Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Člověk by čekal, že po vytvoření vymazlené Legendy, následném datadisku a malém DLC - to vše odehrávájící se ve stejném enginu, využívající stejné herní principy - by další datadisk mohl být maximálně nastavovaná kaše, která stále skvěle chutná.

Bohužel, tahle prasárna nejen že má problémů až na půdu, ale ani herně to není žádný zázrak. Vikingská tématika je navíc pouze zástěrkou a ve skutečnosti ji načne pouze za začátku hry, poté už začíná najímání armád jiných ras ve velkém. Hlavní postava (Odin) je tak jen přeskinovaný Bill Gilbert nebo Amelie bez koz. Recyklace map a umělé natahování herní doby questy typu "zabij 5 armád, paxe s tebou budu bavit" nebo "ztratil jsem 3 strašlivě důležité věci, dones mi je, pak ti pomůžu") jsou ty nejmenší problémy...

Všechno začíná nedostatečnou kontrolou pravopisu a překlepů (jeden ostrov se dokonce jmenuje jinak, než jak mu říkají v rozhovorech, což mě na nemalou chvíli mystifakovalo), technickými problémy jako padání, zamrzání, neuvěřitelným množstvím bugů a především dlouhými loadingy. Zajímavé je, že právě loadingy mi zlobí pouze na mé herní mašině -> při pokusu nahrát savy na starší komp a rozchodit to tam bylo všechno OK, jen mi to jelo asi 15fps. Alas, bylo to horší zlo, než koukat 4 minuty z 10ti na loadovací screen. Takže ano, tuhle prasárničku jsem hrál na GF7500LE v malém okýnku v 1024x768 s frameratem viděným naposledy před deseti lety.

Poprvé mi taky začlo vadit velké množství soubojů a nevyvážená obtížnost - dal bych přednost kvalitnějším bitvám, než neustálým potyčkám s "weak" armádou, která se o mě sebevražedně roztříští, přičemž i armáda s popisem "impossible" je často velice lehce zdecimovatelná. Když ale dojde na souboje s bossy, najednou se karta obrací a hra je zase neúměrně těžká. Nejen že nemůžu používat Rage (autoři si poradili s jednoduchým popiskem "sorry, dejte bossům trochu šance"), ale oproti zbytku hry působí např. souboj s gigantickým pavoukem jako slušný overkill a málem jsem kvůli němu s hraním seknul.

V současné chvíli jsem skončil na posledních soubojích před finálním bossem, kde dostanu k dispozici cizí armádu a mám s ní porazit několikanásobně větší přesilu. Když pominu fakt, že s ní nemám vypracovanou strategii a že pět ze šesti trpasličích jednotek jsou totálně k hovnu, tak především moje kouzelnická kniha zeje prázdnotou. Nějakým zvráceným způsobem je ale cizí hrdina propojený s tím mým, takže některé věci ze svého inventáře jakoby měli vliv na nového hrdinu, jen s malou chybitchkou - vybavení pro kouzelníka je k ničemu válečníkovi. Rage je stejně slabý jako při hraní za mou postavu a moje kouzelnická kniha zeje prázdnotou + nemají kouzla náležitý efekt. Který vymaštěný kreténský píčus tohle vymyslel, by zasloužil kopat do koulí celých 50 hodin, kterých jsem u téhle hry strávil.

...*výdech*...1...2...3...4...5...6...7...8...9...10...*nádech*...

Brilantní vybalancování postavy - jsem na 50. levelu ze 70ti a mám kompletně upgradovaný strom dovedností. Dalších 20 levelů si můžu nasbírat jen tak, for fun. Pathfinding JE funkční, ale jen na starých zrecyklovaných mapách, na těch nových se postava zasekává o každý šutr. Hudba je stejná jako v původní hře a obou datadiscích, proč se taky srát s novou. Btw, hudba resp. zvuky. Většinu hry jsem odehrál bez zvuků. Přeci jen už se mi tak trochu oposlouchala po těch 200 hodinách strávených v King´s Bounty universu. Texty jsou opět nudné kidy, questů je mrda a peněz ještě více - což si vzájemně odporuje, protože proč plnit questy, když mám peněz tuny.

