Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Turok

  • PC 65
Na Turoka jsem si dělal zálusk dlouhých 10 let a ač mě původní série minula a nejspíš navždy i mine, svět pravěkých ještěrů mě láká vždy a na herní scéně je dinosauřích her jako šafránu.

Turok bych se dal shrnout jako jakýsi hybrid původního Far Cry či béčkového Vivisectoru, přičemž nutno brát v potaz, že Turok je o něco přímočařejší a v konečném důsledku asi i blbější. Od vesmírných mariňáků sice moc velké mozky neočekávám, ale to co žvatlali tady dosáhlo nové úrovně debility (rly, fakt jsem úplně cejtil vzadu v hlavě šumění, jak mi to rozpouštělo mozek). Pravděpodobně za to může i dost tragická česká lokalizace (k mému nemilému překvapení) ve formě českého dabingu. Ani by mi až tak nevadily mizerné herecké výkony, které nelze vždy vzhledem ke způsobu překládání ovlivnit (viz třeba dokument k dabingu Zaklínače), ale pod stůl mě pravidelně posílal i samotný, často vyloženě doslovný a strojový, překlad a naprostá neznalost některých základních anglických frází. Perly "oheň v díře" jsem se sice nedočkal, ale dialogy často vůbec neodpovídají situaci nebo působí velmi nepřirozeně. Např. takové "fire in the hole" je tu sice překládáno jako "bacha, granát," ale už je úplně jedno v jaké situaci. V praxi na mě letěl granát kdykoli něco vybouchlo nebo třeba když člen týmu odpaloval dveře. "Friendly-fire" překládáno opakovaně jako "přátelská střelba" je taky gól. Naštěstí příběh je tak nezajímavý, že je to vlastně úplně buřt a aspoň to čas od času pobavilo.

Tím zásadním jsou pro každou akční hru přestřelky. Ty tady ze začátku působí poněkud toporně, ale s příchodem lepších zbraní jsou každou misí o něco zajímavější. Kupodivu mě v pozdějších fázích hra bavila víc, než ze začátku. Nicméně nemohl jsem se zbavit určitého budgetového feelu, který vynikl nejvíc v bojích s bossy a většími dinosaury. Pohyb těchto potvor je zvládnutý na jedničku, ale jen za předpokladu, že nemají v cestě žádnou překážku. AI je dost blbá a zatímco u lidí, kteří stojí a střílí, to funguje dostatečně, u objemných ještěrů, jejichž jediná forma útoku je chňapnout Turoka mezi zubiska, je to už o poznání horší.

Co se týče prostředí, potěšilo mě, že ač je hra vesměs lineární, jednotlivé lokace jsou docela prostorné a určitě to není přeskriptovaný dvoumetrový koridor. Hra tak trochu působí jako hybrid mezi moderní (grafika, mechanismy, autoheal) a oldschool FPS (styl designu, méně skriptů a animací) a musím říct, že to na mě působí dost osvěžujícím dojmem. Prostředí mimozemského pralesa mě bavilo velmi, podzemní lokace a základny o poznání méně a to i díky své repetitivnosti a strohosti prostředí.

Turok i přes svůj konzolový původ dokáže nabídnout solidně rozlehlé lokace, které na jeden loading zaberou i pár desítek minut. Hra je rozkouskována checkpointy a obsahuje i jakýsi quicksave, který byl však zřejmě do hry přidán později a působí to spíš jako nějaký amatérský mód, protože funguje tak... že vůbec nefunguje. A důrazně radím ho příliš nevyužívat, rozhodně ne v přestřelkách a ideálně vůbec, protože rozbíjí hru (nepřátele a objekty mizí, skripty nesepínají, rozbíjí to i cutscény apod.).

No musím říct, že mě ve finále Turok docela zklamal. Dělal jsem si na něj zálusk dlouhá léta, ale kvůli jeho absenci prodeje skrze digitální distribuci na něj došla řada až teď. Je to slušná střílečka, která zabaví a místy i oko potěší, zejména fandy Jurského parku, ale zároveň nedokáže úplně pohltit ani příběhem, ani samotnou hratelností, která je taková dost basic a bez něčeho ani zbla originálního.

Velký dík patří Charllizemu za krabku! :)

Pro: mix moderní a oldschool akce, dinosauři, hudba, hezké a rozlehlé exteriéry, občas závan atmosféry Jurského parku

Proti: nudné a nenápadité interiéry, příběh, dlouhé loadingy, nefunkční quicksave, nenaplněný potenciál, příšerná česká lokalizace

+26