Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Sniper Elite 5

  • PC 95
Sniper Elite 5 mě tak chytl, že jsem se i já rozhodl k němu napsat krátký komentář. V první řadě musím ocenit přístup vývojářů, na který dnes už nejsme možná zvyklí. Hra byla oznámena na konci minulého roku, jen tak mimochodem, s tím, že vyjde letos. No jo, to známe, říkal jsem si, buď vyjde až před Vánoci, nebo ji stejně ještě třikrát odloží. Na jaře pak přišla informace, že hra vyjde na konci května.. A světe div se, ona opravdu vyšla. A proti svému přesvědčení jsem si ji předobjednal. Ale teď už k samotné hře.

Na jednu stranu musím říct, že stále hraju čtyřku, kterou nemám ještě úplně dohranou, takže mám bezprostřední srovnání v živé paměti a oproti spoustě profesionálních recenzí musím uznat, že zaznamenala opravdu posun. Ani ne tak jeden velký skok, jako spoustu malých krůčků. Jasně, pořád jde o sniperskou akci z pohledu třetí osoby, kde se budete většinu času stejně spíš plížit než něco opravdu celou dobu jen odstřelovat. Graficky si myslím, že se hra proti čtyřce (která už tak vypadala skvostně) posunula, hráno na PC na ultra nastavení. Ono si stačí po pár dnech zase pustit čtyřku a ten rozdíl poznáte. Mnohem více to vynikne právě díky variabilitě misí a prostředí, ve kterých hrou postupujete.

Upřímně mám čtyřku hodně rád a hodně rád mám i trojku a nemyslel jsem, že pětka tento pocit trumfne, ale troufám si tvrdit, že se tak přeci jen stalo. Odstřelování i tiché zabíjení je pořád strašně zábavné, postup misemi Vás bude bavit. Jako největší posun právě vnímám posun v jednotlivých misích. Už to není o tom, že tady máte mapu, 5 úkolů a až je splníte, je hotovo. Hlavní úkol máte většinou jeden, ale v průběhu jednotlivých misí stále odemykáte nové. Vyslechnete rozhovor, najdete dokumenty, zaregistrujete přijíždějící vozidlo s důležitým důstojníkem, to všechno Vám přidává nové úkoly do stávající mapy. Hraní je tak stále motivující, už jen neodškrtáváte úkoly ze seznamu, ale jednotlivé mise se zdají najednou takové nestereotypní, vyvíjející se.. Úkoly jsou navíc i dost rozmanité, ale to byly i v předchozích dílech..

Další změny se týkají například vylepšování zbraní, které se vrací ze třetího dílu. Tentokrát však nemáte k dispozici všechno hned, ale ve hře nacházíte ponky (upřímně konečně kolektibly, které mají ve hře smysl!), které vždy obsahují pár doplňků k už odemčeným zbraním, takže si je můžete upravovat vždy a to přímo v průběhu mise, což jsem ocenil asi nejvíc. Už nemusíte misi dojet úplně celou a na tu další si vzít třeba lepší puškohled, ale můžete si ho nasadit rovnou u ponku. Moc jsem se v tom ale nehrabal, protože to je vždy něco za něco (např. opěrka Vám sníží zpětný ráz, ale zhorší ovládání zbraně atd.), což nemám moc rád. Daleko víc mi sedl přístup vylepšování zbraní ze čtyřky. Ten zde funguje taky, jen za něj není trvalé vylepšení zbraně, ale "jen" medaile. Myslím takovéto Dát 10 headshotů na víc jak 100m, pistolí zabít 25 nepřátel v režimu Ghost atd. I tak mě plnění medailí neuvěřitelně baví. Ještěže aspoň na maximální úrovni můžete odemknout všechny skilly a už nemusíte vybírat, který si aktivujete a který ne.

Co se týče postupu jednotlivých misí, musím říct, že je těžší, než býval v předchozích dílech. Na těžších obtížnostech už to bude hodně znát. Klasický oříšek bude tank nebo obrněné vozidlo. Ve trojce ve čtyřce stačilo vozidlo prozkoumat, najít slabé místo a pak přesným výstřelem mezi mřížku motoru, do průzoru řidiče nebo třeba slabým místem v nádrži tank zneškodnit. Tady už to tak jednoduché není. Tank zničíte pouze umístěním výbušniny na zadní straně a rozstřelením. Odpočet funguje taky, ale nikdy mi tank nezničil. Jen ho zastavil a pak jsem musel použít panzerfaust. Ostatně výbušninu ani nedáte na tank, který jede nebo je v režimu hledání. Pokud se rozhodnete ho zničit panzerfaustem, musíte mířit, vybírat slabé místo a ani tak Vám nebude stačit jeden. Už nestačí tank prostě nějak trefit. Systém výbušnin funguje i na bunkry, kryty a důležitá místa a objekty. Pokud máte zničit dveře do bunkru nebo protiletadlový kanón výbušninou, vždy ji musíte někde najít a sebrat. Kárl už ji nenosí v kapse tak nějak erárně. Navíc, když ji seberete, máte prostě jednu. Což byla pro mě ve srovnání se čtyřkou asi největší bolest. Proplížíte se k objektu, chcete ho odpálit a nemáte čím - musíte se proplížit zpátky do skladiště, kde vezmete výbušninu. Což Vám při přechodu ze čtyřky prostě nedojde. Stejně jako odlákávání, které jsem hodně využíval. Ve starších dílech Kárl hodil kamínek, kterých měl tak nějak nekonečno (nebo ho vždy sebral, vysvětlení nechám na Vás), tady hází lahve, kterých může pobrat jen omezené množství. navíc se při dopadu rozbijí a musíte hledat novou. Pokud seberete nepřátelskou zbraň, vezme ji Kárl jaksi navíc, takže už se nestane, že ji omylem vyměníte za tu svoji, což jsem naopak ocenil. Konec nechtěnému vyměnění zbraně, když se snažíte prohledat mrtvého nepřítele a omylem se překliknete. Zbraň sice vezmete, ale ta původní Vám zůstává.