Způsob, jakým autoři znásilnili mou srdcovku je vskutku epický. Vzít fungující universum a totálně ho pohnojit, to může opravdu jen amatér. S postupně vycházejícími patchi a bugfixy od kumunity se po čase může WotN stát slušně hratelnou hrou. To už zjišťovat nebudu... fuck you hard to dry anal, 1C Company!!!

Dodatek po dohrání:


Bylo mi líto hru uložit k ledu, když jsem s ní strávil tolik hodin a byl jsem prakticky u konce. Proto jsem položil dotaz na oficiálním fóru, kde mi jeden zkušenější hráč poradil, jak dál postupovat v souboji s trpaslíky. Používal jsem prakticky stejnou taktiku jako on, jen s malými rozdíly, které ale nakonec znamenaly celkem bezproblémové vítězství.

Po výhře za trpaslíky jsem už lehce zfouknul i elfy a vikingy. To ale nebylo vše. Bohužel díky bugu mi po těchto soubojích zmizely všechny kouzla z knihy kouzel, zůstaly jen svitky. Proto jsem se znovu obrátil na ofic. fórum, kde mi bylo potvrzeno, že se jedná o bug a jedinou možností je nacheatovat si kouzla zpět, nebo zajít do Demonisu a naverbovat na svou stranu i Xeonu. Na další vandrování už jsem neměl náladu, takže jsem se uchýlil k cheatům - používal jsem ale pouze kouzla, která jsem měl poctivě nalezené a upgradované.

Poslední souboj už byl velice lehký, v porovnání s Giant Spider, s těmi pre-posledními souboji nebo dokonce v porovnání s bossy z předchozích King´s Bounty.

Tato hra se zapíše do mého herního deníku jako jedna z nejzabugovanějších a nejproblémovějších. Je zázrak, že jsem se vůbec obtěžoval jí dohrát. Nemít v názvu King´s Bounty, dávno bych s ní praštil. Díky taky patří jedomu neznámému hráči na ofic. fóru, který s mými savy přišel na taktiku a poté se mnou řešil i další problémy. Uff, mám to z krku...
+26
  • PC 70
Nový stand-alone datadisk k The Legend je opět RPG s tahovými hexovými souboji až megalomanských armád a Heroes syndromem – ještě jeden boj a jdu spát. Přesto v gameplayi došlo k několika změnám, které v následujících odstavcích blíže rozeberu.

Už zpočátku si můžete všimnout, že k vyváženosti mezi bojovníkem a paladinem (třetí volitelné povolání je mág). Paladinem, který do té doby byl pouze něco mezi zbylými dvěma povoláními a jeho vlastní dovednosti nebyly ničím výjimečné. Nyní dostal do vínku nejvíce bodů vedení, díky němuž si do své armády může najmout nejvíce jednotek. Bojovníkovi, aby nepřišel zkrátka, byly upraveny schopnosti o mnohem vyšší útok, obranu a šanci na kritické poškození. Ale i efektivnost mága byla upravena. Nová (runová) magie má hned několik kouzel, které způsobují fyzické poškození. Proto i boj s přesilou černých draků, kteří jsou proti většině kouzel imunní, není bojem o holý život, ale procházka růžovým sadem. Přesto je vhodné při hře za mága dobře vybírat, které kouzlo se naučit a které ne, protože magických krystalů je ve hře nedostatek. Krystaly slouží jednak k možnosti přepsat kouzla ze svitků do magické knihy a naučit se je tak trvale, tak i vylepšit na vyšší úrovně. Na místech, kde se v přechozích dílech nacházely krystaly, jsou teď runy pro zlepšování schopností, kterých je naopak nadbytek. Je jich tak moc, že ani ne před třetinou hry lze získat všechny schopnosti vývojové větve zvoleného povolání. Mág má, ale ještě jednu výhodu. Regenerace many mezi souboji byla extrémně urychlena.

