Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 40 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Legend of Grimrock 2

  • PC 80
Druhý Grimrock je po obrovských maratonech s přestávkami pouze na spánek za mnou a jsem z něj totálně vyřízenej. Na to jak se říká, že moderní hry jsou jednoduché, vodí hráče za ručičku a dohraje je každý poslepu, tak Grimrock přichází s tak brutální a často nefér obtížností, že si musím od hraní dát chvíli pauzu.

A přitom je to v jádru skvělá hra. Narozdíl od typické kobkařiny v jedničce se druhý díl odehrává na ostrově, kam se čtveřice dobrodruhů dostává po ztroskotání lodě. Grafika je opravdu neskutečná, ať už nádherné tropické pláže, pralesy, smrduté bažiny, děsivý hřbitov či různé druhy kobek. Je to pastva pro oči, vrcholící epickou podívanou při boji na střeše ve "finále". Stejně tak se povedly různé efekty, ať už střídání noci a dne, kouzlíčka, nebo potvory, ze kterých Vám spadne brada - třeba takový krysí král s monumentálním kanonem, nebo naprosto nechutní pavouci. Naprosto parádní vizuální bombou je poušť, ve které se prochází doslova horda zombíků a mezi nimi dva obrovští golemové.

Příběh je v podstatě stará škola, tzn. neexistuje. Během hry nepotkáte jediné NPC, veškeré náznaky příběhu jsou podávány útržkovitě a až na konci budete trošku moudřejší. Podivné kombinace sci-fi a fantasy odpadly a návaznost na jedničku? Inu v jednom easter eggu vykopete kostku z prvního dílu a na konci vidíte plány Grimrocku.

Hratelnost je formě hubu. Máte tedy několik vzájemně propojených venkovních lokací, pod nimi vždy několik pater dungeonů, samozřejmě se spoustou zkratek a tajných průchodů. V podstatě to funguje tak, že někam přijdete, vybijete to tu (respawn je velice vzácný), vyřešíte něco puzzlů a vydáte se čistit kobky. Cílem je hledat orby moci, každé čtyři můžete v jednom z chrámu proměnit na esenci elementu a s těmi se dostat do finále.

Ovládání, zbraně, nacházení a skládání nové výzbroje, souboje zůstaly stejné. Ve všem ostatním autoři přitrvdili a to na maximum a často dost nefér. Tak třeba puzzly či secrety. Na něco přijdete, na něco vám pomůže nápověda, na něco se podíváte do návodu a něco nepochopíte ani s návodem. Jsou tu naprosto nesmyslné secrety typu skoč z mostu doleva, obejdi ho dokola, skoč z most, obejdi ho doprava, přijdi a odejdi ke dveřím a ty se otevřou... Nápovědy jsou kryptické, často skryté v úplně jiné části hry, ideálně v té, do které teprve míříte. A secrety hledat musíte, protože skrývají ty nejlepší zbraně a hlavně výzbroj, včetně dvou epických sad zbrojí... no a bez pořádné výzbroje si neškrtnete.

Takže jsem většinou prošel všechno sám, zkusil najít co šlo, přijít na to co zvládnu a zbytek jsem zkontroloval podle návodu... chtěl jsem to mít při druhém hraní vše na 100%, což bych sám nedokázal ani za milion let.

Bohužel autoři hážou klacky pod nohy jak můžou. K nalezeným truhličkám nemáte paklíče, ke dveřím s poklady zlaté klíče. Překopaná je magie a než nakreslíte myší několika runové kouzlo, schytáte x zásahů. Ty nejmocnější zbraně mají cooldown až 7 sekund, což v situaci obklíčeni ze všech stran (a těm se nevyhnete) nepotěší.

Nejvíce zabrat dostaly skilly. V jedničce jsem věděl co trénuju (meč, sekyru, brnění). Tady je milion skillů, každý má až pět úrovní a nikdy nevíte co potřebujete. Lehké/těžké zbraně jsou základ, protože bez toho nezvednete žádnou lepší zbraň. S mágem jsem se zaměřil na jednu školu magie a také na vyvolávání, což je sice na hovno, ale nezvednete bez toho žádnou staffku. Se zlodějem pak na střelbu ze zadních řad. Bohužel vlastní skill má i alchymie, potřeba je myslet na brnění a když zapomenete na přesnost, tak máte silné útoky, které trefí každý druhý. Naprosto k ničemu jsou střelné zbraně (pušky), které jsou slabší než luky/kuše a navíc Vám ubývají náboje, narozdíl od šípů. A přestože jsem prošel co se dalo, víc než na 15 úroveň jsem se nedostal, takže bodů k rozdělování moc nebylo.

Přes všechny výtky jsem se bavil, ostrovy i dungeony jsou úžasně vymyšlené, ani jedno místo není prázdné, nudné nebo stejné, pocit ze získávání výzbroje či likvidace předtím těžkých mrch je parádní.

Na prdel to dostává až úplně na konci, kdy jsem byl naprosto znechucenej. Pokud chcete vidět skutečný konec, čeká Vás po zdánlivě finálním boji s dračím jezdcem ještě boj se samotným Island Masterem. To je čaroděj, který Vás zavře do bludiště plného ostnů, bez cesty ven. A zatímco díky původu hry jste poměrně neohrabaní, čaroděj kolem Vás lítá šílenou rychlostí, teleportuje se, bez jakýchkoliv cooldownů střílí kouzla všech škol magie na které prostě NEJDE mít resisty/ochranné kouzla. A ne to není vše - čaroděj vytváří armádu klonů, které umí totéž co on a pokud se mu dostane k tělu, útokem Vás odstrčí a ještě se kryje za silové pole. Po 3 hodinách snažení mi pomohl zázrak - čaroděj za mnou vlítl do místnosti 2*2 čtverečky, kde jsem se schoval, já východ uzavřel připraveným kouzlem silovým polem, druhé jsem pomocí staffky zakouzlil vedle sebe a dostal ho do pasti. A pak jsem naspídovaný elexiry rychlosti a s nasyslenou zásobou regeneračních krystalů bušil co to dalo a světe div se, vyšlo to.

Každopádně boss fight je naprosto přestřelený obtížností takovým způsobem, že bych si troufnul říct, že je to nejtěžší finální boss, jakému jsem kdy čelil. A přestože mě hra pořád velmi bavila, tak celková obtížnost všeho i na easy - hádanek, puzzlů, secretů, některých bojů a především finále je taková, že se zábava místy vytrácí. Proto jen 80%.
+30