Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Pátý díl je zatím nejlepší Forza Horizon. Jeho nedostatkem je nicméně minimum inovace.

Mexiko má úžasnou variabilitu prostředí. Po poněkud usedlé Anglii je to velmi příjemná změna. Rovněž vás tak dlouho nezdržuje od vašich vlastních zážitků v rámci open worldu. Stavění festivalů, a tedy otevírání nových závodů a výzev, je dalece rychlejší, než jsme byli zvyklí třeba ze trojky. Doslova během pár dní se lze dostat do Hall of fame, což se dá považovat za jakýsi finiš hry. Konečné závody jsou možná delší než ve čtyřce, snad jen Goliath je poměrně rychle hotový. Naopak Gauntlet (Dirt Championship) je neskutečně utahaný a vyhraďte si na něj určitě minimálně dvacet minut (s autem kolem A800).

Mexiko je, jak již bylo řečeno, určitě krásnější než Anglie. Džungle, sopky, aztécké pyramidy, pouště, lesy, pláže, barevná městečka, hotelové komplexy... Upgrade grafiky je od minulého dílu zanedbatelný. Ale díky zmíněné variabilitě prostředí je FH5 zatím nejhezčí Forza. Naopak Mexiko přeci jen ztrácí stran automobilového věhlasu. Británie se mohla pyšnit řadou legendárních vozů i značek. Zde dojde toliko na protěžování německého Brouka (neboť ve Střední a Jižní Americe jde o kultovní vůz).

Uvedený deficit hra překrývá až neskutečným množstvím světelných efektů. Závidím těm, kteří si to vychutnají v kvalitním HDR. Nicméně zároveň lituji oči každého hráče. Vyjet z tunelu znamená čelit sekundovému oslepení a to i na normálním monitoru (můj má jas 350 nits). Mexiko je v těch světlech a barvách skutečně až trochu kýčovité a rozhodně to je přehnané. Však i "checkpoint" standarty v závodech se lesknou vlastním zdrojem světla v rámci jakéhosi "bloom" efektu. Rovněž případné ukazatele brždění na silnici silně září. FH5 také, dle mého názoru, obecně více "řve". Zejména ústy vašich kolegů a konečně i hráče, který získal svůj hlas. Je to tedy v posledku celé barevné, ukřičené, svítivé, pompézní... Každému asi pátý díl nesedne.

Deficit má pětka v počtu aut. Minulý díl zatím vede o stovky. Větší problém však je, že skutečně nových modelů přidalo Mexiko jen velmi poskrovnu a nadto vás málokdy skutečně zaujmou. Trochu otravné i je, že každé nové auto (z Barn Finds, Accolades atp.) v jednom menu vyzvedáváte a v jiném odemykáte. Celkově se dá uvést, že pokud vlastníte čtyřku, tak je naprosto nesmyslné kupovat pětku za plnou cenu. Když se chcete zase projet, zahrajte si ji v rámci Game Passu. S nákupem hry však počkejte na nějakou pořádnou slevu (a všechna DLC). Rozdíl od čtyřky je celkově skutečně minimální. FH5 je, jak řečeno v úvodu, v jádru nejlepší Forza Horizon. Ale než se ultimátka (resp. Deluxe Edition) vyplatí, tak to chvíli potrvá.

Pro: Variabilita prostředí, vymazlené HDR (pokud jej máte)

Proti: Více téhož, přehnaně svítivé, málo nových aut, šíleně dlouhý Gauntlet, "byrokraticky" složité vyzvedávání nových aut

+34
  • PC 65
Je to můj první Horizon, takže nemůžu soudit co je záležitost série a co dílu. No a po letech taky první závodní hra, takže možná nemám v malíku nejnovější trendy.

Naposledy jsem hrál Forzu 3 kterou jsem střídavě hrával víc než dva roky. Teď se mi zase zachtělo nějakých závodů a k Horizon mě lákaly terénní tratě a otevřený svět. Rovnou řeknu, že koupě lituju, o to víc že jsem za to dal nějakých 1400. Velice rychle mě to omrzelo a po ani ne týdnu se k tomu už nechci vracet.

