Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Menzoberranzan


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 75
Kolem Menzoberranzanu jsem chodil dlouhá léta jako okolo horké kaše. Z jedné strany mě k němu něco přitahovalo a z druhé mě zas brzdilo nízké hodnocení. O nějakých temných elfech nebo Drizztovi jsem neměl ani ponětí, natož abych věděl, odkud se vzal název hry. Drizzta jsem sice znal ze ságy Baldur's Gate, ale naše první setkání neproběhlo zrovna ukázkově a od té doby jsem ho bral spíše jako nedobrovolného dárce jedné z výtečných zbraní.

Všechno se to změnilo ve chvíli, kdy jsem se začetl do Salvatoreho příběhů, kde jsem mohl sledovat Drizzta od jeho narození až po legendu, kterou se pro Planinu ledového větru stal. To samo o sobě by však nestačilo, pořád tu bylo celkově nízké hodnocení hry a s tím mi pro změnu pomohlo, že jsem Menzoberranzan vzal při jednom s Ravenlofty. No, pomohlo ... jak se to vezme :)

Menzoberranzan je vytvořený podle jedné ze Salvatoreho povídek, v níž je zachyceno období, kdy byl Drizzt pro ostatní drowy lovnou zveří. Matrona Baenre vyslala na povrch trestné komando, aby Drizzta přivedlo zpět do podzemního města, kde měl být obětován bohyni Lloth. Podle nejčerstvějších informací se měl nacházet v jedné z vesnic nedaleko tunelů do trpasličích dolů. Vše šlo poměrně hladce. Vesnice shodou okolností slavila výhru nad místní bestií a bujaré veselí skončilo až nad ránem, kdy většina vesničanů padla únavou. Spolu s nimi i dvojice neznámých hrdinů. Ráno ovšem čekalo všechny nemilé překvapení - drowové část vesničanů odvlekli a vesnici zapálili. Drizzta však nenašli - ten za včasu zmizel a ukryl se v nedalekých horách. Osud vězňů proto padl na bedra našich hrdinů.

Zápletka je poměrně jednoduchá, povídka popisuje krok za krokem výpravu do Podtemna a záchranu nebohých vesničanů. Celkový problém je v tom, že design hry se snaží přizpůsobit obsahu povídky a tady hra místy naraží, k čemuž se brzy vrátím.

Intro hry není vůbec špatné, není to nic extra, ale vzhledem k tehdejším možnostem si to pochvalu zaslouží. Nápaditá je i tvorba obou herních charakterů, která po vzoru Ravenloftů probíhá skrze jakousi věštbu. Nyní se role věštkyně ujímá kněžka Lloth, která se skrze nás táže své bohyně na podrobnosti o postavách a my jí odpovídáme dle svých představ/preferencí. Mě osobně se to třeba líbilo.

Probuzení do chladného rána bylo drsné. Rychle do výstroje, popadnout zbraně a běžet pomoci strážím odrazit dotírající drowy. Akce to byla poměrně rychlá, byť jsem na monitor mžoural, jak kdybych se sám zrovna probudil. Na vině je poměrně šílená barevná paleta, kterou umocnil fakt, že tahle pasáž se odehrává ještě za tmy. Pozice drowů jsem spíše jen tušil. Jakmile bylo po boji, popadli jsme vědra a došlo na hašení ohně. Dobrá, až na tu barevnou paletu nadějný začátek. A stěžovat jsem si rozhodně nemohl ani poté, co jsme již ve třech vyrazili ven na planinu a směrem k horám.

Oproti Ravenloft: Strahd's Possession je Menzoberranzan celkově jednodušší. Engine hry je navíc mírně upravený, ostatně Menzoberranzan tvoří mezičlánek mezi Strahd's Possession a Stone Prophetem, proto nemá smysl popisovat, jak se hraje. Nově do něj přibyla možnost levitace a došlo na úpravu pohybu nepřátel. Jenomže nové změny sebou přinesly i problémy. Začnu samotnými herními charaktery.

Pokud o obsahu povídky nic nevíte, tak máte hned jednu nevýhodu. Na počátku si sice tvoříte jen dvě postavy, ale vaše družina se časem rozroste o další dva členy, přičemž složení družiny se bude měnit ještě v závislosti na probíhajícím ději. Jádro družiny proto nemůže být úplně libovolné a tentokrát jsem si prozřetelně připravil hraničářku a multiclass klerik/mág. Změny v družině sebou nesou i to riziko, že se vám někde vytratí cenný kus vybavení (barevná paleta se mimochodem průběžně obměňuje, ale pořád jsou to občas šílené kombinace).

