Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Hitman: Codename 47

  • PC 45
I need to use the bathroom

Koncem devadesátých let světu stále kralovaly doomovky, i když notně vylepšené. A přesto se někteří vývojáři chtěli lišit a pracovali na stealth hrách. Studio Looking Glass vytvořilo Thiefa a ukázali světu, že FPS může být i nenásilná a tichošlápkovská. Hrát za zloděje mělo své kouzlo. A jeden vývojářský tým napadlo, že hrát za nájemného zabijáka by mohlo být také atraktivní. A tak se zrodil Agent 47 a jeho hra Hitman.

Na začátku se protagonista probouzí v nemocničním pokoji jakéhosi ústavu v Rumunsku. Jako hráč nevíte vůbec nic a když se ozve hlas a říká vám, co máte dělat, prostě poslechnete. Následuje nenásilný tutoriál, při němž se naučíte základy pohybu a střelby a také tichého odstranění cíle. Hitman se hraje z třetí osoby, máte přehled o celém okolí. Ovládání není složité ale trochu kostrbaté. Chvíli potrvá, než si přivyknete. Vedle vás leží oblek a musíte se převléct. To je důležité herní mechanika a mnohdy je převlek nejlepší způsob, jak misi dokončit. Dozvídáte se, že jste geneticky upravený zabiják stvořený z DNA vrahů a žoldáků. Na zátylku máte čárový kód s číslem 47 na konci. Znamená to 47. chromozom (o jeden víc, než zdravý člověk). Z ústavu se vám podaří utéci a najme si vás ICA - mezinárodní kontraktová agentura, jejímž smyslem je odstraňování nebezpečných lidí. Ale nejde o žádné obyčejné kriminálníky. Vaším cílem budou v proběhu celé série teroristé, šílení vědci, náboženští fanatici nebo neodsouzení vrazi. Na konci první hry se do ústavu vrátíte a budete čelit rozhřešení.

Několik prvních misí máte za úkol zabít nějaké snadné cíle a mise jsou krátké a mapy malé. Potom přijde mise Lee Hong Assassination a sračky spadnou do větráku. Ta mise je peklo! A hodně se v ní ukazují nedostatky hry. Za prvé a to je největší problém, hra nemá žádné ukládání. A jmenovaná mise je opravdu dlouhá. A během hraní se může leccos posrat. Někdo vidí, jak jste někoho odpravili, ale v místnosti nikdo další není. Stráže spustí alarm, když máte v ruce pušku, ale jste také převlečeni za stráž. Nebo se alarm spustí z ničeho nic a váš plán se zhroutí jako jenga v posledním tahu. Tvůrci mají ale připravenou „pomoc“. Po smrti se jednou objevíte v rozehraní misi. Všechno zůstalo, tak jak jste to nechali včetně spuštěného poplachu. Už se nic nedá zachránit a musíte hrát misi stejně od znova. Když si vzpomenu na výše jmenovaného Thiefa, který měl neomezené ukládání, mám taky chuť si najmout hitmana. Některé mise nedávají vůbec smysl. Jako příklad dám misi v přístavu. Na začátku se převlečete za vojáka, kterých tady patroluje aspoň 30 a chcete projít první bránou. jenže se spustí poplach. Řešením je počkat, až projde někdo další a přidat se k němu. Nevím, jestli je to úmysl nebo bug, ale rozhodně je to průser a takových nesmyslů je bohužel víc. Když se tak zamyslím, většina misí nejde dělat stealth. Hodnocení Silent assassin tady ani není. Ale jsou tu i skvělé a nápadité mise. Vypíchnul bych třeba hotel nebo džungli. V jedné misi v pralese musíte projít přes jaguára. Nenapadne vás, jen pokud mu něco obětujete. Kolem pobíhají prasata nebo domorodci. Výběr je na vás.

Hitman vyšel v roce 2000 a tehdy to byl grafický skvost. Detailní textury, dokonalé funkční odrazy v zrcadle. A nesmím zapomenout na fyziku. Ragdoll umí s těly dělat úplné zázraky. Odklízení těl je skvěle uděláno a působí realisticky. Červená kravata krásně vlaje při pohybu. Co se mi líbilo méně, je uživatelské rozhraní. I v nižších rozlišeních je všechno směšně malé a písmo umístěné v rohu skoro nečitelné. Ten, kdo udělal mapu by měl být zavřen někam hodně hluboko. Hudbu k prvním čtyřem hrám složil Jesper Kyd, kterého můžete znát z prvních Assassins Creedů. Některé skladby jsou hodně zajímavé a tvoří unikátní atmosféru. Na svou dobu měl první Hitman i profesionální dabing. Agenta 47 namluvil David Bateson a zůstal s ním dodnes. To se moc často nestává, viz Kratos, Solid Snake nebo Lara Croft. Upřímně a bez nostalgie nemůžu říct, že by dabing první hry byl skvělý. Působí dost amatérsky a nechtěně vtipné. Hlavně hláška z perexu se stala memem.

Tvůrci měli skvělou myšlenku, ale nedokázali ji dobře prodat. Měli skvělou technologii ale špatný level design. Naštěstí se to v dalších dílech zlepší a ten další je lepší než předchozí. Pro fanoušky série je Hitman: Codename 47 povinnost. Bohužel ne až tak moc zábava. A teď mě omluvte, musím si odskočit na toaletu.

Pro: Atraktivní námět, grafika, hudba, atmosféra

Proti: Rozbité mise, absence ukládání, otřesné uživatelské rozhraní, dabing, umělá inteligence

+11