Hra nabízí hromadu aktivit, což by mělo být dobře, ale já bych řekl že není. Zpočátku je to vyloženě ohromující, a ne v dobrém slova smyslu. Hra na vás toho vyhodí strašně moc najednou a celou řadu věcí vysvětluje špatně. Snadno se může stát že otevřete mapu, hledíte na milion ikonek a nemáte páru co je co. Rozkoukat se proto může trvat mnohem déle než by mělo. Ještě horší je pak UI, kde jeden úkon (vyzvednutí nebo prodání auta) může být roztříštěn až přes tři menu.

Závody jsou strašně krátké, 4 minuty je tady nadprůměrná délka. Přijet k těm závodům může trvat déle než je odjet a to bez nadsázky. Než se dostanu k závodění, musím se podívat na nějakou cutscénku a sedět u docela dlouhého načítání (to mě taky zarazilo, přitom hru mám na NVMe). Pak chvilku závodím, podívám se na další cutscénku a mám zase jet jinam kde se to všechno opakuje. Pustím se do dalšího závodu a přijde mi, že jedu stejnou trať jako předtím.

Závodům neprospívá ani AI. Když hraju proti "průměrným" botům, tak vyhrávám závod za závodem. Ale jak zvednu obtížnost jen o jeden stupeň, končím většinou poslední. Osobně bych si závody raději odjel jenom na čas aniž by tam jezdili boti, kteří trvají na tom že se v nějaké zatáčce musíme srazit.

Často jsem radši jen tak náhodně jezdil po mapě než abych vyhledával závody, jenže to moc zábavy nevydá. Ačkoli řízení baví, chování různých aut je příliš podobné. Je to už dlouho, ale z Forzy 3 si pamatuju větší rozdíly (možná si to pamatuju špatně). No a ta mapa sice je velmi volná, ale postrádá vyloženě zajímavé tratě, takže mě to nezabavilo na dlouho.

"Příběh" je zde přítomný ve formě takových nahodilých událostí s řadou postav bez špetky charakteru a celé to je spíš k pláči a posměchu. Kdyby to bylo čistě dobrovolné nepotřeboval bych to zmínit, ale fakt se jim to ani trochu nepovedlo. Jo, a taky je tu několik rádio stanic, hudba je otřesná na všech :)

Pro: Řízení, terén i silnice,

Proti: Špatná AI, mizerná délka a rozmanitost tratí, vyloženě nudná herní smyčka

+21 +23 −2
  • PC 70
Forza Horizon 5 je nejlepší PlayStation exkluzivita, kterou si na PlayStationu nikdy nezahrajete. Hra, která je objektivně perfektní a dokonale odladěná pro mainstreamového hráče. Ve výsledku ale díky tomu tak nějak bez srdíčka.

Nejvíc je to znát na samotném závodění. To je totiž s přehledem nejnudnější část hry. U závodní hry docela zvláštní, že? V mých očích je zatím hlavně umělá inteligence, snažící se neustále o umělé drama, aby hráče udržela v pozoru nehledě na schopnosti. Po vzoru moderních Insomniac exkluzivit je tak hra přístupná od první vteřiny každému a neklade před svého řidiče žádnou výzvu. Pokud ji tedy sám nechce a výrazným zvýšením obtížnosti si ji nevytvoří. Férovost takové výzvy je ale s místní AI diskutabilní a motivace úplně mizivá.

Hned od spuštění totiž máte v garáži špičkovou Corvettu a o pár závodů později už jde sedět skoro ve všem, co by si člověk přál. Není tady žádný pozvolný růst. Vše se přizpůsobuje hráči, který dostává káry všech tříd automaticky a nechává se bavit. Je to fajn. Chvíli. Pak začne být jedinou herní motivací hromadění věcí nebo splněných fajfčiček. Postupné zlepšování skillu nebo získávání lepších aut hra nevyžaduje ani nepodporuje.

