Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cruise for a Corpse

71
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Roku 1920 byl inspektor Raul Dusentier pozvaný na plavbu po Středomoří na krásné trojstěžňové plachetnici, jejímž majitelem je bohatý řecký obchodník, Niklos Karaboudjan. Místo uklidňující dovolené na vlnách moře jej však čeká další práce. Jeho hostitel byl nalezený mrtvý. Přesněji řečeno, zavražděný. A podezřelých není zrovna málo...

Cruise for a Corpse je detektivní point and click adventura, kde při vyšetřování a vyslýchání podezřelých, kteří se pohybují samovolně po lodi, a nacházení indícií, hraje důležitou roli čas - při každé interakci s okolím se posune o 10 minut. Hra je plná dějových zvratů, a tak je možné najít důležitou indícii na místě, kde bylo při předchozím prohledání pouze spodní prádlo. Ovládá se myší, při kliknutí na libovolný objekt se otevře menu s možnými akcemi. Grafika je kreslená s vektorovou animací.

Cruise for a Corpse se dá označit jako tradiční detektivka ve stylu Agathy Christie.


Poslední diskuzní příspěvek

Ten závěr hry nebyl mimo, popíši níže ve spoileru. Tahle hra je spíše pozoruhodná, než že by šlo o nějakou mega pecku. Z počátečního nadšení jsem cvičně nastřelil hodnocení na 85%, postupem hrou však nadšeni a hodnocení klesalo, až se na závěr ustálilo na 70%. Hra má spoustu skvělých nápadů, nicméně základ je obšlehnutý z Poirota od Aghathy Christie z knižní a filmové branže, z té herní je to částečně vykradená Laura Bow 1 a rozhovorový systém hry značně připomínal Mean Streets. Nicméně grafika a zvolené prostředí na lodi je velmi působivé.

Bohužel je tu pár věcí, které z toho po čase udělají ne moc zábavnou záležitost.
1. Vyslechnutá témata se barevně neodlišují a tak se člověk pro jistotu kolikrát zeptá na něco znovu a jak se témata rozšíří, začne to být nuda.
2. I když se člověku dostane stejné odpovědi, stalo se mi ke konci, že jsem se znovu zeptat na něco musel, jinak se neposunul děj. Nevím, proč tomu tak bylo. Kdybych si bokem zapisoval, na co jsem se už ptal, nikdy by mě nenapadlo se ptát znovu a tak bych se nepohnul.
3. Zhruba někde v polovině začne to věčné kolování mezi 5 - 8 postavami a doptávání se jich na další témata, docela nudit.

Ačkoliv se příběh může ke konci jevit až příliš krkolomný, není úplně tak mimozní, jak zmiňoval tady v diskusi níže aDOSt. Vrah šel odhalit snadno, prozradilo jej definitivně ukryté video na pásce s hereckou show. K tomu se mi povedlo dospět samotnému. K celkovému pochopení bylo nutno se soustředit na nalezené dokumenty (dopisy, a hlavně fotky a ten film).

Co se týče těch vztahů, tak:  
1. vrah, herec Dimitri, měl románek s Mercedes, s kterou se seznámil na jedné ze svých show. Byla to žena pravého Niclose, mimochodem milionáře, s oběma byl společně na jednom záběru filmu z jeho představení a pozoruhodná byla podoba obou mužů, tedy herce Dimitrije s Niclosem. Mercedes zjevně přitahovaly podobné typy.

2. Herec Dimitri a do něj zamilovaná Mercedes, se dohodli, že se Niclose zbaví, a tak po dohodě s ní zabil Niclose, bylo to před 17 lety. Podoba s Niclosem mu zajistila možnost se vydávat po menší změně image (knír, ofinka) za Niclose samotného a nikdo nic, včetně zbytku rodiny, nepoznal. 5 letá dcera pravého Niclose už vůbec ne.

