Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Pre mňa asi najväčšie prekvapenie, ku ktorému som sa tento rok dostal v rámci hernej výzvy.

Hra začína ako klasicky nízkorozpočtová pixelart point & click adventúra, kde predpokladáme, že bude minimum interakcie a lokácii a hru dohráme do 2 hodín. Opak je však pravdou. To, čo je zo začiatku prezentované ako minimalistické postapo, kde vlastne civilizácia na našej planéte po explózii na Mesiaci skončila a je to už len o prežití sa postupom hrania rozvinie a prehĺbi na oveľa dômyselnejšie sci-fi, v ktorom hráč postupne zostavuje mozaiku "naozajstného" príbehu, ktorý je schovaný pod tým "základným" o prežití. Dokonca, na dosiahnutie true endingu treba urobiť niečo špeciálne pri hraní a potom hru ešte v trochu inom móde dohrať druhý raz.

Kto by sa však bál, že by to znamenalo, že potrebuje dvakrát po sebe hrať to isté, tak je na veľkom omyle. Don't Espace: 4 Days to Survive sa odohráva v priebehu 4 dní. Každý deň sa hlavnej postave Davidovi sníva o nejakej hrozbe a tá hrozba si na konci najbližšieho dňa po neho príde... Čo je však zaujímavé, je to, že 1. deň má tri rôzne hrozby, ktoré muž nastať a potom každý ďalší deň má dve rôzne hrozby. Tie sa pri prvom hraní vyberajú náhodne, avšak pri opätovnom "špeciálnom" hraní to má hra ošetrené tak, aby sa využili tie, ktoré neboli pri prvom hraní. Tým vlastne hra neprichádza do stereotypu a má stále čím prekvapiť. Samozrejme aj toto má svoje limity, človek síce získa a použije odlišné predmety, bude riešiť iné hádanky alebo hádanky budú mať iné riešenie pre danú situáciu, občas aj iný dialóg alebo stretne inú postavu, ale lokácie ostávajú tie isté. To však nevadí.

Spomínané hrozby môžu byť rôzne a sú naozaj o survivale, primárne o zabezpečení nájdeného domu. Či už je hrozbou toxický mrak, obrovské horko alebo extrémny chlad, či zmutované pavúky. Úkony, ktoré k tomu vedú sú našťastie logické, zabednenie okien, zatarasenie dverí, nahodenie generátora, získanie predmetov, ktoré zabezpečia teplo alebo tepelnú izoláciu a podobne. No a popritom odkrývať ten príbeh pod povrchom, o ktorom nechcem písať radšej nič, lebo by sa potenciálny hráč pripravil o prekvapenie. Ale musím dodať, že mne sa veľmi páčilo ako veľa zdanlivo náhodných alebo divných vecí nakoniec do seba fakt zapadlo

Pro: každý zo 4 dní má niekoľko možných udalostí, atmosféra, dobrý námet, logický postup hrou, hudba

Proti: občas pixelhunting alebo nejasnosť v tom, že niektoré objekty sa dajú použiť viackrát, "dramatická hudobná téma" - jediná z ost mi prišla cheesy

+8
  • PC 90
David měl noční můru. Byl v nějakém domě a v temnotě kolem sebe viděl jen dveře a okno. Dveře byly zamčené. Když přistoupil k oknu, nějaká věc proletěla sklem a zabila ho. A pak se probudil ve svém potrhaném stanu kdesi uprostřed pustiny. Jenže daleko na obzoru se rýsuje něco, co až moc připomíná tu věc, kterou viděl ve snu. Je čas jít dál a co nejrychleji najít bezpečný úkryt, jinak se ta noční můra stane skutečností.

Polský vývojář Scriptwelder začal svou herní kariéru tvorbou retro pixelových her ve Flashi pro webové herní portály. Jeho hlavní díla jsou adventurní série Deep Sleep a Don't Escape. Jak již název napovídá, tato hra je čtvrtým dílem série Don't Escape. S předchozími díly ji jako obvykle spojují jen herní mechaniky, příběhová návaznost mezi nimi není. Pozorní hráči ale jistě najdou pár odkazů na jiné hry z obou výše uvedených sérií.

