Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Digital Image Design - EF 2000.

Je to neuvěřitelné ale letos je to přesně 20 let kdy "mágové" z Digital Image Design vydali letecký simulátor, který mi učaroval, a díky němu začalo moje kariéra virtuálního pilota, která s přestávkami trvá dodnes.

Tento komentář jsem nechtěl pojmout jako klasickou recenzi, ostatně tu najdete na DJ Old Games pod EF 2000 (Special Edition) ale jako vzpomínku na dodnes výbornou hru/letecký simulátor, který i v roce 2015 má stále co nabídnou.

Moje úplně první seznámení s EF 2000 bylo někdy v roce 1995/96 v PC herně v Ostravě, kde jsem s kamarády chodil hrát Dooma, Heretika a tam jsem poprvé viděl krabici s EF 2000. Doma jsem počítač neměl a tak hrát se chodilo za peníze do herny nebo k bohatším kamarádům, kteří měli doma 386/486. V herně měli tenkrát Pentium 90, což bylo na tehdejší dobu dělo. Pamatuji si, jak mi správce herny říkal, ať to ani nezkouším, protože to je realistické a má to velmi komplikované ovládání. Já se celou dobu zajímal o letadla a tohle mě hrozně moc lákalo.

Nicméně skončilo to tím, že jsem hrál s kamarády zmíněné hry a Rise of the Triad nebo Dark Forces. Zkrátka doomovky.

Pak jsem si našetřil asi na 1/3 počítače a v roce 1998 na splátky koupil svůj první počítač: AMD K6 233MMX, 16MB RAM, S3 DX/GF Virge 4MB (kterou jsem do půl roku vyměnil za ATI RAGE 2C) plus onboard zvukovku na desce. Netrvalo to dlouho a já si koupil svou první hru: EF 2000 + datadisk TACCOM, to vše v bazaru za cca 500Kč. Nové hry na PC tenkrát stály běžně okolo 1600Kč.

PS: mimochodem na zmíněném ATI RAGE 2C jsem poprvé hrál System Shock 2, což je hra ke které se ještě později vrátím. A ještě něco, na S3 Virge, mě běžel akcelerovaně Jedi Knight, pravda po nějaké době hraní to vždy spadlo do Windows ale kamarádi, kteří kupovali dražší 3Dfx tenkrát málem pukli zlostí. :)

Už si nepamatuji, jak se přesně jmenoval můj první joystick. Pamatuji si jen, že byl bílý s velkým červeným kolečkem plynu ale pedály neměl pokud si dobře vzpomínám. Důležité ale bylo, že měl klobouček HAT.

Doma jsem naistaloval pod MS DOS 6.22 (na PC s Windows 95) EF 2000 s datadiskem. V té době už bylo na trhu 3Dfx Voodoo 1 ale na grafickou kartu za 4000-5000 Kč jsem tehdy neměl peníze, internet tenkrát nebyl pro normální lidi zrovna moc levný a tak jsem netušil, že DID vydali patch na 3Dfx. Kdybych to tenkrát věděl, tak jsem si nekoupil ATI Xpert@Work 8MB v roce 1999, ale 3Dfx byť bylo dražší a byla to jen 3D karta.

Díky procesoru mě EF 2000 bežel naprosto plynule za všech okolností, což se např. o Pentiu 120, které měl tenkrát kamarád, nedalo říct. HW náročnost EF 2000 byla na tehdejší poměry extrémní. SVGA rozlišení, high detaily, 640*480 na 15" CRT monitoru.

Bohužel s mojí AJ to tenkrát bylo hodně špatné, takže mě sestra musela překládat pasáže obsáhlého manuálu, kterým jsem nerozuměl. Taky si uvědomte, že internet v té době nebyl zrovna moc rozšířený a pekelně drahý, takže potkat nějakou komunitu lidí, kteří se jako vy zajímali o letecké simulátory bylo obtížné. Já taky s počítačem tenkrát začínal, vše bylo pro mě nové.

Každopádně nikdy už nezapomenu na ten pocit, kdy jsem poprvé natankoval ve vzduchu nebo úspěšně navedl laserem řízenou pumu (LGB) na cíl! To byl fantastický pocit. Propracovanost, grafika, letový model, komunikace, zvuky, to vše mě učarovalo. Dlouhou dobu jsem nehrál nic jiného, než EF 2000 a System Shock 2.

