Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Druhé a dle všeho poslední DLC k Control. A tak jak jsem u DLC The Foundation chválil nové prostředí a žehral nad neustále stejnou hratelností, zde je to víceméně přesně naopak. Vlastně, spíše méně, než více…

DLC AWE propojuje univerzum her Alan Wake a Control a vypadá to, že oba tituly toho mají společného více, než se na první pohled zdá. Zapojení Alana Wakea pro mě byl hlavní tahák tohoto DLC a těšil jsem se, jak se s tím tvůrci poperou. 

Bohužel, zapojení / propojení s univerzem hry Alan Wake je podáváno velmi povrchně a pro hráče, kteří předchozí titul nehráli v nedávné době, je také nepříliš dobře uchopitelné, natož pro kohokoliv, kdo hru Alan Wake nehrál vůbec. Autoři se toho příliš vysvětlit nesnaží a sám spisovatel Alan Wake se v DLC mihne vlastně pouze na začátku a na konci a to navíc jenom formou určitých vidin, propojení s hlavní hrdinkou Jess. 

Největší sblížení obou zmiňovaných her tedy tkví především ve změně hratelnosti Controlu - nutnosti používání svítilny a neustále bloudění ve tmě. AWE přináší celé nové patro, ale vzhledem k tomu, že se jedná o patro identického domu jako v původní hře Control, prostředí se nijak nemění svou strukturou a designem, mění se vlastně pouze tím, že na spoustě míst jednoduše nesvítí světla. A tam kde Alan Wake používal svítilnu, musí Jess používat pracovní lampu, kterou s sebou “nosí” pomocí levitace. A stejně jako v Alan Wake, i zde jsou místa, kde se tvůrci rozhodli lampu hráči odebrat a tím pádem, jakmile přejdete určitý bod, žárovka v lampě jednoduše praskne a je po světle. Pokud si přinesete jinou, praskne na daném místě také. Je to laciné, je to předvídatelné, není to zábavné. 

Téměř celé DLC se tak hráč motá v tu větší, v tu menší tmě v téměř identických prostorách jako v původní hře a nahání jednu z vedlejších postav ze hry Alan Wake, která zde figuruje jako hlavní boss. Jedná se vlastně o jedinou zábavnou složku AWE DLC. S doktorem Hartmanem tak své síly bude muset Jess měřit několikrát. Vždy, když ho porazí, jednoduše Hartman uteče a Jess ho musí najít v další části nového patra, kde opět proběhne další boj. A tam kde temnota hlavního záporáka léčí, tam Jess vysává energii nutnou k používání svých paranormálních schopností. Světlo naopak Jess tuto energii nabíjí a Hartmana zraňuje. Toto jsou pravidla každého souboje. Na druhou stranu, každý z nich se odehrává v jiné místnosti a vždy je nutné přijít na to, jakým způsobem rozsvítit v daném místě všechny světla a do té doby se snažit přežít nastálou temnotu. Souboje jsou vlastně velmi jednoduchými prostorovými hádankami, kde co zapojit a zapnout, aby Jess získala dostatek světla. A tak jak zbytek AWE DLC je neustále opakování toho samého z původní hry Control, což už přestává být zábavné, tyto souboje naopak zábavné jsou. Dynamické a mají nápad. Bohužel, celé DLC neutáhnou.


AWE je tak ideální jednohubka pro všechny, kterým učaroval jak původní Control, tak předchozí titul finských Remedy - Alan Wake. Kromě jedné zbraně navíc, granátometu, a zábavných soubojů s bossem, AWE bohužel přináší pouze více toho samého, co nám naservíroval již původní Control. Pouze ve tmě.  A to je málo.

Pro: Zábavné souboje s bossem, zcela "nové" patro

Proti: Kromě soubojů podobně repetitivní jako originální hra, skriptované odebírání světla hráči

+16
  • PS4 75
Slušné DLC. Bohužel se v něm již naplno projevují některé problémy, které jsem začínal pociťovat u konce základní hry. AWE je nesmírně skoupé na odměny, za hlavní mise hráč dostane pouze asi tři dovednostní body, ostatní nepovinné mise či aktivity ústí v nepoužitelné módy. Motivace k čištění míst od "plísně" a k dalším obdobným radovánkám tak dost trpí.

Je to škoda, protože v AWE se tak vyjma další variace Service Weapon a jedné schopnosti (kterou AWE sice přidal, ale vy ji využíváte pomalu od poloviny základní hry) nedočkáte příliš nového. Toto DLC propojuje Control s dalším kouskem od Remedy – Alan Wake. V omezené míře se zde tak setkáte s ikonickou temnotou, kterou je třeba pěkně postaru "vysvítit". V Controlu je to však spíše otrava, nehledě na to, že si AWE libuje v opravdu temných zákoutích, kde není nic vidět. Propojení s Alanem tu sice je, ale jelikož jsem hrál zmiňovanou hru vážně dávno, úplně jsem ho i kvůli mnohaznačnému stylu vyprávění nepobral.

