Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Crysis 3

  • PC 80
Trojka šla od ruky až nečekaně svižně. Po vcelku toporné dvojce jsem se na třetí díl této série díval s pořádnou dávkou nedůvěry. Celá hra na mě od začátku působila spíše jako epilog ke dvojce a i přes jistou zálibu v prvním Crysis se mi do ní dlouho nechtělo... A nakonec: 8 hodin, 2 večery, hřejivý pocit u šulínka a zelená osmička. Jak je to možné?

Nebyl by to Crysis, abych nezačal grafikou. Čekal jsem jen mírně upragdnutý vizuál z dvojky, ale s tím, že tvůrci udělají další masivní skok kupředu, ze kterého se mi podlomí kolena a padne huba na zem, jsem už moc nepočítal. Jestli něco v Cryteku umí, tak vytáhnout ze svého enginu na svou dobu ultimátní scenérie. Počínaje velice ostrými texturami a bohatým prostředím, přes skvělé částicové efekty až po luxusní stínování a hrátky se světly. Doposud jsem hrál po stránce technické vyspělosti jen dvě konkurenceschopné hry - The Witcher 3 a Ethan Carter. Je to pastva pro oči od začátku do konce a může za to i mnohem nápaditější a bohatší design, než v minulých dílech. Potěší i velmi dobrá optimalizace. Hru jsem si i na dnes již mírně dýchavičné GTX960 užil na ultra detaily včetně ultra textur, kde je ostrý každý lísteček (a to je panečku ULTRA porno pro oči).

Druhým pozitivem je na FPS velice nadprůměrný příběh. Tentokrát jsem měl pocit, že jsou si tvůrci již opravdu jistí v kramflecích a mají konečně jasnou vizi toho, co chtějí vlastně odvyprávět. A trojka je opravdová sci-fi jízda, která funguje i jako důstojné zakončení celé trilogie. Celý příběh je osobnější (zasadit do hry Psycha jak parťáka beru jako super rozhodnutí), emotivnější a v závěru zafunguje i trocha nostalgie.

Další změnou k lepšímu je, že hráč napříč misemi sbírá různé datapady a audiology, což osobně u střílečky vždycky zrovna neocením, ale faktem je, že tady to bylo potřeba. Díky tomu se hráč konečně dozví, kdo je vlastně ten tajemný Zemi okupující vesmírný šmejd. Informací není přehnaně mnoho, to podstatné je vcelku podrobné a zajímavé a ten zbytek se dá klidně přeskočit. Takže... proč ne? Ovšem příběh samotný není naštěstí vyprávěn jen různými zápisky, nýbrž velmi filmovým způsobem. Na rozdíl od předchozích dílů, trojka obsahuje velkou dávku cutscén. Zatímco první polovina hry je spíše zaměřená na kradmý postup (ne ovšem nezbytně) a core gameplay, ta druhá je nefalšovaná akční sci-fi řežba se vším všudy. Den nezávislosti 2 hadr.

Nicméně hratelnost stále není dokonalá. Stealth moc nefunguje a novinku v podobě luku (nojo, je to trend, tak ho zbytečně narveme i sem) jsem si kvůli tomu až tak moc neužil. Prostředí to moc neumožňuje. Tvůrci rádi např. machrují s efektně vlnící se trávou. Problém je, že tráva je opravdu jen efektní a ne efektivní. Jakmile dojde v obleku šťáva, tráva netráva, hráč je pod palbou ze všech stran. Hra funguje totiž na velice primitivním principu. Jakmile hráč zapne cloak, nepřátele jsou prakticky úplně slepí, jakmile ho hráč vypne, nepřátelé vidí všechno i skrze husté listoví. Ve výsledku tak často vznikaly komické situace, kdy jsem byl doslova narvaný v někde nějakém rohu a modlil se, aby mě náhodou během toho zatraceného několika sekundového rýčárdžru nějaká zašitá havěť na druhé straně mapy nezmerčila. Je to otrava hlavně z toho důvodu, že checkpointy jsou někdy dost daleko od sebe. Ve výsledku tak každá záškodnická akce dřív nebo později skončila zuřivou přestřelkou.

Ovládání je stejné jako ve dvojce. Pocit ze střelby je konečně takový, jaký by měl být. Zbraně jsou jednak mnohem lepší po zvukové stránce, ale dávají i přijatelnou damage. Nepřátelé sice vydrží pořád dost, ale pocitově mají zásahy konečně tu správnou šťávu a odpovídající reakci ze strany protivníků. Střílení je tedy MNOHEM zábavnější a příjemnější než minule. AI je bohužel stále dost blbá. Jako snaží se o být jó agresivní a občas zkouší nějaké obchvaty, ale častěji to spíše vypadá jako takové ty současné pokusy o v prostoru se orientující roboty.

Poslední novinkou je hackování, které je naštěstí primitivní tak, že nezačne nějak výrazně otravovat. Zato samotné hackovatelné turretky otravné jsou. Klasické upravování zbraní zůstává, nějaké to zbytečné expení a odemykání ještě zbytečnějších skillů taky. Nevím, k čemu je expení v 6hodinové střílečce, ale oukej - doba si to asi žádá.

Abych to shrnul. Třetí Crysis mě mile překvapil. Tvůrci se konečně pochlapili a dotáhli tuhle dějové velmi nesourodou sérii do překvapivě velmi důstojného a ne zcela blbého finiše. K mé radosti je trojka filmovější, technicky špičková a hratelnostně konečně zase zábavná. Malá revoluce jako v případě jedničky se sice nekoná, ale za zahrání to stojí. No a ve slevě za €2,49 není nad čím váhat!

Pro: Kulervoucí grafika, vylepšená hratelnost, sebejistý příběh a dovysvětlené pozadí invaze, dialogy netrhají uši, akorátní délka, důstojné vyvrcholení trilogie, velmi atraktivní...

Proti: ...leč nevyužité prostředí, AI, nefunkční stealth, zbytečný "skill tree", principiálně nedotažený luk, turrety.

+22