Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Dlouho jsem váhal jestli hru zkoušet. I když už stává jen pětistovku, pořád je líto to dát za nedohranou hru. Nakonec jsem rád, že jsem se do toho pustil a určitě doporučuji vyzkoušet. Days Gone lze objektivně kritizovat za hodně věcí, zrovna tak lze hledět jen na subjektivní dojem a na to jak hra baví. Pro mě to byl velmi dobrý čtyřhvězdičkový zážitek u kterého jsem byl ochotný nedostatky přehlížet.

Days Gone je hra s otevřeným světem a zaměřením na příběh. Z tohoto pohledu může být pro mnohé těžko stravitelné, že ten příběh je lineární a nestydatě béčkový. Není komplikovaný, nad některými věcmi nesmíte dlouze přemýšlet, postavy občas dělají nesmysly jenom aby se něco stalo nebo to vedlo k nějaké situaci, zvraty obvykle vidíte z dálky a hra se je nesnaží skrývat. Spousta populárních seriálů, například Walking Dead, jsou psány v podobném duchu, takže si nemyslím, že je vhodné to brát jako zápor. Days Gone je béčkový od začátku až do samotného konce a za mě to prostě funguje. Vytknul bych snad jen oblibu tvůrců vykonstruovat nějaký cliffhanger a pak vás přesunout jinam. Z hlediska příběhu je to laciné a kazí radost z té nové situace. Taky škoda pár zajímavých postav, které buďto účinkují jen minimálně nebo náhle odejdou a už je nepotkáte.  

Mimo hlavní vyprávění je tu i trocha řídkou mlhou zahaleného tajemna. Vedlejší questy a sbíratelné předměty ze kterých se mimo jiné dozvídáte proč se najednou nakazili skoro všichni a co se teď s těmi nakaženými děje. Hra to nijak netají, jen je občas potřeba ty informace někde najít. Snad jen škoda, že toto nemá více prostoru.  

Herní náplň mi sedla. Motorka je fajn a projíždět na ní po silnicích i lesech mě bavilo víc než bych čekal. Jediný zádrhel vidím v nemožnosti ji přivolat a la Witcher, takže je nutné se k ní vracet.  

Béčkový příběh si žádá i béčkového hrdinu. Ten na zádech unese kulomet, automatickou pušku, metr dlouhou sekeru a za pás si ještě pověsí brokovnici nebo automatickou pistoli. Nejprve jsem si říkal, že to je přitažené za vlasy i pro herní náplň, ale časem to začne dávat smysl. V pokročilejších částech potkáváte brnění, budete bojovat na větší vzdálenosti, no a taky budete potkávat hordy z nichž ta největší má 500 kousků. Do toho občas narazíte na parchanty které pižláte půl minuty nebo mají nějakou "schopnost" která vám dokáže pokazit odpoledne. Potkají vás i chaotické situace, například zatímco útočíte na kemp obrněných darebáků tam naběhne smečka zmutovaných vlků kterým nejde nikam utíkat, doběhnou vás totiž i když jedete na motorce. V takových momentech je to jako kdybyste munici splachovali do záchodu.  

Velkou slabinou je horkou jehlou šitý design questů. Občas vám někdo něco řekne, ale relevantní quest k tomu vyskočí až po delší době. Párkrát jsem se na něčem trochu zasekl, protože zcela očividnou věc bylo potřeba udělat ne zrovna očividným způsobem. Chybí mi textové komentáře ke questům (tak jak to bývá třeba ve Witcher nebo Cyberpunk). Když si vyberete quest tak jenom dostanete lokaci kam přijet a nějaký strohý popis. Ten může být úplně nelogický - například dle popisku máte jet na základnu se naučit sbírat nějakou kytku. Ve skutečnosti tam jedete abyste zjistili, že váš parťák má horečku. Až se vše odehraje, teprve pak uvidíte flashback kde budete sbírat tu kytku.

