Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

  • PC 90
Herní výzva 2023 - Období páry a petroleje       

Když pejsek a kočička vaří dort, tak to ne vždy dopadá dobře. Prostě vezmou všemožné ingredience, nahází to do jednoho kotlíku a děj se vůle Boží. Ačkoliv se použijí jen dobré ingredience, tak konečný výsledek může být velmi trpký. Nicméně tohle rozhodně není případ této hry, jelikož zde se všemožné věci povedlo naházet do jednoho kotle a vznikl z toho velmi chutný kousek.

V této hře máte v podstatě všechno. Elfové, trpaslíci, magie, steampunk, moderní technologie, falloutovský wasteland, magická stromová města, velká města, stoky, dungeony, džungle, opice, různá náboženství, lodě, vlaky, piráty, paralelní reality... Mohl bych takhle vypsat jednotlivé věci, ale pro představu stačí. Na prvním pohled se jedná o nesourodý guláš, přehnaně velké oči vývojářů, což zdaleka ne vždy dopadá dobře, ale Troice se povedlo tohle všechno ukočírovat a naservírovat nám velmi zábavný a dnes již legendární herní zážitek.

Svět Arcana je prostě úžasný, jelikož po celou herní dobu budete mít co objevovat. Bude vás bavit šmejdit po světě a prohledávat jednotlivé lokace, šounit se po lootu, dohledávat jednotlivé střípky světa, tu pomáhat, tu třeba škodit, vybírat si, na čí stranu se přikloníte... Prostě vás prostředí pohltí a vy si budete hrát na čistokrevného dobrodruha a zachránce světa.  Příběh celou dobu táhne a vy budete rozkrývat, co se to tu vlastně děje, protože ze začátku vůbec nebudete mít tušení, co se děje. 

Co se týče souboje, tak je to přesně ten RPG systém, který mi vyhovuje. ze začátku máte pocit, že jste hrozný nýmand, který nemá šanci v tomhle světě přežit. Naštěstí hra umožňuje nepřeberné množství možností a vy si z hrou můžete poradit po svém. Z úplného nýmanda se totiž díky trpělivosti a zvolené vaší cesty, za kterou si cílevědomě půjdete, stanete konečně tím obávaným hrdinou, před kterým nejeden padouch bude muset sklonit hlavu, která mu záhy bude stražena z krku. Jak jsem se natrápil s obyčejným zamořeným dolem, ovšem na konci jsem pokořil hlavního bosse bez kapky potu, to je přesně to dobrodružství, které chcete.

Abych vypíchl i věci, které mě úplně netěšili, tak to bylo především zdlouhavé cestování, kdy cestujete přes celý svět kvůli questu, zase se musíte vrátit a takhle několikrát dokola a mezitím vás otravují náhodná přepadení a souboje, ze začátku vás deprimují, jelikož jste příliš slabý a každého se obáváte, ke konci je to jen časově otravné. Rychlejší způsob přepravy si dobře rozmyslíte kvůli financím, až k úplnému konci hry budete mít jednoduchou možnost přepravy. Tohle jsem úplně nemusel u prvních Falloutů a ani tady jsem si to moc neužíval. 

Na můj vkus tu je i zbytečně moc dungeonů a soubojů, což chápu vzhledem k levelování postavy, nicméně bych ze hry byl ještě víc nadšený, kdyby se mnohem víc věcí dalo řešit i jinak, což by přispělo k ještě silnějšímu ponoření do světa. Prostě tu bylo příliš málo řešení jednotlivých questů jinou cestou než něco ukrást či si prostě vybojovat. Jasný, občas se z toho vykecáte, ale pořád valná většina questů je o tom se někam probojovat nebo někoho zabít. Je to prostě, jak to dřív bylo, v té době v tomhle směru vyčníval snad jen PST a mám vlhký sen, jak by hra z toho světa vypadal dnes...

Dalším menším, pro někoho by mohl být i větším, nedostatkem je, že máte velmi omezenou kontrolu nad vašimi společníky. Nemáte možnost je ovládat v souboji a ani nemáte vliv na přerozdělování jejich skill pointů, což je velká škoda, jelikož by to opět vedlo k daleko pestřejšímu zážitku.

Tohle jsou asi dva nejpodstatnější nedostatky, které mi lehce snižovali celkový zážitek. Nicméně i tak jsem nadšený. Je to skvělý svět, silný příběh a velmi chutný mix. Mám pocit, že jsem nejspíš takhle různorodý a zároveň fungují svět ve hře ještě neviděl. Mě prostě bavíc velká, někdy až přehnaná, různorodost, ale dokáži pochopit, že pro někoho to může být až přehnaný bordel, kdy se tvůrci až moc na sílu snažili do svého díla dostat všechno, co je zrovna napadlo.

Pro: pestrý svět, budování postavy, volnost hráče, objevování světa, příběh, konverzace s NPC

Proti: zdlouhavé cestování mezi lokacemi, omezená správa společníků, nevyváženost soubojů

+25