Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Dan9K (28.10.2025 11:30): No, já, i když jsem si pamatoval, že se ta hudební hádanka dá vyřešit i matematicky, jsem s tím i tentokrát zkoušel bojovat zvukově. Pořád jsem se otáčel mezi páčkami a klavírem zkoušeje si zapamatovat ten správný tón. Ale ty nuance jsou tam však hodně malé, že když se zahraje několik tónů blízko sobě, tak to prostě nedokážu rozeznat, byť se snažím sebevíc. Samozřejmě, kdybych si měl vybrat mezi tónama, co jsou mnohem dál od sebe, tak to asi poznat dokážu...

Ovládání. Hodně moc jsem nad tím přemýšlel (při jedné dlouhé cestě autem), proč jsem měl rád starší adventury z first person pohledu, kde se pohybuješ skokem nebo předpočítanými trajektoriemi, ale nemám příliš v oblibě moderní tituly, kde člověk může chodit po okolí. Asi to bude tím, že u těch skokových či předpočítaných trajektoriích hráč prostě někam klikne a hra se sama posune na další pozici. Při té příležitosti se může kochat nádherným okolím a přemýšlet nad příběhem případně nad minulými/budoucími puzzly. Možnost volného chození mě o tyto "meditativní" kousky obírá, protože se musím soustředit na to, kam vůbec jdu, abych někde náhodou něco neminul, o něco se nezasekl apod. A stejně se to často zvrhne v to, že se už ani nerozhlížím po okolí, ale snažím se co nejrychleji dostat na místo, kam potřebuju, aby se mohl děj posunout dál. Prostě u těchto her se to chození až příliš upřednostňuje před ostatní herní mechaniky, které jsou mi milejší.
@Pluto (27.10.2025 20:17): při čtení tvého komentáře jsem si říkal, že budeš určitě mluvit o sobě :-) Já hudební hádanky mám rád, akorát je problém, že kvůli lidem jako jsi ty, si nemůžou dovolit tam dávat nějaké úplně hardcore, takže jsou pro mě většinou hodně jednoduché :-)

Já mám rád jak ty skokové, tak ty plynulé, tak ty mezi tím, kdy je to řešeno animačními přechody, ale ty čistě skokové jsou pro mě asi nejtěžší, protože se v tom světě pak hůře orientuji. A adventury z pohledu první osoby vnímám mnohem intenzivněji, že jsem tam opravdu "já", klasické point-click pak vnímám víc, že je tam "on"
@Artran (27.10.2025 20:48): Já to mám úplně přesně obráceně. Původní realMyst z roku 2000 se mi vůbec nelíbil, úplně to ztrailo svoje kouzlo. Hrál jsem teď nedávno i ten poslední remake z roku 2021 a i když vypadá vizuálně nádherně, pořád preferuju starý originál... Ale samozřejmě každému se líbí něco jiného. Já jsem třeba strašně rád, že u nového Amerzone vše převedli do moderní grafiky, ale zachovali původní styl s animovanými přechody mezi jednotlivými obrazovkami.
@Dan9K (komentář): Tak jsem si po přečtení tvého komentáře uvědomil, že to mám úplně přesně obráceně. Opravdu nemám příliš rád adventury z pohledu první osoby. Skokový systém se mi líbil, stejně tak puzzly a už při prvním hraní jsem si to tehdy užíval a neměl problémy posunout se dál. A co bytostně nesnáším jsou hudební a zvukové hádanky (nemám hudební sluch), takže to bylo pro mě utrpení. Naštěstí ten nejvíc hudební puzzle jde vyřešit i matematicky a hudební sluch není vůbec potřeba.