Podstatně lépe jsou na tom různé příběhové (a sezónní) závody - exhibice nebo testovací jízdy. Ty sice někdy trpí fakt směšnou festivalovou prezentací, ale jsou příjemně pohodové odlehčení. Pro mě jsou nejzajímavějším konceptem opět stodoly s ukrytými vraky. Zpracování je sice primitivní, nikdy nevidíte samotnou renovaci, ale nápad je to pořád skvělý. Postavit nějaký díl primárně okolo téhle kultury ála Rust Valley by byla paráda.

S Forzama Horizon jsem si nikdy úplně nepadl do noty a s pátým dílem se to nezměnilo. Je to úctyhodný a robustní kus závodní hry, který dokáže vydržet na dlouhé hodiny. Jenže Horizon stylizace a zpracování mě vždy obcházelo obloukem a motivace ke hraní rychle upadala. Je to takový styl "How do you do, fellow petrolheads?" a to je škoda. Snad jednou vznikne pořádná konkurence.
+20 +21 −1
  • PC 75
Konečně nadešel dlouho očekávaný moment, kdy si můžeme zahrát zbrusu nový díl závodní série Forza Horizon. Tato série se vyznačovala menší rozlohou mapy vykoupenou kvalitou designu a neotřelého zasazení. Série akcentuje lásku k hudbě, která neodmyslitelně patří do motoristického světa. V neposlední řadě se vývojáři odvážně pouští do příběhu, a zatímco v závodní sérii „NFS“ je příběh nanejvýš směšný, tak u nové Forzy je opět zajímavý, nijak nerušivý a občas i vtipný. Jak dopadl nový díl?

Hola mexico

Výběr lokace většinu hráčů překvapil. Nejspíše zde byla od řad fanoušků jistá počáteční nevole, neboť se očekávalo zasazení v Japonsku, myslím si však, že prostředí mapy jasně ukázalo, že dokáže nabídnout více než předchozí díly. Džungle, roviny, hornatiny, pláže či sopku, otevřený terén nebo pouště, se kterými přichází písečná bouře. Prostředí je opravdu nádherné, pro mě osobně až překvapivě. Vesničky jsou malebné a opravdu připomínají mnohé lokace ze seriálu Narcos. Vjedete-li do hor, ocitnete se na místech, kde vesnice krásně kopírují terén, a vy cítíte tu výšku, stísněnost i pocit jisté reálnosti. Jistě mnozí hráči po dohrání hlavního příběhu zapojí volanty, a budou přiměřenou rychlostí a dobrými způsoby jezdit po mapě. V porovnání s předchozím zasazením se mi však prostředí tak nezamlouvá, malebnost anglického venkova lze překonat snad severo-západní americkou.

Rápido, závody čekají

Začátek pátého dílu jako by z oka vypadl dílu předcházejícímu. Úvodní animace v doprovodu hudby s lehkým mexickým nádechem je dobrá, nikterak dlouhá ani otravná. Ale jak to u této série bývá, krátké cutscény jsou příjemné, někdy milé někdy vtipné, hráč nemá tendenci odejít od počítače nebo přeskočit animaci. Hned ze startu si virtuální jezdec vyzkouší několik vozidel. Docela brzy se odemykají nové možnosti. Příjemným přírůstkem do aktivit je třeba focení u konkrétních bodů. Nedlouho po plnění různých vedlejších aktivit i těch hlavních závodů se začíná na mapě objevovat přehršel značek. Patřím k lidem, kterým nevadí veliké množství úkolů a závodů, pravdou však je, že nelze mluvit o plynulém přísunu obsahu, nýbrž o nadbytečném zahlcování, které opravdu obtěžuje. Nedojedete ani čtvrtinu nově otevřených závodů, a už se vám otevírá mnoho dalších možností.
Bohužel musím podotknout, že samotné závody se po čase začnou opakovat, a docela citelně poznáte podvádění AI. Vždy jsem u této závodní série očekával férovost, ta mi byla dávána do čtvrtého dílu. V pětce mám menší motivaci se snažit, tohle bych očekával spíše u „konkurence“, neboť je to dost otravná a demotivující součást závodů. Opravdu mě nebaví, že podávám svůj životní výkon, a soupeři jsou mi za zadkem. Udělám chybu, hned mě předjedou, čímž ztrácím možnost výhry… téměř vždy. Navíc, AI se drží vždy u sebe, také mi to nepřijde oslnivé. Závod má tři fáze, v té první auta vystartují nepřirozeně rychle, téměř je nelze předjet, v druhé fázi postupně předjíždíte další oponenty, v třetí fázi obvykle vyhráváte. Sem tam, jako kdyby o osudu vítězství bylo rozhodnuto, vás první dvě auta nepustí před sebe, můžete se snažit jak chcete. Je to paradoxní, ale závody jsou na této závodní hře to nejméně zajímavé.

