Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Skvělá hra, nemám jí co vytknout, zábavy je do sytosti, časy mého opětovného hraní RPG her jménem Gothic stále v nedohlednu. Jestli máte také rádi (singleplayer) hry z první poloviny devadesátých let (spíše až zpět do let osmdesátých) po hratelnostní stránce a dnešní pohodlné uživatelsky příjemné ovládání (+jemnou grafiku), tak většina současných indie her vás myslim obojím na příliš dlouho neudrží (a to třeba proto, že se pouze omezeně přidržuje nějakého překonaného konceptu, vyjímkou bylo pro mne FTL). Za to tenhle mix v Don´t Starve je chytře zpracovaný a tvůrci předvedli dokonalou schopnost uchopení survive tématu! Chytlavé a dost obtížné. Terraria? Velmi mi to připomnělo znatelněji béčkové Stranded, ale to znovuhratelnostně trpělo - asi zbytečnost 3D (jako méně stylového, přehledného než tady zvolené 2D neochuzené o ty pravé animace).
V D.S. vás nečeká mohutný příběh, dialogy, žádné RPG vybíjení všeho živého v dohledu a levelování nebo quest fantazírování, ani logicko příběhové adventurní rébusy. Žádné pumpování prostředků do nekonečných armád v RTS, žádná jednorázová 5 hodinová střílečka, ale jen nekonečný zálesácký domorodý boj o holý život a případné učení se receptům (jak osvěžující).

Pamětihodné momenty ze hry? Na začátku máte chlapíka Wilsona, zapomeňte, že si první dva dny budete stavět nějaké obydlí, stan, než se rozkoukáte máte hlad a je večer.
S Wilsonem jsem se jako se svou první postavou vydal na králíky a krocany apod.
Nemaje ale grif ostříleného veterána, můj přístup brzy narazil. Například i jen hloupě zvoleným způsobem lovení králíka jste v mínusu. Králík je samá kost a kůže. Vyhladovělý Wilson si už na poslední chvíli fakt nestíhá najít aspoň ještě keř bobulí,
protože jako na potvoru vše sesbírané nebo ožrané. Navíc jeden pohled a vidim, že neni v inventáři dost dřeva. A ke všemu zimou umrznete, to když se do vás dřív nepustí třeba zástup kanců nebo jaké to příšery.
Ale dobrá, pořád jsem byl proti systematickému myšlení krůček dopředu a chtěl jsem jen nenáročnou zábavu. Navečer nového startu hry následovalo rychlé založení táboráku u malebného lesíka s potřebným dostatkem polen ...ale také co čert nechtěl o půlnoci nechtěným "lechtáním" místní populací pavouků, které skončilo mým
ožebračením o polovinu zásob a zbídačeným počtem HP.
Proto později s druhou adeptkou Willow jsem volil už systematické (náročné) zabydlování konkrétního pečlivě vybraného místa. Rekordní přežití 14 dní bylo dosaženo hravě. Sláva! A když si vzpomenete, jak jste dříve neúsporně nakládali s věcmi, de facto míjeli pravé zlaté doly opodál....
Vše klapalo, až toho následujícího osudného večera, kdy mne snášená pyrománie mé nervózní nové svěřenkyně dovedla až k nepříčetnosti, zoufalá Save pozice.....
Přemýšlel jsem totiž co dál a tradičně se probíral dlouhým seznamem všemožného sestavitelného náčiní ke snadnější existenci, na co mám asi tak být specialista....
Oheň pěkně hořel, batoh naditý jídlem, v rukou oštěp na obranu, co víc si přát.
Ano, měl jsem dokonce poblíž sebe i drahej (přitroublej) bleskosvod (~za 4 hroudy zlata).
Ale co platno, začátečnicky mi uhasl oheň, v takových chvílích panikařím.
Vím, že tmu postavy nemají rády. Willow se nedočkala pohotové pochodně a tak si pod sebou příčinlivě (mentálně) zapálila plamínek.
Kruci sveřepě a všežravě jí začal pohlcovat nejdříve na severu vysazený dorostlý les, na východě keře bobulí, trávu, roští. Nevim co nelehlo popelem..
Save pozici jsem i bez herní smrti opustil. Willow, kde jsem k tobě přišel!

