Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Black & White

69
116 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > budovatelská strategie *
strategie > real-time strategie
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
25.03.2001 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
https://www.ea.com/en-gb/games/black-and-w…
V roli Boha vedete svůj národ k ovládnutí daného území a upevňujete víru v sebe.

Trochu netradiční strategie, kde máte roli Boha, kterého reprezentuje ruka místo kurzoru, kterou ovládáte své okolí a lidi. Primárním cílem je ovládnout území/mapu. Jako Bůh stavíte budovy a infrastrukturu, pomáháte svým svěřencům s denními potřebami, s těžbou dřeva, s obstaráváním jídla, přenášíte je apod., na druhou stranu je můžete terorizovat firebally, bouřemi a jinými katastrofami k upevnění jejich víry ve vás. Je vám svěřeno i přerostlé zvíře, např. opice, lev, tygr, kráva a další. To máte za úkol vychovat k obrazu svému, starat se o jeho přežití a denní spotřebu, učíte ho a používáte jako nástroj pomoci nebo zkázy, vždy závisí jen na vás. Hra je kompletně ve 3D zpracování.

Druhý díl s prostým názvem Black & White 2 vyšel v roku 2005.


Poslední diskuzní příspěvek

cože, ono to má víc ostrovu? včera jsem kousek zkusil a zdlouhavý to fakt je, ale když se tam někdo najde, tak ho to muže bavit. není kam…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
B&W bylo ve své době pojmem. Čekalo se na něj dlouho a netrpělivě, jelikož tehdy bylo zvykem považovat slovo Petera Molyneuxe (Populous, Dungeon Keeper atd.) za svaté. Postupem času se okruh slibovaných prvků ve hře značně zeštíhlel a přibyl slib, že ostatní věci avizované u příležitosti představení hry, tj. teraforming, změny počasí a širší interakce s božským stvořením i obyvateli Edenu, přibydou v následujících dvou pokračováních. Měla tak vzniknout ultimátní božská trilogie, mezi kterou byste přenášeli bytost i své já a možnosti by byly takřka neomezené.

Že vám to zní jako mazání ambrosie kolem úst? No, mně dnes taky, ale na mou obhajobu musím dodat, že tehdy jsem byl o něco mladší a o dost naivnější. A tak v době, kdy kamarádi odrovnávali myšítka v Diablu 2 a promačkávali mezerníky ve velkolepém pokračování Baldur's Gate, rozjel jsem se do pro mne tehdy vzdálenější Plzně, abych sehnal svou kopii "nejlepší hry v dějinách". Měl jsem s sebou přesně 1650,- Korun českých, tedy 1599,- na hru a zbytek na bus. V tehdejším Carrefouru na Borech mi ale vypálili rybník, když mi sdělili, že již mají jen bílé balení za 1799,- na podporu hendikepovaných spoluobčanů. Věřte mi, že při cestě zpět jsem příliš velkým altruistou vzhledem ke svým výrazům na adresu postižených nebyl...

Jak to tedy nakonec s B&W dopadlo? Inu já svou kopii sehnal, ale Molyneux poprvé a ani zdaleka ne naposledy, své sliby nedodržel. První díl se točí v podstatě výhradně kolem vašeho božského avatara a péče o obyvatele. Jelikož hra nakonec nebyla trhákem, v jaký tehdy nový vlastník Bullfrogu/Lionheadu (a asi i samotného Petera:) Electronic Arts doufal, vyšla v původní zamýšlené verzi jen první část trilogie. Zaměření na bytost se sfouklo dosti infantilním datadiskem Creature Isle, kde se moje kráva starala o kuře (asi jsem zrovna koupil vydání na podporu boje proti klecovým chovům či co) a další díl už měl s avizovaným záměrem společné jen téma.