Pamatuji si, že v recenzi ve Score psal Jan Eisler, že EF 2000 není hra, a že to je pro piloty NATO, kteří spí s HOTASEM v jedné ruce a pilotní přilbou v druhé. A že on se chce bavit, což šlo s DID TFX ale ne s EF 2000, což dle jeho názoru byl strohý a technicky dokonalý letecký simulátor. :)

Ano tehdy to byla pravda, EF 2000 se zařadil s Flanker 1.0 a Falcon 3.0 mezi takzvané hardcore letecké simulátory a tím, čím totálně zabil konkurenci byla grafika a kampaň.

Grafika má i dnes co nabídnout. Jen se podívejte na ty detaily, při letu nízko byly vidět i koleje a závory přes silnici! A virtuální kokpit byl úžasný. Plynulý přechod z kokpitu do externího pohledu a zpět, kdy jste viděli jednotlivé přístroje a obrazovky MFD + HUD v kabině nasvícené byl neuvěřitelný zážitek.

Ke kampani není moc co dodat. Stačí jen říci, že se na ní podílel tehdejší plukovník letectva USAF - John A. Warden III, tvůrce letecké strategie USAF v Operaci Pouštní Bouře. Byla to dost možná první dynamická kampaň v historii leteckých simulátorů, výsledky se sice vyhodnocovaly až po přistání ale základy byly položeny.

Jak šel čas, tak jsem hrál postupně snad všechny letecké simulátory co vyšly, a to i zpětně. Přes F-22 ADF/TAW, Falcon 4.0, Flanker 2.0, Janes WW2 Fighers/IAF/USAF/F-15/F-18, F/A-18 Hornet Korea, Apache&Havoc/Comanche&Hokum, IL-2 Sturmovik, IL-2 Sturmovik Forgotten Battles...až po dnešní DCS World a Falcon BMS. Hrál jsem offine i online. Létal jsem (stálé létám, byť už to není zdaleka jako dříve) v několik online letkách ale jen jeden simulátor je ten NEJ.

Vy už víte. Ano je to EF 2000. Proč?

Když porovnám DID EF 2000 např. s dnešním DCS World, řekněme DCS F-15, tak samozřejmě je DCS World lepší téměř ve všem, počínaje grafikou, letovým modelem, propracovaností zbraní, avioniky, atd., ale je tu něco co ani DCS World nemá.

Ano tušíte správně. Dynamickou kampaň.

Něco co Váš žene vpřed a nutí Vás hru dohrát až do konce. Už jen ten pocit, že se můžete kochat, jak kolem Vás bojiště žije a vy sledujete co se děje ve SMART kamerových pohledech a, že vy jste to malé želízko v celém tom válečném kolotoči je nezapomenutelný zážitek, který se jen tak nevidí.

Kolikrát jsem si s kolegou z letky, který létá Falcon BMS říkali, proč někdo neudělá remake EF 2000 v novém kabátě, že by mělo určitě prodejní úspěch.

Problém dnešních simulátorů je v tom, že existují prakticky jen takzvané "Hard Core" letecké simulátory nebo arkády ale nic mezi tím!
A tím něco co bylo mezi tím, byly právě letecké simulátory od DID EF 2000/F-22 ADF a F-22 TAW. Nebyly jednoduché, byly hodně komplexní ale přesto to byly stále hry. Byť Jan Eisler si to nemyslel.

PS: nevím, zdali to tu mohu uvést ale EF-2000 si můžete zahrát s 3Dfx pod DOSBOXEM v této speciální kompilaci: EF2000 Reloaded http://community.combatsim.com/topic/32832-ef2000-reloaded/

Pro: Dynamická kampaň, komunikace, DID našli zlatý střed mezí tzv. Hard Core simulací a akrádou

Proti: Fakt, že DID už neexistují a nedělají letecké simulátory, bohužel.