AWE zpřístupňuje celé nové podlaží budovy The Oldest House. V Investigation sectoru jsem si i přes moje výtky užil dost zábavy a další zákoutí k prozkoumání potěšila. Ústřední nepřítel Hartman taky není špatný a byť jsou souboje s ním založené na stejné mechanice, mají dobrou atmosféru. AWE je tak v konečném důsledku fajn DLC, které ale ničím vyloženě nezaujme. Ale možná ze mě mluví i fakt, že jsem za těch několik desítek hodin hratelnosti Controlu už trochu přejedený...

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "8. Herní nášup: Dohraj hru, včetně všech oficiálně vydaných obsahových rozšíření. Povolené jsou jen hry, ke kterým vyšly minimálně dvě oficiální obsahové rozšíření." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 20. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Celý nový sektor k prozkoumání; Arcade mód; Alan Wake; nesrozumitelný blázen hledající “hlavu” :)

Proti: Mizerné odměny; málo nových prvků; nepřehledná temná zákoutí

+9
  • PC 75
Více toho samého, co dobře fungovalo v základní hře. DLC přidává novou lokaci, nové nepřátele a, což je asi nejvýraznější, novou herní mechaniku, samozřejmě založenou založenou na světlu a stínech. Dohromady žádná revoluce, naopak mi to neustále nošení zdroje světla začalo připadat po chvíli otravné, hra k tomu očividně není koncipovaná.

Příběhově se to bohužel motá kolem vedlejší postavy z Alan Wake a osobně jsem měl velký problém si na cokoliv konkrétnějšího k ní po těch 10 letech vzpomenout. Autoři si mohli dát větší práci s uvedením do děje. Samotný Alan DLCčko skoro jen uvadí a ukončuje. Přesto ale velmi solidně živí propojené univerzum, což musím pochválit. Konec mě významně potěšil, vždyť se prakticky jedná o oznámení pokračování Alana Wakea. 

Zpětně bych doporučil dát si před zahrátím re-cap Alan Wake , dost by to prospělo.

Pro: co fungovalo v základní hře stále funguje i zde, chytré propojení univerza

Proti: chybí víc Alana a rekapitulace děje z jeho hry, nošení světla je úmornost

+13
  • PC 80
Druhé DLC ke Controlu, které jde si zahrát už během základní hry, ale i tak jsem si to nechal až na úplný konec. Jde o propojení univerza s Alanem Wakem a jak příběhově, tak i herně. Jenže tentokrát nemáte k dispozici baterku a je třeba si poradit vlastní pomocí a dostat nově přístupné patro pod kontrolu, kde se pohybují jak nepřátelé z jiné dimenze, s kterými se vypořádáváte v základní hře, tak i bývalý doktor, z kterého se stalo monstrum, které zároveň postihuje entita z jiné dimenze a světlo je jediným prostředek, jak ho zastavit.

Je to pořád Control s vedlejšími misemi, kdy pomůžete správci budovy Ahtimu s menším úklidem na patře, ovládnete nějaký ten Altered Item.

Přišlo mi, že se tady snažili trošku lépe pracovat s control pointy, narozdíl od základní hry, ale klidně jich mohlo být o něco méně. Závěrečný boj s bossem mi přijde na rozdíl od Foundation těžší, ale zároveň méně zábavný a víc bolestivý a nevyvážený.
+8
  • PC 80
"Alane, pokud nevstaneš, tak ti asi něco udělám..."
Tohle DLC ke Controlu je vlastně tím hlavním důvodem, proč jsem si chtěl hru zahrát... a stejně tak i tituly o Wakeovi. Na propojených univerzech jednoduše ujíždím a tohle jsem si proto nemohl nechat ujít. Na rozdíl od prvního DLCčka lze AWE projet ještě před dokončením hlavní hry. V příběhu se dostáváme na nové podlaží, které se snaží přiblížit Wakeovské atmosféře a přitom si zachovává tvář a duši Controlu.

Co tu vlastně z Wakea máme? Hlavního záporáka v podobě jedné ze známých postav, práci s baterkou i samotného Alana. Zápletka nám navíc odkrývá, že Wake má možná s událostmi celého Controlu společného víc, než se může na první pohled zdát, což je vcelku zajímavé propojení obou titulů. Snad tohle DLC povede již konečně k plnohodnotnému sequelu "Vzbouzejícího se Alana", jelikož ono dobrodružství v pouští přeci jen za moc nestálo. A teď když mám tohle "universum" v tuhle chvíli za sebou, můžu se vrhnout na další filmový titul od stejných tvůrců.

Pro: Alan Wake, hrátky se světlem, atmosféra, bitvy s bossem

Proti: S prvky Wakea mohli přeci jen ještě trošku víc přitlačit

+11