Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Dan9K

Dan9K

Daniel Patras • Praha (ČR - kraj Praha)

Komentář

Přejít na komentáře

Dark Train

  • PC 70
Moc si vážím her, které nelze úplně snadno zařadit do nějaké žánrové škatulky a zároveň se tak dobře hrají. Jasně, tady si trápení lze zkrátit pojmem "logická hra", ale zároveň je to trochu adventura, trochu i RPG a celé je to prostě hrozně zvláštní a krásné.

Grafická stylizace je unikátní a spolu s hrami od Amanita Design vlastně vytváří něco, co by se už dalo nazvat jako typicky česká stylizace. Originální, nápaditá, vymazlená, roztomilá. Práce s detaily je krásná. Obecně umělecký dojem z celé hry bych vyzdvihl na prvním místě.

Hra úžasným způsobem spojuje to, že hráče nevede za ručičku a přitom, pokud člověk překoná úvodní seznámení s tím, jak se hlavní hrdinka pohybuje a jak vůbec hra vypadá, je poměrně jednoduchá a intuitivní. Nějaký zásadnější zásek jsem neměl, o něco více jsem se trápil asi ve dvou místnostech. Moc se mi líbilo, že hráče Dark Train nenásilným způsobem pobízí k objevování herního světa a samotného vlaku.

Hádanky a rébusy jsou z větší části nápadité a různorodé. Paradoxně k závěru mi přišly čím dál jednodušší a někdy už to bylo jen o tom označit věc, co vypadla ze sběrače.

Příliš často se v herních recenzích neobjevuje téma zvuku. Různé hluky a zvuky v Dark Train dle mého zásadním způsobem dotvářejí dojem z celého díla a jsou skvělé, ať už je to zvuk samotné jízdy vlaku, otevírání různých dveří, zvuk té věci, co vám sbírá předměty. Všechno je to hrozně výrazné, zapamatovatelné. Málokdy se mi stává, že bych si pamatoval tolik různorodých herních zvuků. Skvělá práce.

K druhé straně mince; přestože oceňuji snahu vyprávět příběh pomocí obrazu a ne slov, zde se to vůbec nedaří. Hra nedává sebemenší šanci pochopit, o co že vlastně jde, a to je myslím chyba. Takhle se hráč může radovat maximálně z dílčích příběhových momentů, kdy sám něco udělá, ale chybí tomu nějaký celek. I po přečtení základního příběhu zde v úvodníku mám pocit, že by mohl být příběh úplně jiný a vůbec nic by se nestalo.

Dále mě překvapilo, v jaké chvíli přišel závěr. Dle základního schématu v kontrolní místnosti jsem se domníval, že se nacházím pouze v první třetině hry a byl jsem zvědav, co přijde dál. A on přišel konec.

Další věcí nevím, jestli brát jako negativum, ale přestože jsem psal, že hra ve svém základu není složitá, obsahuje zřejmě ohromné množství pro mě nedosažitelných vedlejších a skrytých úkolů. Mám dojem, že mi unikla tuna věcí. Asi není úplně zvykem, že průměrný dosah jednoho achievementu je v globálu okolo 3%. Na druhou stranu na nejlehčí achievement dosáhlo pouze okolo 15% lidí a ten člověk získá velmi snadno a hodně z počátku hry, což je důkazem, že Dark Train je tak nezvyklý, že většina lidí ho nezvládne hrát. A jak známo, lidské mozky mají rády to, co už znají. Holt originalita to měla vždycky těžké.

Ještě mě trochu iritovala až příliš častá potřeba doplňovat elektrickou energii ve formě blesků. Myslím, že by bylo fajn, kdyby vydržela alespoň dvakrát déle. Dle jednoho achievementu předpokládám, že je ve hře i nějaká elektrárna, ale získalo ji 2,4% lidí, takže většina je asi odkázána na blesky. A také jsem doufal v nějakou změnu prostředí, ve kterém vlak jede. V poslední hodině se stereotyp již mírně ozýval.

Celkově se však jedná o unikátní, originální, úžasně vypadající a ozvučenou hru, která sice není bez much, ale měl by si ji zahrát každý, kdo hledá trochu jiné přístupy.

Pro: vizuál, originalita, zvuky, hlavní hrdinka, hádanky

Proti: nedobře odvyprávěný příběh, lehčí stereotyp v dílčích věcech, konec přišel v nečekanou chvíli, až příliš skryté skryté úkoly

+17