+21
  • PC 80
ENGINE ON
TAXI TO RUNWAY 24 - LINE UP - CLEAR TO TAKE OFF
UNDERCARRIAGE UP
AUTOPILOT ENGAGE

Vítejte pilote
Jmenuji se EF2000 a ráda vás provedu vaším prvním letem. Doufám, že základní výcvik máte úspěšně za sebou, nejsem totiž žádná hračka pro malé děti. Prosím prostudujte si Letovou příručku! Vím že má skoro 300 stránek, ale nemusíte jí číst celou, hlavně se věnujte popisu ovládání, ostatní se naučíme v pokračovacím výcviku. Vzlet už jste zvládl, nyní nacvičíme přistání a tankování za letu, poté se budeme věnovat zbraňovým systémům a na závěr krizovým situacím. Pokud vám zbude trochu času, můžeme spolu absolvovat několik cvičných letů. Tak hodně štěstí.
***
Pokračovací výcvik jste zvládl dobře, i když ta porucha hydraulického systému vám dala zabrat. Čeká nás naše první mise pilote. Rusko zvyšuje svou aktivitu v oblasti Pobaltí, musíme se tedy přesunout do Skandinávie a čelit jejich agresi. Nebojte společně to dokážeme. Nezapomeňte, že nejste na palubě sám, máte tu mě. Neunavujte se s letem po trati, ten zvládnu kompletně sama, a mějte na paměti, že vám mohu pomoct i v soubojích. Nicméně zbraně musíte ovládat sám.
***
Máte za sebou křest ohněm pilote, ale vedl jste si dobře. Musíte ovšem upevnit disciplínu, a stát se součástí týmu. Vaše následující mise vyžaduje dokonalou spolupráci se svými křídly. Prosím věnujte pozornost ovládání komunikačních systémů. Síla a schopnosti vašich wingmenů se budou hodit. A nezapomeňte že nad námi bdí AWACS! Nebojte se přivolat si pomoc, když to bude potřeba.
***
Zvládl jste to, gratuluji vám. Máme před sebou poslední přistání, prosím převezměte řízení. Je už zbytečné vám připomínat že po čtvrté zatáčce musíte stroj usadit do ILS paprsku. Hlavně nezapomeňte vysunout podvozek. Bylo mi ctí pilote. Na shledanou.


AUTOPILOT DISENGAGED
UNDERCARRIAGE DOWN
CLEAR TO LAND
RUNWAY VACATED
ENGINE OFF

------------

Snad se mi alespoň trochu podařilo navodit atmosféru jednoho z nejlepších vojenských simulátorů na PC. Dnes nás už samozřejmě neoslní grafika, ale tehdy to byla bomba. Také nároky na hardware byly v době vydání krvavé a většina tehdejších recenzí se o tom nezapomněla negativně zmínit. DID se navíc podařilo trefit tu správnou hranici mezi hrou a leteckým simulátorem. Ovládání tak není úplně triviální, využití najdou skoro všechny klávesy na klávesnici a to nesmíme zapomenout na kombinaci kláves se SHIFT a ALT. Manuál má tak skoro 300 stránek a hra dokáže skutečně navodit dojem realističnosti. Na druhou stranu je to pořád ještě hra a pokud jste jenom trochu zasaženi virtuálním létáním, nemusíte projít dlouhým výcvikem, abyste s tímto strojem vzlétli nebo přistáli. Nakonec co si budeme povídat, když jsem se k EF2000 dostal poprvé, žádný manuál jsem neměl a přesto netrvalo dlouho a absolvoval jsem své první tankování za letu a úspěšné souboje.

Pokud se ale má něco u této hry vyzdvihnout, tak to byl systém WARGEN na generování misí. Tento systém přinesl totiž výborný základ pro tzv. dynamickou kampaň, kdy mise nejsou předem jednoznačně nalajnovány, ale systém je generuje a to v závislosti na vývoji konfliktu včetně vyhodnocení úspěšnosti absolvovaných misí. Toto bylo dovedeno pak skoro k dokonalosti ve verzi EF2000 SE s datadiskem TACTCOM. Hra tak skutečně připomíná živý konflikt a dynamická kampaň v této verzi je ještě dnes považována za jednu z nejlepších v historii počítačových leteckých simulátorů.

Pokud si tedy chcete čichnout k některému simulátoru zlaté éry konce 90. let, EF2000 (ideálně VE verzi s datadiskem TACTCOM) mohu vřele doporučit.

Pro: Dynamická kampaň, Zdání realističnosti, Přesto zábavná hratelnost

Proti: Složitější ovládání

+11
  • PC 70
Crash se tu dost rozepsal, takže není třeba nic moc dodávat. Pro mne tato hra znamená první kontakt s leteckým simulátorem na PC, a kontakt to nebyl špatný. Nikdy jsem v leteckých simulátorech nezískal velkou oblibu, ale občas jsem si EF2000 či později F-22 ADF pustil a trochu si s chutí zalítal. Rozhodně je to jeden z nejlepších a nejhratelnějších simulátorů, i když dneska už samozřejmě naráží na zastaralost.

Pro: Vyvážená hratelnost

+3