Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

KKnD: Krush, Kill 'n' Destroy

  • PC 90
Command & Conquer křížený s Šíleným Maxem - takto možná primitivně, ale docela výstižně charakterizoval hru dobový kritik. Už v roce 1997, kdy jsem zkusil demo a seznámil se s prvními recenzemi, jsem se nemohl zbavit dojmu, že hra nebyla doceněna a že se jí křivdilo, když byla odbyta nálepkou zbytečného C&C klonu. Čas plynul, záhy vyšel výborný druhý díl a na první KKND se téměř zapomnělo. Škoda, dle mého skromného názoru jde o špičku mezi klasickými real-time strategiemi.

Velkou předností hry je grafika. Jednotky a budovy vypadají na svou dobu nadstandardně a především terén - rozmanitá postapokalyptická krajina s trojrozměrnými prvky - znamenal v žánru krok kupředu. Na 19 palcovém monitoru působí grafika i dnes skvěle a ani na 24 palcovém neztrácí moc glanc, což třeba o prvním Red Alertu nebo Duně2000 říct s klidným svědomím nemohu. Ve srovnání s KKND2 mě potěšil naprosto plynulý scrolling.

Zatímco efektní zvuky patří k silným stránkám hry, s hudbou si mohli autoři více pohrát. Pouze dvě skladby za každou stranu, byť celkem povedené, začnou svou repetitivností časem vadit. Jednoduchá doprovodná videa mezi misemi nesnesou srovnání s C&C, avšak na nich hra nestojí.

Hráč musí překonat za každou stranu 15 misí, jež jsou vesměs založeny na klasickém scénáři "postav základnu a anihiluj nepřátele". Obtížnost mi nepřišla vysoká s výjimkou 13. mise za SURVIVORS a 14. a 15. mise za EVOLVED, které vyžadují hlubší zamyšlení a tuny trpělivosti. Jednotek máme k dispozici mnoho, pěších snad až zbytečně mnoho. Jsou mezi stranami vcelku rovnoměrně a férově rozděleny. Výjimku tvoří vrcholná zbraň SURVIVORS - obří pojízdný kulomet. Proti němu nemají EVOLVED odpovídající protizbraň - jejich raketomet v podobě gigantického kraba vám kvůli své mizerné ovladatelnosti nezřídka způsobí více škody než užitku. Síla kulometu dává vzniknout určité nerovnováze sil, díky které jsou poslední dvě kola za SURVIVORS poměrně snadná, avšak za EVOLVED pekelná.

KKND má velmi rychlý spád, k čemuž přispívá moderně a efektivně vyřešené ovládání tvorby jednotek a budov. Vývojáři se pokusili do hry včlenit ve své době nový prvek - rostoucí zkušenost jednotek, jež zvyšuje jejich sílu a odolnost v boji. Vzhledem k tempu hry, kdy při útocích nepřítele neustále ztrácíte a ihned doplňujete desítky jednotek, však uvedená funkcionalita hodně ztrácí na svém praktickém významu.

Mezi zápory hry řadím mizerný pathfinding a časté zasekávání jednotek uprostřed základny v místech, kde byste to na pohled nečekali. Stavění budov a především rafinérií dále od sebe se tak stává strategickou nutností:-)

První KKND se oproti druhému dílu vyznačuje temnější atmosférou, vážnějším, ne tolik nadsazeným a svým způsobem realističtějším pojetím. Byť nepřináší do žánru nic převratného, překonává své současníky živelností bojů, dynamikou akce a frenetickou zvukovou stránkou, která vtahuje do děje. Suma sumárum - starosvětsky výživná pařba:-)

Pro: Grafické provedení terénu, zvuková kulisa, tempo hry

Proti: Zasekávání jednotek, malý počet hudebních skladeb

+10