3. Vzhledem k příbuzenským vztahům pravého Niclose s tetičkou Agnes byl její utajený syn díky rodinným genům opět velmi podobný pravému Niclosovi a tak i falešnému Niclosovi, viz scénka, kdy si přišel syn Agnes vyslechnou po její smrti závěť k notáři, kde už seděl falešný Niclos s novou ženou Rebecou (Mercedes se zbavil autonehodou, protože odhalil, že měla kromě něj dalšího milence) a doufali, že jim Agnes (kterou mimochodem otrávil) odkázala jmění, jenže jej celé odkázala utajenému synovi. a tak bylo třeba se jej nějak zbavit (pozvánka na rodinnou párty na lodi a následná vražda).

4. Podobu syna Agnes s Niclosem (Dimitrijem) sice ještě detektiv nemohl znát, protože to byla informace jen z vyprávění, byť pro hráče vizuální, ale nakonec tu podobu utajeného syna Agnes mohl pak poznat z fotky na obálce s penězi pro nájemného vraha, kterého si na něj objednal falešný Niclos (Dimitri) .

5. Na lodi si pak zdatný herec Dimitri (falešný Niclos), opět poupravil image, oholil knír, ostříhal ofinku a i hlavu oholil až na pleš, aby se synovi Agnes podobal a nechal zinscenovat svou vraždu coby Niclose (toho falešného, pravý byl již 17 let mrtvý). Takže ani Rebeca po zběžném setkání s ním v něm nepoznala tutéž osobu, jakou byl Dimitri (falešný Niclos), její manžel, přesto jej nedokázala z nějakého důvodu tváří v tvář zastřelit.

6. A co se týče nalezeného granátu a mafie na lodi, tak tam bylo spolčení jednak z finančních důvodů, Dimitriji došly Niclosovy milióny a loď, na kterou dimitri coby falešný Niclos všechny pozval, patřila mafii, pašovali pomocí ní zbraně a u mafióza si taky falešný Niclos objednal tu vraždu syna Agnes.

7. A k tomu heslu Incal ke knihovně, taky jsem teda sám nepřišel na to, kde jej vzít, ono je totiž chytře schované v té poslední knize do skládanky, která byla v kapitánově kajutě. Chtělo ji to jen prozkoumat a ne hned s ní pelášit do té knihovny :-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • Amiga 70
Po dlouhé době jsem oživil svou velkou slabost pro adventury a rozhodl jsem se zahrát si na své Amize detektivku Cruise for a Corpse. Ačkoliv má tato hra na lemonamiga.com opravdu dobré hodnocení, u nás ji skoro nikdo nezná a proto bych vám ji chtěl představit.

Cruise for a Corpse začíná animovaným intrem, které hráče hezky uvede do děje. Hlavním hrdinou je francouzský detektiv Raoul Dusentier, kterého v roce 1927 pozval slavný milionář na výlet jeho lodí. Krátce poté, co se Raoul dostane na palubu, je milionář zavražděn a když se detektiv přijde podívat na jeho tělo, někdo ho zezadu praští do hlavy a náš hrdina zůstává omráčen. Na úvodním videu je znát, že hru dělaly Delphine Software, kteří ve stejném roce vytvořili legendární Another World. Celé grafické zpracování je opravdu excelentní a řekl bych, že do roku 1991 moc lépe vypadajících adventur nevzniklo. Při rozhovorech v závěru hry se kupříkladu kamera přepíná z detektiva na postavu, s níž hovoří a hra vytváří téměř filmový zážitek. Hudba hraje jen v některých lokacích (bar, kuřácký salónek a podobná místa, kde by se dala očekávat) a není špatná. Kvůli tomu, že hraje dost nahlas jsem se obával, že bude rušit při rozhovorech. Ale jakmile započne rozhovor, hudba se zcela vypne, takže se hráč může na konverzaci plně soustředit.

