Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Anachronox

75
40 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
29.06.2001 PC
Vývojáři:
Ion Storm
Anachronox je sci-fi RPG běžící na značně upraveném Quake 2 enginu s velkolepým dobrodružným příběhem a herní dobou čítající desítky hodin.

Anachronox (lze přeložit jako "jed z minulosti") je dávno mrtvá mimozemská planeta, jež lidé a další tvorové znovu osídlili. Zde hra začíná v roli Sylvestera Bucelliho (málokdo mu ale řekne jinak než "Sly Boots"), zkrachovalého soukromého očka mající svou kancelář v malém skladu nad barem. Aby zaplatil své dluhy, bere neochotně práci za odhalením záhady MysTechu, tajemných předmětů roztroušených po celé galaxii.

Děj hry protáhne Bootse hned po několika různorodých planetách spolu s jeho zesnulou asistentkou Fatimou v digitalizované formě a dalšími později se připojivšími parťáky osobitých charakterů. To vše v mixu depresivní atmosféry a humoru zasahujícího chvílemi až k parodii.

Hra byla vyvíjena přes tři a půl roku a nakonec se stala komerčním propadákem, což bylo posledním hřebíčkem do rakve studia Ion Storm.


Poslední diskuzní příspěvek

Red: Tá utilita je prístupná len cez cheaty, ale normálne si ju tam vývojári vytvorili, presne aby obchádzali to, čo Tebe ako hráčovi vadí -…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Máte rádi složitý vývoj postavy, který však nelze nijak ovlivnit?
Máte rádi dlouhé křivolaké koridory, ve kterých se snadno ztratíte?
Máte rádi zdlouhavé souboje, kde přesto nemáte čas na taktizování?
Máte rádi opakující se minihry, často na principu pokus-omyl?
Máte rádi recyklaci lokací, backtracking a donáškové úkoly?
Máte rádi přechody mezi lokacemi v podobě množství výtahů a dlouhých chodeb?
Máte rádi dlouhé cinematické záběry jak do nich vcházíte a vycházíte?

Kvůli jednotlivostem jsem nikdy RPG nezatratil, Anachronox je však takový koncentrát souhrnu všeho, co mi kdy v různých RPG vadilo. A navíc to úplně RPG není:) Jak to, že jsem tedy hru po mnoha hodinách dohrál? Je nějaký důvod proč hru spustit dnes?

Vynikající jsou cutscény. Žádné mluvící hlavy nebo videa mimo engine, Anachronox jde trochu jiným směrem. Kamera se pořád filmově natáčí. To, co ve hře při boji vadí, to dodává mimoherním scénám švih. Naprosto skvěle načasované hlášky by většinu hollywoodských pecek vložilo do kapsy. Je tu i několik výborných nápadů, třeba příběhem ospravedlněný kurzor ve kterém sídlí vaše digitalizovaná zemřelá sekretářka, která vám také píše deník a napovídá kam dál.

Dalším tahákem je těžko definovatelná atmosféra a proměnlivé lokace. Těžko říct, jestli to vymyslela geniální mysl nebo generátor náhodných motivů. Výsledkem je, že se rozhodně nenudíte. Samotný úvod i osobní linie s detektivem Bootsem jsou oldschool noir, kde je detektiv, osudová tragická láska a zločin. Další je dystopický svět chudoby a krutosti, občas připomínající Deus Ex. OK, tohle by ještě mohl být Tex Murphy. Ale poté už se přimíchává nová linie o záchraně světa a putování vesmírem s hláškujícími hrdiny a la Strážci Galaxie s novými společníky jako je celá planeta parodující demokracii. Následuje těžební planeta jak z Red Faction a pátrání v chrámu, co mi hned připomenulo podobnou misi v Kingdom Come. Poté se objeví loď, kde se cutscény dějí v okýnkách, rozhovory v bublinách a novým společníkem je komiksový superhrdina v kombinéze a plášti...následuje znepokojivé pátrání po uneseném chlapci v zasněženém městečku, kde jen čekáte kde vás vyskočí pes baskervillský nebo Cthulhu, potom pocta Indiana Jonesovi a Hvězdným válkám,...

