Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Risen

  • PC 80
Jelikož je tu v komentářích už o Risen mnoho řečeno, tak pouze spíš popíšu své dojmy a nebudu se v tom nějak extrémně pižlat.

Příběh hry je veskrze průměrný. Musíte zastavit mocného nepřítele, než zničí svět. Klasika. Ve hře jsou dvě frakce – banditi a inkvizice. Volba frakce záleží čistě na hráčově zaměření, tzn já si rozumím s mečem a kuší a proto jsem se přidal k banditům. Mágové si to můžou nasměrovat směrem ke klášteru. Zpočátku ohromí volnost světa a menší rozsah po vzoru prvního Gothica. Blahem jsem chrochtal bohužel pouze první dvě kapitoly, zbylé dvě se už odehrávají spíše v dungeonech a zejména 4 mi tam přišla jakoby navíc. Napoprvé to ještě šlo, ale na druhé dohrání to fakt byla velká nuda. A je to škoda, protože venkovního světa jsem si naprosto užíval díky nádherné grafice. Textury apod. sice moc ostré nejsou, ale různé efekty to chytře maskují. Obzvlášť po ránu, kdy svítá a slunce prosvítá skrz listí na stromech. Mockrát jsem jen tak bloudil krajinu a obdivoval krásy přírody. Ať už to byl přístav v městě anebo chaloupka uprostřed lesa poblíž malebného jezírka. A pak přišly chrámy a rozplizlé textury zdí a vše bylo, jak se lidově říká, v prdeli.

Rozhovory se mi líbily, u každé NPC jasně poznáte její charakteristické rysy. Jen dabing mi přišel místy takový podivný. Ale nic co by kazilo zážitek, bo jsem stejně rozhovory odklikával, jakmile jsem přečetl text. K tomu se váže česká lokalizace, která je s fanfixem snad bezchybná. Questy jsou povětšinou nápadité, i když jsou téměř stále o tom samém (jdi, dones, najdi, zabij, přines). Soubojový systém je převzat a vylepšen z prvního/druhého Gothica s tím rozdílem, že se již bojuje myší. S tím jsem byl naprosto spokojen, byť v závěru hry mi přišly souboje se Sauriany zbytečně těžké a zdlouhavé.

Ikdyž je to Risen, hra stále dává najevo, že je to Gothic. Počínaje stejnými jmény NPC, konče různými detaily. Kde jinde můžete řezat pilkou dříví, šlehnout si trocha trávy z bažin, zametat prach, sedět na lavičce a pozorovat západ slunce či okolní faunu, a nebo si prostě a jednoduše ukovat vlastní meč. No? Kde jinde? Ano v Go… ehm Risenovi. Gothicovskou atmosféru podrhuje opět velmi kvalitní hudební doprovod. Sice je méně výrazný jako třeba v G3, ale to brnkání na kytaru zní neskutečně pohodově.

A poslední důležitý bod: Hra je, ač to zní skoro fantasmagoricky, naprosto bez bugů. Při prvním hraní jsem na nic nenarazil, při druhém se mi akorát nechtěly v jednom chrámu načíst textury a tak jsem musel restartovat hru. Při načítání mi hra spadla asi jen 2x-3x. Jinak vůbec nic. Úspěch. Inventář je opět díky bohu neomezený a já určitě uvítal vylepšenou mapu, kde se zobrazují cíle úkolů.

Verdikt: Risen je solidní nástupce Gothica. Kdyby autoři vynechali 4 kapitolu a udělali pořádný konec, byla by to hra téměř dokonalá. Proto „pouze“ 80%.

Statistiky: Dohráno: 2x, Herní doba: 24h03m (na první dohrání přes 40h), Moje postava

Pro: živý svět téměř bez bugů, grafika, expení postavy, hromada předmětů a questů, mapa, první 2/3 hry, hudba, detaily, je to Gothic

Proti: poslední třetina hry - zbytečná 4 kapitola, relativně málo rozhodování

+23