Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Faster Than Light je jedna z opravdu mála her (prsty na jedné ruce by stačily), které hraji s postupujícím časem opakovaně. A to je už nějaký důkaz o jejich kvalitách, minimálně od hráče/diváka, který vždy raději nasaje novou zkušenost, než by vstoupil do stejné, byť ověřené řeky.

Zhruba po čtvrté jsem se rozhodl FTL dohrát pro herní výzvu 2021. Několikrát jsem hru dohrál, objevil několik nových lodí a jenom se ujistil, jak neuvěřitelně variabilní a vyladěnou má FTL hratelnost, hned vedle té skvělé atmosféry tvořené brilantním ambientním soundtrackem a bravurním pixel artem.

Většinou se u her rozhoduji čistě prospěchářsky. Jaká zbraň bude nejlepší? Co za povolání bude nejvíce užitečné? Která budova mi na tomto místě nejvíce vydělá? Jaké další směřování příběhu bude nejlepší pro mou posádku? Které kouzlo teď protivníkům nejvíce zavaří? Podobné dotazy se mi honí hlavou u jiných her. Není to nic divného, snažíte se optimalizovat svoje herní možnosti pro maximální užitek. Vždyť je to velkou podstatou hratelnosti většiny her a FTL je v tomto samo naprosto extrémní případ, když si opatrným zastavováním času, rozdáváním mikro-příkazů a třeba i vypouštěním kyslíku z vlastní paluby, snažíte obrátit okolnosti ve vlastní prospěch.

U FTL ale na rozdíl od jiných her nemám vůbec strach, že ať si vyberu jakoukoliv loď a s tím defacto zcela jiný styl hraní, budu nějak znevýhodněn. Je neuvěřitelné, jak krásně vybalancovaná hra je. A tady se nebavíme o nějakých čisílkách, kdy jedna loď má procento tady a druhá zase jinde. Bavíme se o zcela jiných strukturách lodí, pravidlech a způsobu obrany i útoku.

Krásné na tom je, že i způsoby, které jste považovali za horší, si pak vyzkoušíte a zjistíte, že jsou funkční, jen jinak. Opravdu tedy můžete používat čistě drony a vyhrát. Opravdu můžete posílat agresivně posádku na cizí loď a získat tak neuvěřitelnou výhodu. Hackování se po vyzkoušení v šikovných rukách vážně může stát rozhodující zbraní, stejně jako uvážlivé využití různých ras k různým účelům. A i systémy, které jste dříve třeba na úkor jiných hlavních zanedbávaly, vám při jejich aktivním používání ukážou svou sílu. Kamerový systém? Pche, ne nadarmo jsou informace moc. Pokud totiž víte, kdy a co přesně bude nepřítel střílet, dokážete to spolu s dalšími prvky, jako třeba neviditelnost či iontové zbraně, náramně použít ve svůj prospěch. A tak by se dalo mluvit dále. Teleportační miny? Ovládání mysli? Vše má svůj užitek, když to dobře použijete.

A protože nikdy nemáte prostředky, čas ani místo na to, mít vše, vždy musíte rozumně balancovat, jaká ta vaše bárka bude. Se vším se dá vyhrát, jen to musíte dobře použít a nakombinovat.

Nemůžu se dočkat, až si ji za rok či dva zahraji znovu.

Pro: spousta typů lodí s odlišnou hratelností; vybalancované; všechny mechaniky do sebe zapadají jako snad v žádné jiné hře

Proti: obtížné odemykání některých lodí

+12
  • PC 90
Na hru jsem narazil celkem náhodou, ačkoliv FTL je - jak jsem později zjistil - na poměry indie her dnes již kultovní hra se širokou a věrnou hráčskou komunitou a nebývalým věhlasem. Zaškrtl jsem na GOGu filtry `sleva', `Linux', nechal řadit dle `bestselling' a hle, FTL bylo první v seznamu. S odstupem asi 15 hodin stravených ve vesmírné lodi můžu prohlásit, že to byly mé nejlépe utracené 2.19 eura za posledních pár měsíců.

Takže ve zkratce: FTL je strategická hra, kdy se jako kapitán vesmírného korábu snažíte přes hopy, mezi kterýma se `teleportujete' `rychleji než světlo', dostat do finální destinace, kde se setkáte s hlavním bossem (extra tuhej nepřátelskej bitevní koráb), kterého musíte porazit. Na jednotlivejch hopech jsou náhodně generované události. Po cestě sbíráte materiál díky kterému zlepšujete svoji mateřskou loď, posádku, zbraně, instalované systémy. V cestě vám stojí nepřátelé se svýma loděma, které musíte porazit.