Přijímání questů je na přeshubu. Někdo vám vysílačkou řekne ať se stavíte do jejich tábora, že pro vás mají úkol. A často vám volají zrovna z toho tábora, ze kterého jste právě vyjeli. Velmi podivná je i kadence questů. První půlka je v podstatě lineární a jedete jednu misi za druhou. Jen výjimečně budete mít k dispozici více než dvě najednou. "Filler" vedlejších misí je tu jen minimum a občas jsem si říkal, že to odsýpá příliš rychle. V druhé půlce se přesunte do nové lokace a tam je situace přesně opačná - budete mít přehršel vedlejších misí a ty hlavní se budou posunovat velmi pomalu. Ačkoli ta druhá část se mi líbila víc díky rozsáhlejší herní náplni a méně prázdného přejíždění z jedné strany mapy na druhou, ideální to nebylo.  

No a ještě k obtížnostem. Ostříleným pařanům s myší doporučím minimálně Hard. Ačkoli většina nepřátel přežije příliš mnoho zásahů do těla, všichni základní umřou na jediný headshot a to i z obyčejné pistole. Navíc nechybí možnost se k nepřátelům přiblížit zezadu a sundat je jedním tlačítkem. Hra nabízela možnost Survival, tak jsem si řekl "proč ne" no a bohužel jsem zjistil proč ne až po několika hodinách kdy už se mi to nechtělo restartovat. Je to v podstatě totéž jako Hard, jen nemáte fast travel a HUD. Absence fast travel mi nevadila, jelikož podtrhuje nutnost doplňovat benzín a jezdit na motorce mě bavilo. Skrytá minimapa je však frustrující. Můžete ji na pár vteřin zobrazit stisknutím tlačítka a pak následuje několikavteřinový cooldown. Toto tlačítko budete potřebovat sakra hodně. Hlavně během jízdy jsem se často vracel ze špatné zatáčky nebo stál na místě a čekal až budu moct mapu zobrazit znovu. Zrovna tak to může být otravné při stopování, protože na minimapě vidíte v jaké oblasti máte něco hledat. New Game + jsem si proto rozehrál na Hard II.  

Grafická prezentace je sice dobrá, ale žádné tech demo to není. Příroda je hezká, budovy jsou na tom o něco hůř. Pak jsou tady některé odfláknuté detaily, například na střechách budov bývají předměty s urážlivě low-res texturami. Modely postav jsou takové různé. Někteří vypadají dost dobře, zatímco jiní... zrovna moc dobře nevypadají. Animace jsou spíš slabší.

Vzhledem k některým ohlasům jsem čekal horší výkon. 3060ti hru rozjede na 1440p a plnou palbu při 80 FPS. High se dostane na 100FPS a nejnižší detaily valí kolem 170FPS. Škoda že chybí DLSS.

Menu je velice dobře ovladatelné a přehledné, snaží se toho umístit na obrazovku co nejvíc aby nebylo nutné posunovat dolů, a při nastavování grafiky vidíte současnou scénu a rozdíly v detailech. Hra při tom dokonce ukazuje počítadlo FPS. Takhle by to mělo fungovat v každé hře.  

Limit FPS lze nastavit jen na předdefinované hodnoty, nelze zvolit libovolnou. Pokud tedy chcete jet na polovinu obnovovací frekvence 144Hz nebo 165Hz monitoru, tak skrz nastavení hry bohužel nelze.  

Zvuková stránka nikoho ze židle nezvedne, je čistě průměrná. Zvuky kroků, motorky, deště kapajícího na střechu a podobně bych určitě neoznačil za "pohlcující" a například zvukové efekty jízdy po mokré vozovce jsou spíš špatné.  

No a za celý průchod jsem se setkal jen se dvěma zásadními bugy které vyřešil restart.
+20
  • PC 80
Kdo četl nějaké moje recenze, ten ví, že všem portům z konzolí na PC vyčítám stále dokola tu stejnou věc - konzolové ovládání. Musím říct, že v Days Gone to zvládli obstojně. Ne skvěle, ale obstojně.