Nicméně Lionheadu se zde povedl zvláštní kousek a to potvrzení úsloví, že často cesta je cíl. Hra je pro někoho nudná, pro mě se jedná o zvláštní, řekl bych až přímo zenový zážitek. Často se mi stává, že pár desítek hodin zůstanu trčet na prvním ostrově, kde vlastně ještě ani nemůžu pořádně kouzlit a není tam žádný další bůh, se kterým bych se utkal o přízeň obyvatel ráje. Prostě si jen tak lítám a učím kravičku, starám se o obyvatele, hledám zajímavé kamínky a nechávám z nich dělat ve vesnicích artefakty, sleduji nad ránem světlušky, abych věděl, kde jsou schované zázraky nebo vysazuji lesy a zkrášluji krajinu. Když si navíc člověk ve správný moment každého světa hru uloží, může se do ní kdykoliv vracet a bytost při tom nic nezapomene. To samé platí i o Skirmish, kam se můžete vydat také za multiplayerovým zápolením (a třeba i hrát za jednoho boha ve více lidech).

Dnes jsou na podobné zážitky hráči zvyklí z Minecraftu nebo Stardew Valley, tehdy ale podobný "nekonečný" žánr her moc zástupců neměl a reputaci B&W neprospělo ani to, že se sem zařadilo vlastně omylem a nebylo tak ani prezentováno. Pro mě je ale jedinečným dílem, ke kterému se rád vracím.

Pro: jste skutečně bohem, umělá inteligence stvoření je na slušné úrovni, pozvolná hratelnost, stále pěkná audiovizuální prezentace

Proti: v digitální distribuci nesehnatelné, původní verze zabugovaná, nesplněné sliby autorů

+15
  • PC 50
Hned ze začátku bych se měl přiznat, že B&W jsem nedohrál, mělo to jeden jediný důvod a to byla nehorázná zdlouhavost jednotlivých misí. I přesto, si o této hře myslím, že byla velice dobrá a originální. Přece jenom to byla "hra na boha" a takové Tamagoči v jednom.

Grafika byla na tu dobu velice detailní a líbivá, hardwarově nijak zvlášť náročná, po mapách byla roztroušena spousta vedlejších questů, ale i tak se nemohu přinutit a dát jí víc jak *** z pěti.

Pro: originalita, grafika, questy, gesta myší a zvířátko.

Proti: zdlouhavost!

+11
  • PC 85
Black & White jsem hrál a dohrál. Když jsem hru poprvé zkoušel hrát, byl jsem u vytržení. Tolik nových nápadů v jedné hře slibovalo skvělý zážitek a ten se také dostavil. I když se v některých chvílích objevila nuda, bylo to jen dočasné, vždy se objevil nějaký nový aspekt, který vše vrátil do správných kolejí. Nejzábavnější okamžiky přišly ve chvílích, kdy mi začaly vymírat vesnice a já začal ztrácet vliv i přesto, že jsem si myslel, že mám vše v kapse. V téhle hře nic takového jako jasné vítězství neexistuje. Nejúžasnější motivem hry je možnost výběru dobra a zla (anebo něčeho mezi tím). Kdo se rozhodne získávat přízeň lidí dobrými skutky, má to nesrovnatelně těžší, než bestie, která se neštítí obětovat na oltáři malé děti. Za sebe přiznávám, že když jsem hru dohrál, můj chrám měl podobu ďábelských rohů :)

Pro: grafika, inovativnost, ovládání, hra na boha s takřka absolutní mocí, unikátní spojení stavitelské a válečné strategie, zajímavé questy, příšerka

Proti: AI příšerky mohlo být maličko lepší, je to až moc velký trouba, místy zdlouhavé, trochu bugů, málo map

+10(11-1)
  • PC 55
Hra Black and white se ze začátku tváří jako super hra (starate se o vesnice, vychovavate beasta, souperite s ostatnimi bohy, plnite ruzne ukoly), ale to je zabava tak do 3 ostrova, potom uz hra zacina byt zatracene stereotypni a nudna. Porad je to stejny a i dejova stranka mi prisla slaba. Ja hru teda nedohral (podle me se to ani neda dohrat, je to strasna nuda.)
+3(5-2)
  • PC 50
nuda, nuda, šeď, šeď. obrovský hype a nakonec zklamání. s touhle hrou obelhalo hráče mnoho herních magazínů včetně těch českých. hodnocení 95 procent a podobně, orgastické výkřiky o genialitě a dokonalosti... nakonec jsem se musel smát, když někteří recenzenti po letech přiznali, že bw vlastně taková šupa nebyla... no čemu pak teda věřit, že?
+2(7-5)