Kopie čtvrtého dílu… bohužel

Od čtvrtého dílu se nic nezměnilo. Levelování postavy je identické, různé akrobatické či jízdní styly zase přinášejí body za které si hráč může otevřít perky mající vliv na užitek auta. Každé auto má ve velké míře rozdílné perky. Jedno vyšperkované auto bude dávat extrémně mnoho bodů za šílenosti na silnici, jiné zase bude více odměňovat za závody. Tady nebylo co změnit, stejně tuto funkci mám rád.
Mám pocit, že vývojáři naznačovali větší změny, které se nekonají. Ano, můžete projet písečnou bouří, která potrápí nejednoho řidiče, ne-li snad všechny, ale to je dost málo na to, abych byl nadšený. Naštěstí hra nabídne během hraní nové úkoly. Mám pocit, že se jedná o předchozí díl na sound engine steroidech. Bohužel, kvalitu hudby si neudrželi, rádia mě vůbec neoslovila… ale to je otázkou vkusu. Uživatelské prostředí je totožné, ikony a celkový chod hry taktéž. Hráč zažije silný pocit, že se spíše jedná o DLC než plnohodnotné pokračování. Je škoda, že vývojáři nevěnovali mnohem více času na odlišení se od jiných dílů.
Grafická stylizace je taktéž totožná, a v některých momentech, kdy projíždíte otevřenou krajinou pod nedalekými pahorkatinami zjišťujete nehezkou pravdu. Textury ne a ne se vykreslit v plné kvalitě. Obávám se, že je tomuto tak schválně, a místo toho, abyste sledovali krásně ostrou texturu hory, sledujete ostrou vegetaci na vyblité zemině. Od hry z roku 2021 bych očekával mnohem lepší grafiku. Budu si ale sám oponovat, na druhou stranu to uvítají hráči s horším železem, a na 4K rozjedou hru za doprovodu krásného množství FPS.
Také bych uvítal lépe zpracovanou kolizní fyziku. Chápu, že kvůli licencím se auto nebude do detailu deformovat, co ale nechápu, je tupé odskočení po nárazu. Hned na úvod jsem narazil do motorky a namísto toho, aby se motorka zhroutila na zem nebo se přinejmenším otočila a sjela z cesty, tak nepřirozeně vypružila mimo silnic, a v to naprosto přímé trajektorii. Když narazím do auta, také nevidím přesvědčivou práci kolizní fyziky. Někdy mám strach narazit do protihráče, neboť bych ho možná ještě popohnal do předních linií.

Progres, který neodměňuje

Progres postavy je i v tomto díle nudný, nevyvážený, a když hráč něco dostane, nepociťuje takovou touhu získanou věc okamžitě prohlédnout. Je škoda, že levelování je spíše o čísle než o tom, že se hráč těší na další level. Očekával bych přinejmenším postupné navyšování bonusů – třeba by hráč ze startu mohl řídit všechna auta, ale auta nejvyšší třídy by řídil daleko hůře a vyžadovalo by to větší skill hráče. Postava by se ve hře pak učila jízdním skillům, a uměle by se obtížnost jízdy zmenšovala. Stejně tak bych viděl nákup aut tak, že by se veliká část aut otevřela v nižší cenové politice s každou další úrovní. Chybí zde praktická ukázka, proč se snažit o další úrovně.

