Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Tormented Souls

  • PC 65
Pokud chcete udělat survival horor ze starý školy, tak musíte mít buď extrémně béčkovej děj nebo psychologicky tíživou atmosféru a odkrývání příběhu. Tormented Souls není bohužel ani jedno.

Nejprve to, co mě sralo první asi tak dvě hodiny. Save system. V dnešní době už prostě není prostor pro ukládání skrz consumables předměty. Nijak se u mě tím nenavodila atmosféra starých hororů (a že jsem hrál Silent hill i Resident evil) v tomhle směru. Autoři to propagují jako featuru, ale to rovnou můžeme ukládat na memory card (kdo ví, ten ví). Proč se tohle nevyřeší prostým autosavem v dobře umístěných částech hry? Garantuji, že by to bylo o poznání těžší a zajímavější. Takhle jednoduše vypráskáte skupinu (špatně designovaných, k tomu se dostanu) potvor, odhalíte směr puzzlu a reloadnete save. Ne, tímhle se fakt netvoří "nervy drásající atmosféra". Je to jen těžce zastaralý systém ukládání, který stojí za prasklej párek.

Potvory jsou bez nápadu. Nemají ani žádný pořádný účel (i ze stránky loru je to slabší), proč vypadají tak, jak vypadají. A mimochodem. Pokud mi ještě někdo v dnešní době použije argument "vědecký pokusy", tak mu useknu varle / stydký pysk.
Je to jako kdyby jste vzaly například tvorbu Cliva Barkera. BDSM podtext, kde hraje hlavní roli bizarní natahování kůže, svalstva, masa a jeho různých modifikací pomocí jehel nebo dalších chutností. Jenže Clive Barker je slavnej svojí tvorbou, protože dokáže vytvořit nápaditou kombinaci, která zasahuje přesně na pomezí uvěřitelnosti a fikce. Má něco reálnýho ( lidský vzezření a celkově stavba těla) a něco mimo naši dimenzi (třeba Cenobiti). Tormented Souls na to nemůže pomýšlet ani z vlaku. Přirovnal bych to k tomu, když chcete vycestovat například do New Yorku, ale stopnete se v Konicích. Jako jo, je to nějaký obydlí, ale jsou to Konice. Jak jste nejspíš poznali, tak mě téma nekreativity monster celkem točí. Abych to ale vysvětlil líp, tak jde o kontext. Ten tu právě jaksi chybí a nebo je naprosto nudně opodstatněný.

Ok, to máme potvory a save systém. Grafiku by nebylo úplně fér hodnotit, když se jedná o indie počin. Koukat se ale na to dá úplně v pohodě. Některý části jsou příjemně atmosférický ( celý horní patro od meeting roomu nebo spodní patro přímo s kanclem jedný z hlavních postav ) a některý stojí vyloženě za hovno (stoky)

Co mě ale bavilo, tak je paradoxně statická kamera. Správně umístěná totiž dokáže umocnit celkovou atmosféru daný lokace. Špatně umístěná dost nasere a prakticky pak střílíte do prázdný chodby. Dá se to přežít, protože ten jednotlivý balanc určitých lokací je vyvážený ve prospěch fajn atmosféry.

A teď bych rád zmínil ty tolik opěvovaný puzzly. Jako upřímně, viděl jsem už horší. Některý jsou fakt skvělý ( například rébusy s klíčem) a některý jsou naprosto dementní (jako sorry, ale oběhnout 3x kolem mrtvoly mi přišlo opravdu celkem mimo). Naštěstí převažují o kousek ty rafinovaný. Jistý backtracking patří k starým hororům, takže buďte na to připraveni. Lítat po prozkoumaných lokacích budete často. A to jsem ani nezmínil tu vyloženě zkurvenou mapu. Ne, nádech a výdech. Už tak je tenhle koment delší, než jsem zamýšlel.

I přesto všechno se to hraje víceméně dobře. Pokud vyloženě lačníte po starým survival hororu, tak to můžete ve slevě vzít. Musíte být ale hodně HC fanda, aby jste to dojeli do konce a ještě se u toho bavili.

Závěrem bych se chtěl omluvit fanouškům hry. Pouze jsem potřeboval filtrovat svou frustraci z nedostatku kvalitních hororů. Tak nějak to dopadlo, že jsem zrovna kápnul na Tormented souls.

Pro: atmosféra starých hororů, soundtrack

Proti: mapa, save systém, nepřátelé, bossové, závěrečné lokace, některé frustrující puzzly, příběh, absence citelného ohrožení

+13