Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Posel smrti

  • PC 80
Česká adventura, která jen tak nezestárne a stále má smysl ji hrát i dnes (listopad/2020). Skvělá temná atmosféra, zajímavý příběh a špičkový český dabing. Tři věci, které zkrátka dokážou přikovat k monitoru a na 15 hodin máte zaručenou kvalitní zábavu.

Vzpomenout si i po letech na mnohé řešení rébusů a hádanek či zapeklitých zákysů nebylo jednoduché, a i tak bylo nutné párkrát sáhnout po návodu. Hra bohužel trpí klasickým adventurním problémem, kdy některé věci nejsou aktivní i přesto, že při dalším posunu v ději se pro ně musíte vracet. Používání obou tlačítek myši jsem si již dobře pamatoval, ale i tak jsem se asi jednou či dvakrát nechal nachytat (mimo jiné i na to, že hlavní hrdina může několikrát během hry zemřít). Stejným způsobem mi vadilo, když čekáte na nějakou událost (např.si necháte vyvolat fotografie či necháte vyrobit klíč) a dobu čekání lze posunout jen tím, že pobíháte z jednoho místa panství Black Mirror na druhé. Trochu nešťastné řešení a bohužel objevuje se vícekrát.

Jinak adventurně hra šlape skvěle. Netrpí doslova na nelogičnosti a řešení dávají smysl. Skvěle napsané jsou i rozhovory jen možnosti rozhodování, kdy má hlavní hrdina volit negativní či pozitivní odpověď je značně nedotažená a je tu jen tak na oko.

A na to, jak hra dokáže takřka po celou dobu napínat a příběh docela zajímavě rozvíjet, přišel mi konec nějak zrychlený a nemá tu správnou gradaci.

Pro: Příběh, dabing, atmosféra

Proti: některé zdržující postupy, rychlý konec

+28

Syberia 3

  • PC 40
Nehorázným způsobem zpackaná hra. Vydat po osmi letech vývoje něco tak technicky zprasenýho, to se jen tak nevidí. Pokud si vývojáři nevěděli rady, jak hru převést do 3D, tak měli zůstat u klasiky, která fungovala u prvních dvou dílů. Ovládání je jeden velkej hnus, který vyžaduje silnou dávku trpělivosti. Je tu evidentní, že se ovládání přizbůsobilo pro gamepad (nejspíš v naději, že zabodují u konzolistů), ale kombinace klávesnice+myš prudí na každém kroku. Opravou nejrůznější bugů si hlavu nikdo nelámal (no pokud to neudělali za 8 let, tak proč to řešit po vydání, že?).
Přitom audio-vizuál na tom není úplně nejhůř. Grafika se drží standardu z předchozích dílů a to samé platí o hudbě.
Příběh? Pan Sokal je poměrně zdatný vypravěč, ale tady už to docela drhlo. Pryč je dobrodružná výprava Kate Walker za Hansem Voralbergem a mamuty. Nyní je celý příběh jen o tom dostat kmen Yukolů z bodu A do bodu B (příběh v kostce). Navíc Yukoly jsem si už ve druhém díle vůbec neoblíbil, takže o to víc jsem to teď měl horší (tuk-tuk). Aby to bylo dostatečně dramatické jsou tu i hlavní padouši, kteří v druhé polovině hry tu přestávají takřka figurovat (jsem těsně před dohráním a nevím, zda budu mít náladu to dohrávat).
Databáze her mi pomohla hru pořídit (odkaz na slevovou akci) doslova za babku (tuším 2 eura), ale dát za to těch 40éček při vydání, tak si asi urvu hlavu.

EDIT: Hru jsem tedy nakonec dohrál, ale to jsem snad ani neměl dělat :-) Ten závěr snad musel být vtip. Tohle už fakt další díl nepotřebuje.

Pro: Grafika, hudba, řešení hádanek

Proti: Ovládání, bugy, kamera, systém ukládání, slabší příběh

+23

Someday You'll Return

  • PC 70
Zatímco ze začátku se hra jeví jako další walking simulátor, což by díky turistickému značení a opravdu krásnému prostředí nebylo vůbec špatný, se ze hry vyklube adventura se vším co by k tomuto hernímu žánru mělo patřit. Sbírání a používání předmětů, je zpracováno ve velice zajímavém a logickém postupu používání (práce s inventářem je opravdu parádní). Řešení logických puzzlů jsem si taky užíval. Tam kde jinde musím ze zoufalství hledat návody a rady, tady nebyl problém (po čase :-)) puzzly rozlousknout.

Pořádná adventura se neobejde i bez silného příběhu a i ten tu funguje a je zajímavý. Postupné odkrývání příběhu probíhá přes odhalování stránek deníku, různé flashbacky a udržuje si pozornost až do samotného závěru. A prostředí českého lesa pak naplňuje všechna očekávání, které jsem od této hry měl. Byť se to tváří jako čistý koridor, přeci je se tu jde vydat na průzkumy mnohých skalních zákoutí a učinit tak některé zajímavé objevy, které by vám mohly uniknout, pokud se budete držet jen turistických značek (mimochodem ve hře jsou i některé nepovinné ůkoly, které jsem i já minul a nabízí se tak možnost hru rozehrát znova). Není těžké tu ani zabloudit. Jenže je velká škoda, že tohle platí jen pro první polovinu hry. Takže doufám, že to nebude velký SPOILER, ale pokud si chcete, ten les a celou mapu vychutnat, udělejte tak do 5. kapitoly.

Dostávám se tak k tomu co mi na hře, zase až tolik nelahodilo. Je to nějaký podivný zvyk, dávat do adventur v poslední době stealth prvky a zrovna zde, jsou tyto pasáže nejen nudné, ale i ne zrovna dobře zpracované. Ani "utíkací" pasáže, kdy se celá obrazovka jen klepe a vy musíte někam doběhnout, dobré hratelnosti taky nijak nepomáhají. Šplhající pasáže jsou fajn, ale zase - je jich zbytečně moc. Ono se tady totiž vůbec tak nějak všechno natahuje a mám dojem, že pokud by se herní čas z 20 hodin dostal někam na polovinu, bylo by to mnohem lepší. Je vážně škoda, že druhou polovinu hry člověk tráví více v podzemních chodbách než aby si užíval krásy přírody, která byla hlavním lákadlem. Chápu změny prostředí, které se odvíjejí od příběhu, ale možná by nebylo na škodu to udělat jinak.

Tak či tak, hru jsem si užíval a i přes pár frustrujících momentů jsem jí ani na chvíli neodložil a dojel až do konce. Kupodivu dabing mi vůbec nevadil (všiml jsem si, že se na něj často objevovala kritika) a i zvukové problémy se podařilo zafixovat a pokud i nyní přetrvávají, tak jsem je moc neregistroval. Špičková je hudba a asi by si to samostatný soundtrack vážně zasloužilo. Rozhodně mám v plánu si hru projet ještě jednou.

+ grafika, prostředí
+ hudba
+ puzzly, bylinkářství
+ příběh

- stealth pasáže
- druhá polovina hry
- zbytečně natahovaná délky hry
+32