Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Miluju Limbo, miluju Brothers: A Tale of Two Sons ještě více. Bramble jsem ale objevil poměrně náhodou, takže jsem na něj ani nestačil mít přehnaná očekávání.

Lidi z Dimfrost Studio udělali spoustu věcí opravdu dobře. Vytěžování severského folkloru se povedlo na jedničku. Stylizace je neokoukaná, drsné severské prostředí překvapivě místy krásné a lákavé na prozkoumávání (v tomto smyslu díky 95% fixní kameře jde o dost benevolentní termín). Především ale s postupujícím časem více a více temná nálada obsahu je neotřelá, zvláště v kontextu malých dětí. Zde vlastně jedeme po stejné koleji jako v Limbu, Brothers nebo Witcherovi.

Hraje se to krásně, tvůrci se snaží, aby to odsýpalo, nezasekávali jste se a měli dobrý pocit z postupu. V hratelnosti se vlastně nedočkáme vůbec ničeho objevného, což nutně nemusí být zlo, když se ručičky vah převáží na příběh nebo originalitu.

A zde je bohužel kámen úrazu. Od začátku sice sledujeme příběh Oleho, který jde zachránit vlastní sestru a na začátku dokonce dostáváme upozornění o násilí, sebepoškozování a sebevraždě, ale čím více hrajete, tím více si uvědomujete, že příběh je tu jen vynucená kostra, na kterou tvůrci lepí jeden folklór za druhým a sám nenese nic zajímavého, natož těžká témata sebevraždy nebo poškozování.

Ty jednotlivé příběhy/kapitoly, jsou z pohledu samostatných celků skvělé - kompaktní, mnohdy s vážně dechberoucím atmosférickým vizuálem (paleta, kamera, bokeh, ...), sypající na vás drobky tajemného lore. Do hlavního příběhu ale nepřidávají zhola nic. Jako by Ole přecházel "Z pohádky do pohádky", které s ním ale nemají nic společného.

Tam kde Brothers naprosto excelovali v hlavní lince a originálním nápadu (bez spoilerů), tak zde na konci celý příběh vyšumí do ztracena, rychle se humpolácky uzavře, doplní neférově těžkým boss fightem a nemá dále do nabídnou. Žádné vyústění, žádný přesah, ponaučení. Jen několik nesmyslných řádků ve scénáři. A to je hrozná škoda.

Vůbec bych se nezlobil, kdyby Bramble byl jen sadou drobných kapitol reprezentujících jednotlivé povídky. Takhle ale láká na něco, co neexistuje. A tím myslím opravdu láká, protože hned první scéna vás dokáže zaháčkovat.

Přes to velké zklamání je zbytek hry tak okouzlující, že pod 80% jít nemůžu.

Pro: atmosféra; audiovizuál; příběhy kapitolách; temnost;

Proti: hlavní příběh; nefér boss-fight

+5
  • PC 80
Hororová plošinovka s dôrazom na príbeh je pre mňa jedna z najvďačnejších žánrových kombinácií. Na jednej strane je ťažké vymyslieť s týmito elementami niečo naozaj originálne, a aj Bramble čerpá z alebo aj doslova cituje klasiky ako Inside, Little Nightmares, alebo napríklad Brothers. Na strane druhej, vždy je možné hru zasadiť do zaujímavého prostredia, a okoreniť to technickým spracovaním, ktoré posúva latku nahor. A to sa podarilo aj tu.

Hra je vizuálne mnohokrát dychberúca - dizajn antagonistov, animácia, prostredia ale hlavne kamera sú fantastické. Kamera je fixná a popri pre žáner typických pohľadov z boku alebo za hlavnou postavou často krát servíruje uhly ako zo Silent Hillu. Kompozične je radosť sa na to pozerať a práca s negatívnym priestorom, mizanscénou alebo malou hĺbkou ostrosti je často využitá nie len esteticky ale aj funkčne - napríklad na pomalé odhalenie nepriateľa alebo nejakej hororovej scény.

Veľmi zábavné je tempo často až absurdného tonálneho posunu medzi jednotlivými scénami. Aby som citoval kolegu Paula z diskusie "není problém pobíhat na louce mezi pampeliškami a o deset minut později se brodit ve střevech". Popri iných hrách, kde sa atmosféra buduje postupne, tu sa skáče z extrému do extrému hlava nehlava, a napodiv to funguje. Možnože preto lebo obidva sú spracované precízne a ani rozprávková a ani hororová zložka nepôsobia na efekt alebo jeden na úkor druhého. Gore by niekedy závidel aj God of War, nehovoriac o pár naozaj rozrušujúcich výjavoch, ktoré to dokážu aj bez neho. A ľúbezné scénky v lese sú naozaj gýčovité a prenádherné, kompletne aj so spievanými severskými ľudovkami.

Apropó severský soundtrack hrá takmer celú hru, a dvojica skladateľov má na úspech výslednej atmosféry nepopierateľný vplyv. Záverečný bossfight mi zvoleným aranžmánom vyčaril úsmev na tvári. A to sa mi často nestáva, keďže bossfighty v podobných hrách nemusím - tu je však náročnosť (tak ako v celej hre) nie príliš vysoká a spolu s veľmi benevolentným rozmiestnením savepointov je frustrácia minimálna.

Aj keď som bol vopred skeptický, tento titul si rozhodne zaslúžil moju pozornosť a prináša pre žáner aj keď nie veľký, ale predsa len, posun. Rozhodne odporúčam.

Pro: Kamera, atmosféra, vizuálny dizajn.

Proti: Niktoré aspekty hrateľnosti sú príliš generické, menej explicitného voiceoveru by prospelo.

+16