Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 80
Z oznámení dalšího velkého RPG ze série Assassin's Creed jsem popravdě moc radost neměl, a to zejména z toho důvodu, že jej měl na starost Ubisoft Quebec. Jak Syndicate, tak Odyssey jsou totiž v mém pomyslném žebříčku oblíbenosti na nižších příčkách. Nečekal jsem tedy, že tomu bude u Shadows jinak. Nakonec mě však feudální Japonsko v mnohém překvapilo.

V první řadě musím říct, že Japonsko nikdy nebylo mým vysněným zasazením. Nakonec si mě však hra svým prostředím a krásnou grafikou naprosto podmanila. Snad nikde jsem nepoužíval rychlé cestování tak zřídka, jako tomu je u Shadows. Hra vás navíc za projíždění světa odměňuje mnoha způsoby, a to jak menšími nádhonými aktivitami (kreslením zvířat, skrytými truhlami v okolí nebo možností záchrany civilistů, kteří vám na oplátku mohou nabídnout třeba informace o světě), tak monžností zaslechnutí rozhovoru, který na první dobrou může znít sice nevýznamně, většinou v sobě ale ukrývá nějakou informaci, jež vás může nasměrovat k jednomu z cílů, který byste jinak museli hledat zapomocí skautů. Svět díky tomu působí živě a organicky do té míry, ve které jsem to v žádné jiné Assassin's Creed hře neviděl.

Dalším pozitivem je hratelnost, která je pro mě jednou z nejlepších v sérii. Vývojáři si tentokrát dali opravdu záležet, aby hráči dostali plnohodnotný steath i combat. A přestože Naoe byla celou dobu prezentována jako ta stealth postava, zatímco Yasuke jako „one-man army“, své role si mohou do velké míry prohazovat. Combat i stealth za každou z postav však působí diametrálně odlišně. Když hrajete za Naoe, máte mít díky navrátivšímu se Eagle Visionu dokonalý přehled o svém okolí. Můžete tak plánovat. Yasuke Eagle Vision nemá, díky čemuž musíte více reagovat na nastávající situace. Jeho parkour je navíc do značné míry omezen a jeho pohyby jsou hlučnější. Pokud však svůj build zaměříte například více na luk, budete schopni zabít tři nepařátele stojící vedle sebe rychleji, než kterýkoliv z nich stihne zareagovat. V souboji je Yasuke naopak naprosto neohrožený a nedělá mu problém prosekat si cestu skrz celou pevnost. U Naoe je ale každá rána cítit, dává menší základní poškození a hráč se musí spolehnout více na svou zručnost. Při správné taktice a buildu je však právě Naoe ta, která tři osamocené napřátele může v boji zlikvidovat během mžiku oka. Dualita postav se projevuje i v příbehu, kde často dostanete mírně či více odlišný dialog na základě toho, za kterého z protagonistů jdete s určitou postavou mluvit. Často také nastane situace, kde se dialgu účastní Naoe i Yasuke. Je pak na vás, kdo s danou postavou bude mluvit (můžete se rozhodnout na základě minulosti postav, přístupu obou protagonistů, atd.). Jindy naopak nastane stiuace, kde si nějaká postava vyžádá konkrétně Yasukeho, nebo Naoe. Obě postavy jsou tak stejně důležité, záleží ale do jisté míře i na hráči, koho bude prioritizovat. Právě rozdíly v postavách ale ve výsledku přidávají zcela novou úroveň jak hratelnosti, tak znovuhratelnosti. 

Příběh samotný ve mě však po dohrání hry vyvoval spíše rozpolcené emoce. Prolog je perfektní, samotné dějové linky v jednotlivých lokacích také. Jako celek to však trochu skřípe. Opět to není ten klasický Assassin's Creed zážitek, který bych si přál. A teď opravdu nemyslím herní náplní. V průběhu příběhu totiž zjišťujete, že asasínský řád byl v Japonsku v podstatě vyvražděn. Neoe se tak postupně vydává ve šlépějích svých rodičů na cestě jej znovu vybudovat. Bohužel k tomu ale nemá žádného mentora, který by ji učil, jaké jsou myšlenky a principy řádu. Naoe tak používá skrytou čepel, vaše nová sekta používá asasínský znak, avšak chybí tam jakákoliv vazba. Naoe navíc ani nebojuje proti Templářů, ti jsou naopak napojeni na Yasukeho dějovou linku. Tomu všemu navíc nepomáhá ani závěr, který působí neukončeně. Je tu očividný teasing na budoucí obsah, já se ale nemohl ubránit pocitu, že jsem byl trochu zrazen. Jak je zkátka možné, že když to konečně začíná působit trochu jako Assassin's Creed, naskočí závěrečné titulky?

