Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Battlefield 2142

  • PC 75
Poslední z klasické série Battlefieldů je 2142, tedy do budoucnosti zasazený válečný konflikt s futuristickými zbraněmi a vozidly. Tenhle díl pro mě byl vždycky tak trochu zastrčený za slavnějšími kolegy a to dokonce zastrčenější více než Vietnam. Přitom mě velice příjemně překvapil. Spustit hru nebylo zrovna snadné, protože podpora EA je zrušená a hra vyžaduje přihlášení k účtu, nicméně dá se to obejít a i když to bylo poněkud komplikované, výsledek snažení stál za to. Systém hry je téměř dokonalou kopií z BF2, nakonec i engine zůstal stejný. Opět je možné slučovat se s vojáky do čet, opět lze vybírat specializace, opět je AI botů vcelku dobrá a opět tu máme řadu budov, díky kterým máte možnost sledovat nepřátele, zahájit bombardování nebo provézt masivní EMP útok. Žádná výrazná novinka se nekoná, ale to nevadí, protože ten základní koncept zkrátka funguje. Co mě nejvíce potěšilo, je atmosféra jednotlivých map. Sníh, mlha, staré krabicové budovy v blízkosti futuristických pofidérních staveb a památníků... Celé to bojiště působí dojmem zdevastované země a ta atmoška války tam prostě je. Proti sobě tentokrát stojí pouze dvě skupiny (už žádné jednotlivé národy, či společenství spadající pod tu, či onu stranu). Na jedné straně Evropská Unie v čele s Německem a na straně druhé Asijské společenství v čele s Ruskem. Moje sympatie jsou v tomto ohledu jasné, a to i když jsem z popisků misí tak nějak vydedukoval, že PAC je zřejmě agresor.

Výsměchem působí omezená výbava v SP hře. Jako odpůrce MP jsem to se svojí úrovní vojáka nikam nedotáhl (ne snad, že bych s vypnutými servery mohl), což znamenalo, že se mi neodemkla žádná speciální výbava (granáty, zbraně) do SP hry. Alespoň, že boti dodatečnými předměty disponují, čili pokud jim vezmete výbavu, třeba najdete pár min, EMP granátů a dalších drobných doplňků. Na zpřístupnění kvalitnějších doplňků se už ale neobejdete bez fan modů.

Specializace vojáků se smrskly na pouhé čtyři. Základní funkce na bojišti však zůstaly zachovány.
- Máme tu klasického průzkumníka, který disponuje sniperkou a má potenciál ostřelovat nepřátelské spawnpointy. Vylepšený průzkumník pak třímá i bročku, může pokládat miny a také může zapnout neviditelný plášť.
- Dále máme klasického vojáka s útočnou puškou. Voják má k dispozici i lékárny, takže vlastně zajišťuje i funkci medika. Vylepšený voják může pušku uzpůsobit pro střílení broků a raket a také může zapnout ochranného robota (moc pěkná věcička).
- Následuje technik, čili nejuniverzálnější specializace schopná díky malému samopalu čelit pěchotě a díky velkému raketometu vozidlům. Má také přístroj na opravu vozidel.
- Skvadru ukončuje podpůrná jednotka s kulometem a municí. Kulometčík mě příjemně překvapil, protože kulomety jsou vcelku schopnou zbraní. Vylepšený kulometčík může pokládat automatický kulomet anebo tvořit ochranné bariéry.

Pojďme na mapy. Tady jsem zažil docela šok. Už z BF2 jsem smířený s tím, že tvůrci na sólisty kašlou. Nepřekvapilo mě, že mapy jsou osekané a opět jen pro 16 hráčů, ale aby v celé SP kampani bylo pouhopouhých pět map, to už je tedy hodně přes čáru. Přijde mi to jako vztyčený prostředníček sólistům, protože i když jsou mapy kvalitní, nejde o žádný propracovaný super zázrak, který by strčil do kapsy mapy předchozích BF. První díl (1942) měl úctyhodných 16 map, Vietnam stále velmi slušných 14 map, BF2 už jen 10 map a 2142 pouhých 5 map! V MP hře sice je těch map mnohem více, mnoho z nich se přidávalo v rámci patchů, jenže pro SP hru nejsou uzpůsobené!

Seznam postřehů z map je tedy celkem krátký. Hráno za PAC

1. Belgrade
Bělehrad je městská mapa ponořená do mlhy a mírného deště. Už tady mě překvapila atmosféra, která je díky počasí i prostředí vysokých paneláků výborná. Přehledná malá mapka vyrovnaná pro obě strany. Docela prima.

2. Cerbere Landing
- Přístav, který však vinou omezené velikosti map pro SP nemá ani kousek vody. Zatímco PAC má převahu ticketů a nedobytnou základnu, Unie má tři základny položené v řadě za sebou. Celá mapka je tedy o přetlačování a postupném dobývání jedné základny po druhé. Naštěstí i na takto úzké mapě lze nepřítele obejít a zaútočit rovnou na jejich zadní základnu. Tahle taktika fungovala dobře ve všech BF a funguje i tady. Boti se sice snaží vrátit, dokonce vám na hlavu pošlou minometnou palbu, ale pokud se podaří odolat, jste krok od vítězství.

3. Fall of Berlin
- Další městská mapa a s poměrně lineárním postupem. PAC má opět výhodu nedobytelné základny a EU zase má více bodů od počátku. Opět je to mapa ve stylu přetahované o pár kontrolních stanovišť.

4. Suez Canal
- Za mě nejlepší mapa hry. Kanál nabízí Africké prostředí, a přestože je to opět lineární šňůra, kde je postup víceméně jasně daný, tak je boj velice zábavný díky technice. Konečně se ke slovu dostávají vzdušné síly a tanky.

5. Verdun
- Závěrečná mapa by z chronologického hlediska měla patřit minimálně před tu Africkou. Jde opět o dobývání vcelku lineárně postaveného koridoru, tentokráte v prostředí zničené vesničky. Vozidel je plno, a protože hlavní základny obou stran jsou nedobytné, žádné obchvaty nemají smysl. Docela dlouhá, ale díky mnoha vzdušným silám i zábavná mapa.


BF 2142 je pro sólistu pouhou jednohubkou, tedy pokud nebude jednotlivé mapy zkoušet vícekrát, což asi bude, jelikož boj je zábavný a vůbec nedělá Battlefieldům ostudu. Ač mě sci-fi prvky obvykle nechávají chladným, ovládání bojového robota jsem si maximálně užil a myslím, že jde o jeden z nejlepších kusů vozového parku napříč celou dosavadní sérií. Pokud se vám líbil BF2, potom nemůžu jeho sci-fi variantu nedoporučit a to i navzdory té krátkosti. Cena je pak samozřejmě otázkou, neboť když víte, že „kampaň“ bude po necelých dvou hodinách projitá, možná se vám nebude chtít utratit za to ty 2-3 stovky, nicméně jak už jsem řekl, znovuhratelnost je nasnadě, mody na rozšíření map také existují a tak záleží jen na každém hráči, jak se ke hře postaví a jak dlouho u ní vydrží.

Pro: Volnost, technika, pěkné mapy, výběr specializace, zimní prostředí, obstojná AI

Proti: Osekaná SP složka (malé mapy, žádná výstroj), dnes už nefunkční podpora, pouhých 5 map pro SP

+4