Velmi vtipná je možnost, že natvrdo zešílíte (po muchomůrce, ze tmy,...). Grafické efekty jsou v ní na 2D mimořádně vkusné. Vidíte to co nemáte, to co není, ale přitom to setsakra jistě existuje. I pouzí neviní králíci přestanou být tím za co je máme (a přitom je to vkomponováno tak nenásilně, jako místní bumerang, objev takovýchto reálií potěší, nechybí ani možnost naklonit si vybrané místní tvory na svou stranu... a o to mi vlastně jde, aby se na monitoru odehrávalo zjednodušeně a rychle široké spektrum nečekaných událostí, které vás zaskočí, ale respektují váš vývoj, ne se jaksi babrat hodiny ve společenské hře Fable, co více tam možná vysokorozpočtově včleněno snaživě reálněji o to míň hratelněji).
V okamžiku kdy byla má psychika u nuly jsem byl samozřejmě i nadále nucen
se o sebe postarat: jídlo, dřevo, atd. asi to nebyla náhoda - aniž bych spoileroval - že věřte nebo ne jsem uzřel s mými činy nesouhlasící velmi konkrétní naturalistické zlé pohádkové oživlé bytosti, předtím než jsem skončil pod drnem. Ono servítky si s vámi nebere dokonce ani duch vaší vlastní sestry.

Hrou jsem ještě neprošel skrz naskrz. Ale jestli náhodou taky hrajete současné hry minimálně a sáhnete zde hlavně po "starém" zlatém 2D sprite-like (shader) zpracování, potom doporučuji nejen ji, ale zahrát si i například takový tower defense titul Harvest: Massive encounter.

Pro: konfigurovatelnost základů světa

Proti: co mají tvůrci s těma pavučinama???

+20
  • PC 90
Znáte to, jste kreslená, pseudoviktoriánská postavička gentlemana vědce a najednou se ocitnete ve vylidněné krajině, kde vás uvěznil zlosyn v cylindru Maxwell. Cíl je jediný: přežít.

Ze začátku se to zdá jako zcela nemožné a nevydržíte ani jeden den, protože zkrátka ještě nemáte naučené, co vám škodí a co vám prospívá, ale časem si to okoukáte a povýšíte z prostého sbírání mrkví na pěstování melounů, ze slámového brnění na pořádnou helmu, z trapného nočního postávání vedle ohně na spaní ve stanu nebo produktivní pobíhání s čelovkou. Musíte se totiž neustále starat o čtyři věci: abyste byli najezení, v teple, světle a aby vás nic nesežralo. Všechno to chce trpělivost a pevné nervy, protože zrovna ve chvíli, kdy si myslíte, že jste v bezpečí, tak na vás zaútočí eskymák s bandou psů. Stresovým situací, kdy pomalu umrzáte a zoufale hledáte dřevo na rozdělání ohně se nevyhnete, na druhou stranu je kompenzuje pocit z dobře odvedené práce, když si postavíte zombie panenku sebe sama, která vám zaručí oživení.

Prostředí je poměrně barvité: mapa hry má několik biomů (poušť, les, bažina, louka), z nichž každý vám poskytne jinak důležité suroviny. Z těch si pak můžete vyrábět další věci, které vám pomůžou přežít v měnících se podmínkách: při dešti nebo když přijde zima. V Maxwellově světe nejsou jen nepřátelská monstra jako pavouci a kyklop ptáci, ale i přátelská prasátka, kterým nevadí, že jim vykradete zahrádku (pokud nenarazíte na jejich bratrance ninja a mutanty). Jak přežíváte více a více dní, odemykají se vám další hratelné postavičky jako například prokletý dřevorubec nebo knihovnice, co má dopředu naučených několik receptů. Pak už je na vás, jestli se budete snažit rozšiřovat svůj vědecký rozhled a vynalézat čím dál vychytanější (a relativně zbytečné) předměty, stanete se farmářem, pořídíte si podlahu a králíkárnu a usadíte nebo jestli se rozhodnete prozkoumávat okolí a narazíte na bránu do jiného světa.