Velký důraz se kladl i na jistý open world prvek, se kterým to ale není tak žhavé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jasně, máte spoustu možností, odemykají se Vám další úkoly v průběhu mise atd. atd., ale např. hned v první misi máte úkol zničit vysílač. Podíváte se na mapu, cesta vede z jihu a z východu. Sice se jí můžete proplížit nebo prostřílet, ale jinudy se do základny prostě nedostanete. Mimo cestu je neproniknutelné / nepřeskočitelné křoví, kterým se prostě neproplížíte. Kárl prostě není Assassin's Creed, aby si našel cestu všude, což mě možná trochu omezovalo.

Starší díly byly hodně ulítlé na double killy, řekl bych. Stačilo, aby byly dva nepřátelé jen trochu za sebou a když se dráha střely protla s oběma těly, byl to automaticky double kill. A bylo úplně jedno, že jste jednomu prostřelili kotník a druhému předloktí. Tady to tak nefunguje. Pokud nedáte vyloženě double headshot, double kill to prostě není. Často ani když se vyloženě nabízí - střela prostě neprojde. A takových malých rozdílů tam je hodně a rozhodně osvěžují hratelnost proti předchozímu dílu.

Příběh mě tak nějak nezajímal a upřímně jsem ho ani nesledoval. Hodně lidí si stěžuje na jeho naivitu a taky na unylost obličejů v cut-scénách, ale upřímně, kdo by hrál Sniper Elite kvůli příběhu, že. Módů hra nabízí opravdu hodně. Kromě klasické kampaně, která jde hrát i v kooperaci, se jedná o survival (který jde hrát taky v kooperaci) nebo klasický multiplayer. Nově přibyla i možnost hrát za německého odstřelovače a "nabourat se" jinému hráči do kampaně, což jsem i zkusil. Upřímně je to zajímavá možnost, ale asi nejsem cílovka. Zkusil jsem to jednou, získal achievement a stačilo. Co je ale přetrvávající bolest, je možnost vybrat si po dohrání mise, projít si ji znovu a vybrat si jinou postavu. Což moc nedoporučuju, protože hra na to tak není úplně stavěná. Už ve čtyřce jsem plnil výzvy v misích se svou sovětskou odstřelovačkou, která se ale v cut-scénách měnila zpátky na Kárla, a navíc komentovala vše jeho hlasem. Takže když jste přiběhli k cíli, moje Rusanda sice otvírala pusu, ale mluvil za ni Kárl a tady to funguje na chlup stejně. Chápu, že s takovým postupem hra nepočítá, ale celkem Vás to vytrhne z pohlcení hrou. Navíc je absolutně jedno, jaké zbraně si do mise vezmete a jaké skiny jim přidělíte, anžto v cut-scénách bude mít Kárl stále ty stejné zbraně ve stejném provedení, jako měl na začátku a s jakými hra asi počítá.

Zmínit bych měl asi i animace zabití nepřátel, které jsou nově rozšířeny i o pistole, sekundární zbraně a zabití zblízka. Je neuvěřitelné, jak si na to člověk zvykne a pak mu to ve čtyřce chybí. Rentgenové záběry jsem si ale vypl, nějak mi do hry nesedí. Přitom rozstřelení mozku ze Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 mi přišly v pohodě, ale ty rentgenové záběry lámajících se kostí mě moc nebavily. Střela se navíc po průstřelu tělem nepřítele opět nedeformuje. I tak jsem si ale zpomalené záběry užíval a přišly mi neuvěřitelně odměňující a zadostiučinění hodné. (snad to nezní moc kostrbatě).

Na závěr musím uznat, že hra je to opravdu povedená, zábavná, motivující a doladěná. Na pár bugů jsem sice narazil (především v Survivalu), ale nic, co by znemožňovalo hraní jako takové. Stále musím ocenit, že hra vyšla relativně brzy po oznámení, neodkládala se a nabízí spoustu obsahu. Navíc je spoustu obsahu již teď přislíbeno a už teď se těším, jak se pustím do dalších misí nebo si vezmu další zbraně, u kterých se budu snažit získat zlatou medaili.

Pro: Další Sniper Elite, zasazení, prostředí, pocit ze střelby, vylepšování postavy, hudba, zpomalené záběry, hodně módů, vylepšování zbraní

Proti: Příběh do počtu, unylé obličeje a nezajímavé postavy, relativně málo zbraní (ale to se do budoucna zlepší), není to takový open world, jak by se mohlo zdát

+21