Hra má bezvadnou hratelnost, protože v ní ne-existuje nic jako save/load a říkám to už dávno: quicksave je největší zabiják immersion jakej může být - 3x fuj - a tahle hra ho naštěstí nemá a dá se ukládat pouze a jen při ukončení hry (a potom cheatovat se zálohováním souborů na disku, kdo by to ale dělal). Z mého pohledu je hratelnost podpořena také skutečností, že kampaň (playthrough) se dá proběhnout za cca 3 hodiny, takže je to spíše takové bezpříběhové popařeníčko, jako když si zahrajete nějakou mapu v HoMM nebo skirmish v CoH.

Co se týče výše nakousnutého vylepšování, tak ve hře je dostatečné množství nejrůznejších druhů zbraní a dalších systémů, co se dají na vaší vesmírnou loď nainstalovat. Princip je takovej, že i když budete procházet cestou k finálnímu bossovi co nejpomaleji, aby jste nahrabali co nejvíce prostředků, aby jste svojí vesmírnou kocábku vylepšili co nejlépe, tak nikdy nevylepšíte všechno. Vždy se budete muset rozhodnout, jaké systémy - a tedy i jakou strategii - v tom konkrétním playthrough použijete. Tohle, spolu s odemykáním dalších typů lodí za splněné achievmenty, prudce zvyšuje znovuhratelnost, protože při dalším runu můžete vyzkoušet zcela odlišnou strategii a odlišnej přístup.

Samozřejmě platí, že tato hra je indie kousek vytvořenej z drtivé části dvěma lidma, takže nečekejte zázraky ať už na straně množství kontentu a nebo grafiky a zvuků a dalších technikálií (mě se ale grafika líbí). Ke hře je ale k dispozici poměrně velké množství modů a slušná dokumentace + advanced verze nabízí zapnutí přídavného obsahu, který přidává další systémy, zbraně, rasy obyvatel vesmíru apod. Já ale doporučuju udělat si první (ch pár) playthrough bez zapnutí tohoto přídavného obsahu.

Za zmínku také stojí, že hra má krutopřísnou obtížnost a i na nejlehčí obtížnost (pokud nebudete cheatovat se souborama sejvfajlů) se vám nemusí podařit hru na několik prvních pokusů projít.

klady: vše
zápory: nic

v.1.0.0-20190124
+23
  • PC 80
V dětství si každý kluk přál být kapitánem vesmírné lodi. Brouzdat vesmírem, používat laserové zbraně, ničit nepřátelské lodě, pomáhat slabším, být kapitán s velký K. FTL: Faster Than Light se Vám tento dětský sen splní.

Hra začíná v hangáru, kde už čeká první loď Kestrel Cruiser s tříčlennou lidskou posádkou. Hlavní cíl hry je donést zprávu federaci a přitom máte vzádech flotilu Rebelů. Proto je třeba dávat bacha aby jste vždy v čas unikly ze sektoru než celý sektor obsadí Rebelové.
Na každé hvězdě vás čeká jiné dobrodružství, jednou narazíte na Rebelskou loď, pirátskou loď, civilní, hlídkovací bez posádky atd. I když narazíte na jakoukoliv zmiňovaných lodí nemusí vše skončit bojem, s piráty se můžete dohodnout na obchodu, civilní pomůžete a oni vám dají mapu sektoru, je toho mnoho. Jelikož se hra náhodně generuje, tak výběr je obrovský.
Vaše vesmírná flotila startuje s Kestrel Cruiser ale postupem času můžete odemknout další lodě. Až bych řekl, že z každou lodí jiný zážitek. Pestrost výbavy lodi, posádky, zbraní, obzvlášť FTL: Faster Than Light Advanced Edition je skvostná. Napadnout nepřátelskou loď, telepatii, mezitím mu hacknout štíty a poslat raketu je kombo, které rozloží, kde jakou loď. Tedy pokud se k Vám už teleportovala posádka nepřátel a vy nemáte vylepšené dveře, o tom by zase mohl vyprávět Já. Přesně ty to příběhy, který je nespočet dělají z FTL: Faster Than Light naprosto luxusní hru!! I easy je hra pěkně zapeklitá, ne že by byla těžká ale pokud nemáte s FTL zkušenosti, tak prostě máte smůlu. Opakování se stanete Mistrem tedy Kapitánem, kterého už nic nepřekvapí.