Pokud se rozhodnete portálem projít, údajně vás má čekat dobrodružná cesta pěti různými světy, na jejichž konci se možná dočkáte vysvobození. Co vás čeká reálně je ubíjejí frustrace, protože přežít, sesbírat části dalšího portálu a postoupit dál byť jen z prvního světa do druhého je zatraceně těžké. A když už se dostanete třeba až do pátého kola, jste krůček před cílem a zničehonic chcípnete, protože je tam celodenní tma a pasti, tak musíte začínat celé "dobrodružství" znovu. Já to nakonec dokončila jen díky upravení hry módy; člověk, který to dohrál normálně si zaslouží buď hluboký obdiv nebo hlubokou lítost, podle úhlu pohledu.

Pro: timburtonovské postavičky, design světa a jeho příležitostí, smrt na každém rohu

Proti: adventure mode je prostě až moc

+15
  • PC 85
Don't Starve som si zvolil do Hernej výzvy 2016 ako hru ktorej prvé písmeno je rovnaké ako v mojej prezývke. A keďže nemá príbeh, tak som si dal cieľ, že musím prežiť aspoň 30 dní.

Začínal som za Wilsona, s ktorým mi to popravde nešlo a robil som veľké chyby. Hral som za neho 2-krát a prežil som iba 9 a potom 13 dní. To som aj trochu očakával, keďže som to hral prvý krát. Neskôr sa mi odomkla ďalšia hrateľná postava - Wolfgang. Za neho sa mi už hralo lepšie a na prvý pokus som s ním prežil 26 dní. No na ďalší pokus som svoj cieľ splnil:

"Začal som na dobrom mieste, ale mojou úloho bolo nájsť čo najviac jedla. Tak som putoval krajinou, spoznával som nespoznané a hľadal vhodné miesto na usadenie. To mi trvalo niekoľko dní, no nakoniec som našiel svoje obľúbené miesto - na kraji mapy pri mori. Začal som si budovať svoje sídlo a neskôr som zistil, že potrebujem bizónie výkaly na vybudovanie záhradky. Tak som sa vydal na výpravu za výkalmi, ktorá trvala niekoľko dní. Po ceste som nachádzal ďalšie nové veci, ktoré som pred tým nikdy nenašiel. Dokonca sa mi podarilo nájsť aj Chestra - chodiaca debna a zvieratko zároveň. Nakoniec som tie výkaly našiel, ale medzi bizónmi s červeným zadkom, takže prechádzať sa medzi nimi nebolo ľahké. Po úspešnom návrate domov som sa musel začať pripravovať na zimu, ktorú nie je ľahké prežiť. Preto som išieľ na druhú expedíciu za potravou, ktorá bola veľmi úspešná. No pri návrate domov mi zomrel Chester, ktorého krutoprísne zabili pavúci, ale všimol som si to až doma, keďže bola noc a ja som mal len fakľu. Na ďalší deň som rýchlo roztrúsil po lúke pasti na zajace, aby som mal viac jedla. Na ďalší deň nastala tuhá zima. Z mora vyskočili tučniaci práve v mojom sídle a prebúrali moje slamenné steny. Noci boli dlhé a chladné, ale prežil som. V 4. zimnú noc ma prepadli Houndi - besní psi a vyhnali ma preč. Ale našťastie som vedel kam zamieriť. Celý uťahaný som dorazil k prasačiemu královi a jeho dedinke, kde som sa usídlil. Mal som pri sebe dosť jedla na prežitie a tak som len čakal kým skonči zima, ale ja som sa ako inak nudil a tak som zaútočil na pavúkov a ich hniezdo. Pomohol som si aj prasačími mužmi, ktorí pavúkov zabili a ja som len vyzbieral suroviny. 29. deň som spravil tú najstupidnejšiu vec aká ma mohla napadnúť - zaútočiť na tučniakov. Tí sa mi odvďačili smrťou. Našťastie som na začiatku opravil oživovaciu plochu. Rýchlo som utekal na miesto kde ma zabili pre suroviny. Ostávalo mi minimum života, lebo som mrzol a mne sa nepodarilo zapáliť ohnisko. Preto som opäť zomrel. Našťastie som opravil aj druhú oživovaciu plochu, keď som hľadal výkaly. Pri oživení bol 30. deň a znova som zomrel na zmrznutie. Ale svoj cieľ som splnil a výzvu považujem za splnenú."

