Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Time Mysteries 2: The Ancient Spectres

  • PC 65
Občas si rád zahraji nějakou hidden object hru, protože si tím rozšiřuji anglickou slovní zásobu a prostě mě to baví. Většinou jsou tyto hry nenáročné a dohrané za několik málo hodin. To je i případ Time Mysteries 2: The Ancient Spectres. Ale teď již ke hře samotné.

Je o něco lepší, než první díl Time Mysteries: Inheritance. Grafika je na tento typ her opravdu nadstandardní. Jednotlivé lokace, nebo chcete-li obrazovky, jsou nádherné, občasné animace vynikající práci grafiků jen dokreslují. Co jsem zvláště ocenil, je grafika samotných "vyhledávacích" obrazovek. Předměty jsou kryty nenásilně, nápaditě a nerušivě vůči okolí. Prostě tam sednou jak p...l na hrnec.

Poměrně zajímavým prvkem je i cestování v čase, které by, bez drobné nápovědy v mapách, mohlo připadat někomu frustrující, ale takto prostě a jednoduše funguje.

Co se týče dodatečných hádanek, některé jsou opravdu snadné, narazil jsem ale i na takové, kde jsem musel přemýšlet, "co tím chtěl básník říci". Nicméně jsou skvěle hratelné, žádnou raketovou vědu v tom nehledejte. A pokud se přeci jen zaseknete, tak máte možnost daný puzzle přeskočit díky odehrání jednoduché "mini hry" a nebo kliknutím na "Skip".

Tolik pozitiva. Co hru v mých očích sráží dolů, je příběh. Ten je totiž řádně zmatený. První díl jsem hrál pár měsíců zpět a již si ho moc nepamatuji, možná i proto mi příběh dvojky nesedí. No a když jsem se ve finále dobral do nějakého stavu očekávání, co bude dál, tak na mě najednou vyskočily titulky a text "To be continued...". Negativní dojem nezachránil ani bonusový minipříběh, odemčený právě po dohrání hry.

Ale třetí díl, byť závěrečný, už si asi nezahraji. Minimálně ne za současnou cenu kolem 8 EUR, pokud bude někde levnější tak za 2 EUR max, tak tomu dám šanci.

Co říci závěrem, pokud máte rádi "hidden object" hry, tak kvůli samotnému hledání předmětů si Time Mysteries 2: The Ancient Spectres zahrejte. To je totiž skvělé. Pokud chcete ale i něco více, a to rozumný příběh, tak zkuste sáhnout jinam.

Pro: Grafika, puzzle

Proti: Příběh

+5

Legend of Grimrock

  • PC 90
Velmi příjemné překvapení.

Hru jsem měl už dlouhou dobu v šuplíku a teď jsem moc rád, že jsem se k ní dostal. Okamžitě na mě dýchla atmosféra mých herních začátků a tehdy velmi populárních dungeonů. Nejsem už ten hardcore hráč jako kdysi, a tak jsem si nezapnul, kdy se nevykresluje mapa a hráč tak musí použít old-schoolovou tužku a čtverečkovaný papír.

Jednotlivé levely jsou skvěle navrženy, stejně jako celá řada puzzlů. Grafika je sice na první pohled jednotvárná, ale díky perfektní hratelnosti jednoduše funguje. To platí i o NPC, na kterých si autoři dali záležet a je to poznat.

Jak už jsem zmínil, hratelnost je skvělá. Nutno ale dodat, až na jednu výjimku. A tou je hra za mága. Velká škoda, že autoři udělali kouzlení tak frustrující. V prvních chvílích vypada naklikávání run zajímavě, ale po pár hodinách je to opruz. Stačilo přitom ponechat
zakliknuté runy posledního použitého kouzla a hned by hra za mága byla lepší.

Celkově ale hodnotím jako svěží připomenutí éry RPG dungeonů a pokud váháte, jednoznačně doporučuji.

Pro: Design levelů, hratelnost, puzzles

Proti: Systém kouzlení

+20

Mass Effect: Andromeda

  • PC 80
Sérii Mass Effect hodnotím jako jednu nejlepších, kterou jsem hrál. Kvalita se, z mého pohledu, s každým dílem zvyšovala, věcí, které mě štvaly, ubývalo. Tempo bylo rychlejší, hry byly plné akce, propracovaných postav a vyjma pár momentů nelze než hodnotit pozitivně.

I proto jsem čekal od ME: Andromeda další porci skvělé zábavy, přestože jsem předem věděl, že nepůjde přímo o čtvrtý díl.

