Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Syberia 3

  • PC 50
Po ukončeném příběhu z prvních dvou dílů Syberie přichází další pokračování, které by nám mělo prozradit, co se dělo s Kate Walker poté, co na konci druhého dílu dorazila na bájnou Syberii s Hansem, který ji nakonec opustil.. Tu nalézají Youkolové, kteří zrovna podnikají posvátnou cestu se svými podivnými sněžnými pštrosy. V dnešní době však již není jednoduché tuto cestu uskutečnit tak jako dřív a proto jim Kate slíbí, že udělá vše, co je v jejích silách, aby svoji cestu dokončili.

Základ příběhu je tak trochu dolepen do původního konceptu, protože zjišťujeme, že Youkolové jsou ve skutečnosti nomádi, což v předchozích dílech nebylo řečeno, jen naznačeno, že se stěhovali společně s mamuty (ale prakticky jen za ústupu doby ledové), ale jejich obří vesnice v ledové jeskyni na stěhování nepoukazovala. Stejně tak nebylo vůbec řečeno nic o sněžných pštrosech a to ani ve studiích o Youkolech na Barrockstadské univerzitě. Najednou se ale dozvídáme, že od nepaměti žijí s nimi v symbióze.

Ale abych nebyl na příběh tak přísný, musím říct, že mě celkem bavil. Těžko ale říct, zdali mě chytl příběh sám o sobě a nebo spíš můj vztah ke Kate vybudovaný předchozími díly a tak mě prostě zajímalo, co se s ní bude dít dál. Co mě ale na příběhu hodně zklamalo, byl závěr. V prvé řadě tu je zase otevřený konec, ale také spousta nezodpovězených otázek. Proč někomu vadí migrování několika desítek lidí a obřích pštrosů z místa na místo a chtějí aby zůstali ve své původní domovině? Hlavním padouchem je plukovník, takže armáda? Proč dělají takové intriky, když můžou těchto několik desítek lidí prostě silou donutit se vrátit? Jak to, že plukovník dokázal vzít Oskarovi srdce? On má vědomosti o automatonech a vlastní Voralbergovský klíč? Co detektiv Cantine? V předchozím díle byl prezentovaný jako někdo, kdo vyřešil všechny své případy a tady se dá tak snadno odbýt tím, že mu seberou propustku? (OK, tohle řeší DLC, ale kdybych ho nehrál, tak si o kvalitách detektiva myslím svoje, protože v hlavní hře o něm potom už není ani zmínka).

Co se na hře ale hodně nepovedlo je její provedení. Hra je nyní kompletně ve 3D a graficky vypadá relativně dobře, ovládání je ale naprosto příšerné. Primárně je dělané na gamepad, ale i když hraji na něm, je ovládání opravdu krkolomné. Kate často chodí jinam, než chci, nebo se zasekává o neviditelné překážky. Ještě horší je pak ovládání puzzlů. Na papíře zní docela dobře, když pro danou činnost musím na analogu dělat podobné pohyby, ale ve výsledku kroužím s páčkou krásné kruhy, ale např. daný ventil se otočí jen do poloviny a následně se vrátí zpět. A takhle je to bohužel celou hru.

Další chyby a nedostatky už raději jen v bodech:
- Úhel kamery se občas nastaví tak, že není nic vidět.
- Někdy není možné přepnout na jiný aktivní bod v detailu předmětu a je nutné detail opustit a zobrazit znovu.
- Není možné přeskakovat titulky (což je fakt super, když hraji hru podruhé s tím, že chci získat zbylé achievementy. Takže musím čekat, než se všechny postavy znovu vykecají).
- Trochu mě štval autosave. Na jednu stranu jsem příznivcem automatického ukládání, ale bylo by fajn, kdyby se to ukládalo po dlouhé nepřeskočitelné animaci a ne před ní. Stejně tak se mi jednou stalo, že jsem ukončil hru a další den zjistil, že se mi neuložilo asi 5 minut hraní.
- Sem tam jsou nelogičnosti při řešení situací (Např. nechápu, proč si nemůžu razítkem orazit požadovanou propustku sám, když mám razítko a barvu, ale musím kompletně rozchodit mechanický razítkovací stroj).
- Občas mi nesedí dabéři na danou postavu (např. Kurk nebo doktorka Olga Efimova)
- Inventář je designovaný prakticky jen na gamepad, s myší se ovládá dost blbě.
- Škoda, že nebyl více využit Oskar, sice se malá část hraje přímo za něj, ale prostě jsem toho od jeho návratu čekal víc.
- Přijde mi, že oddíl plukovníka v Sanatoriu i plukovník samotný jsou tak trochu idioti. Hlídají jednu velkou místnost, kam Kate bez problému pronikne, ještě přeběhne za další sloup a pak je snadno všechny vysílačkou odvolá (to asi fakt nebylo slyšet, že?). Při následném útěku jsou pak za dvojnásobné blbce, protože jim uteče i malý Youkol, který má umělou nohu, s kterou by se měl začít teprve učit chodit.
- Pak je ještě otázka, proč se to jmenuje Syberia, když už to s ní nemá prakticky nic společné.

Abych tu ale neházel jenom špínu, zkusím najít i pár pozitivních bodů:
- Grafická stránka se mi líbí. Sice tu nejsou tak pěkné scenérie, jako z předchozích dílů, ale mně se ta prostředí prostě líbí.
- Pokud má Kate vzít nějakou velkou věc, tak si ji nedá do "kapsy", ale drží ji v ruce. Na druhou stranu si Oskar dal do inventáře velké pákové kleště.
- Některé situace v rozhovorech lze vyřešit různými způsoby. Scénář je ale napsán tak, že se obě paralelní linky prakticky ihned spojí.
- Líbila si mi i hudba, která hodně zněla motivy z předchozích dílů, bohužel se mi ale žádná nezapsala do paměti natolik, že bych měl potřebu si ji znovu pouštět.

Suma sumárum, tato hra se moc nepovedla. Hlavním kladem je tu asi jen ten příběh, který je fajn, ale to zpracování je vážně tristní. No snad se vývojáři poučí a další pokračování bude hratelnostně únosnější. Moc bych si to přál.
+18