Asi to ten príbeh má, ale musíte si ho tvoriť sami.

O tom ako sa v hre ťažia suroviny, craftujú vecí, loví nemá zmienku hovoriť. Je toho veľa, na craftenie potrebujete rôzne suroviny a niektoré z nich sa ťažko hľadajú. Škoda že som sa viac nezaujímal o stopovanie, lebo by ma zaujímalo čo nájdem. Grafika bola pekná a veľa pestrých farieb obohacovalo atmosféru pri hraní. Soundtrack bol výborný, cez deň hrala pekná melódia a v noci hrali temné tóny. Zmeny obdobia a počasia boli niekedy nečakané a keď začalo pršať, tak som hneď musel schovať oštep do inventára, aby ma netrafil blesk. Hrateľných postáv je veľa a odomikajú sa podľa toho, koľko ste prežili. A všetky začínajú na "W", ako Wilson, Willow, Wolfgang,....

Don't Starve je výborná 2D survival hra a to musím pochváliť, keďže ja moc survival hry nehrám.

Pro: Postavy, atmosféra, soundtrack, grafika, survival prvky, rozmanitosť vecí, craftenie,.....

Proti: Asi nič

+14
  • PC 75
Sú dva typy ľudí. Tí čo si dokážu otvoriť prehliadač a napísať tam: dont starve guide", a potom sú tu takí ako ja (alebo iba ja), čo sú leniví otvoriť čo i len ten prehliadač. Takí ktorí sa radšej budú hodiny trápiť v hre a trieskať do stola, než by si prečítali aspoň dáku tú wikiu. Áno, to som ja.

Samozrejme hneď v prvý deň som vystrela kopytá, pretože som vôbec nevedela čo mám robiť, ako sa orientovať, čo zbierať a nezbierať. Umrela som od hladu, na chlad, temnotu, zbláznila som sa, zabil ma chlpatý zver, keď som zbierala jeho hovná, zabili ma nasraté včely, žaby, psy a dokonca ma zabil strom. STROM. Zomrela som už toľkokrát kým som zistila čo treba a čo nie, čomu sa vyhýbať, čo zbierať a nezbierať, že by som mohla napísať knihu. No ale bola by asi iba tak na 2 strany, pretože to ani zďaleka nie je všetko čo v tejto hre som "schopná" dokázať. Respektíve nedokázať. Pretože kým ostatní majú už hradby a Semiramidine vysuté záhrady, ja sa teším z krompáču.

Ale! Chybami sa človek učí a v tejto hre to platí na milión percent. Art style v tejto hre sa mi veľmi páči, je tak primitívny až je to vlastne dokonalé a pôsobí to naozaj úžasne a temne. Takisto i hudba je veľmi príjemná, no a potom je tu taká vec, že, hm, dabing? Nedá sa to moc nazvať dabingom ale to nezmyselné bľabotanie postáv u mňa jednoznačne zabodovalo.

