Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder

  • PC 65
King's Quest 5 je první point'n'click adventura v sérii. VGA grafika je roztomilá a jak jsem již uváděl u Space Quest 4, KQ 5 se mi graficky líbil víc než SQ4 ze stejné doby. Příběh království Daventry pokračuje stále dál. Graham se plně uzdravil, ale po procházce po venkovských cestách ho čeká nemilé překvapení. Hrad i jeho obyvatelé jsou pryč, místo hradu nachází jen díru v zemi. Naštěstí vše viděla mluvící sova Cedric. Cedric obviňuje černokněžníka Mordacka a dokonce nám pomůže přesunout se do Serenie, kde se nachází Cedricův pán Crispin, který by nám snad měl pomoct. A skutečně, pomůže nám zapůjčením vybité magické hole a právě Cedrica.

Cedric se mezi hráči těší všeobecné neoblibě a až doteď jsem netušil proč. Na vině je dabovaná verze, protože dabing této sovy je neskutečně otravný. Celkově mi přijde dabovaná verze jako velké zklamání a byť se skví lepší hudbou, kdysi mnou dohrané původní textové verzi nesahá ani po chlupy na palci u nohy.

KQ5 má vše, co má správná pohádková adventura mít - dlouhé intro a outro, řadu průběžných překážek a nepřátel, poměrně slušného záporáka (byť Mordack na Lolotte ze čtyřky nemá) a mnoho mluvících zvířátek. Mluvící zvířátka se vyskytovala už ve 3. díle, ale tentokrát je jich nějak moc a jsou lokalizovaná na několika málo obrazovkách vedle sebe. Každému jednomu živočišnému druhu může a musí Graham pomoct s výjimkou, a to je zajímavé, s výjimkou koček. Kočky Graham (potažmo Sierra) přímo nemá rád.

Ze hry úplně zmizela náhodná setkání za účelem zabití hlavní postavy. Ani těch úmrtí ve hře nebylo tolik jako dříve. Ale přesto hra obsahovala některé otravné pasáže. Na obrazovce se mnohdy něco začalo dít a Graham měl asi dvě vteřiny na to zareagovat, jinak konec zvonec. Tuto akci hra zopakovala minimálně 4x (kočka a myš, vlci u ledové královny, yetti, modré monstrum a možná jsem něco zapomněl) a přestože hráč ví, co má dělat, akci mnohdy nestihne a následuje několikanásobný load. A ovládání rychlosti hry se bohužel týká pouze chůze postavy, nikoliv těchto setkání. Další otravnou záležitostí jsou podzemní katakomby Mordackova zámku. Sice netrvá extra dlouho se z nich vymotat, ale musíme do nich dvakrát a zábavy v tom příliš není.

Celkově je pětka spíše slabším dílem v sérii. Příběh o pomstě na Grahamově rodině za zdánlivé příkoří (meow) se mi zdá dostačující, ale hra mi přijde poměrně krátká a trochu připomíná jedničku, kde je vidět snaha tvůrců na co nejmenší území natlačit co nejvíc pohádkových a jiných mýtických bytostí. V konkurenci ostatních adventur KQ5 není špatná hra, ale přijde mi jen jako poločasová přestávka mezi skvělým čtvrtým a šestým dílem.

Pro: Pěkná VGA grafika, ubylo náhodných úmrtí, některé atmosférické obrazovky (ledová královna, začarovaný les apod).

Proti: Dabing! Krátké a tak nějak to úplně nedrží pohromadě.

+16