Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Miluju Limbo, miluju Brothers: A Tale of Two Sons ještě více. Bramble jsem ale objevil poměrně náhodou, takže jsem na něj ani nestačil mít přehnaná očekávání.

Lidi z Dimfrost Studio udělali spoustu věcí opravdu dobře. Vytěžování severského folkloru se povedlo na jedničku. Stylizace je neokoukaná, drsné severské prostředí překvapivě místy krásné a lákavé na prozkoumávání (v tomto smyslu díky 95% fixní kameře jde o dost benevolentní termín). Především ale s postupujícím časem více a více temná nálada obsahu je neotřelá, zvláště v kontextu malých dětí. Zde vlastně jedeme po stejné koleji jako v Limbu, Brothers nebo Witcherovi.

Hraje se to krásně, tvůrci se snaží, aby to odsýpalo, nezasekávali jste se a měli dobrý pocit z postupu. V hratelnosti se vlastně nedočkáme vůbec ničeho objevného, což nutně nemusí být zlo, když se ručičky vah převáží na příběh nebo originalitu.

A zde je bohužel kámen úrazu. Od začátku sice sledujeme příběh Oleho, který jde zachránit vlastní sestru a na začátku dokonce dostáváme upozornění o násilí, sebepoškozování a sebevraždě, ale čím více hrajete, tím více si uvědomujete, že příběh je tu jen vynucená kostra, na kterou tvůrci lepí jeden folklór za druhým a sám nenese nic zajímavého, natož těžká témata sebevraždy nebo poškozování.

Ty jednotlivé příběhy/kapitoly, jsou z pohledu samostatných celků skvělé - kompaktní, mnohdy s vážně dechberoucím atmosférickým vizuálem (paleta, kamera, bokeh, ...), sypající na vás drobky tajemného lore. Do hlavního příběhu ale nepřidávají zhola nic. Jako by Ole přecházel "Z pohádky do pohádky", které s ním ale nemají nic společného.

Tam kde Brothers naprosto excelovali v hlavní lince a originálním nápadu (bez spoilerů), tak zde na konci celý příběh vyšumí do ztracena, rychle se humpolácky uzavře, doplní neférově těžkým boss fightem a nemá dále do nabídnou. Žádné vyústění, žádný přesah, ponaučení. Jen několik nesmyslných řádků ve scénáři. A to je hrozná škoda.

Vůbec bych se nezlobil, kdyby Bramble byl jen sadou drobných kapitol reprezentujících jednotlivé povídky. Takhle ale láká na něco, co neexistuje. A tím myslím opravdu láká, protože hned první scéna vás dokáže zaháčkovat.

Přes to velké zklamání je zbytek hry tak okouzlující, že pod 80% jít nemůžu.

Pro: atmosféra; audiovizuál; příběhy kapitolách; temnost;

Proti: hlavní příběh; nefér boss-fight

+5
  • XboxX/S 85
Bramble na mě vyskočil v game passu, podíval jsem se na trailer, zjistil že hra je výborně hodnocená, navíc s krátkou herní dobou, což už je taky v dnešní době pro mě spíš pozitivní, takže jsem titul před vyřazením z předplatného vyzkoušel.

Podobné LIMBO před lety mě celkem bavilo, ale asi ne tolik jako většinu ostatních, kteří hru považují už za indie klasiku. V obou hrách hrajeme za malého chlapce, který se vydává do strašidelného lesa, v případě Bramble jde zachránit sestru. Narozdíl od Limba, které se celé odehrává v černobílé depresi se tady střídají veselé barevné obrazy se skřítky s hororovými scénami, kdy nás čeká slušné množství boss fightů s netvory ze zřejmě severských pohádek. Ty působí opravdu strašidelně a z nalezených knih se můžeme dozvědět i jejich krátkou legendu. Několik jich je velmi podobných o tom, že vesničané někoho vyhnali do lesa a on se jim pak mstí. Prostě klasické příběhy o tom, že jakkoliv děsivé jsou různé nestvůry, tak největší svině je vždy nakonec obyčejný člověk.