Princip hry je jednoduchý - musíte přežít 4 dny. Na začátku každého dne se vám ve snu zjeví jedno z mnoha smrtelných nebezpečí, na které se musíte do večera připravit. Na přípravu máte omezený čas, který čerpáte cestováním po mapě a prováděním náročnějších úkonů, například stavěním a rozebíráním zábran, opravou rozbitého auta, apod. Běhání sem a tam v rámci jedné lokace, sbírání předmětů a mluvení s herními postavami vás ale žádný čas nestojí. Na konci dne se pak vaše přípravy vyhodnotí a dozvíte se, jestli jste přežili.

V průběhu hry se k vám přidají až 3 další postavy a společně vymyslíte bláznivý plán, jak přežít poslední den. A možná se dozvíte i pravdu o tom, kdo a proč zničil celý svět.

Přes retro grafiku je hra technicky dobře zpracovaná, například vzhled lokací se mění podle počasí. Hlavní hrdina umí běhat, aby zbytečně nezdržoval děj. Každý den má více variant, z nichž se na začátku hry vybere vždy jedna, takže i při opakovaném hraní vás čeká něco nového. A u složitějších hlavolamů je do hry chytře zakomponovaná nápověda, která vás nasměruje ke správnému řešení.

Pro milovníky klasických klikacích adventur je tahle hra rozhodně skvělá volba. Jen mohla být trochu delší, případně nabídnout pár dalších variant jednotlivých dnů.

Pro: Originální příběh, zpracování, hlavolamy jsou obtížné tak akorát a dávají smysl

Proti: Hra je krátká

+7
  • PC 65
Herní výzva 2020 - 2. Heuréka!

V této pixel-artové adventuře se zhostíme role muže jménem David a co je jeho hlavním úkolem, napovídá už samotný název hry. Zemi totiž postihla obrovská katastrofa - z neznámých důvodů se Měsíc roztrhl na několik kusů a ty míří přímo k Zemi. Vlivem těchto událostí postihly naši planetu přírodní katastrofy obrovských rozměrů a zůstalo pouze pár přeživších, jejichž vyhlídky na budoucnost nejsou rozhodně nijak růžové.

Přiznám se, že mě námět hry zaujal na první pohled. Mám rád přežívačky, kdy musím shánět zásoby, opevňovat obydlí apod. A přesně tohle mi ze začátku hra nabídla. Dostal jsem se do opuštěného domu a musel se připravit na určitou katastrofu. Těch je několik druhů a generují se náhodně, takže zatímco jeden den víte, že přijde obrovská bouře a druhý den se blíží oblak toxického plynu, v opakovaném hraní to může být úplně jinak, což chválím.

První herní dva dny mě tedy hra opravdu chytla a nabídla mi přesně to, co jsem o ní očekával. I tak jsem ale věděl, že nebude úkolem přežít čtyři dny, aby vše skončilo nárazem trosek Měsíce do Země. A měl jsem pravdu. David se setká se ženou jménem Kate, která má dost zvláštní informace o původu katastrofy i bláznivý plán, jak ji přežít.

Bohužel se musím přiznat, že od této chvíle mě hra celkem přestala bavit a závěr celého příběhu se mi vůbec nelíbil. Vlastně nevím, co jsem čekal, ale tohle bylo moc vyndané i na mě.

Celkově to za těch pár Euro stálo. Nejedná se o žádný herní klenot, ale jako taková adventurní jednohubka na jeden dva večery to nebylo špatné. Milovníci pixel-artu budou nadšení, lokací je celkem dost a většina je i dost povedená. Úkoly jsou logické, žádné větší zákysy nehrozí, stejně jako pixel hunting. Chválím možnost opakovaného hraní s trochu odlišným průběhem v první polovině, ale na závěru to stejně nic nemění, tak je to vlastně trochu zbytečné.

Pro: První polovina hry; variabilita lokací; originální námět.

Proti: Závěr příběhu; občas trochu kostrbaté ovládání.

+14