Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Moc formulových her jsem nehrál, ale tuhle ano, a to jako první. Hrál jsem ji teprve někdy v roce 1997, ale to mi tehdy nijak nevadilo, byl jsem ještě malý a byl rád za každou hru a závodní především.

Vzpomínám si na svoje začátky, kdy jsem ještě neuměl pracovat v menu, takže jsem byl rád, že jsem spustil přednastavenou hru (tříkolový závod v Monze za Carlose Sancheze) a postupně jsem začal vzájemné soupeření s bráchou a strejdou, o co nejlepší čas, který byl nakonec stejně o hodně sekund horší, než jaký F1 na počátku 90.let v Monze zajížděly.

S postupem doby jsem začal hře propadat a měnil jsem závody i obtížnost, stále jsem však hrál za Carlose Sancheze. Moje nejoblíbenější okruhy byly Monza, Mexico City a Adelaide, dnes už z nich zbývá jen ta Monza, i když s mírně změněnými zatáčkami. Zkoušel jsem i zajet celý šampionát, ale nikdy jsem nepřišel na to, jak se dá postup uložit, takže jsem ho nikdy nedohrál.

I po letech musím ocenit slušnou fyziku vozu a ucházející grafiku (na skoro dvacetiletou hru) a hlavně zvuk :) I když jsem poté hrál ještě několik F1 her (GP3 a F1 2002 a jiné) Grand prix mi je z nich stále nejbližší a občas si nějaký závod zajedu i dnes.

Pro: F1, staré okruhy, Carlos Sanchez, zvuk

Proti: stáří, chybějící licence

+14
  • PC 70
Někdy v půlce 90. let jsem vyfasoval CD se starými hrama, kde byla i tato pecka. Jak už to tehdy chodilo, hry se nekupovaly a internet tehdy ještě nebyl rozšířený, takže se vyměňovaly staré hry mezi hráči (v mém věku spíše mezi rodiči), často dema a shareware. No tak jsem hru spustil a to, co jsem viděl mi vyrazilo dech. Grafika se mi tehdy zdála super, navíc vidět na startu 26 vozů(!) bylo pro mě šokující a moc se mi to líbilo. Jenže jsem nevěděl, jak to ovládat a anglicky jsem tehdy taky moc neuměl, abych to nějak zkoumal. Dopadlo to tak, že jsem usoudil, že se jedná o nehratelné demo a po chvíli kochání jsem CD smutně vrátil do šuplíku.

Asi o dva, tři roky roky později jsem začal trošku sledovat formule (fandil jsem týmu Williams - Jacques Villenueve a Damon Hill), hru ze zajímavosti opět spustil a zjistil, že se to ovládá A+Z+?+:. Na grafiku jsem nikdy moc nedal, tak jsem rozehrál a byl jsem v ráži. Sancheze jako kolegové jsem prakticky nezažil, pěkně jsem vysledoval schopnosti jednotlivých jezdců a barvy stájí, porovnal s realitou a v jednom dni všechno přejmenoval. Ti, kteří zbývali, vyfasovali jména mých kamarádů.