Hra mě celkově docela mile překvapila. Jízdní model motorky byl příjemný a třeba tvůrci Cyberpunku by se mohli učit. Příběh bal zábavný, herní délka taky fajn. Jen mě vůbec nebavilo zabíjení hord a mrzelo mě, že bez toho se prakticky nedá dostat k tomu nejlepšímu vybavení. Resp. u většiny táborů se bez toho nedostanete na nejvyšší level a nemáte tak možnost koupit si to nejlepší.
+1 +3 −2
  • PC 80
Miluji tyhle zombie apokalypsy. Sice tu zombie vypadají jako z filmu I am legend, oceňuji spíš Walking Dead verzi, ale to je asi otázkou vkusu. Mise dávají smysl a jsou hezky seskládány do celkového příběhu, který se odvíjí trochu beznadějně a bezcílně, nicméně (spoiler!) po nalezení ztracené manželky vše dostane nový rozměr optimismu, v kterém se tak trochu ten konec hry utopí.

Pro: Zombie svět!

Proti: Místy grafika

+5 +6 −1
  • PC 25
Oregon, najbielejšia krajina, ktorá vypadá, že tam zombie apokalypsa už dávno vypukla. Už názov ich hlavného mesta (Salem) čo-to naznačuje. Je to čistý zapadákov, kde sú rasizmus, homofóbia, mizogýnia a vlastne všetky negatívne nálepky, čo existujú, na dennom poriadku, čiže v podstate je to také americké Slovensko. Aj my tu máme na väčšine územia pobehujúce vypatlané zombie, ktoré útočia na každého kto nie je ako oni.

Asi neprekvapí, že developeri sú tiež z Oregonu. Vďaka ich láske k svojej vlastni dokázali verne premietnuť realitu Oregonu, pričom pre nich je to simulácia a pre všetkých ostatných je to zombie apokalypsa. A úplne neprekvapí ani ich predstava hlavného hrdinu - priblblého motorkáristu uctievajúceho ruského goblina s malými očami.

Hranie hry je nezáživné ako samotné prostredie. Dej a dialógy sú fakt na zasmiatie hlavne preto, že roleplayovať mentálneho impotenta s pofidérnou etikou a morálkou má svoje limity. Skilly a vylepšenia sú čistá šablóna a pocit zo strelby je prinajlepšom žiaden, prinajhoršom mínusový; je to ako Just Cause 3 len horšie, vlastne všetko je tu horšie aj ako Just Cause, aj ako Far Cry, aj ako všetko ostatné čo si spomeniem a ani po hodinách som nepochopil, ako funguje ten save system, hra sa často tvári, že sa ukladá (pretočí sa také logo napravo dole), ale keď ju potom loadnem, tak ma to niekedy hodí aj 10-15 minút späť. Každý exit z motorky je ruleta a keďže ja hrávam v kratších úsekoch (30-60 minútových), tak save system, čo ma každý tretí raz hodí o 10-15 minút späť je fakt úlet, a tak jediné, čo bolo ako tak zábavné na tejto hre bol Deacon nude and underwear mod.
-3 +18 −21
  • PC 90
Na PS4 jsem tuto hru nehrál.. jednoduše jsem ji přeskočil s vidinou, že se jedná o Basic hru o zombie, jako každá druhá.. no a vlastně jsem udělal dobře, protože jsem si tenhle mistrovský kousek mohl zahrát na nejlepší platformě a to PC.
Ve 1440p tato hra vypadá naprosto famózně. Opravdu každý kout této hry jsem si užíval, že jsem nevěděl, kam dřív skočit, co dříve obhlédnout.. jít co nejvýše a koukat ze shora? Nebo přímo do akce? Pastva pro oči..Postavy vypadají fajn, člověk viděl i lepší řeč těla ve hrách, ale byl jsem určitě spokojen.