Plusy
Ovládání a zejména souboje jsem si doslova užíval. Zejména použití jetpacku byl výborný nápad. Grafika lokací je skvělá a celkově se mi vizuálně hra, s výjimkou pár animací pohybu postav a trochu toporných obličejů líbí. Scénář také docela ujde, hra je poměrně citlivě a zajímavě zakomponovaná do událostí předchozích dílů. To je možná tak vše, co se o příběhu dá říci, protože při podrobnějším pohledu je poněkud toporný, ale budu ještě pod dojmem čerstvého dohrání hry méně kritický.
Nové rasy jsou skvělé, zejména angara mě překvapila svou propracovaností. Romance s dalšími postavami zůstaly zachovány, v tomto směru za mě taky plus. Osobní questy postav z týmu jsou taky docela zábavné. Jinak je ME:A relativně jednoduchá, pokud budete plnit i boční questy, tak se klidně dostanete na slušné desítky hodin.
Další poměrně zajímavý fakt je strategický prvek, kdy si díky získaným bodům uvolňujete lidi z oblasti vědy, armády a financí a díky nim získáváte přístup k lepším cenám v obchodech, surovinám apod. Je na každém, co preferuje. Určitě by to šlo rozvinout více, ale ME:A je přeci jen akční RPG a ne strategii. Podobným prvkem je i použití speciálních jednotek na plnění misí, kdy lze použít jak virtuální jednotku, tak odehrát misi v multiplayeru. Využíval jsem pouze první variantu, takže jako zpestření fajn, nicméně hodnotím neutrálně.
V neposlední řadě musím zmínit zbraně a jejich tunning, včetně využívání speciálních nábojů. Není to doména jednoho či dvou povolání, může si je dovolit každý. Ono ostatně povolání se dá vytvořit opravdu tak, jak člověk chce, protože lze body investovat do bojových, technických i biotických dovedností. A že je co investovat. Skill bodů je opravdu hodně, ve finále se snadno dostanete k tomu, že máte body i tam, kde je vlastně nepotřebujete, protože hádám většina lidí stejně použije 3 až 4 schopnosti, na které je zvyklá. Lze samozřejmě využít profilů a nastavit si několik variant, ale přepínání profilů mi přišlo příliš toporné. Třeba to ale někomu sedne. Poslední položkou, kterou bych zmínil v plusech, jsou comba. Právě díky možnost výběru schopností z různých směrů lze využít i jiná comba, než ke kterým by se člověk dostal pouze při možnosti např. biotických schopností.

Mínusy
Ve hře je řada chyb, které někdy nemají přímý vliv na hraní hry, ale pro perfekcionisty mého typu jsou frustrující. Za všechny bych zmínil nemožnost dotěžit některé zóny, přestože jsem je projel opravdu křížem krážem. Druhý podobný nedostatek je badge ikona u inventáře apod., která svítila, přestože jsem poctivě prošel všechny itemy v inventáři.
Občas je taky otravný respawn NPC pořád dokola, ale chápu autory, svět by pak byl po jedné návštěvě příliš prázdný. V tomto směru mi vadila nemožnost střílet z vozítka Nomad, nebo alespoň zabít otravné brouky přejetím.
Po pár hodinách už je to trochu nuda, když je hra defacto pořád jen o projetí mapy, splnění podobných questů a vytěžení surovin.

Neutrální
Neutrálně pak hodnotím možnost researche a developmentu. Možnost získat plány, vynalézt si vlastní zbraň a zbroj je celkem fajn, ale... V první řadě to nabourává nutnost research bodů, které jsou nerovnoměrně naškálovány. Těch "cizáckých" je hromada, lidských málo. Alespoň ze začátku. Nicméně hráč ani není nucen něco vyvíjet a vyrábět. Když už tak učiní, nemá to z mého pohledu přehnaný efekt a navíc se řada z vyrobitelných věcí dá najít v lootu. Hodnotím tedy neutrálně, jako prvek ve hře fajn, ale něco tomu chybí. To něco je důvod, proč to dělat. Já si ho našel v N7 armoru, ale to bylo tak jediné.

Pro: Systém soubojů, nové rasy, grafika lokací, zvuk a hudba

Proti: Občas toporné animace a grafika postav, nuda v pozdější fázi hry, chybový a příliš komplikovaný UI

+12

Rise of the Tomb Raider

  • PC 90
Graficky perfektní, atmosféra dokonalá. V některých chvílích sice děj poměrně předvídatelný, jindy naopak. Trochu mi vadí podobnost příběhu/děje s předchozím dílem a trochu divný systém respawnů, nicméně jako celek musím hodnotit velmi pozitivně.

Předchozí díl mi přišel trochu více fantaskní, tady se sice autoři podobnému scénáři také nevyhnuli, ale scénář pro mě nebyl až tak ujetý.

Co musím hodnotit pozitivně jsou zbraně a jejich tunning. Sice došlo k drobným změnám oproti předešlému dílu, zejména k zesložitění ovládání, ale po chvilce si člověk zvykne a vše běží jako po másle. Souboje jsou perfektní a protivníci nejsou až tak tupí, takže v tomto ohledu také vládne spokojenost.

Systém campů zůstal defacto nezměněn, což potěší zejména sběrače truhel, artefaktů apod., jako jsem já. Není problém se kdykoli vrátit a zónu vybrat ze 100 %. Samozřejmě to lze i po konci hlavního příběhu.

Pokud tedy máte rádi pěkné ženy, gradující atmosféru, strhující příběh a téměř filmové zpracování, mohu jen doporučit. Rozhodně si užijete pěkných pár hodin skvělé zábavy.

Pro: Atmosféra, grafika, ovládání, hádánky, jednoduchá hratelnost

Proti: Občas předvídatelný příběh, podobnost s předchozím dílem

+12

Time Mysteries: Inheritance