Grafika dnes asi nikoho zvlášť nenadchne, přesto když si uvědomíte, kolik formulí se mnohdy na obrazovce pohybuje, že tu jsou kopečky, stromy, reklamy, tribuny atd. u konkurence nevídané, tak se musí grafika v souvislosti s rokem výroby ocenit. U statičtějších věc,í jako jsou mapy tratí nebo obrázky, je grafika úžasná. Zvuky velice povedené, motor a řazení pěkně jedou, intro je taky pěkné. U hraní můžete měnit kamery (to v té době taky nebylo úplnou samozřejmostí) klasicky z kokpitu, zezadu i filmovou, pozorovat můžete tímto způsobem i další závodníky. Pomocníci jsou různí, od nepoškozování přes automatické řazení/zpomalování až k zobrazování ideální stopy, proti jejich fungování nemám vážné námitky. Je tu poškozování vozů, jak vy, tak soupeř si můžete autíčka zle pocuchat, že už ho nerozjedete, vždycky při karambolu se rozletí součástky a následky jsou potom vidět. Každý náraz s vámi celkem věrně mrskne a též jízda po šikaně je jiná než po trávě a vozovce - dnes to zní jako samozřejmost, ale v 1992 fyzika na vrcholu možností. Tratě jsou věrné realitě, je možné všechno možné nastavování vozů, věrnost neumím posoudit - nikdy jsem do toho nefušoval ani v reálu ani ve hře. Můžete si nastavit klasické parametry - počasí, počet okruhů atd. Obtížnost záleží na tom, jak si ji nastavíte, vyhrát beze všech pomocníků je opravdu fuška, ale postupně se k tomu dostanete. Jediné, co mě trošku mrzelo, je AI protivníků. Dělá málo chyb a tak je zázrak, když na suchu vypadne jeden či dva, naopak v děšti už je počet vypadlých uspokojující. Pokud bych byl hnidopich, ještě mi chyběla trochu větší možnost editace třeba podoby vozů. Chybějící licence stejně jako u PES nejsou zas tak směrodatné, když můžete velmi lehce změnit jména sami, tady to je 26 jezdců a 13 stájí.

Zkusil jsem i jiné novější formule (názvy si nepamatuji), prakticky se jednalo jen o graficky nebo zvukově lepší kousky, které však nebyly co do obsahu, ani co do hratelnosti lepší než tento a tak jsem se k němu nakonec vždy, když jsem měl chuť na formule, vrátil. Je fascinující, že tato hra obsahuje to, co novější kousky a navíc je taková, no...lepší. Nevím čím to je, možná tou nostalgií.

Pro: podařený jízdní model, věrné tratě, fyzika, na svou dobu dobrá grafika a zvuky

Proti: málo karambolů na suché trati, mohly by být bezdůvodné poruchy u soupeřů, žádná možnost úpravy vzhledu vozů

+14
  • PC 80
Formula One Grand Prix je jedním ze dvou dílů série, který jsem hrál a vůbec první závodní hrou s formulemi, s níž jsem měl co do činění. Když jsem se k ní dostal, bylo mi asi deset, takže i když umožňuje rozsáhlé nastavení vozu či tratě, moc jsem se v tom nehrabal, protože jsem tomu vůbec nerozuměl.

Nikdy jsem neobsazoval nejvyšší příčky, ale i tak jsem se nehorázně bavil. Základním pravidlem bylo, že jsem se po najetí na trávu musel co nejdříve dostat zpět na trať, jinak hrozilo odtažení mého vozu a konec závodu. Zvuky jsou super a osloví mě i dnes a i model poškození je na svou dobu celkem nevídaný.

Hra postrádá oficiální licenci, takže tu místo Ferrari, McLarenu nebo Jordanu byly týmy Bellini, McPherson či Gordon a také jezdci nesli vymyšlená jména. Jediné okruhy odpovídaly skutečnosti. Závodní hry v poslední době příliš nevyhledávám, ale na Formula One Grand Prix jen tak nezapomenu.

Pro: okruhy, model poškození, zvuky

Proti: chybějící licence

+14
  • PC 70
Formula One Grand Prix je další ze závodních simulátorů, které se v raných devadesátkách vyrojily a bylo jich opravdu požehnaně - ať sportovních nebo v jiných kategoriích. U tohoto bylo na výběr ze 16-ti závodních okruhů GP, 18-ti týmů, 35-ti jezd­ců, k dispozici měl hráč spoustu parametrů v rámci nastavení monopostu, které šlo libovolně variovat.

Grafika na tehdejší dobu hodně slušná, v rámci detailů tratí, s možností nastavit počet okruhů, typ počasí dokonce ideální stopu a populární záběry na Rychlé šípy. Nicméně vyhrát celý šampionát však vyžadovalo intenzivní a náročný trénink a spoustu klení, protože umělá inteligence moc chyb nedělá. Vidím to na silný průměr, o zábavu bylo s kámoši a s rodinou postaráno - 70 %
+12 +13 −1