Atmosféra tohoto místa by se dala krájet. Strach jsem vyloženě neměl jako při sérii resident evil, ovšem k této hře se takto ani nedá přistupovat, to prostě nejde.. naprosto dvě odlišné hry, ale ze začátku s pistolkou a brokovnicí určitě byl strach o náboje a přežití.. postupně se strach vytrácel a možná až moc.. ale tu rubačku s tisíci náboji ve všech zbraních jsem si také užíval.. pak už to možná bylo trošku přitaženy za vlasy, ale tak od toho hry hrajeme.. abychom se odreagovali :D
Hudba je nepopsatelně kur*a dobrá! Intro song poslouchám i jen tak v autě a mám pocit, jako kdybych jel na nějaké daleké dobrodružství. Ke každé scéně se hodila a sedla jak *l na hrnec.
Příběh netřeba rozebírat, na každý příběh si člověk musí udelat svůj názor, co mu sedí..Možná někomu přijde jako klišé, ale já si myslím, že si zde každý přišel na své.. romantika, láska, akce, bratrství, věrnost. Co tomu chybí? Nic! Ze začátku je člověk zmatený, neví, kdo je kdo, co se děje, proč se to děje.. postupně se vše vysvětluje jak příběhem, tak i dobrovolnými záznamníky, ale pro mě to bylo povinnost, jelikož doplňovat si příběh je velice důležité, když se chcete do toho pořádně vžít.
Hlavní postava mi byla ze začátku těžce nesympatická. Boreček motorkář hrající si na tvrďáka s potetovaným napícháním kamarádem, který má bicak větší než obvod mojí hlavy. Duo pro mě těžce nesnesitelné.. ovšem postupem času to člověk chápal.. je to prostě vesničan, který si prošel ztrátou milované osoby a v minulosti patřil do gangu super motorkářů, které tak trochu opustil kvůli milované osobě, kterou už nemá, takže kromě boozera neměl už nikoho na koho se spolehnout. Hodně smutný příběh života a já bych byl asi ještě horší a náladovejsi.
Co se týče zbraní tak pro rubačku s tisíci náboji tomu opravdu nic nechybí. Každý si vybere, jestli to vezme stealth stylem, nebo naběhne jak největší magor s kulometem a rozsračk*je všechny na hov*a.. no zkráceně můj styl :D
Druhů enemy bylo celkem dost, s ostatními hrami toho typu asi porovnatelné a nic moc nového se v této branži vymyslet neda, ale za to vývojáře netřeba trestat.
Jste fanda open world her a máte rádi nekončící akcí a hordy zombie drapajici se k vám?Tak na co kur*a čekáš? Kup to hned teď? Za tuhle cenu úžasný!
90/100
Příběh 9Akce 9Hudba 9Znovu hratelnost 8Grafika 9,5Nepřátele 8Ostatní postavy 9Doporučuju? 10
+10
  • PC 90
Přiznám se, že když jsem poprvé viděl ukázky z Days Gone, okamžitě jsem hru zavrhl - hromada rychlých zombií, které připomínají spíše nějakého upraveného člověka nežli zombie byl ten hlavní důvod. Nicméně od té doby uběhlo pár let a názor se změnil. Teď jen otázkou, jestli si Days Gone dokázalo ten změněný názor obhájit?

Začnu grafickou stránkou hry, už při vstupu do ní jsem se nestačil divit, ať už perfektně vypracovaným postavám, tak především prostředí Oregonu, různých modelů v prostředí, různorodých budov, proměňujících se krajin a navrch k tomu ještě dynamické počasí? A to jsem si myslel, že se v podobných open world hrách sněhu, který skutečně padá, drží se a roztává, jen tak nedočkám. Nebo deště, který si tak brilantně pohrává s koly motorky, a nebo tolik vytouženého sluníčka, jež nabízí skvostný pohled na pláně, ale i hory a "města" Oregonu. Jedinou výtku namířím k osvětlení, zvláště pak v tunelech, z nichž jsem nahlížel ven do plné noci, ale přesto to tam vypadalo jak v pravé poledne, než si tam člověk došel/dojel, aby se ujistil, jestli ta noc ještě stále je.

Ozvučení je na perfektní úrovni, od dabingu přes hudební doprovod provázející různá místa v různých časech přes zvuky prostředí, nepřátel až samozřejmě po samotnou motorku. A že byla radost to její krásné vrnění poslouchat, zvláště pak po několika úprávách.