Cruise for a Corpse je poměrně nelineární adventura. Po většinu času není zapotřebí udělat krok A, aby mohl následovat krok B. Detektiv se prochází po lodí, na níž se celý příběh odehrává, hledá důkazy a vede rozhovory s některým z devíti zbývajících pasažérů. Když se mu podaří najít důležitou stopu (ať už při rozhovoru nebo nějaký předmět), čas ve hře se o deset minut posune. To je geniální nápad, ale také je to dvojsečná zbraň. Postavy se totiž po lodi pohybují a některé události se odehrají pouze v určitý čas. V této hře nemůžete klíčovou událost prošvihnout, což má za výhodu to, že tu nejsou žádné dead endy. Ale také se vám snadno stane, že často budete bloudit po třech patrech lodi a znovu vést rozhovory se všemi postavami, protože se vám nebude dařit zjistit, co máte udělat, aby se děj posunul. Rozhovory jsou velmi bohaté a větvené. Pokud se při nich dozvíte novou informaci, můžete se na ní zeptat ostatních pasažérů. To je sice skvělé a hře to dává patřičnou hloubku, ale ke konci už budete mít kolem 60 různých témat a věřte mi, že si rozhodně nebudete pamatovat, s kým jste o čem mluvili. A mluvit se všemi znovu o všem, jen abyste se posunuli v ději (s tím, že dál vás ani nemusí posunout rozhovor, ale nalezení nějakého předmětu), je dosti zdlouhavé, proto jsem někde v půlce sáhnul po návodu.

Hra má velmi dobře udělané ovládání. Po stisknutí pravého myšítka se zobrazí textový inventář, zatímco levým provádíte interakci s okolím. Pokud kurzorem najedete na nějaký předmět, zobrazí se po zmáčknutí levého tlačítka myši, co s ním můžete provést. Je to jednoduché a intuitivní. Ve hře je k dispozici také mapa, která umožňuje rychlé cestování po celé lodi, takže čas strávený přesuny je redukován na minimum.

A na závěr tu máme příběh. První tři čtvrtiny jsou výborné. Důkazů přibývá, každý pasažér má nějaký motiv, proč by chtěl milionáře zabít, zkrátka skvěle rozjetá detektivka. Někdy v této fázi hry jsem si byl jistý, že hře dám 90%. Jenže pak přišla poslední čtvrtina a já se nestačil divit. Když jsem v podpalubí otevřel krabici, v ní našel krabí konzervy a v jedné z nich jsem po jejím otevření nalezl granát, říkal jsem si, co se to do prdele právě stalo? V celé hře není nic, co by nasvědčovalo tomu, že se na lodi pašujou zbraně. Granát navíc nelze sebrat a ani se o něm nelze s nikým bavit. Co jako měla tahle scéna znamenat? Těsně před koncem se také nachází jedna z mála hádanek celé hry, na jejíž vyřešení bych nepřišel ani za sto let. Do knihovny máte umístit do šesti pozic pět knih, aby utvořily slovo a vám se otevřel tajný vchod. Znovu jsem prohledal všechny předměty v inventáři a pro jistotu si ještě jednou přečetl celý návod a nikde jsem pro řešení nenašel jedinou nápovědu. Jak jsem kurva na tohle měl přijít?

Ale bohužel nejhorší ze všeho byl závěr. Když jsem s pomocí návodu ukázal na pachatele, kterého bych já osobně z okruhu podezřelých vyřadil, doufal jsem, že mi on sám řekne, co bylo jeho motivem. To, co jsem se od něj dozvěděl, bych označil jako kopanec..... do koulí..... s rozběhem..... v kanadách..... okovaných. Takhle kreténskou pointu jsem v životě neviděl a to jsem dohrál, viděl a přečetl velké množství detektivek. Závěr za sebou zanechal tak hořkou pachuť, že jsem se rozhodl strhnout kvůli němu ze závěrečného hodnocení dobrých 20%.

Pokud jste milovníky adventur, asi byste si měli Cruise for a Corpse minimálně vyzkoušet. Hezky vypadá, dobře se ovládá, postup hrou je mírně nelineární a má skvěle prokreslené charaktery. Ale připravte se na to, že pointa je naprosté fiasko.

Pro: Ovládání, postavy, grafika, mechanika posouvání času

Proti: Závěr hry

+15