Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Vagrus - The Riven Realms

  • PC 90
Comitatus - karavana složená z žoldáků, otroků a zvířat naložených vínem, kořením, keramikou a fosforeskujícími chaluhami putuje už několik dní z Larnaku do Devenu. Palčivé slunce vykresluje špičaté stíny v Rozeklané pustině jak nějakou rozevřenou tlamu příšery. Vyčerpaní žoldáci sledují obzor, jestli se na něm neobjeví známky banditů nebo stáda nebezpečných jhaker, které zamořily pláně Říční říše po tom, co vegetací bující kontinent Bohové proměnili na stovky let v apokalyptickém kataklyzmatu do zpustošené a nehostinné krajiny, kde přeživší obyvatelé musejí čelit nehostinným krutostem, vládě nového božského triumvirátu Smrti, Pomsty a Úskoku a mocenským střetům obchodních cechů. Vůdce comitatu, vagrus, je jedním z klíčových povolání tohoto nového nelítostného světa. A právě jím se máte stát. 

Vagruse lze asi nejlépe připodobnit k tahovému Sunless Sea/Skies. S ním má společný management dopravního prostředku, kterým se pohybujete po vytýčené mapě a plníte zakázky obchodního nebo bojového rázu. Zatímco je ale Sunless Sea realtime, Vagrus je tahový (a s mnohem lepším herním systémem). Mapa je pokrytá sítí uzlů, mezi kterými se přesouváte díky pohybovým bodům. Ty se vám všechny s každým dnem obnoví. Morálka pracovníků a poslušnost otroků, stejně tak jako i elán s jakou vaše karavana čelí překážkám, se však už obnovují mnohem pomaleji a mohou být vyčerpány různými událostmi. Karavaně také musíte zajišťovat potraviny a vaši pracovníci či žoldáci (průzkumníci, vojáci a jezdci) musejí dostávat mzdu. Otroky si kupujete a v případě neposlušnosti je můžete zbičovat. Nebo třeba prodat na maso přízrakům...

Vskutku, svět Xerynu není idylické místo a vítanou pomocí vaší karavany se postupně stávají společníci, na které můžete narazit na svých cestách. těch je celkem deset a každý je zcela unikátní, se svým vlastním delším questem, který musíte vyřešit, pokud jej chcete vylevelovat až na tu nejvyšší, devátou, úroveň. Každý společník má k dispozici čtyři jedinečné aktivní bojové schopnosti, které mohou dosáhnout maximálně třetího stupně. Nejedná se tedy o žádné nesmyslně vysoké levelování, ale každý stupeň velice dobře pocítíte. Dále společník disponuje pasivními vlastnostmi, které jsou buď určené pro boj, nebo pro rozhodnutí závislé na skillchecích, ke kterým dochází v rámci textových událostí.

Boje jsou opět tahové a to dvojího typu. Jedny jsou více abstraktní, strategické a zapojuje se do nich celá karavana a druhé probíhají na mřížce 2x3 a 2x3, kde proti sobě stojí nepřátelé a vaši vybraní společníci. K těm může dojít při událostech nebo tímto soubojem můžete zvýšit vaši pravděpodobnost úspěchu u souboje prvního typu. Právě tyto druhé souboje jsou ale mnohem zábavnější a budete v nich často takticky využívat kombinace vlastností různých společníků (jeden umí například položit past a druhý do ní nepřátele vtáhnout). Ne nevýznamnou úlohu hrají také různé odolnosti, protože nepřátel je poměrně velké množství.

Podstatnou složkou je samozřejmě samotné obchodování, ale samotným nákupem a prodejem se uživíte velice obtížně. Standardně budete hlavně zpočátku závislí na nabídkách obchodních cechů, které platí mnohem lépe, ale zase omezují cíl vaší cesty. Je dobré se nicméně tomuto systému přizpůsobit, protože se vyhnete frustraci z jinak častého umírání na nedostatek zdrojů. Později, až si vyděláte větší množství peněz a zvětšíte kapacitu vaší karavany, se budete moci vydat na svobodnější průzkum světa. Do té doby ale plňte zakázky cechů, přibírejte pasažéry a zbytek volné kapacity karavany doplňte případně zbožím. A samozřejmě, pokud se vám v dané lokaci naskytne nějaký quest, neváhejte se do něj pustit. Jen velice málo je jich omezených časově.

Za plnění questů dostáváte tzv. body vhledu, za které můžete vylepšovat buď sebe nebo vaše společníky (byť u nich, jak jsem uvedl výše, je nebudete moci plně levelovat, pokud zároveň nebudete plnit jejich quest). Nedostáváte tedy zkušenostní body za souboje, což omezuje grind. Ten se nicméně může projevit v obchodní části (plněním zakázek cechů totiž kromě peněz povyšujete v cechovní hierarchii, za což máte jisté výhody), ale díky obrovskému množství questů a variabilním soubojům jsem až kromě naprostého konce hry (bavíme se o dlouhých desítkách hodin) nikdy neměl pocit hloupého stereotypu. Tady bych nicméně upozornil na to, že jako základní ambition si rozhodně vyberte Renown. Pro vítězství v těch ostatních se totiž výraznému grindu jinak nevyhnete.

Nejlepší částí Vagruse jsou totiž právě questy. Za jejich plnění získáváte kromě již zmíněných bodů vhledu a hmotné odměny často i tzv. body věhlasu, které jsou důležité pro splnění ambition Renown. Pro celkové vítězství jich budete muset mít celkem 40. Ale i když už jsem měl tzv. "splněno", tak jsem stejně plnil ty zbývající, protože bohatost světa mi zkrátka nedala. Svět Vagruse je totiž vykreslen naprosto fenomenálně. Hlavně zpočátku jste naprosto zavaleni obrovským množstvím informací, které nejsou ve většině vůbec třeba, ale dokreslují fantastický svět s jeho pohnutou historií, temnou teologií, rozmáchlou geografií či podivuhodnou flórou a nebezpečnou faunou. Je radost se do takto komplexně textově vybudovaného světa ponořit a prožít v něm několik týdnů vašeho skutečného života.

Pro: Neskutečně propracované a konzistentní lore, které nepůsobí suchopárně, originální fantasy postapo tématika inspirovaná Římskou říší, obrovské množství textu a questů, taktické souboje, doprovodné ilustrace, velmi dobře zpracovaný deník.

Proti: Určité prvky v herním systému by zasloužily vylepšit (např. průzkum, lov a sběr se bez save scummingu příliš nevyplácí), ale autoři stále plánují updaty.

+14