Stejné chyby

Docela mě mrzí, že hra má stále stejné chyby, až to budí podezření, že autoři opravdu neměli snahu něco změnit a nový díl přinesl jenom jinou mapu. Mizející AI auta jsou pěstí na oko, mizející spoluhráči jsou k vzteku. Oproti předchozímu dílu mi mizející spoluhráči přijdou jako mnohem častějším problémem. Když jedu závod, někdy je tam má registrační značka, někdy ne. Co ale je ve všech autech stejné je můj zvolený klakson. Těch společných chyb se čtverkou je až nápadně hodně, což jenom dokazuje chybějící invenci.

Hra, která však nezklame
Ve výsledku se pořád jedná o skvělou hru. Její problém tkví ve srovnávání s přechozím dílem, žádné „Wow“ už nepřichází. Málo inovací a totožný průběh hraní dojem ze hry kazí. Když se hráč ponoří do hry a opravdu má chuť si zajezdit, nebo dělat vedlejší úkoly či drtit rychlostní radary, užije si stejně či více než ve čtverce. Hezky se kouká na záznamy ze hry, rozhodně je to nejenom hráčsky zajímavá hra, ale je i dost fotogenická. Myslím si, že nejeden hráč duší fotografa bude neustále mačkat klávesu po aktivování fotografického režimu.
Hru s klidným svědomím doporučuji, jste-li nováčkem v této sérii, nic výše uvedeného vám nebude kazit zážitek ze hry. Samozřejmě švindl AI je dost nepříjemný a vadivý, i tak zažijete krásný bezpočet hodin. Ke hře se budete vracet po vlnách stejně tak, jak tomu bylo u čtvrtého dílu. Obávám se sice, že u pětky to bude častějším jevem, vzhledem k menší repetetivnosti, i tak si hru každý z nás užije. Jen škoda, že soundtrack je mnohem horší a méně vyvážený, svou skladbu jsem si našel, ale na úvodní skladbu od Odeszy to nemá. Jen doplním, že mám docela strach o tuto herní sérii v režii současného herního studia. Když si člověk projede jejich fóra, tak neodpovídají, nekomunikují na supportu, nepřidávají nic, co by hráči chtěli a ani moc neopravují bugy. Nová auta jsou také jenom recyklací z dřívějších dílů.

Pro: Prostředí, množství aut, velká porce obsahu

Proti: Nemotivující levelování, zvuky některých aut, podvádějící AI, vývojáři a jejich komunikace

+13
  • PC 75
Opět jsem využil nabízené slevy na Game Pass, už asi potřetí. Tentokrát ta sleva byla větší, než když jsem ji dostal ke grafice. Nechápu, ale cením si. Možná bych tedy Forzu hodnotil jinak kdyby to mou peněženku bolelo.

Nevím, jestli je fér hodnotit kvalitu Game Passu, bez kterého bych hru nespustil. Tak jenom zmíním, že má pořád ty samé bugy jako před rokem.

Jakmile jsem se však dostal do hry, veškeré rozčarování z neexistujícího pokroku launcheru se rozplynulo. Tedy, až na pár výjimek, kdy mi hra náhodně hlásí, že jsem offline, přestože to není pravda. Nestalo se mi ještě, že by mě odpojila během nějaké série závodů, ale i tak je to otravné.

Ony náhodné série závodů, nad jejichž výběrem nemáte žádnou kontrolu, dokáží být docela zábavné, ale samozřejmě jsou mnohem lepší, když se spolu s vámi účastní někdo, koho máte na voice chatu. Ten lze celkem snadno realizovat přes Game Bar ve Windows. Z počátku hraní se mi dařilo též komunikovat s ostatními hráči přímo ve hře, nyní jsou ale mikrofony všech nastaveny na mute, přestože jsem sám žádné nastavení neměnil.

