Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS2 80
Baldur's Gate jako diablovka - tak by se dala tato hra popsat jednou větou. Neměla jsem vysoká očekávání, ale byla jsem zvědavá, jak tato kombinace (tedy zasazení do světa Forgotten Realms a akčního RPG) půjde dohromady. A po pár minutách jsem byla překvapená, jak moc mě hraní baví.

Příběh je velice prostý a je ve hře spíše z toho důvodu, aby hráč pochopil, proč se má vléct tam a onam, než aby táhl hráče dopředu sám o sobě. Můj nebohý hrdina (poprvé v mé herní historii jsem hrála za trpaslíka, neboť jako jediný měl povolání bojovníka) byl okraden a tato nešťastná příhoda ho přivedla do víru událostí, který se zastavil po necelých deseti hodinách, kdy jsem porazila finálního bosse. Ve hře se nacházejí i spřátelená NPC, která mi občas zadala úkol nebo vysvětlila některé události, které se odehrály před mým příchodem.

Hra je rozdělena do třech aktů, které se od sebe liší jak geografickým zasazením, tak i svým vzhledem. Zatímco v prvním aktu jsem se brodila stokami a procházela zlodějskou základnu, tak ve druhém aktu mě přivítala zima a zasněžené vrcholy hor. Třetí akt si pak neodpustil nudné bažiny, ale naštěstí to zachránila poslední část odehrávající se ve zlé věži. Co bylo docela patrné, tak byla upadávající kvalita. V prvním aktu bylo více NPC, pár vedlejších úkolů a také, vzhledem ke zbytku hry, i více soubojů s bossy. Druhý a třetí akt už nabídl jen jednu postavu, se kterou se dalo mluvit, a absenci vedlejších úkolů. Souboje s bossy také prořídly. Oproti první části to působilo, že tvůrci už neměli tolik času. Ne, že by vedlejší úkoly byly nějaké propracované, šlo pouze o přinesení nějaké věci svému majiteli, ale alespoň to obohacovalo mé putování a moji kapsu o zlaťáky.

Souboje mě bavily a zpočátku si normální obtížnost vyžádala určitou taktiku a nešlo jen naběhnout mezi nepřátele a mlátit kolem sebe hlava nehlava. Samozřejmě s přibývajícími zkušenostmi a vybavením se stávaly souboje lehčí, ale čas od času dokázali někteří nepřátelé nemile překvapit a svým útokem mi sebrat značnou část života. Příjemné bylo, že šlo nepřátelům useknout hlavu či ruku a ti někdy i bojovali dál, jen bez šítu či hlavy. Boje s bossy pak byly až na některé výjimky docela lehké a většina jich padla do minuty či dvou, tří. Zklamáním pak byl závěrečný boss, který toho vlastně moc nedělal a rozhodně cesta k němu byla o dost těží než on sám.

Zkušenostní body jsem dávala spíše do pasivních schopností, neboť dovednosti válečníka se buď vázaly jen na určitou zbraň, kterou jsem samozřejmě nepoužívala, nebo jejich poškození bylo tak směšné, že se nevyplatilo investovat více bodů do těch dovedností. Myslím, že kouzelník a lučištník na tom byli o dost lépe, co se týče dovedností.

Co mě bavilo, tak bylo nakupování si lepší výbavy, a to z toho důvodu, že obchodníci dost často nabízely o dost lepší věci, než které jsem mohla najít v divočině. Jen škoda, že se jejich sortiment po celou dobu neměnil, takže stačilo nakoupit to nejlepší a pak už jen prodávat.

Tato více akční odbočka byla příjemným překvapením a těším se, jaké změny přinese druhý díl.
+19
  • PC 35
Bulvy jsem vyvalil, když jsem spatřil, jak tahle původem konzolová 22 let stará hra vypadá - textury, modely postav, nasvícení, fyzikální model. K tomu povedený dabing a expresivní postavy, jejichž skvělá řeč těla dokáže obohatit solidně napsané, ikdyž dost všední dialogy. Ony vůbec animace obecně jsou opravdu qualitní. Jenom to, jak realisticky se pohybuje krysa při změnách směru pohybu, mě poslalo do kolen.

A já jsem po cca 3 hodinách tu hru poslal taky někam, tam, kde se nenachází můj pevný disk. A to díky faktu, že na tento port 22 starý hry se prakticky nešáhlo. Od hlavy až k patě to smrdí skrz naskrz konzolema. Pohybovat se v týhle hře v inventáři je marast a test trpělivosti. Ovládání je intuitivní a pohodlný asi jako řízení raketoplánu prdelí. Sranda je pokusit se trefit něco z dálky. Citlivost otáčení při střelbě je patrně kalibrovaná na dual-shock páčky, nikoliv myš. V praxi to znamená, že vaše postava nestřílí vždy tam, kam chcete aby střílela, protože se většinou nepohybuje s rychlostí vaší myši, a to je super vopruz. Hlavně když proti vám stojí horda nepřátel, nebo silnější enemák, kterého musíte "kitingovat" někdy se citlivost uplně zblázní a vy vytřelítě zcela na opačnou stranu než chcete, což činí hraní za lukostřelce či čarodějku extrémně nepohodlné a nasránihodné. Navázanost rychlosti hry na framerate jsem již zmínil v diskuzích. Taky super fíčura, pokud jste speedrunner.

I když odhlídnu od technického stavu tohoto análního portu, je tu pořád několik velice základních chyb, co se game designu týče. Třeba to, že tu nic není popsáno. Co znamená meč +1? Nevim. Jaký bonusy mi dává ten náhrdelník, který jsem sebral? Nevim. Dává tahle magická hůl nějaký benefit mé čarodějce? Nemám tušení. Tržní hodnota a útočná/obranná síla je vše co dostanete za info. Když je řeč o lootu a vybavení, to je k uzoufání nudné, ekonomika hry je lineární jak tunel. "Hele, taky mám všechny ty věci, který si budeš moc koupit za několik hodin, dacane. Až se ke mě vrátíš po 50 tý možná už budeš mít prachy" V truhlách jsou vždy ty samý věci, bez ohledu na to za jakou classu hrajete.

Classy se liší jen pár odlišnými aktivními schopnostmi. Nejvíce jich má čarodějka, válečník má až na pár aktivních abilit jen pasivní vylepšení statů, lame. Levelovaní je neskutečně pomalé a než se dopracujete k něčemu, co by souboják jen trochu oživilo, budete už asi pěkně otrávený. Souboje na blízkou jsou taky dost nudné, hlavně proto, že každá zbran se krom odlišného damage od sebe nijak neliší. Jaký je rozdíl mezi mečem a dlouhým kopím? Kopí mi dá mnohem větší dosah, že? Nope! Frajer s ním máchá stejně jako s obouručákem nebo kyjem! *facepalm*

Kdyby se psal rok 2002 a já měl dlouhou chvíli s mým PS2 hubeňourem, hodnotil bych to asi jinak. Nebo taky ne a spíš bych pořád hrál BG 2. Bohužel, rok 2024 už pootevírá vrátka a něco takového tu prostě nemá na trhu místo. Proč se to najednou objevilo na steamu a GOGU? Proč to stojí 30 éček? Nemám zdání. Jako tech demo, super. Jako hra, poněkud shit.

Pro: Vizuál, animace v boji i rozhovorech, dobrý dabing.

Proti: Neskutečně líný port - ovládání, topornost, stabilita. Invetář, minimální rozdíl mezi třídami, nudný boj, nudné ability, pomalé levelování atd.

+17