Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Klasická adventura přinášející snad jediný celkem originální herní prvek - dopředu víte, kolik herního času vám ještě zbývá. Tím "vám" myslím Trilbymu, zloději, který neodolal a vydal se vykrást zdánlivě prázdný starý dům rodu DeFoe.

Na kradení a plížení ve stínech se ale netěšte. Trilby tu potkává několik lidí a zjišťuje, že jsou v domě všichni uvězněni. Navíc tu začíná být nebezpečno...

5 Days a Stranger je sice "jenom" 2D adventura vytvořená v AGS, o to víc ale překvapí, kolik se autorovi podařilo do hry vmáčknout atmosféry. Napětí pomáhá i fakt, že většina hádanek je přísně logických, a hra není příliš dlouhá, takže se pořád něco děje. Postupně na vás tak dům začne působit spíš jako svírající se klec, ze které se nedá utéct.

Příběh je docela slušný, nečekejte ale, že se dozvíte odpovědi na úplně všechny otázky. Tím myslím, že některé vedlejší události jsou zde spíš kvůli efektu.

5 Days a Stranger je prostě zároveň velice příjemná i nepříjemná adventura, kterou snadno dohrajete za delší odpoledne. No a třeba si další den zahrajete 7 Days a Skeptic, lehce navazující pokračování, odehrávající se ale v úplně jiné době a na úplně jiném místě...
+19
  • PC 75
Duchařská adventurka která nic nového nenabízí, ale na druhou stranu má své kouzlo. Rozhodně plus je čistě logické řešení hádanek, díky kterým máte pocit, že se pohybujete v opravdovém světě a tak tísnivá atmosféra mystična a úkazy paranormálních jevů jsou díky tomu o to působivější.
Samozřejmě díky jednoduché a nepříliš detailní grafice a téměř úplné absenci zvukových efektů či hudby nemá hra tu sílu vás úplně vtáhnout do víru dění. Příběh nepřináší sice nic nového v rámci žánru, ale má spád a nikterak nenudí a tak se vám stejně jako mě může stát, že hru dohrajete na jeden zátah.
Pokud máte volné odpoledne či večer, není špatný nápad ho strávit s Trilbym.

Pro: logika

Proti: absence zvukových efektů a hudebního doprovodu

+10
  • PC 80
Mezi těmi horami nedohraných adventur na mě čeká spousta her či rovnou sérií, které mě z nějakého důvodu odrazují. Umělecké, bezpříběhové 3D pokusy, různé vizuální romány, do čehož se dají zařadit i epizodní adventury bez většího adventuření od Telltale. A nebo naopak všechny ty pseudo retro hry, kdy adventura z roku 200něco vypadá jak to nejhnusnější z počátku 90. let. Já se zkrátka rád i u těch starších her kochám pěknou grafikou, takže nechápu proč by někdo chtěl hrát něco podobného.

S pocitem nejmenšího zla z výše jmenovaných jsem si stáhl 5 Days of Stranger stáhl a po prvotním šoku co to proboha je jsem si k tomu napodruhé sedl a nadšený to dohrál. Ta grafická stránka je pro mě zkrátka největší (a jediný) mínus, je to na úrovni první Laury Bow a nechápu proč to takhle dělat v roce 2003, natož třeba i dnes. Grafika není hnusná, nebo odbytá, je zkrátka stará. Když se ale pustíte do hry, přestanete ji vnímat a je to paráda.

Ocitáte se v kůži Trilbyho, profesionálního zloděje, který se vydal vykrást sídlo rodiny DeFoe, kde nedávno Charles DeFoe zabil svoji ženu a pak i sebe. Trilby o ničem z toho neví a i kdyby jo, bylo by mu to jedno. Do baráku vleze oknem, ale sejf je prázdný, okno zpět zaseklé, stejně jako všechna další okna i dveře. Trilby se ocitá v pasti s čtveřicí dalších lidí - reportérkou Simone, vykradačem hrobů Phillipem, teenagerem Jimem a tajuplným A.J.em (ten se ale ve hře prakticky neobjeví). Cesta ven nevede, objevují se noční můry, první mrtvoly a hráči nezbývá, než odhalit tajemství rodu, sahající do 19. stole k Roderickovi DeFoe, jeho neduživému synovi a bytosti ve sklepení. Zbožňuji podobné náměty, mám rád podobné duchařiny i ve filmech a na rozdíl od mnoha podobných filmových pokusů tady tvůrci vymysleli nejen zlo, ale i způsob jak ho zlikvidovat, za což jim patří dík.

Hra i příběh jsou kratičké, ale i přesto to funguje na 100%. Samozřejmě nečekejte od podobného pixelartu nějaké nechutné gore nebo skutečný strach, ale příběh je vymyšlený výborně. Možná snad až na policajty, kteří se nemůžou 5 dní dostat do baráku.

Hratelnost je také retro. Retro je inventář, kreslené ikony oka, ruky a pusy (přepínají se mezerníkem). Na rozdíl od starších adventur ale tady nečekají žádné dead endy, time limity, podivné triggery nebo nesmyslné kombinace (ale zařvat se tu dá hned 2* :D). Postup je na 100% logický. Pokud se někam potřebujete dostat, najdete většinou to co by vám logicky mělo pomoc a funguje to (zeď - krumpáč, zamčené dveře - paklíč). Přesně víte, co je k ničemu, co slouží k dokreslení story (různé knížky, televize) a pokud přijde složitější postup (detektor mrtvých) tak ho máte přesně popsaný v nějaké knížce, stačí pozorně číst. To se týká i odpovědí na to co se stalo v minulosti, nemusíte být Sherlock Holmes, jen pozorně číst a odhadnete to sami. Logické je i vyústění Zloděj nepoběží poděkovat policajtům za záchranu.

Zkrátka pominu-li prehistorickou grafiku a kratičkou délku, tak příběh i hratelnost jsou perfektní a já sám jsem překvapený, jak moc se mi to líbilo. Poctivých 80%.
+10