Hrát či nehrát? Nejvíc mi paradoxně ve hře chyběla berlička novějších her, na kterou jinak nadávám. Ta by negativa z úvodu takřka eliminovala. Mluvím o rychlém cestování. Absolutní většinu hry totiž strávíte cyklickým chozením a čekáním. A kdyby se přihodila možnost přeskakování cutscén a bojových animací... tak bych už hru mohl s klidným svědomím doporučit:)

Takhle je to jen pro fajnšmekry, co jsou ochotni leccos protrpět.

Remake pls?

Pro: cutscény, atmosféra, příběh, hlášky, různorodost

Proti: hratelnost v podobě neustálého běhání či čekání

+22
  • PC 75
Hra, ktorú som mal v hľadáčiku už dlho, a osudového konco-svetového roku Pána 2012 som si povedal, že dozrel čas.

Súbojový systém bol pre mňa zaujímavý a novinkou – bola to pre mňa prvá hra v štýle JRPG súbojových systémov. Bál som sa, že bude príliš statický, ale súboje na ťahy dodali zápasom trošku taktiky, okorenené nablýskaným pozlátkom animácií jednotlivých útokov (na môj vkus niekedy až príliš prehnaných). Vadili mi zdĺhavé animácie pri súbojoch, kedy po zabití posledného nepriateľa ste museli čakať, kým jeho telo nezmizne a až potom sa spustila víťazná animácia.

Páči sa mi možnosť preskočiť minihry – síce tým človek nezíska menšie bonusy, ktoré by získal, keby ich prešiel, ale môže pokračovať v príbehu, ak minihru nevie/nechce prejsť.

Takáto funkcia by mala byť povinne v každej hre – čo som sa nanadával, kým som prešiel minihry v Dead Space 2 (áno, boli otravné!).

Univerzum Anachronoxu je originálne, absurdno-trpké, plné groteskných postavičiek robot,ktorý od radosti spácha samovraždu, celá scéna „somebody hit the Emergency Parole Button!“ a absurdum-ad-absurdum – kompletná planéta aj s prstencom na demokratickej báze ako kompaktný parťák!!! dôvod nejedného rehotu, nabúrava klišé o záchrane sveta a na vrchole absurdnosti vám hra dá facku s osobnou líniou postáv, pri ktorom zamrzne úsmev na perách.

Koniec: o ktorom som toho veľa počul, ale až vlastná skúsenosť s ním ma privádza k otázke: ako toto niekto môže považovať za otvorený koniec ? Všetky dejové línie boli uzatvorené a hra pokračovanie „per se“ nepotrebuje – postupná zmena postáv, najmä ústrednej trojice, len vrcholí záverečným odchodom a zanechaním dovtedajšieho spôsobu života. Už sú niekým iným a preto ich príbeh končí; hrdina nemusí zomrieť na to, aby bol jeho príbeh ukončený (že, Bruce Wayne?).

Niekedy bolo ťažké zbadať predmety na zemi , boli malé a farebne sa často kryli s textúrami podlahy – najmä tie malé HealGrease.

To, čo ma od hry, okrem real life issues, na pol roka odradilo (preto som ju dohral až teraz), bolo neustále opätovné vracanie sa na tie isté miesta. Lokácie, ktoré slúžili ako centrum/križovatka ciest, ako napríklad Sender Station, mali mnoho zákutí, ktoré sa dali otvoriť až po tom, čo človek nabral do party postavu s danou schopnosťou alebo proste v neskoršej časti hry. Jeden príklad za všetky: chrobáky . Takýchto lokácií bolo po viacerých planétach roztrúsených kopec. To, čo orientáciu v tomto ešte viac sťažovalo, bola absencia prehľadného quest logu, alebo aspoň jednoduchého textového editora, kde by si človek rozrobené questy a lokácie zapisoval.

