Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Luboš Přikryl • student • Valasšké Meziříčí

Komentář

Přejít na komentáře

Dead Space

  • PC 85
Text komentáře: Přiznejme si, kdo z nás jednou nechtěl býti tím hrdinou na obrazovce? Kdo z nás nechtěl být aspoň jednou velitelem Shepardem na cestě za záchranou galaxie, nebo Eziem Auditore, skákajícím po střechách jako anděl smrti. A přesto že Shepard ztratil spousty svích blízkých a osud galaxie leží na jeho bedrech, a Ezio přišel o celou rodinu, chtěli jsme aspon chvíli být na jejich místě. Ale je jeden hrdina s nímž bych si to opravdu vyměnit nechtěl...Isaac Clarke
Isaac žije ve štastné budoucnosti. Krize s nedostatkem surovin byla zažehnána pomocí "Drcení planet"(vím že to není uplně perfetkní překlad "Planet Cracking" ale uznejme že "Louskání Planet" zní fakt blbě) Do vesmíru vyrážejí obři drtiče planet které drtí planety na kousky a berou všechen cený materiál zpět na zem. A na největším drtiči, USG Ishimuře, teď slouží i Nicole, Isaacova milá. A když se Ishimura jednoho krásného dne odmlčí, Isaac se jakožto zdatný Inženýr přihlásí na misi, jenž má opravit komunikační rozhraní Ishimury. Jenže potom co raketoplán Kellion žuchne do hangáru Ishimury, začne zjišťovat že komunikace bude ten nejmenší problém...Posádka je totiž z velké většiny mrtvá a z jejich mrtvol se stali Nekromorfové-rekombinantní organizmy a znovu rozpohybovavána mrtvá těla posádky. Isac uvězněný na Ishimure zničením Kellionu a hnán touhou zahránit Nicole se tak vydává do hlubin Ishimury. A boj o přěžití začíná...
K příběhu už toho moc nepovím, jen že vás čeká zrada, mimozemský artefakt, náboženská sekta atd. Rozhodně je na co se těšit.

Dead Space je Survival horor/Third Person Shooter. Narozdíl od většiny filmovích hororu nestaví na "lekačkách"(I když pár jich rozhdoně je...) ale spíše na depresivní hutné atmosféře. Velice dobré jsou okamžiky když např vypadne proud. Člověk sevře půlky páč tuší že to znamená útok...a ono nic. A jindy zase když si připadáte v bezpečí se v mžiku dostanete do takovích sraček že to svět neviděl. DS je moje první hra s označením "horor" a měl sem dost nahnáno když jsem jí instaloval. Ovšem ve finále mi děsivá nijak zvlášť nepřišla. Ovšem to může být subjektivní, protože můj bratr, který běžně hraje L4D2 a s násilnými hrami nemá problém, byl tak podělaný strachy že se nedostal přes první kapitolu. Asi záleží na tom jak reagujete na hororoví žánr.

Další prvek na kterém staví je kromě atmosféry také nechutnost a násilí. Né vážně, chlapci co tu hru programovali musí být ve skrytu duše naprosto uchýlní protože takové kreace na téma "lidský mutant" nikde jinde nenajdete a věřte mi že zombíci z half-lifu vám najednou přijdou roztomilí...Máme tu mimina skákajíci po stěnách, přichycená pomoci chapadel ze střev vycházející z jejich břich, pak člověka přilepeného ke stěně, z jehož rozpáraného hrudníku vylétávají "Pods" což jsou embrya s jedovímy bodci a pak ještě lahůdka Divider, což je zombie jehož končetiny jsou schopny fungovat i samostatně jeho na chapadlech pohybující se hlava má sto chutí nahradit tu vaši. Lahůdka co? Tyhle mrchy se musí navíc likvidovat jinak než otřepanými headshoty. Vlastní krví napsaný vzkaz nějakého chudáka co přišel na to co má dělat a stejně nepřežil vám říká "Cut off their limbs". A ono opravdu, sekáním nožiček a ručiček(případně hlaviček, ocásků a všemožných chapadel) napáchate v nekromorfívh řádách pěknou paseku a brutalita hry se tak posouvá na novou úrověň.

Když už jsem zmínil sekání, potřebujete k tomu zbraně. A Ishimura jakožto civilní loď nabízí akorát jeden druh útočné pušky která se stejně na "dekončetinování" moc nehodí. Ovšem jakožto loď těžařská nabízí spoustu laserovích sekáčků atd. se kterými si Isaac jakožto inženýr stejně rozumí nejlépe. Základní zbraní je Plasma Cutter, v podstatě obyčejná pistole, ale střílí pruh energie a to v režimu jak vertikálním tak horizontálním. Pak je tu Linegun, vetší verze cutteru a pár dalších kousků(včetně plamenometu a "brokovnice") Problém je že jak už psali mnozí, vůbec nevíte do čeho jdete a že je zbraň na prd, zistíte až jí za težké prachy koupíte. Ale zbraně jsou jinak velice originální a povedenou části hry.

Další věci která je povedená je HUD. Respektive, ve hře totiž absolutně žádné HUD není. Jako HUD slouží totiž RIG, oděv hlavního hrdiny, dávající mu jeho tak charakteristický vzhled. Životy jsou měřeny na páteřovém displeji, a inventář se promítá jako holografický displej před hrdinu.
RIG má 2 speciální schopnosti-Kinezi a Stázi. Kineze je v podstatě akorát Gravity Gun z half-life ale Stáze je něco nového, vytvoří bublinu ve které je dočasně spomalený čas. To vám pomůže proti nepřátelům ale i v logických hádánkách.


Ve hře jsou celkem silné RPG prvky a to upgradovaní zbraní a RIGu, a nakupování v obchodech. Navíc můžete hru po prvním dohrání projet znova s inventářem z prvního dohrání.

Prostředí není nudné, ale mohlo býti i lepší. Lepší nadprůměr. Přesto že úzké chodbičky Ishimury svojí atmosféru rozhodně mají, v polovině hry už začnou lehce nudit(vyjímkou je kolonie na planetě a USM Valor) Dobrým nápadem jsou prostory bez kyslíku a gravitace, v těch si užijete srandy a dají vám pocit kosmonauta-to považuji za velice obstojný nápad.

Hudba není nic moc, prostě strašidelná ale že bych si z toho zapamatoval jedinou skladbu to ne.

A teď k záporům. První z nich je že hrdina trpí Gordonovím syndromem. Jinými slovy nekvákne za celou hru ani ň. Jak poslušný pejsek plní co se mu řekne a nemluví. To nemám rád. A druhý největší Zápor jsou kapitoly 5 a 10. Proč? H-U-N-T-E-R! Hnusný nesmrtelný nekromorf!!! Možná mi řeknte že to patří k hororu, ale tohle teda fakt bylo hnusné a málem sek kvůli němu DS ani nedohrál.Tfuj!

Summa sumárum: Dead Space je hra s hustou atmosférou a skvělím akčním modelem, protože sekáni končetin je prostě něco nového. jediné dva nedostatky které mi hodně vadily, nemluvnost a slabší prostředí, jsou pak ve dvojce napraveny. Ale i jednička za to stojí. Tak vzhůru na Ishimuru, protže ve vesmíru, vás nikdo křičet neuslyší.

Pro: absence HUD, celí akční koncept s usekávaním končetin, atmosféra, design nekromorfů, design armoru a zbaní a hrátky s gravitací.

Proti: Občas nudné logické hádanky, prostředí později lehce stereotypní, Isaac nemluvi a HUNTER!

+14