Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Ondřej Vašíček • 39 let • Webový programátor, kodér, grafik light a generátor nerealizovaných ná • ČR - kraj Jihomoravský

Komentář

Přejít na komentáře

What Remains of Edith Finch

  • PC 85
What Remains of Edith Finch je jedna z mála her (minimálně v kontextu poměru k ostatních hrám), které naplno využívají potenciál hry jako média. Tak moc jsme si zvykly na všechny ty zažité škatulky jako FPS, RTS, Action-adventure, … a zapomínáme na to, jaké interaktivní možnosti hra má. Mnohdy se hry svou jednoduchostí dostávají skoro až na úroveň pasivního filmového zážitku nebo automatového dávkovače adrenalinu. What Remains of Edith Finch z tohoto stínu vystupuje a chytře využívá svou strukturu rozdělení příběhu na různé členy rodiny Finchů k tomu, aby přednesla nový herní zážitek pro každou pasáž. Ne jen příběh, ale opravdu herní zážitek. Hodně se tu experimentuje a díky relativní krátkosti jednotlivých příběhů, i když se vám experiment netrefí do noty, není nutné zoufat, protože brzy budete u další části. 

Děkuju vývojářům za tu odvahu experimentovat a vymanit se ze zažitých škatulek a přivést na svět něco nového. Nejde totiž jen o nějaké prázdné šílené nápady, ale chytré používání neotřelých herních mechanik za cílem vyvolat ve vás určitý pocit nebo přímo podpořit vyprávěný příběh. Mnohokrát tu v komentářích zazněl příběh Lewise, čemuž na 100% rozumím. Je to geniální příklad za všechny, který není nutno opakovat, ale kdo by chtěl detailnější analýzu, může mrknout n Game Maker's Toolkit, který ho zařadil do nejlepších 5 levelů z roku 2017 - https://youtu.be/lamAqI8v7Y0?si=rgET9qiKQ8z--tk2&t=676

Naštěstí What Remains of Edith Finch není jen sbírkou více či méně úspěšných experimentů. Je to výborně ucelený kousek s parádní potemnělou atmosférou rodinné kletby plné náznaků a dvojsmyslů. Naprosto geniálně balancuje na hraně fantazie a reality. Všechny situace lze vysvětlit jak nabízeným nadpřirozenem tak běžným lidským chováním, smůlou a neštěstím. Spolu se skvělou paletou barev, líbivou grafikou, nadprůměrným dabingem a kouzelným level designem mysteriózního domu. Ten sice nedosahoval tajemnosti Gone Home, ale cíle těch her jsou zcela očividně odlišené.

Potěšil mě i bezproblémový výkon, i když vykreslované interní rozlišení se zdálo menší.

Jediná výtka tak byla krátká herní doba. Nejsem zastáncem natahování prázdným balastem a s věkem preferuji kratší hry, ale zde si dokážu představit, že by mě dvojnásobná herní doba, která by stále byla setsakramentsky malým číslem, vůbec neurazila.

Pro: nejednoznačný příběh; herní experimenty; citově silné; stylový vizuál; nadprůměrný dabing; spousta detailů pro všímavé hráče rozšiřující lore světa a prohlubující řešení záhad

Proti: hodně krátké

+13