Mimo hlavní příběh hra samozřejmě nabízí nepřeberné množství vedlejších úkolů. Jsem rád, že se vrátila vyštřovací tabule z Mirage, působí zde ale bohužel hůře využitá. Velké množství úkolů vede k tomu, že dostanete novou skupinku cílů, které je potřeba zneškodnit. K některým z nich vede podpůrný úkol, jenž vám lépe specifikuje lokaci, ve které máte cíl hledat. Díky zábavné hratelnosti a občasným twistům nejsem vyloženě zklamán, dalo by se to ale určitě udělat lépe. Pozitivní pocit ve mě naopak vyvovaly vedlejší aktivity na mapě, které jsou poměrně různorodé. Po nějaké době se i ty sice začnou opakovat, rozhodně se však jedná o jeden z těch lepších příkladů v rámci série. Grind tu samozřejmě nechybí, avšak není tak masivní jako v Odyssey, ve výsledku je navíc poměrně zábavný (opět s odkazem na dobrou hratelnost).

Dalo by se toho samozřejmě napsat ještě spoustu. Podle mě jsem ale shrnul to nejpodstatnější, co mě na Shadows bavilo/mrzelo. Hru určitě mohu doporučit jak old school fanouškům, tak příznivcům morenějších dílů. Hratelně je to pradoxně takový kočkopes, který kombinuje to nejlepší, co jsme v sérii viděli. No a mně nezbývá než čekat, co nám v rámci dodatečného obsahu vývojáři ještě nadělí.

Pro: nádherné a živé Japonsko, zábavný stealth i combat, hratelnost za dvě postavy, jednotlivé příběhové linky, vyštřovací tabule

Proti: hlavní příběh, velké množství úkolů typu „zabij cíle“

+10
  • PS5 50
Tak, a mám to za sebou. Konečně. Musím se přiznat, že tento díl jsem hrál s několika pauzami a nejednou jsem byl přesvědčen, že jej vůbec nedohraju.

Pokud něco Ubisoft opravdu umí, tak jsou to začátky her, kde většinou vytáhne své nejsilnější karty a přes takřka striktní lineárnost dokáže naservírovat epické openingy, které si vás okamžitě získají. O to víc mě překvapilo, že začátek Shadows je dost roztahaný, nadstandardně ukecaný a něco mu chybělo, jen nevím, přesně co. Tvůrci se snažili navodit atmosféru pomsty moderní hudbou a pomrkáváním na fanoušky Kill Bill, ale na mě tohle vůbec nefungovalo.

Co naopak fungovalo, bylo prostředí hry. Grafika je opět o něco hezčí, konečně jsme se dočkali pěkně zpracovaných tváří postav, vlasy vypadají přirozeně a na feudální Japonsko byla radost pohledět. Pohledět. Ne v něm hrát! K mé nelibosti je totiž pohyb mimo cesty dost omezený právě prostředím a leckteré lesy, křoviny nebo kopce zkrátka nezdoláte, případně během pohybu v nich absolutně nic nevidíte. Krajinou tedy nemá smysl se nějak zvlášť toulat nebo ji prozkoumávat, nic tam není, jen se naštvete. A dost mě překvapuje, že něco takového píšu v komentáři právě u hry jako je AC.

Popojedem.. příběh se taková ta klasika o pomstě (nebo v případě druhé hratelné postavy řekl bych "nápravě") a v podstatě znovuzaložení assasínského řádu, ale příliš rychle sklouzne k vraždám jednoho cíle za druhým a výplňovým misím typu "jeden samuraj mi zabil tříletou holčičku, tak víš co, zabij 10 samurajů v okolí", navíc vyprávění příliš často skáče v čase a z moderních AC her mi přišlo zdaleka nejhorší. Možná bych nad tím i přivřel oči, kdyby byl alespoň gameplay zábavný. Bohužel, není tomu tak - zkusím tak nějak v rychlosti popsat, co konkrétně mě štvalo...

