrál. Závěrečná část je potom kvalitní krvavá haluz (na můj vkus možná až trochu přitažená za vlasy, ale nevnímám to jako mínus) a samotný konec celou hru hezky uzavřel.
Scénář dává hlavu a patu. Předává jasnou pointu, dohrává všechny otázky a má dobře vykonstruovaný charakterový oblouk. Alan je zajímavá postava a fandil jsem mu, zejména díky tomu, že jsem sám scénárista a s jeho tvůrčími problémy jsem se dokázal ztotožnit. Musím navíc dodat, že mě hra místy i příjemně rozesmála.

Dále bych určitě pochválil obtížnost hry, která je hezky vyvážená. Hádanky dávaly smysl a líbilo se mi, že jsem vždycky věděl, co mám dělat a kam mám jít. Neřekl bych však, že je Nightmare Frames primitivní hra – člověk se musí zamýšlet, ale řešení je vždycky logické a pokud si budete poctivě prohlížet lokace, tak není potřeba sahat po návodu. Je ale pravda, že jsem zažil dva zákysy – jeden byl díky tomu, že jsem přehlídl předmět (nebylo to kvůli pixel-huntingu, který zde jinak nehrozí) a druhý zásek byl kvůli hůře vymyšlené hádance, když jsem si nespojil nejasná vodítka... Jednalo se ale o výjimku potvrzující pravidlo. Herní doba se poté točí okolo sedmi hodin.

Audiovizuální stránka hry je velmi solidní. Pixel-art je povedený, hezky barevný, dobře se pracuje se světly a nehrozí, že byste nedokázali rozeznat předměty od sebe. Líbily se mi i portréty, které jsou všudypřítomné u dialogů. Dále hudba je jednoduše skvělá a nemám jí co vytknout – slušně podkresluje a buduje atmosféru. Také musím jonesovi přitakat, že absence dabingu je škoda, ale osobně to nepovažuji za dealbreaker.

Nightmare Frames nezklamal. Je to jednoznačně titul, který by si měl zahrát každý fanoušek žánru adventur kvůli kvalitnímu příběhu a silné atmosféře. Co je Tenkrát v Hollywoodu pro zlatou éru Hollywoodu, tak je Nightmare Frames pro béčkové horrory.
+15
  • PC 95
Kdybych vám tady začal tvrdit jak je Nightmare Frames originální, neskutečný, tak by jste mě po zahrání nejspíše poslali doprdele a zvažovali jste, zda nejsem nějaký zaplacený promotér od vývojářů. I tak, ale nemohu jinak než tuto adventuru označit za svěží a skvělý návrat k poctivým point and click adventurám a i vám tady rozepíši jak to myslím. Proto omluvte lehce obsáhlejší komentář, kde se nebudu zabývat jen hrou, ale pocity obecně a i rozebráním, co mě na této hře uchvátilo natolik, abych jí označil za hidden gem posledních pár let.

Je mi 25, logicky jsem nemohl vyrůstat v boomu point and click adventur, jako malý kid jsem především hrál akční hry, AAA srance, GTA apod. Až když jsem uměl lépe anglicky jsem se dostal krom Monkey Islandu (toho jsem hrál díky češtině už asi ve 12 letech) v pubertě ke hrám jako Gabriel Knight nebo The Lost Crown a vždy mě uchvacovala ta tajemná mysteriózní linka, kterou tyto hry oplývali, nebo faktem, že se opírali o reálie, které následně lehce překrucovali pro svůj příběh, nebo ukázali vlastní interpretaci toho co se stalo (To spíše mluvím o GK). Tyto adventury se ale postupem časi přestali dělat, místo nich nastoupili rádoby mystery o poznávání své dělohy a nástrah střední školy, scifi-věci, fantasy adventury apod.

Proto pro mě naprostým překvapením byl právě Nightmare Frames, který, dovolím si říci, následuje tradici GK a starších hororo/mystery adventur. Roku 1985 v Hollywoodu, scénárista Alan Goldberg zápasí s tím, že je všemi označovaný jako hororový scénárista, sice vyhrál jednou Oscara za skvělé drama, ale to padlo v zapomění, teď prostě jedou horory. No a jednou se ocitne před nabídkou, která se neodmítá. "Když mi najdeš ztracený film, mohu tě v Hollywoodu posunout kamkoliv", problém ale je, že ten režisér natočil pouze jeden neuvěřitelně hororový snímek a ten který Alan má najít, je ztracený a spolu s ním i ten režisér.

Alan se proto vydává napříč zhýralým Hollywoodem a i do zapadlého městečka Serena, aby daného režiséra našel. Tady už začíná to na čem stojí celá hra... a tím je skvělý příběh. Ano, je to prakticky upravená epizoda z antalogie Masters of Horror od Carpentra, ale tady je to přeci dělané docela jinak, jen ta premisa prokletého filmu zůstává.

Což ale nevadí, celá hra je totiž pocta starým hororům a fanoušci, jako já, si tu přijdou opravdu na své. Jde vidět že tvůrci nejdou jen po povrchu, ale opravdu tu vzpomínají i na zapadlé tvůrce té doby. Využívají různé zajímavosti či fakta pro vyprávění jejich příběhu a je to opravdu pecka. Právě díky tomu, se ale i více dokážete ponořit do příběhu, který skvěle kombinuje horor, thriller, komedii a trochu historie.

Bohužel, ale i tady se najde pár negativ, asi ten největší bubák je prvních dvacet minut, kdy jsem skoro i přemýšlel že hru dropnu. Autoři totiž v první části do vás začnou sypat množství dialogů a do toho vám za sebou dají hromadu prostředí bez hudby, což by sám o sobě problém nebyl, ale celá hra nemá dabing. To už jsem se upřímně lehce ošíval, jenže po těch dvaceti minutách, už skoro všechny lokace hudbu měli, tempo se rozjelo a já nebyl schopný se od hry odlepit dokud jí nedohraji, hlavně jakmile se dostanete do městečka Serena, tak tam začíná pravá jízda.

Jinak ale se jedná o klasickou point and click, hádanky tu nejsou přehnaně obtížné, ale zase také ne až moc jednoduché, alá interaktivní filmy. Třešničkou na dortu je navíc i fakt, že postavy tu mají při dialozích portréty, což se až tak často u pixel hrách neděje.

No, rád bych vám tu povyprávěl o tom že jedna z postav má s hlavním hrdinou chemii jako Gabriel s Mosbym, nebo co se ve hře stane a tak, jenže to bych vás ochudil o béčkový, ale za to výborně zpracovaný horor, který vás po začátku nenechá vydechnout. Jo a gore fest na konci je poté zasloužená odměna.

Abych ještě na závěr rejpnul, tato hra má závěr podobný Kathy Rain a i pár aspektů, ale ve všech směrech ji poráží a jen mi dokazuje, že Kathy Rain, není moc dobrá adventura! Jo a OST je výborný!

Pro: Příběh, postavy, soundtrack, portréty postav, odkazy na filmy, skvělé tempo, nostalgie

Proti: Rozjezd a pro někoho abscence dabingu

+20