Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Age of Empires IV

  • PC 50
Hned na úvod napíši optimistická slova zlehčující můj pesimismus týkající se hry. Hru doporučuji jenom s myšlenkou, že určitě na ní budou nadále pracovat. Subjektivně se mi hra nelíbí v důležitých herních aspektech, a pokud má někdo podobné smýšlení, je jasné, že pro něj tato hra nebude.
Pojďme se nyní kouknout, jak hra vypadá.

Remake legendy nebo nový díl?

Hned na úvod bych rád zmínil, že AoE IV jde částečně cestou obou předchozích dílů. Z dvojky si bere dobu a některé mechanismy, z trojky si bere rychlost a map design. Lze s určitostí říci, že se jedná spíše o upgrade již existujícího, žádná revoluce se bohužel nekoná. Upřímně, raději bych viděl veliký vliv dvojky než trojky. V mých očích je poslední díl příliš rychlý, připomínající Stronghold. Něco mi říká, že vývojáři "šli na ruku" online hráčům, kde každý tah a každá sekunda hraje veliký vliv na pozdější výhře. To se mi opravdu nelíbí, raději bych volil pomalejší cestu, kdy hra dává možnost jiným herním stylům. Ano, oproti předchozím beta verzím je to jistý pokrok, nemohu se zbavit dojmu, že stále cílí na lidi, kteří chtějí rychlou a svižnou zábavu. Pamatuji doby, kdy jsme hrávali online bitvy klidně i hodinu a půl, u Rise of Nations v pohodě i dvě hodiny. U čtverky je to příliš rychlé, hráč si pořádně neužije ani věk, ve kterém aktuálně je. Také mi chybí jednoduchá tabulka, jak jsou na tom další hráči. V době aktualizování této recenze je vytváření armády pomalejší proces, nicméně celková rychlost hry je i nadále rychlá.

Mnoho surovin, málo práce

Jak to u dnešních her bývá, je potřeba pro dnešní hráče představovat méně složité hry. Rád zdůrazním, že technologický strom je lepší, už v prvním věku lze vystudovat několik technologií, které hráči opravdu usnadní život. Je to zajímavý strategický prvek, který považuji za poloviční. Problémem čtvrtého dílu je štědrost. Hned ze startu si postavíte farmu, kterou můžete poměrně brzy osázet políčky. V té době už máte přehršel vesničanů v lesích, kde s opravdu velikou snahou těží až neuvěřitelné množství surovin. Není potřeba přemýšlet nad technologií, která zvýší produktivitu, neboť už v základu je hráči připisováno veliké množství surovin. Zatímco v druhém díle existoval moment, kdy už byla potřeba začít těžit dřevo, v tomto díle je úplně jedno, co kdy a v jakém počtu vesničanů začnete těžit.
Vadí mi i zástupné vyobrazení surovin, kdy železo nebo kámen je vyznačen jedním obrovským nalezištěm v širokém okolí prázdnoty, namísto menších nalezišť, které budou ve větším počtu roztroušeny po mapě. Je to strategicky méně zajímavé, neboť nalezišť není mnoho, tudíž hráč má více času bránit pár nalezišť. Zároveň absence většího počtu nalezišť dokáže hráče potrápit. Vnímám zdroj problému, a to je velikost mapy.

Rychlááááá armááádááá

Budování armády, stejně tak stavba budov nebo výzkum technologií, je příliš rychlé. Již jsem nakousl, že hráč si pořádně neužije dobu, což mě na AoE vždy trápilo. Čekal jsem změnu k lepšímu. Příkladem může být RTS klenot, leč zapomenutý, a to jest Empire Earth. Chápu a beru v potaz, že série AoE se vždy zaměřovala na úzké historické období, ale vadí mi, že s velikou rychlostí se hráč ocitá v posledním věku. V takovém Rise of Nations využil armádu v každém věku, a byl na něj kladen tlak, když se přešlo do nové éry. Finance skrývající se za vylepšení armády nebyly malé, a člověk musel strategicky postupně vylepšovat armádu. Ve čtyřce stačí v rychlosti naklikat armádu, která se objeví na svém stanovišti v požadovaném počtu velmi rychle. Přeházíte-li do další doby,není to taková rána, dokonce si moc bojůvek ani neužijete, pokud nejste vehementně útočný typ, ale raději v prvopočátku budujete silnou ekonomiku, vojsko a základnu. Líbí se mi moře, námořní bitvy jsou zajímavé a oproti suchozemskému boji jsem cítil staré dobré trápení soupeřových lodí či pobřežních domků. Co naopak opravdu nenávidím, je rychlost armády, kterou zabijete nepřátele nebo zničíte budovu téměř hned po útoku. Ano, zatímco ve dvojce to bylo otázkou nezanedbatelné doby, během které mohl nepřítel utéci jinam, dobývá ve čtvrtém díle je otázkou pěti minut... a je po všem. Jakmile jednou zaútočíte, je téměř jistota, že jste u konce snažení, soupeř už to nejspíše neotočí.