Z toho istého dôvodu mi vadilo aj zbieranie predmetov: symbol Anachronoxu + Bipidri sa ako-tak dali, ale tých TACO bolo strašne veľa bez návodu by som ich všetky nenašiel .

V polovici hry som mal z toho už taký guláš, že som sa bez návodu nezaobišiel.

Nie všetky tieto lokácie boli povinné, ale častokrát sú navzájom prepojené, bez nich by to bol iba polovičatý zážitok ak by napr. Boots nesplnil sériu vedľajších questov pre detektíva Rukha v určitom poradí, nedostane Master Lock Pick, bez ktorého si zasa neotvorí isté dvere k vojnovému veteránovi, od ktorého dostane najlepšiu zbraň v hre a v neskorších h častiach hry môže mať hráč problémy, lebo nemá dobre vybavenie.

Ďalšia vec, čo mi vadila, bola nemožnosť si zmeniť parťáka „za behu:“ človek by oficiálne mal vybehnúť z dungeonu, nechať sa zviesť na Sunder, tam si v bare vymeniť postavu a znova sa vrátiť do dungeonu. Toto bolo tak otravné a zdlllllllhaaaaaaaveeee, že som si temer okamžite zistil , či na to nie je nejaký cheat: a bol. Nielenže cheat, ale dokonca utilitka (!) zabudovaná priamo vývojármi. A teraz nech mi niekto vysvetlí, prečo také niečo nemohli sprístupniť hráčom priamo v hre (napr. Mystech portál) a jej existenciu nejako vysvetliť keď už teda vysvetlili existenciu kurzora myši. Toto všetko na mňa pôsobilo ako nepotrebná výplň, a nie organická súčasť hry.

Až pozbieranie všetkých „collectibles“, ukončenie väčšiny vedľajších questov a možnosť takmer okamžitého využitia všetkých postáv vďaka utilitke spravili z tejto hry príjemnú záležitosť (lebo som sa mohol sústrediť na dej, bez večného odbiehania).

Za celú hru som narazil len na jeden vážny bug pri boji s Doorlordom - vždy, keď sa snažil vyčarovať akýsi ohnivý stĺp, mi hra spadla.

Veľmi som chcel dať tejto hre 90-tku. Tak veľmi som chcel. Ale nemôžem. Aj keď príbehom a originálnym univerzom nesklamala, sú to herné mechanizmy a ich implementácia – neohrabaná zmena parťákov, neustále vracanie sa na tie isté miesta , ktoré ju strhávajú.

Napriek tomu som rád, že som si ju zahral a hru odporúčam.

Pro: univerzum, príbeh, postavy, Democratus

Proti: repetitívnosť

+15
  • PC --
Poněkud netradiční akční adventura, která se hratelností (údajně) nejvíce blíží japonským RPG. Značně dlouhá hra plná humoru, vtipných hlášek, zajímavých lokací, nápaditých myšlenek a rozhovorů. Do značné míry mi hraní připomínalo SW:KOTOR (ovládání, volba 3 členů party z týmu postav, různé dialogové možnosti dle složení skupiny atd.), jen ten soubojový systém je trochu zvláštní, ale dá se na něj rychle zvyknout a je alespoň změnou od zavedených real-time pauzovaných soubojů.

Bohužel hra ztrácí v druhé polovině dech, humoru a zajímavých dialogů ubývá na úkor dlouhého běhání sem a tam a také dochází k recyklování již navštívených lokací mírnou obměnou NPC osazenstva a přidáním pár questů. Na své stáří hra stále obsahuje místa, která dokážou zapůsobit i více jak deset let od svého vydání. Naproti tomu některé části jsou naprosto vytržené z příběhu resp. zasazení světa a dovádí hru do naprostého extrému (tvůrci byli očividně fanoušci komiksů). Nepotěší ani bugy. Sice v GOG verzi nijak závažné, ale najdou se.