Ono je ale celkově ovládání téhle hry trochu chaotické. Uživatelská rozhraní přizpůsobená na gamepad mi nikdy nevyhovovala.

Doteď se nedokážu vyznat ve všech těch sériích, šampionátech, soutěžích, atd. Prostě se prokousávám přes nepřehledná menu dokud mě to nepustí k autu nebo mapě.

Hudba je otřesná, navíc údajně hrubě zcenzurovaná. V nastavení jsem ji vypnul, stejně ji člověk nepotřebuje když mu hrají motory superaut a ambience prostředí. Hlasitost mluveného slova jsem stáhl na úplné minimum, nechci rozumět tomu, co říkají postavy. Nemá to žádnou hodnotu. Nejradši bych dabing přepnul do nějakého zajímavého jazyka, třeba arabštiny, ale zatím jsem nezjistil jak toho docílit právě jen pro dabing.

Ale k samotnému závodění. To je naprosto skvělé a je to samozřejmě ten důvod, proč hru několikrát týdně spouštím. Ovládání aut je zábavné, a stane se ještě zábavnější, když upravíte jejich jízdní vlastnosti. Nelíbí se mi, že ve hře existují jen dva způsoby tuningu - způsob absolutní kontroly nad všemi parametry, kterým nerozumím, a způsob aplikace schémat vytvořených jinými hráči, které nelze nijak upravit. Volím tedy druhou variantu, protože obzvlášť výkonnostní vylepšení jsou naprosto vitální, pokud chcete mít alespoň minimální šanci nedojet poslední.

To se mi teda zatím v online závodech nedaří. Celkem stabilně se pohybuju mezi předposledním místem a DNF. Možná kvůli mému skandování "DNF gang" na konci každého závodu jsem teď na permanent mute.

Online závody nejsou podle mě moc dobře vyvážené. Rozdíly v levelech hráčů jsou ve stovkách, a velmi často se mi stává, že nemám auto vhodné na daný závod, přestože jich mám desítky. Základní filtrování tady určitě chybí, alespoň ta možnost vybrat typ závodu, nebo hledat jen ty, které mě nechají vybrat auto, které mám.

Závody s AI jsou zábavné trochu jiným způsobem než ty s živými hráči. Hra totiž během závodu upravuje polohu protivníků dle vaší zvolené obtížnosti. Znamená to tedy, že když všem s celkem jasným náskokem ujedete, rychle vás zase dojedou, aby závod neztrácel na napětí. Chápu, že se to mnohým nelíbí, ale já mám rád, když hra upravuje zážitek na míru mým schopnostem. 

Moje nejoblíbenější auto je zatím Dodge Viper. Před modifikací neovladatelný. Po ní jsem absolutní drift king :)

Závodní hry mi nikdy nešly a proto mě nikdy dlouho nebavily. Výjimka bylo Dirt Rally, ke kterému se možná zase vrátím. A Flatout, jehož kouzlo a lehkost se ještě nepodařilo ani zdaleka napodobit žádnému nástupci. Hrál jsem je všechny. U Forzy ale asi strávím času víc, protože je to ideální hra právě na občasné zapnutí na několik hodin.

Hru hraju s Xbox ovladačem, zřejmě tím nejaktuálnějším. Nebyly s ním vůbec žádné potíže, zapojil jsem adaptér do PC, spároval s ovladačem a ve hře ihned fungoval. Dokonce i když během hraní vypadne spojení tak se potom bez restartu hry znovu připojí a funguje. To mi na PC připadá jako docela scifi, ale gamepad jsem v ruce nedržel už hodně dlouho. Cením si i toho, že hra zobrazuje klávesy/tlačítka podle toho, jakou periferií hru zrovna ovládám. Není to však konzistentní, a zjistil jsem, že když vylezu z Game Baru pomocí klávesnice (což musím, protože navigovat v tom ovladačem je utrpení) tak se mi ve hře zobrazují klávesy z klávesnice, dokud nevlezu do Game Baru ovladačem a hned z něj nevylezu. Chtělo by to mít možnost někde permanentně nastavit jaká tlačítka se budou zobrazovat. Z druhé ruky můžu taky říct, že Playstation ovladač takhle snadno nefunguje.

