Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Tomáš Sedlák • 37 let • analytik, ux • Mladá Boleslav (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

  • PC 85
První trailery od Call of Pripyat smrděly těžkou amateřinou a vlastně až do prvních hodnocení tady ve mě tenhle dojem nic nepotlačilo. Naštěstí to nakonec přece jen nebylo tak strašné, ale i tak mi hodnocení 90+ přijde docela přestřelené.

Graficky je Call of Pripjat suverénně nejhnusnějším Stalkerem - lokace jsou totiž ve své rozlehlosti žalostně prázdné a na detaily objektů se tu jednoduše kašlalo, takže i když tu lze narazit na pár nových efektů, výsledek je hnusnější než to, co předváděl původní Shadow of Chernobyl. Eyecandy prostě SoC na rozdíl od Clear Sky prostě není.

Docela zajímavé jsou teď anomálie - obvykle se jich vyskytuje na jednom místě víc a svým působením často podivným způsobem naruší okolní krajinu do opravdu zajímavé lokace. Zároveň se ale až na výjimky ve volné přírodě jednotlivé anomálie prakticky vůbec nevyskytují, což ji dělá jen o to prázdnější, a hlavně prakticky vůbec nehrozí, že byste do nějaké jen tak omylem naběhli.

Když k tomu připočtu, že skupinky nepřátelských lidí se tu prakticky vyskytují jen ve formě zombií, a to ještě - stejně jako místní fauna - jen velmi řídce, dostanu nesmírně jednoduchou hru. V první lokaci (jsou tři velké) mě to vyloženě štvalo: Nikdo po mě nestřílí, skoro nic se mě nesnaží sežrat, anomálie jsou vidět na míle daleko díky útvarům, které kolem sebe vytváří. Když jsem se dostal do jakýchsi podzemních tunelů Snorků, i bez baterky tu bylo krásně vidět. No prostě amatérské.

Obtížnost ze začátku vytvářel jen nedostatek peněz (na upgrady, opravy, munici) díky faktu, že obchodníci kupujou jen zbraně v dobrém stavu.

Takže abych začal i s něčím pozitivním - významné postavy mají pěkně vykreslený xicht, vedlejší úkoly jsou originální, zajímavé, navazují na sebe a různé linky se tak prolétají naskrz celou hrou. Hlavní příběhová linka je proti nim docela pozadu.

Částečně za to může i oficiální český překlad, který naprosto kašle na texty z vysílaček, in-game animaček atp., a bo jsem si logicky zvolil ruský dabing, věděl jsem celkem hovno co se stalo s vrtulníkama. Určitě tudíž doporučuju amatérskou češtinu z netu. (ad animačky - za práci s kamerou by se styděl lecjaký amatérský modder)

Skrýší tentokrát není moc, chyběl mi popis uložení. U některých jsem měl docela problém s přístupem, bo jsem až později někde vygoogloval, že se dá skrčit ještě níž, když zároveň budu držet "walk". (A prý že "jako u jiných her" ... nepamatuju si, že bych tenhle systém někde viděl.)

Po přesunu do další obří lokace se trochu navýšil počet monster/zombíků, lokací bylo víc a byly mnohem zajímavější (třebaže pořád hnusné), to samé se dá říct o questech.

Zbraní je celkem slušný počet, útočnou pušku jsem měnil 3x, postupně vystřídal 2 brokovnice a 3 sniperky (spíš 2, z Gaussky jsem prakticky nevystřelil .. ne že by nebyla příležitost, ale Dragunova jsem měl nějak radši :))

Systém upgradování spočívá ve 3 sadách nářadí, které musíte najít a předat mechanikovi a v zásadě je celkem pěkný, jen by mohlo být víc indicií k jejich nalezení.

Co se zbrojí týče, vylepšil jsem to, v čem jsem přišel, pozdějš koupil jinou helmu, na cestu do Pripjati koupil ten vojenský atombordel a u toho jsem už zůstal. Hodně mi vadilo, že zbroje mají minimum kapes na artefakty a tak pokud nechcete v noci svítit jak vánoční stromeček, máte šanci až do pozdějších fází hry využít maximálně 1 artefakt. Což je zároveň jediná výtka k artefaktům - nejužitečnější tak byly ty na zvyšování nosnosti.

V Pripjati mě trochu zaskočilo, že v ní skoro nikdo není. Ale nakonec mi to vlastně přišlo docela hezké - na rozdíl od SoC je Pripjat tentokrát opravdu městem duchů a je to opravdu cítit. I když jde pořád o otevřenou velkou lokaci a můžete se vracet, prakticky je odsud dál hraní velmi lineární. (Btw velmi mě štvalo, že nemůžu mezi lokacema cestovat sám a musím za těžký peníz platit průvodce.)

Finále je pak takové chaotické, nemotorné a na konci se nic kulervoucího nestane, takže poměrně zklamání.

Takže po rozpačitých prvních dojmech uznávám, že se jedná o kvalitní přírůstek do rodiny Stalkerů. Rozjezd je trochu slabší, ale především prostřední část všechno bezpečně zachraňuje. Navíc docela vyvážený a bez bugů, když pominu místama absentující oficiální češtinu. Což ale neznamená, že by neměl řadu jiných nedostatků, jenže - který Stalker je neměl? V tomhle směru je na tom možná i nejlíp. Jestli to znamená, že je i nejlepším Stalkerem... hm... to si nemyslím. Jakkoliv je základ stejný, každý ze Stalkerů mě nakonec oslovil trochu něčím jiným, což už se mi radši ani nechce přemýšlet, jestli je to dobře, nebo špatně :) Nejlepší jsou stejně po rázném zmodifikování komunitou :)

Pro: Atmosféra, propracované vedlejší questy, vyvážené herní mechanismy, bez bugů

Proti: graficky převelice slabé, prostředí působí příliš prázdně, slabší hlavní dějová linka a rozjezd, ve výsledku snížená obtížnost, konec o ničem

+15