Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Outcast

  • PC 75
Právě dohráno. Melou se ve mě rozporuplný dojmy, tak to rozdělím do několika částí, postupně to možná trochu upravím, až se mi to rozleží.

1) Příběh je zajímavý, ale nemůžu se ubránit dojmu, že by potřeboval trochu promyslet a dovysvětlit, podle mě se v těch hrátkách s časem sami autoři dost zamotali.

2) Prostředí je výtečné. Krásný rozmanitý pohádkově působící svět, který působí neuvěřitelně živě. Podobně jako třeba v Oblivionu zde postavy mají své rutiny, zastavují se spolu na kus řeči atd. Ale oproti tomu Oblu to působí tak nějak méně vykonstruovaně a "skutečněji". Tohle se autorům opravdu povedlo na jedničku s hvězdičkou.

3) Hudba je neméně kvalitní, Outcast má jeden z nejpůsobivějších a nejlépe padnoucích herních soundtracků, jaké jsem slyšel. Zvuky taky nedělají ostudu, křupání sněhu pod nohama, šplouchání vody, přírodní zvuky, dabing, to vše si drží velmi vysoký standard a společně s tím propracovaným světem ze hry ždímá neskutečnou atmosféru.

4) Grafiku a animace už tak chválit nemohu. Je sice fajn, že to nepotřebuje k chodu grafickou kartu, ale rozlišení 512x384 prostě na dvacetipalcovým monitoru není ono. I pokud odhlédnu od toho rozlišení, tak to na rok 1999 působí strašně zastarale. Objekty, na kterejch člověk nepozná, co vlastně jsou, podivný animace běhu hlavního hrdiny, nízká dohlednost, zcela nedetailní prostředí, to všechno dost kazí dojem. Od hry, která je o rok mladší než Half-Life, bych už čekal něco víc, tohle by mě oslnilo tak o pět let dřív. Na druhou stranu, umělecky vzato je to povedené, lokace jsou barevně i strukturou rozmanité a hezky nadesignované.

5) Uživatelský rozhraní je příšerný. Inventář, kde je bez ladu a skladu naházeno milion věcí, z nichž půlka má stejnej obrázek, frustrující systém lokalizace určité osoby skrz rozhovory (řešil jsem v diskuzi), podivný deník s pouze základními informacemi atd.

6) Herní mechanismy si to ode mě taky dost schytaj. Střelba působí poněkud hodně oldschoolovým dojmem, hrdina je vybaven úžasnými zbraněmi, které střílejí projektily asi tak rychlostí 10km/h. To vám paradoxně bude vadit tak v prvním regionu, protože krátce poté se hra stane absurdně jednoduchou a i vyzbrojen těmi podivnými plivátky zbytkem hry projedete jak nůž máslem (pokud se někde nebugne). Možnost kupovat si náboje či si je nechat vyrábět ze surovin, jež všude po Adelphě sbíráte, se na začátku zdá úžasná, ale velmi brzo zjistíte, že to vlastně vůbec není potřeba. Nábojů se všude válej hromady (jdete lesem a za každým druhým stromem je "logicky" umístěná hromádka nábojů) a tak jsem možnost nákupů využil jen na začátku, kdy jsem si to chtěl zkusit. Vylepšování zbraní je taky celkem zbytečný, protože jak už jsem řekl, hra je i bez vylepšení velmi jednoduchá. Další věcí, kterou můžete v boji využívat, jsou různý technický pomůcky, jež vám na chvíli třeba dají neviditelnost nebo promítnou hologram někam do okolí, abyste zmátli protivníky. Problém je, že hra vás vůbec nenutí tyhle krámy využívat a dokonce vám to znepříjemňuje tím, že se musíte podívat do manuálu, co ty jednotlivý hračky dělaj. V inventáři mají totiž stejný obrázky, žádný popis a názvy jako PPS, UBIK-0A, CLAPR-T, THNDR-STP33 a podobně. Než aby se člověk z manuálu učil, co má vlastně jakej efekt, to už je jednodušší se prostřílet. Hra je totiž naprosto podivně vybalancovaná. Například s použitím uspávací pušky během několika minut vyhladíte celej tábor plnej nejtěžších nepřátel, aniž by vás stačili škrábnout. Zatímco při použití samopalu do každého musíte vysolit tři zásobníky, z uspávací pušky stačí jedna rána a pak do spícího těla jedna rána nejobyčejnější pistolkou. Díky nejen tomuto, ale i postupnému slábnutí nepřátel, jak postupujete hrou (opravdu, čím jste silnější, tím slabší nepřátelé proti vám stojí) se hraní stává spíš zdlouhavým běháním mezi obyvateli, nošením různých prkotin, řešením absolutně triviálních hádanek a občas pobitím několika trapně lehkých nepřátel. Škoda, ten nádhernej svět by si zasloužil něco lepšího (trochu mi to v tomhle připomíná nedotaženost VtMB).

7) Skoro celou hru mě provázely technický problémy. Když pominu problémy se spuštěním, způsobenými asi novějším CPU, než s kterým hra počítala, tak i v ní jsem neustále narážel na různý bugy a nedodělky. Například po koupi důležitýho příběhovýho předmětu se mi ten předmět neuložil do inventáře a už jsem ho nemohl sehnat znova - nutný load. Zasekávání postav ve zdích bylo na denním pořádku, stalo se mi to u jedný příběhový - nutný load asi půl hodiny zpět. O bugnutým šplhání na plošinu jsem psal už v diskuzi. Další věcí jsou různý nedodělky ústící v exploity, u kterejch fakt nechápu, jak mohly projít jakýmkoli testováním. Například pokud skočíte z libovolný vejšky, nic se vám nestane, pokud si v letu lehnete. Nebo pokud koukáte skrz puškohled a někdo na vás vystřelí, tak ta blížící se střela zmizí, pokud odzoomujete zpátky do základního pohledu. Celá hra je plná takovejch podivností a působí technicky děsně zmršeně.

Fuj to jsem se rozepsal. Moje hodnocení se určitě zdá vysoký vzhledem k tomu, jak jsem to tu zkritizoval, ale hodnotím především ten úžasnej svět a atmosféru. Potenciál zůstal nevyužit, snad to opraví Open Outcast:).

Pro: Atmosféra, živý svět, hudba

Proti: Nevyužitý herní mechanismy, nevybalancovanost, uživatelský rozhraní, místy velmi klišoidní (závěrečná část))

+17 +18 −1