Jako protiváha magie v sérii existují schopnosti zuřivosti. Pro jejich použití jsou, ale místo bodů many, potřeba tzv. body zuřivosti. Na rozdíl od many, které se mimo souboje doplňuje automaticky, zuřivost naopak klesá. A protože se nejvíce doplňuje při střetávání jednotek, hodí se spíše pro bojovníka a paladina. Jak mezi 16 schopnostmi duchů zuřivosti v The Legend, tak i 9 schopnostmi dráčka v Armored Princess, bylo několik velmi silných schopností, působících vysoké poškození nepřátelským jednotkám. Přesto nikdy nedosahovaly síly mágových plošných kouzel. Valkýrie, náhrada v tomto datadisku, se ale dvakrát nepovedly. Naštěstí kromě pěti Valkyrií s pěti schopnostmi zuřivosti a jedné bonusové, kterou hráči získají v průběhu hry, disponuje hrdina i třemi vlastními. Má tak možnost se přímo zapojit do bitvy, i když se v praxi jedná jen o krátkou animaci, protože sám nemůže být zraněn. Hlavním problémem je, že na rozdíl od schopností zuřivosti hrdiny, které působí relativně slušné poškození, od začátku až do konce hry, schopnosti Valkyrií nepřátele spíše polechtají.

Obtížnost hry se dá rozdělit na "před prvním bossem", "po něm" a "bossové". Na prvních čtyřech ostrovech, z nichž jeden slouží jako tutoriál, hráč narazí na dosti silné nepřátelé a bude si moci najmout jen velmi omezený počet jednotek. A zpravidla v době, kdy začnou docházet, narazí na prvního velmi silného bosse, proto určitě není ostudou hrát na lehké obtížnosti. Bohužel se nedá v průběhu hry změnit, protože po opuštění úvodních čtyř ostrovů se začne karta obracet a stane se z vás tank na zabíjení, který na větší výzvu narazí až u dalšího bosse.

Četl jsem mnoho vyjádření, že první boss je natolik silný, že kvůli němu hráči uvažují o seknutí s celou hrou, protože přes něj prostě nepřejdou. Ano souboj s ním rozhodně není jednoduchý. Když už chybí štěstíčko na jednotky nebo schopnost vymyslet vhodnou strategii, tak bych osobně doporučil se o řešení poradit nebo si ho vygooglit, raději než hru nedohrát. Byla by to určitě škoda. Ale aspoň není nazýván boss pro nic za nic, že?

Hra samotná se odehrává jak v Greenwortu, na Ostrovech svobody a Kordaru, dějištích základní hry, tak i na nových ostrovech okolních. Přesto se nenechte mýlit, zbrusu nových map je víc než dost. A i mapy původních oblastí byly upraveny, aby nevypadaly jako dělané přes kopírák. Greenwort je zdecimován válkou s nemrtvými a Kordar byl překopán úplně. Trpaslíci nyní žijí pouze v podzemí, jehož tunely jsou přímočařejší.

Map je víc než dost? Ano, některé budete zkoumat i opětovně, a to tehdy co po postupu v příběhu, dojde k jejich resetování o nové jednotky a nové úkoly. Několikrát jsem si během hraní říkal, že už se určitě blížím ke konci, ale ve skutečnosti jsem ještě nebyl ani ve čtvrtině, třetině, polovině. A to proto, že datadisk delší než základní hra se jen tak nevidí. Mým hrubým odhadem je, že hra je 1,5x - 2x delší než základní hra. Tedy přibližně 100 hodin (nepřeháním).

Délka hry ovlivňuje i celkové množství textu, se kterým se ve hře setkáte. Zatímco popisy jednotek, předmětů a schopností jsou relativně krátké, tak dialogy a popisy úkolů jsou poměrně rozsáhlé a je jich ve hře obrovské množství. Sice si zachovaly svou nadsázku a vtip, ale komu by se to chtělo všechno číst, natož překládat, opravdu netuším. V době, kdy jsem hru dohrál, bych vám poradil: I když oficiální čeština nevznikne, počkejte si alespoň na neoficiální češtinu od Starého Pazůra, který přeložil předchozí díly. Bohužel, vzhledem k časové náročnosti, od projektu odstoupil. Z toho vyplývají dvě věci. Pokud máte hru vyhlédnutou, není důvod dále na něco čekat. Ale pokud neovládáte některý ze světových jazyků jako rodilý mluvčí nebo nemáte dva roky prázdnin, nebudete si hru moci plně vychutnat.