Trapně malá mapa

Myslím si, že do jisté míry za přehršel problémů a nevyváženost hry může velikost mapy. Na tak malé mapě jde spíše o instantní boj než o nějakou ekonomiku a sílu opevnění. Proto ty veliké zdroje, proto ty né moc úchvatné lesy. Ve dvojce byly lesy krásně hluboké, trvalo, než se člověk dostal do prostřední čísti lesa. V tomto díle les v rychlosti mizí, navíc je malý... ostatně jako celá mapa. Maximální populace je výsměch, ale opět za to může mapa. Je jasné, že na tak titěrném světě veliká armáda bude ku škodě. Ok, osobně mi to přijde jako výsměch, ale jestli už teď armáda o 80 vojácích zničí město na počkání, pak větší populační limit ztrácí smysl.
Asi rozumím, proč tomu tak je. Jo, engine asi nezvládal větší počet stromů, počet vesničanů a vojáků, proto jednoduše zmenšil mapu. Je až směšné, jak se město rozrůstá, tak už zabírá velikou část mapy a nelze pomalu dál expandovat. Nepřátelé jsou vám doslova za branami svou bránou. Ano, oprávněně tomu říkám "tak trochu jiný Stronghold".

Grafika? Nějaká tam je

Osobně jsem si na grafiku zvykl, ale uznávám, že by si zasloužila nějakou tu práci navíc. Očekával bych trochu reálnější směr vývoje grafiky. Hra vypadá docela kresleně, slušel by ji fotorealismus. Ale nevadí mi to. V čem mi grafika vadí, tak jsou to lesy, které vypadají jako menší křoví. Jak jsem již zmiňoval, nevypadají masivně, majestátně, a když se vesničané dostávají do středu lesa, tak celý lesní porost rázem působí řídce. Samotné budovy jsou docela jednotvárné, navíc graficky nejsou výrazné tak, aby člověk hned věděl, kde se nachází budova kterou hledá.
Ani grafické glitche nepůsobí nijak oslnivě, ale ve výsledku si nemohu stěžovat. Někdo v betě zmiňoval, že město vypadá jednolitě a nepřehledně. Bohužel musím říci, že když si postavíte krásné město ve dvojce, bude vypadat a vynikat mnohem lépe. Na druhou stranu, 3D terén je krásný. Co se týče optimalizace, tak budeme jenom doufat, že se to brzy zlepší.

(Ne)nastavení

Co je velmi nepříjemné, je absence nastavení každého aspektu hry. Množství obtížností je malá, a celkově nenabízí žádnou výzvu... minimálně ne pro vášnivé hráče druhého dílu. Na střední obtížnost je boj opravdu s prstem v nose, kdežto v druhém díle už jste minimálně alespoň pětkrát udeřili do klávesnice a jednou s ní o stůl. Nastavení dalších aspektů - doba, při které bude mír, náhodný výběr mapy a mnoho dalšího, zde nenajdete. A co se týče map, ty jsou na stejné brzo, kdo ví, zdali se vůbec náhodně generují. Hru si jednoduše nemůžete přizpůsobit k vašemu stylu hraní, což je pro nás mnohé hráče důležité.

Stojí hra za "hřích"?

Kampaň je dobrá, kontext je dostatečný a ve výsledku příjemně informativní. Hra bohužel jde v šlépějích trojky, ze dvojky si toho vzala mnohem méně a obávám se, že jestli rapidně nezlepší mnohé aspekty hry, tak za pár měsíců budou všichni hrát jenom dvojku. Hra by byla zábavná, naráží však na své hloupé limity. Mnozí hráči stále dokola reportovali, že nechtějí hrát hru, kde je opravdu tristní maximální počet lidí, kde je směšně malá mapa a suroviny jsou zde symbolicky vyobrazeny velikým "balvanem", nebo budovy jsou hned zničeny i menší armádou. Jisté "sexy" věci se zde najdou, jako třeba technologie, terén, nebo zvuky. Ve výsledku je hra příliš chudá na obsah a to, co tam nalezneme, je zase velmi spoutané.
Hra mě nudila už v betatestech, a příliš se od dob testování nezměnila. Chápu absenci velikého počtu národů, ale nechápu absenci jiných věcí. Kde jsou ty časy, kdy hráč stavěl jeden hrad a jednu věž za druhou tak, aby se alespoň trochu ubránil pod nájezdy hord. Ty dnes neuvidíte. Strategie je spíše o zničení landmarků nebo o bojůvky míst, které máte obsadit a udržet si.
Recenze pochází z dob vydání hry. S ohlédnutím vývojáři udělali pokroky, ale pro nás, co máme rádi masivní mapy, dlouhé boje a nechceme nic zadarmo, tak je lepší druhý díl.

Pro: Vyzkoumatelné technologie, zvuk, kampaň, animace

Proti: Grafika, malé mapy, populační limit

+15