Grafické stylizaci chvíli trvalo, než si mě získala, měl jsem pocit, že postava se divně pohybuje, ale nakonec jsem si zvykl, scenérie v lese jsou nádherné doplněné skvělou hudbou, plošinovkové časti občas doplněné velmi jednoduchým puzzlem typu najdi skřítky byly v pohodě, ale problém jsem měl s bossfighty, které mě většinou moc nebavily, všechny se mi zdály hodně podobné, pomalé, vždy nějaký čas se skrývat nebo vyhýbat útokům, pak zasadit ránu a celé kolečko znova, už mě to ke konci v podstatě nudilo a vyhlížel jsem konec hry, ale pak přišel závěrečný boss fight, který i když nebyl výrazně jiný, tak v kombinaci se zvolenou skladbou, kterou každý znáte https://www.youtube.com/watch?v=gSY-wD4l5DM , byl najednou zábavný, epický a zařadil bych ho dost vysoko v nějaké top boss fight tabulce i v konkurenci všech těch Dark Souls her.

Díky závěru jsem nakonec dal dost vysoké hodnocení, Bramble dělá kromě ne úplně záživných boss fightů (ale chápu, že to není akční hra) všechno ostatní výborně. Pokud jste fanoušek Limba, tak vás nemůže zklamat, ale i pro ostatní, co by si chtěli vydechnout od nějaké akční hry u krátké malé příběhovky můžu jenom doporučit.
+13
  • PC 80
Hororová plošinovka s dôrazom na príbeh je pre mňa jedna z najvďačnejších žánrových kombinácií. Na jednej strane je ťažké vymyslieť s týmito elementami niečo naozaj originálne, a aj Bramble čerpá z alebo aj doslova cituje klasiky ako Inside, Little Nightmares, alebo napríklad Brothers. Na strane druhej, vždy je možné hru zasadiť do zaujímavého prostredia, a okoreniť to technickým spracovaním, ktoré posúva latku nahor. A to sa podarilo aj tu.

Hra je vizuálne mnohokrát dychberúca - dizajn antagonistov, animácia, prostredia ale hlavne kamera sú fantastické. Kamera je fixná a popri pre žáner typických pohľadov z boku alebo za hlavnou postavou často krát servíruje uhly ako zo Silent Hillu. Kompozične je radosť sa na to pozerať a práca s negatívnym priestorom, mizanscénou alebo malou hĺbkou ostrosti je často využitá nie len esteticky ale aj funkčne - napríklad na pomalé odhalenie nepriateľa alebo nejakej hororovej scény.

Veľmi zábavné je tempo často až absurdného tonálneho posunu medzi jednotlivými scénami. Aby som citoval kolegu Paula z diskusie "není problém pobíhat na louce mezi pampeliškami a o deset minut později se brodit ve střevech". Popri iných hrách, kde sa atmosféra buduje postupne, tu sa skáče z extrému do extrému hlava nehlava, a napodiv to funguje. Možnože preto lebo obidva sú spracované precízne a ani rozprávková a ani hororová zložka nepôsobia na efekt alebo jeden na úkor druhého. Gore by niekedy závidel aj God of War, nehovoriac o pár naozaj rozrušujúcich výjavoch, ktoré to dokážu aj bez neho. A ľúbezné scénky v lese sú naozaj gýčovité a prenádherné, kompletne aj so spievanými severskými ľudovkami.

Apropó severský soundtrack hrá takmer celú hru, a dvojica skladateľov má na úspech výslednej atmosféry nepopierateľný vplyv. Záverečný bossfight mi zvoleným aranžmánom vyčaril úsmev na tvári. A to sa mi často nestáva, keďže bossfighty v podobných hrách nemusím - tu je však náročnosť (tak ako v celej hre) nie príliš vysoká a spolu s veľmi benevolentným rozmiestnením savepointov je frustrácia minimálna.

Aj keď som bol vopred skeptický, tento titul si rozhodne zaslúžil moju pozornosť a prináša pre žáner aj keď nie veľký, ale predsa len, posun. Rozhodne odporúčam.

Pro: Kamera, atmosféra, vizuálny dizajn.

Proti: Niktoré aspekty hrateľnosti sú príliš generické, menej explicitného voiceoveru by prospelo.

+16