Verdikt: Pokud jste dočetli až sem, musí Vám být jasné že FTL: Faster Than Light je výborná hra. Několik let jsem tuto hru odkládal, kvůli češtině. Chtěl jsem si užít naplno, bohužel v nejnovější verzi už nebude nikdy podporována. Proto jsem rozehrál v angličtině než jsem zjistil, že se dát sehnat verze 1.5.13, kde čeština funguje. Tímto děkuji Hudsonovi za překlad!! 80%

Edi: Hudson celou češtinu předělal a už je funkční na Steam verzi 1.6.9!!

Pro: Hudba, Vybavení, Zbraně, Znovu hratelnost, Obtížnost

Proti: Nic

+26
  • PC 80
Viděli jste Battlestar Galacticu? FTL je podobný koncept - skáčete před rebely (Cylony), kteří se vás snaží zničit, potřebujete předat důležité dokumenty (najít Zemi) a na své cestě pustým vesmírem musíte řešit podobné věci, jako zda proti tomuto náletu zapnout štíty na maximum nebo všechno vsadit na jednu kartu a zprovoznit veškeré útočné systémy, či při infiltraci své lodi se s nepříjemnými záškodníky vypořádat ať už tváří v tvář nebo jejich udušením při otevření přechodových komor.

Hra se generuje náhodně, tudíž každý průlet je jiný a události jsou náhodné, někdy jdou na ruku, někdy vám zatápí už od začátku. Taky záleží na složení posádky, nejlepší je mít ji složenou z různých ras, čímž se často zpřístupňují unikátní možnosti při těchto náhodných událostech, a ty bývají nejvýhodnější. Kdybych měl dát příklad náhodné události - narazili jste na loď, která vás žádá o pomoc s obřími pavouky. Risk je zisk a pošlete tam tedy svou posádku a buď se vše povede a jste odměněni, anebo naopak vám jeden člen posádky nenávratně zemře. V tomto případě risk nebyl zisk :)

V základní hře je poměrně málo zbraní, málo dronů, málo celkově všeho. Proto je tu dodatečný obsah, který mi hru opět o něco prodloužil. Nejlepší věcí je konec vaší lodi. Teda ne, že by jednoho nenaštvalo přijít o vypiplanou loď v předposledním sektoru, ale... Když se mi infiltrovali tři silní padouši, nestihl jsem mikrovat svou posádku a 3 ze 4 mi zabili. Plameny mi zachvacovaly polovinu lodi a hrozilo, že klekne i systém kyslíku, posledního hrdinu jsem tedy okamžitě poslal do místnosti s rozvodem kyslíku, aby ji opravil, jenže ta hořela. Mikroval jsem svého pilota proti přesile ohňů a místností bez životadárného kyslíku. Povedlo se a poslední hrdina zemřel v jistě neskutečných bolestech z popálenin, při kterých se ještě dusil. Pěkně hnusná smrt.

Velice zábavná rogue-like hra ve vesmíru, kterou se mi povedlo dohrát (na easy) asi až na dvanáctý pokus. Ovšem měl jsem neuvěřitelné štěstí právě na ty náhodné události. Je to hra na občasné zahrání, jeden úspěšný pokus se však dokáže protáhnout i na dvě hodinky.

Pro: náhodné události; vylepšování lodi; rasy; pokročilý obsah

Proti: v základní verzi málo zbraní, dronů; náhodné události; krátké

+20
  • PC 80
Ty vesmíre jeden nehostinný.... paráda :)
Z polorozpadlé lodi vychází signál, co uděláte
a/ rozeberete lod na materiál
b/ vyšlete dovnitř člena posádky pro cennosti mdoufaje že se lod nerozpadne
c/ pošlete dovnitř drona (pokud máte droní laboratoř)
Na opuštěné stanici jsou známky života, co uděláte. Ozbrojení piráti po vás chtějí člena posádky, co uděláte. Probudili jste automatickou lod hlídající hranici, nabíjí zbraně...
Na palubu se vám teleportovali vetřelci a bijí vám do generátoru kyslíku...

Tyhle minihry snad nejde nemít rád.
Akorát když se nevygenerují dobré eventy, tak dostanete čóču.
Mnoho řešení událostí, se Vám otevře jen když vlastníte potřebnou věc... což otevírá jistý prostor pro znovuhratelnost.

Pro: příjemné, originální, možnosti rozhodování

Proti: občas nutné štěstí , je to tak na 14dní

+14
  • PC 85
FTL je takova mala hricka ktera pres jednoduchy koncept a provedeni presto bavi. Je to hra jen na nekolik dnu, nicmene myslim ze je docela dobrou ukazkou dnesniho indie a ze gameplay je stale nejdulezitejsi prvek hry :).

Pro: oldschool provedeni, napaditost, gameplay

Proti: mohlo byt treba vice scenaru, ne jen 1 boss

+12 +14 −2