Příběh je plný sci-fi tématiky; hráči s oblibou futuristické a vesmírné tématiky si přijdou na své a přestože může příběh působit místy chaoticky, v těch nejkritičtějších momentech si dá hra obzvlášť záležet, abych hráč pochopil, o čem je řeč. Aby ne, když je hlavní postava zkrachovalý a zadlužený detektiv s hologramem mrtvé sekretářky a mozkem věčně naloženým v lihu.

Pro: rozhovory, humor, příběh, lokace

Proti: druhá poloviny hry, bugy, komiksové části

+14
  • PC 80
Anachronox je pravděpodobně nejdelší hra, kterou jsem kdy dohrál. Její příběh je sice opravdu dobrý, ale ne moc dobře dávkovaný - zpravidla se posouvá ve dvou- až desetihodinových intervalech (a to je ho v Anachronoxu údajně pouze polovina z původně plánovaného).
Je to přesně ten typ velkolepé hry, která by nefungovala na kapesním zařízení - dlouhou kampaní jsem byl způli protlačen neochotou ji vzdát (potřetí) a způli protažen poutavostí stylových lokací. Sunder, Bricks, Hephaestus, Whitendon a koneckonců i Sender Station jsou opravdu nezapomenutelná, osobitá místa. Přidejte k tomu sci-fi zasazení a humor a máte hru, kterou prostě chcete vidět celou. Mám ale pocit, že by mi to možná stačilo i formou filmu (Anachronox dal vzniknout jedné z prvních dobrých machinim). Neinteraktivní sekvence renderované v realném čase jsou mimochodem sice nepočetné, ale vpravdě "filmové" (v dobrém významu toho slova). Ale co si budeme povídat, dobré (klasické) RPG dělá dobrý soubojový systém, a ten mi v Anachronoxu moc nesedl, především díky špatnému provedení (ze soubojů jde vyskočit pouze shozením programu, přeskakování velkolepých animací útoků je nemožné nebo problematické (už si bohužel nepamatuju) a celkově nemám JRPG soubojové systémy v lásce) - proto jsem si opravdu užíval zhruba hodinový adventurně laděný pobyt ve Whitendonu.
V Anachronoxu se mi líbilo i celkově nevážné ladění - ať už jde o netradiční výběr hrdinů (typicky Democratus), ladění většiny lokací (typicky Hephaestus) nebo obyčejné vtípky v řeči postav, všechno svým způsobem dává smysl a baví. Nedá se ale říct, že by to do sebe zapadalo - styl hry je roztrhaný, jako by každou část podle svého dělal jiný člověk - tímhle (a použitím létajících aut) mi Anachronox připomněl podobně šílený film Pátý element.

Pro: nezapomenutelná atmosféra některých lokací, výborná hudba, dobrý příběh

Proti: překombinovaná pravidla soubojů, otravné respawny nepřátel, nedokončenost příběhu, špatná základní hratelnost

+12 +13 −1
  • PC 90
Na Anachronoxu mi vadí spoustu věcí. Autoři jako by se celou tu dobu vývoje nemohli rozhodnout, jestli hra bude vážná nebo komická. Stejně tak nejasně působí svět Anachronoxu, ve kterém je splácáno všechno možné, včetně fantasy-like prvků. A k tomu navíc není hra příliš user friendly. (Příklad za všechny – Když potřebujete parťáka, který s vámi právě není, tak musíte zpět k lodi, s ní odletět na jinou planetu a tam dojít do hospody, kde ostatní členové party zevlují. A pak zase celou cestu zpět.)

Jenže Anachronox mě i přes to všechno pohltil. Má svou poutavou atmosféru, zajímavě vyprávěný příběh, perfektní postavy, dobré nápady a úžasnou rozlehlost. Prostě parádní RPG.
+11