Teď to nejdůležitější. V životě by mě nenapadlo, že někdo dokáže vytvořit takhle dlouhou zombie hru, která bude zábavná a u které se nebudu ani chvilku nudit, a přesto budu smutnit, že už jsem se dostal ke konci příběhové linie. Příběh je až na pár škobrtnutí opravdu výborně napsaný, zvláště co se týče zombie postapo tematiky, tak nemá konkurenci, jen je škoda, že vývojáři už pak více nepracovali s charaktery vůdčích osobností jednotlivých táborů, a hlavně podivně unáhlený konec, který skončil dřív než začal.
Důležitou součástí jsou i samotné vedlejší úkoly, ty jsou "na jedno brďo", ALE díky jejich příběhovému pozadí a neustále novým lokacím, za což můžeme vděčit obrovské mapě, se jen tak neomrzí. A víceméně totéž platí i pro hordy, byť postupem hry už pro hráče, pokud má pár molotovů, granátů a nábojů, nepředstavují menší hordy žádný problém.
A samotný odstavec musím věnovat i jízdě na motorce. Osobně jsem s jejím ovládáním problém neměl a naopak si ji neskutečně užíval, protože byla ztvárněna poměrně realisticky a každé její vylepšení bylo hodně příjemně znát. To, co jsem na začátku hry jel 5 minut a musel u toho aspoň 2x tankovat, jsem ke konci projel za minutu bez tankování. A to ani nemluvím o skvěle zpracovaných efektech prostředí na motorku, nárazech, ba ocenil jsem i poškozování motorky a doplňování paliva. Co už jsem tolik neocenil, a to neplatí jen pro motorku, ale i jiné různé interakce, tak to, že Deacon nechtěl často reagovat na opravu motorky, doplnění paliva nebo otevření krytu a místo toho buď jen stál, nebo běhal dokola.
Nicméně hra nabízí spoustu parádních prvků, vylepšování Deacona s příběhovým pozadím zombie apokalypsy a NERA, zábavné obsazování stanovišť, protože stealth a střílení je zde jedna radost. Dlouho jsem se u nějaké hry netěšil z pocitu střílení tak jako tady. Dále budování vztahů s tábory přinášející různé výhody od vylepšování motorky až po zbraně. Je tu nicméně zase jedno velké ALE týkající se táborů - Proč vždycky, když se člověk vzdálí z toho daného tábora, tak mu volají vysílačkou, aby tam zas přijel? Nebo proč mu to neřeknou, když už tam je? Je to otravné, ale díky zábavné jízdě na motorce se tohle všechno dá nakonec přehlédnout.

Technický stav fungoval poměrně dobře, nestalo se mi nic, kvůli čemu bych nemohl hru dokončit, často se objevovaly spíše Deaconovy "tanečky" kolem interakčních míst a asi ve dvou případech problémy s hordou, která začala být apatická a Deacon v tu chvíli nemohl mířit, čemuž napomohlo načtení poslední pozice. Jinak hra běžela, navzdory krásnému Oregonu a obrovskému rozsahu (až několik stovek freakerů) hord, naprosto ukázkově.

A nevím, jak ostatní, ale já si myslím, že tahle hra si dvojku, už jen kvůli tomu závěru, už jen kvůli tomu, jak je unikátní a jaký má potenciál, prostě zaslouží!

Pro: Příběh, grafika, postavy, kempy a jejich fungování, prostředí, česká lokalizace, hordy, motorka, počasí, technický stav, UI, stealth, vedlejší mise, záznamníky NERA, zajímavé prvky, využitý potenciál

Proti: Občasné tanečky Deacona, příliš unáhlený závěr, některé příběhové kiksy (např. Lisa),

+15
  • PC 65
Velmi nesympatický hrdina s kšiltovkou jak 12-ti letý puboš a po pár hodinách zoufalý příběh kde jsem začal veškeré příběhové animačky překakovat. Škoda. Zpočátku mě hra hodně bavila, ale po více jak deseti hodinách na tu blbou motorku nedostanu ani pitomý blatník? Trapné. Open world?
Ale kdeže. Je to totální tunel a dělat cokoliv mimo hlavního příběhu nemá žádný smysl.
Grafika a animace hezké, o tom žádná, ale zábavnost po pár hodinách šla do kytek.
Zlatý KCD, nebo Horizon. Druhý jmenovaný sice taky neoplývá kdovíjakým příběhem, ale i po 30-ti hodinách ty mechanismy pořád baví. U Days Gone ovšem nastane neskutečná nuda.
Pokud hledáte hru jež opravdu umí vyprávět, pusťte se do Zaklínače 3. Nic lepšího není a tipuju, že ještě pár let nebude. Nazdar
-7 +8 −15