A jen pro upřesnění, hra má ve své podstatě čtyři konce. Osvobození Sirruse, osvobození Achenara, odevzdání bílého listu Atrusovi, neodevzdání bílého listu Atrusovi.
Chápem že rok výroby originálu je 1993 (hral som Masterpiece verziu, ktorá sa však od originálnej veľmi nelíši), ale nejde mi do hlavy čo mohlo vzhľadom na vtedajšiu úroveň spracovania zapratať až 5 CD. A čo vlastne z Mystu urobilo tú adventúrnu legendu, o ktorej sa traduje. To už prvý Atlantis, ktorý je len o 4 roky mladší, mal o CD menej ale čo do celkového obsahu, vrátane kvality grafiky i zvuku, množstvom hádaniek a vôbec rozsiahlosťou ponúkal omnoho viac...
@Artran (20.10.2013 18:29): Ideálněji po sobě (navazují, avšak jen lehce), nicméně vůbec nevadí hrát v pořadí II-IV-V-III-I jako jsem hrál já :). Příběh určitě není stěžejní. Na druhou stranu, až zprovozním pc verzi, tak si celou sérii zahraji popořadě.

@TombSpirit (20.10.2013 17:38): Tak například až vyprázdníš naplněný repozitář, vrátíš se k Mystu (tedy spíše Rivenu či Mystu IV, které tu přístupnost díky soudobějšímu vizuálnímu zpracování nebízejí větší :).
@Drolin (20.10.2013 16:09): Jinak já si rozhodně nemyslím, že je to špatná hra, kdybych se s ní setkal dřív, určitě bych se dál prokousal. Jenomže dnes je (na dosah) taková spousta skvělých (a "přístupnějších") her, ke kterým jsem se ještě nedostal (namátkou Fallout 2, Half-Life, Baldur's Gate, Witcher, novější Tomb Raidery)...
@TombSpirit (20.10.2013 16:04): Já to beru z pohledu fanouška tohoto žánru, tedy hrálo se mi to velmi dobře :). Ale všechny další díly jsem hrál, a tak jsem přesně věděl co mohu čekat (i co se příběhu týče) a skokový pohled osobně preferuji nad volným. U adventur.

A nyní to mám naoapk, klasické point n click mě momentálně příliš nebaví.

@Drolin (komentář): S hratelností spíš nesouhlasím - nedávno jsem se pokoušel Myst hrát a příliš dlouho jsem u něj nevydržel. (Minimálně zpočátku) velmi nejasné, co se po hráči chce, s čímž souvisí nudné plahočení po ostrově (a kamera, resp. skokový pohyb, tomu příliš nepomáhají, to už radši 2D point-and-click). A příběh mě taky zrovna nestrhl. Takže souhlasím s 90210, každopádně díky za názor.
Fanouškům Mystu mohu jen doporučit tuto prakticky neznámou (vydána byla pouze v Japonsku) psx adventuru The Book of Watermarks.
Tak jsem Myst opet asi po roce chvili zkousel hrat a fakt se to neda, je to neuveritelna nuda, od zacatku neni jedinej duvod hru hrat, nulova motivace a pribeh. Grafika, na ktery Myst v dobe vydani stavel, je hrozne sterilni a nelibi se mi. Takovej Lighthouse z pozdejsich mystoidnich adventur je mnohem lepsi, aspon tam je nejakej zretelnej pribeh. Pochybuju, ze tomu dam jeste nekdy sanci, stejne jako Rivenu, kterej alespon graficky vypada opravdu dobre.
4Drolin - Taky me to napadlo, zkousel jsem to hrat, ale na zacatku se mi to seklo (black screen) a nechtelo se mi to resit. Nejsem si ale uplne jistej, jestli by me Myst-like (7th guest apod.) adventury bavily, je tam kladenej moc velkej duraz na puzzly. Obrovskej prodejni uspech (do roku 2000 to byla snad nejprodavanejsi hra na PC) ale nechapu, asi to bylo tou renderovanou grafikou.
Taky jsem si to říkal, ale neboj, letos tu určitě přibude (pokud mě netrefí infarkt ze Silent Hillu) ještě aspoň 1 hodnocení. :-)

EDIT: Ale je zvláštní, že třeba na GOGu je poměr počet hodnocení Fallout/Myst asi 8:1, zatímco tady je ten nepoměr mnohem větší.
Docela by mě zajímalo, proč mají Mysty tak malý počet hodnocení, když jde o jednu z nejvýznámějších (minimálně v USA) adventurních sérií. Napadá mě jen release pouze CD verze prvního dílu a následné nezavedení značky mezi hráči.