Nie som žiaden Bear Grylls, takže asi ťažko vám dám nejaké rady k tejto hre. Môžem jedine spomenúť, že hra sa automaticky ukladá každé ráno, pri niektorých postavách, ktoré neskôr získate, je to aj skôr, poprípade častejšie. Nové postavy získavate z nazbieraných XP bodov. Čím viac dní v predošlej hre prežijete tým viac XP bodov získate. Takisto odporúčam steam workshop, ktorý vám ponúkne kopec nových postáv ako napríklad Coraline, Shaggy zo Scooby-Doo či Invader ZIM. Výhodou tejto hry jej rozmanitosť, veľmi veľa možností, zaujímavé DLCčka a to, že nie je to jednorázovka.

Avšak určite je pre mňa veľkým sklamaním MP Together, ktorý si musíte kúpiť zvlášť. V Together môžete hrať aj SP, čím sa tento diel stáva v podstate úplne zbytočným podľa mňa. No a časom, už to taká zábava vlastne ani nie.
+13
  • PC 80
Výborná hra s jedním z nejlepších světů, jaké znám. Musíte ovšem počítat s tím, že když se do ní vrhnete jen tak zničeho nic, vůbec vám nepůjde. V tom je její největší kouzlo - musíte doopravdy znát ten svět, vědět co se dá a nedá, co vás zabije a co můžete sníst. Jedinečná grafika, kterou si velmi lehce zamilujete a skvělý hudební doprovod.
Je sice pravda, že jakmile se naučíte přežívat, je to pořád dokola to stejné a vám může připadat, že hra vlastně nemá příběh a nic vás nenutí hrát dál. To je ovšem omyl. Hra příběh má, ale dokonale skrytý a abyste nacházeli byť jen útržky daného příběhu, musíte se dostat mnohem dál než za "dokážu ulovit králíky a přežít zimu". Musí se z vás stát akční badatel, který už dávno nemyslí na to, jak přežít, ale myslí na to, jak objevit co nejvíce z toho světa a jak přemoci všechny další živé věci, co zde jsou.

Pro: Promyšlenost a logika světa, design, lehké úmrtí

Proti: Musíte znát pravidla světa (lehce odradí nováčky), po nějaké době monotonní

+10
  • PC 90
Hra se vryje do paměti především grafikou, která bude asi ručně kreslená. To je pro hru obrovský plus a společně s hudbou vytváří parádní atmosféru na kterou se jen tak nezapomene.
Hlavní postava, Maxwell, má dost do sebe. Jeho účes je stylový, stejně tak jeho chůze a pohyby.
Za zmínku stojí také poměrně jednoduchá hratelnost, díky které si hru zahraje širší publikum lidí. Bohužel, časem, pokud se vám povede všeho dosáhnout a vše postavit, začne být hra stereotypní. To částečně kompenzuje možnost stahování modifikací. Ale i tak.. Mohlo by vyjít nějaké DLC a určitě by stálo za to, zkusit do hry zakomponovat i nějaký ten příběh.

Na závěr:
Jakožto milovník co-op her musím však vytknout absenci multiplayeru. Ten mi tu vážně chybí, protože hraní s kámoši by byl zas jiný zážitek :) Každopádně jsem se dočetl, že multiplayer ani nikdy nebude, což je škoda.
Na kvalitě hry to ale neubírá.

Pro: kreslená grafika, hudba, rozmanitý svět, herní prvky, MAXWELL

Proti: časem stereotypní, absence multiplayeru

+6
  • PC 65
Přežívačka. Lovit králíky , sbírat bobule, chystat ohen na noc, podpálit včelám úl...
Když už ale víte jak přežít, je motivace hrát dál minimální. Kde je příběh, nové lokace, questy, nebo aspon achievmenty či rpg systém... exit game!

Pro: zpočátku zábavné

Proti: potom už ne

-2 +4 −6