Noví hlavní vývojáři také evidentně nepochopili, že tzv. medaile patří mezi achievementy a přidali tak klasické, které nepřidávají žádnou užitnou hodnotu. Pzn. medaile byly v sérii poprvé představeny v AP, vyžadovali např. vyhrát boje bez ztrát, využívat určitá kouzla či najít X pokladů a za odměnu zvyšovaly počet najmutelných bytostí, růst zkušeností, množství nebo třeba i šanci na kritické poškození. Tyto jsou naštěstí i zde a jen lehce upraveny.

Snad vám předchozí odstavce něco daly nebo vás aspoň inspirovaly k rozehrání. Osobně jsem si hru užil, ale přece jenom už mi tato datadisková série připadá vyčpělá a doufám, že příští King 's Bounty nebude jen další datadisk, ale plnohodnotný díl.

Pro: Gigantická herní doba; povolání paladina, již není jen do počtu, nostalgické pocity ve staronových lokacích.

Proti: Nevyvážená obtížnost, Valkýrie jsou na dvě věci, mág je přehnaně silný, absence češtiny.

+14 +15 −1
  • PC 50
Bez ohledu na to, že žánr kings bounty patří mezi mé nejoblíbenější. Bez ohledu na to, jaké osvěžení mi přineslo objevní Legendy a jak hravě si mě dokázala získat. I bez ohledu na to, co vše dobrého, nového a lepšího přinesl KB: WoTN oproti předchozím dílům, tenhle díl je prostě propadák.

Záčátek hry jsem si docela i užíval. Nová rasa Vikingů a jejich jednotky mě bavily a byly dobrym osvěžením po té stereotypní skladbě z minulých dvou dílů. Valkýrie namísto smrtelných společníků a zároveň jako rage abilities pro mě také nebyl žádný probém, se kterým bych se nesmířil. Největší radost jsem měl, když jsem dostal Pegase prakticky hned na začátku hry. Lokace se odkrývali tak, že vám někdo vyžvanil souřadnice a tak nebylo zapotřebí překonávat Über deadly, immortal army jako tomu bylo v KB: Orc on the march, ačkoliv takové tam byly skoro všechny. No a tak vznikla určitá svoboda cestování a mnohem větší variabilita jednotek než v kterémkoliv předchozím díle a to především mnohem dřív tak, abyste se jich mohli zavčasu nabažit. Jenže nabažit na čem?!

WoTN prakticky nepoznalo slovo balance, Jak už zmínila spousta lidí. Projíždíte se lokacemi, ve kterých se promenádují tak 2-3 velmi slabé-rovnocenné(dle tooltipu) armády nepřátel na pár čtverečních metrech, které byste nemuseli ani porážet manuálně, ale bohužel musíte pokud nechcete aby vám unikly expy pro Valkýry. Dokonce i ty, které jsou označeny deadly, vyžadují jen o něco málo víc úsilí a přemýšlení abyste je dali beze ztrát. A proč to všechno je vlastně nuda? Když pomineme ty slabé, ve kterých se nemusíte ani obtěžovat kouzlit nebo používat rage, tak i ty silnější jsou složeny v drtivé většině ze stovek až tisíců low lvl jednotek, které byť mohou na začátku 1. kola vypadat zkázonosně, ve druhém kole z nich už většinou neni nic, jen popel a prach.

Mám celkem podezření na to, že většina z téhle megalománie, jako jsou zástupy slabých nepřátel, zlata že by i kačer Skrblík záviděl, run atp má nasvědomí novinka v podobě achievementů. A nemyslím těch ocenění, za které dostáváte i bonusy , o ty se aspoň máte důvod snažit. Myslim tim takovej novej ,,spell book'' kde jsou dosažitelné achievementy, mezi kterými např. je i to, že máte nasbírat 10 milionů zlata( pro boha,fakt důvtipný), což ovšem nezapočítává již utracené zlato.