Grafika hry je dostačující, ale nemyslím to jako výtku. Neměl jsem potřebu zasahovat do nastavení automaticky přizpůsobeného mému HW. Dým nevypadá dobře, vše ostatní ano. Přijde mi, že v těch rychlostech na tom ani tak nezáleží. Obecně jsem víc a víc přesvědčen, že herní grafiky dosáhla dostatečné kvality někdy před 5-10 lety, a všechno potom byla vlastně zbytečnost :)

Nejsem si ještě jistý, jestli si hru po třech měsících koupím, ale myslím si, že mě čekají ještě minimálně desítky hodin spokojeného závodění.

Pro: žádné významné bugy, skvělý pocit z rychlé jízdy, velký výběr aut hned od začátku

Proti: velmi basic online závodění, hudba, "příběh"

+11 +12 −1
  • PC 80
Herní výzva 2021 - 1. "Pacifista" (Dohraj hru, ve které se nevyskytuje násilí.)

Na začátek přiznání: Forza Horizon 5 je první Forza, kterou jsem dohrál (nikoliv hrál) a zároveň první závodní hra, kterou jsem dohrál na volantu. Zkušenost to byla zajímavá - volant v Horizonu sice nejspíš nepřináší žádnou konkurenční výhodu, ale zato s ním přichází docela odlišný typ zážitku. Navíc je Forza Horizon jako simcade (arkáda, jejíž fyzikální model je velmi slitovný, ale ne zcela nerealistický jako třeba v sérii Need For Speed) pro začátky s volantem vcelku vhodná, protože zkušenosti z reálných aut tu člověku nejsou na obtíž.

Co samotná hra? Inu, chytlavá, krásně vypadající, napěchovaná obsahem, ale trpící openworldovým syndromem. Milovník aut a závodění si může díky Forze Horizon 5 užít desítky hodin zábavy, nicméně pojďme se teď místo chvalozpěvů zaměřit na nedostatky: Toho obsahu je zkrátka až moc a byť si člověk může vybírat druhy závodů, které ho baví a ignorovat ty méně zábavné, únava nakonec zkrátka přijde.

Paradoxní je, že byť se hrou táhne jakýsi základní příběh, jeden z jejích hlavních problémů je chybějící pocit vývoje, který by vyloženě motivoval k dalšímu hraní. Od samého začátku si člověk může osahat ta nejlepší auta a nemá příliš (hratelnostních) důvodů se shánět po nějakých jiných. Rozdíly v tom, jak se jednotlivá auta řídí, jsou pak bohužel menší, než by se mi líbilo.

Velmi pochybná je pak umělá inteligence ovládající protivníky - jak závodnímu noobovi se mi nedařilo najít ten sweet spot, kdy bych automaticky nevyhrával každý závod a zároveň nebyl vždy suverénně poslední. Skoky mezi jednotlivými stupni obtížnosti mi zkrátka přišly moc veliké. Hlavně se mi ale zdálo, že pro protivníky neplatí zákony herní fyziky a jsou schopni se držet v čele i v případě, že udržují naprosto příšernou jízdní stopu.

Pak mám jednu drobnou výtku osobní - na volantu se mi příliš nedařilo vyrovnávat smyky, takže jsem musel jezdit tak, abych se pokud možno do žádného nedostal. Nejvíc pomáhalo vyšlápnutí spojky, ale ta je aktivní jen při volbě manuální převodovky, která zase dělá závody těžší :)

Navzdory všem problémům nicméně platí, že lepší a nadupanější arkádové závody na trhu nejsou - a to i pro hráče, kteří hru odinstalují hned po absolvování "příběhové" kampaně.

Pro: grafika, velký počet aut, jízdní model

Proti: AI oponentů, chybějící pocit pokroku

+11