Ačkoliv se zde nabízí kontrast hbité Naoe a neporazitelného tanku Yasukeho, v praxi vidím možnost přepínání hratelných postav jako zcela zbytečnou a kdyby se hrálo jen za Naoe, vůbec nic by se nestalo. Samotný Yasuke ještě dlouhou dobu před vydáním vyvolal u mnoha lidí velký povyk a i já jsem toho názoru, že jeho přítomnost si Ubisoft mohl odpustit. Ne, nestrhávám kvůli němu ani půl procenta, jen mi přišel jako postava velice samoúčelná, nudná a vlastně i zbytečná. Potěší možnost využití vystřelovacího háku, ale upřímně mě upozornění na možnost jeho použití po celou dobu hraní neskutečně otravovalo. Máme tu opět klasické pevnosti, ale (téměř) nikdy nejdou kompletně vylootovat, a to díky tomu, že k tomu potřebujete vaše zvědy, kteří dokážou pobrat jen omezené množství nákladu. Synchronizační body se nacházejí velmi často uvnitř pevností, které se po opuštění lokace opět naplní nepřáteli, takže pokud použijete do této lokace rychlé cestování, připravte se, že se ocitnete uprostřed nepřátelské pevnosti, často ještě s vodním příkopem okolo, což vás jen zbytečně zdržuje - a pokud chcete použít rychlé cestování, asi se chcete někam dostat rychle, že? Vylepšování schopností je podmíněno sbíráním tzv. svitků, které jsou rozházené všude možně po světě a pokud chcete levelovat, musíte je sbírat. Ať jen nekritizuji, tak docela fajn mi přišly ty meditativní questy, kde se retrospektivně vracíte k jistým událostem.

Stejně jako ve Valhalle, i tady máme k dispozici svoji vlastní pevnost, která nabízí některé pěkné výhody usnadňující hraní, ale víte co? Kdyby tady nebyla, vůbec by mi to nevadilo, na těchto prvcích dle mého série AC nikdy nestála. V pevnosti se často setkáváte s mnoha postavami, ale až na toho malého klučinu se mi žádná do paměti žádná pořádně nezapsala, což samozřejmě může být dáno i již v úvodu zmíněným přerušovaným hraním hry. Proč? Kvůli příběhu, který mě totálně míjel a reálně jsem po 20 hodinách neměl žádnou motivaci v hraní pokračovat. Ano, některé zajímavé questy zde byly, nejvíce jsem si užil čajový rituál a vše okolo něj, ale kolem a kolem mi osudy všech postav byly tak nějak jedno. Sakra, i ta blbá Valhalla mě motivovala více, ale možná to bude i tím, že ta měla lepší explorování (neomezené nepropustnými lesy) a některé přece jen zajímavé dějové linie. Ale ať Shadows nekřivdím a ať je tento komentář aspoň trochu objektivní - přiznávám, zasazení hry není můj šálek čaje a pokud mi starověký Egypt přišel jako super, starověké Řecko jako super a Norsko/Anglie 9. století jako ne úplně super, ale pořád relativně zajímavé, tak feudální Japonsko mi přijde jako nezajímavé. Na toto explicitně upozorňuji, takže mnoho z vás leckteré nedostatky hře odpustí, pokud jej dané období a lokalita zajímá více.

Jinak hrál jsem na PS5 Pro a po několika aktualizacích jsem byl s výkonem víceméně spokojen, až na pokles frameratu v osadě, ale to asi vem čert :) Možná tento komentář schytá hodně mínusů, přece jenom jsem hodně věcí nepopsal, ale komentáře tady beru spíše jako osobní dojmy ze hry, nikoliv jako profesionální recenze se vším všudy a nevím jak vás, ale mě vždy zajímají právě ty dojmy než popis všech herních mechanik. Shadows mě prostě nezaujalo, nebavilo, byť těch 50 % si stejně za krásnou grafiku, prostředí a některé dobré questy nejspíše zaslouží. Valhalle jsem dal o deset procent více, ale nevím, jak moc to je spravedlivé, protože u ní jsem se bavil mnohem více (a měla aspoň dobrý úvod). Takže za mě asi nejhorší Assassin posledních deseti let, bohužel.

Pro: Pěkné prostředí a grafika, střídání ročních období, některé questy

Proti: Po čase fakt ubíjející repetitivnost, gameplay často dost drhne, omezená možnost explorace prostředí

+6 +7 −1