A ono by mi ani nic z toho výš zmíněného až tak nevadilo. No co, tak by to byl takovej oddechovější, stereotypnější díl. Ale ta technická stránka hry-na naprosto zanedbanej pathfinding si už snad ani nebudu ztěžovat, to snad ani nemá smysl.

Bugy a nedodělky na každym kroku. Kamkoliv jsem se podíval. Minimálně 2 ocenění(to s bonusy) nefungovalo vůbec. Bonus za sbírání krystalů se mi zasekl na 2úrovni a na třetí mě to nepustilo,neustále se to resetovalo po 20ti nasbíraných( žeby bug kvůli rozbíjení věcí?). Nefunkční, špatně interpretované dovednosti jednotek, pasivky jednotek atp. Je to vůbec poprvé ze všech dílů, kdy jsem nebyl schopnej po celou hru pochopit funkci a mechaniky určitých věcí.

S naprostou novinkou přišli developeři do WoTN v podobě crashů do winu, zamrzání hry atp. Jako že používaj engin furt ten samej jak za krále klacka je jejich věc, ale že to neumí ani úvést do kompatibilního stavu s novými winy, 64x operačnimi systémy atp. to je jako co za diletanství. Abych se díval snad 5 minut na zamrzlou obrazovku jen proto, že se chci podívat do nastavení? Samotné pády hry jsou častější s průběhem hry. Už v Demonisu mi to začlo padat jen tak, že sem si jel uličkou dokoupit jednotky.

V Textech se tentokrát ale překonali uplně. Naprostý nesmysly. Kolikrát jsem odpovídal tim, co mělo řikat NPC mě. Nejednou jsou v dialozích 2 stejné odpovědi. Narozdíl od KB Ap jsem se u některých opět zasmál, ale tohle všechno mi úsměv vymazalo velmi rychle a nadobro. Ale abych pravdu řekl, nejsem si uplně jistý, jestli v tom neměla prsty špatně nainstalovaná čeština.

Čeština a teď budu velice netaktní, byť znehodnotim něčí práci a já sám jsem byl rád alespoň za to. Kdo to proboha překládal? hrubky mi vypalovaly oči téměř v káždé druhé větě. já sám nejsem dokonalej, ale tohle bylo moc. nehledě na to, že dotyčná osoba si evidentně u překladu vůbec nelámala hlavu s tim, že překládá sračky a nesmysly a vklidu to tam prskla. Buďto autor češtiny hru v životě nehrál, to by nemohl překládat co překládal u jednotek atp. a nebo se omlouvám za to, že jsem měl nekompatibilní češtinu s hrou,

KB je jednoduchá hra, která by měla být zaměřená na to, aby i ten sebemenší detail fungoval. Mělo by to překvapit tím, že to málo skriptů a hovadinek co tam je, budou fungovat Bohužel. Zkoušel jsem hledat manuál k tomuto dílu ale nic a na poslední díl po tomhle chuť fakt nemam. Zapomněl jsem zmínit, že se pánové v mainmenu zapomněli zmínit, že Song of Ice and Fire(či jak se to jmenuje) je rozšířená verze základu, což jsem zjistil až v půlce hry asi.

Poslední věc a pak už s tim rozčilováním přestanu. V komentu u KB:AP jsem nadával jak ani neumí vybalancovat jednotky(potažmo ty nové), konkrétně skřety a jejich adrenalin. Těšil jsem se, že společně s Berserkerem a dalšími jednotkami vyzkoušim konečně toho gobliního šamana. No netušil jsem, že z něj mistři balancu udělaj totálně useless jednotku. jeho astrální útok( to co bylo v AP OP) dává menší poškození než jeho zakládní a ještě to může jednou za kolo. je mi krapet na blití jak se na to na všechno vybodli, až to vypadá totálně bez nějakýho betatestu. Ale hlavně že DLC. Je mi z tý dnešní doby na blití.

A BTW: hrál jsem za warriora. Dost možná bych se na to vysral už u prvního bosse kdybych hrál za mága. Dovedu si představit ten jeho pofidérní dmg kouzel v týhle fázi hry.

Pro: svoboda cestování/dříve dostupné jednotky různých ras

Proti: stereotyp/bugy/pády/texty/blbosti/ PATHFINDING!!!!

+8