Úprava pohybu nepřátel rozkopala AI, což je krásně vidět třeba v Chrámu Dumathoina. Důsledek je úsměvný, ale to kolem už nikoliv. Potvory vás v Menzoberranzanu mohou detekovat i přes zdi, čímž se družina přepne do bojového módu a tím se řada nebojových akcí výrazně zpomalí (např. práce s inventářem). Humorné je na tom pro změnu to, že nepřátelé se sešikují za zdí a drží pozice a směr. Když jim šikovně uhnete z "dohledu", tak oni vás budou dále vidět, jakobyste za tou zdí stále byli. Vy ovšem mezitím místnost obejdete přes vedlejší chodbu a vpadnete jim do zad. Hra v tu chvíli vůbec neví, co dělat, a většinu bojů skončíte dříve, než se nepřítel zmůže byť na jediné máchnutí mečem. U některých nepřátel přitom tušíte, že pokud by boj fungoval férově, tak vám dokáží solidně zatopit. Jednoduchost hry je tedy do určité míry způsobena bugem.

Největší výtku si ovšem Menzoberranzan ve své době vyslechl za velké a prázdné lokace, s čímž z části souhlasím, ale hned dodám, že to není tak úplně fér. Jak jsem v úvodu zmínil, Menzoberranzan je napasován na povídku, a když se v povídce píše o komplexu jeskynních chodeb, tak vám nezbyde nic jiného, než ten komplex vytvořit. Obsah mu musí dodat ta povídka a pokud mu ho nedodá, tak to holt bude jen prázdný komplex. Z pohledu hráče je to samozřejmě zbytečnost, ale takových lokací je ve hře nakonec méně, než byste podle té kritiky čekali.

Jde hlavně o střední část hry, která je díky tomu rozvláčná a jedinou světlou výjimkou je v ní Chrám Dumathoina, kde se rozhodně nebudete nudit ani z pohledu puzzlů. Extra však vypíchnu ztvárnění města Menzoberranzan, kde navštívíte řadu známých míst a popovídáte si s řadou znamých osobností. Zažijete tu dokonce jeden trik, který jste později mohli vidět v Baldur's Gate II: Shadows of Amn.

Ve výsledku není ta hra tak špatná. Rozhodně jsem na počátku neměl přílišná očekávaní, takže mě Menzoberranzan příjemně překvapil. V porovnání s Ravenlofty to je sice kontrast, ale už jen solidní příběh a finále v Podtemnu by dokázali hru v pohodě udržet nad vodou. Horší je to s technickou stránkou hry, ale to se dá naštěstí ignorovat. Ono to zas tak do očí nebije ... teda až na tu barevnou paletu, to by pro někoho problém být mohl :)

Pro: solidní příběh, ztvárnění města Menzoberranzan

Proti: barevná paleta hry, nevýrazná hudba, bugy

+17
  • PC 45
Né úplně co jsem očekával, hned úvodní úkol "hraní si na hasiče" vypadá slibně, ale podobných momentů je ve hře minimum. Menzo rychle spadne do klasického průzkumu čtverce po čtverci a oklikávání údů dobrodruhům.

Hrdinové do party působí zajímavě, avšak nedostanou v liduprázdných chodbách moc příležitostí k vyniknutí. Plus se na můj vkus v partě příliš střídají, jednomu se nechce do podzemí, jeden zradí apod. Vadilo mi neustálé přepínání mezi volným pohybem a čtvercovým. Čtvercový se snáze ovládá (až na sbírání předmětů), nicméně některá místa se dají projít pouze ve volném. Taky bych uvítal více hádanek a tajných chodeb, aby se jinak nevýrazné bloudění aspoň trochu okořenilo.
+7
  • PC 60
Zaujímavé po nostalgickej stránke, avšak omnoho plytkejšie než ostatné hry na tomto engine (Ravenloft a Stone Prophet). Kto má slabosť pre Drizzta, určite si túto hru zahrá, ale narazí na obrovské a prázdne priestory, ktorým chýba akákoľvek atmosféra. A to nehovorím o miernej bugovosti, zasekávaní sa o prekážky, protivníci zaseknutí v stene a pod.

Pro: Ravenloft engine, Forgotten Realms a Drizzt, klasický dungeon

Proti: bugy, prázdne priestory, nedotiahnutá atmosféra, plytkosť a obyčajnosť

+6(7-1)