Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Art of Murder: FBI Confidential

  • PC 55
Ačkoliv je mi jasné, že tento komentář nebude patřit mezi nejčtenější v rámci databáze, když už jsem se donutil tuto hru dokončit, donutím se i k sepsání krátkého komentáře. A komentář to, bohužel, nebude příliš pozitivní. Čím tedy začít…?
Nejprve krátce zmíním příběh: byť se o originalitě nedá v žádném případě hovořit a je v něm spousta klišé, poměrně svižně ubíhá, neobsahuje žádné dějové kotrmelce ve snaze lacině zaujmout a celkově bych řekl, že není vůbec špatný a patří mezi hlavní klady celé hry. Jen škoda, že se scénáristé nevyvarovali několika nelogickým odkazům, např. že se hovoří o něčem, co se ještě nestalo, nebo naopak o něčem, co už se stát nemůže. Hra je na můj vkus poměrně jednoduchá a nebýt toho, že autoři použili pár podlých zbraní k natahování hrací doby, byla by i značně krátká. Těmi podlými zbraněmi mám na mysli především následující skutečnosti:
- při hraní jsem si připadal jako virtuální maratónec – tolik zbytečného pobíhání mezi jednotlivými lokacemi nepamatuji. Příklad: něco vyzkouším, nejde to, běžím o dvě obrazovky dál, hodím s někým řeč, běžím zpátky, zase to nejde, běžím o tom zase pokecat a až pak teprve můžu udělat to, co je mi od počátku jasné. Lokace navíc není možné nějakým dvojitým kliknutím přeskakovat, takže musíme dlouhé minuty sledovat agentku v poklusu,
- jak jsem již zmínil, většina úkolů je značně jednoduchých, a proto asi chtěli autoři hraní trošku zkomplikovat (=znepříjemnit) a ve hře se objeví pár úkolů záludných a především nudných. V této souvislosti musím hlavně zmínit útěk spočívající v poskakování na židli, kde jsem bez váhání využil návod, neboť jsem neměl chuť se zaseknout na tomto místě a zkoušet a zkoušet (je zde totiž možné i zemřít),
- no a občas se objevuje i můj „oblíbený“ pixelhunting. V rámci objektivity však musím autory pochválit, že implementovali tlačítko na zobrazení veškerých aktivních míst na obrazovce, což jsem zrovna v případě této hry rád a hojně využíval. Navíc kombinace předmětů v itineráři byly vesměs logické bez zjevných nesmyslů.
Když už jsem načal kritiku, budu pokračovat. Za velice špatný považuji systém dialogů, kdy musíte na postavu klikat tak dlouho, dokud nezačne opakovat stejnou hlášku, čímž je jasné, že rozhovor je vyčerpán, ovšem bez možnosti jakékoliv volby tématu či odpovědi. Dalšími, již ne tak zásadními, zápory mohou být poměrně mrtvé lokace, kde se vůbec nic neděje a navíc se ani nejedná o žádné grafické orgie a dále přítomnost (respektive možná spíše nepřítomnost) kolegy Nicka – naprosto nevyužitý potenciál. Anglický dabing i ozvučení je nevýrazné, nemá smysl se nad ním nijak pozastavovat.
V neposlední řadě nemohu nezmínit velice špatnou kvalitu české lokalizace: vytknout musím jednak skutečnost, že řada dialogů je v překladu výrazně zkrácena, čím vypadne mnoho informací z rozhovorů, dále fakt, že překlad byl udělán aniž by byl na hru řádně „napasován“ či aspoň otestován, čímž nedávají dialogy zcela správný smysl a poslední výtku bych měl ke snaze o vložení několika vtípků, které v anglické verzi vůbec nebyly – avšak nevtipných. Poslední kritická výtka na adresu autorů letí za to, že se mi jednou stalo, že jsem neudělal úkony přesně v pořadí jimi zamýšleném a kromě zbytečného zákysu jsem (po nahlédnutí do návodu) musel nahrát předchozí pozici – toto by se dle mého názoru prostě nemělo stávat, od toho přeci slouží testování před vydáním.
Přestože komentář zní poměrně kriticky, zas taková hrůza to není. Dříve než člověka výše uvedené neduhy začnou štvát natolik, že by šel s hodnocením ještě níže, je konec, a proto dávám výsledné hodnocení lehce nad průměrem. Abych byl ale upřímný, nejsem si jistý, zda mám vůbec chuť pouštět se do druhého dílu, který na mě čeká na poličce nad počítačem… Btw jak tak koukám, tak ten komentář zas tak krátký není :-)
+11