Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Gothic

  • PC 100
Gothic je už dnes legenda. A i pro mne je to naprosto jedinečná hra neboť díky němu jsem se dostal k RPG žánru. Kdo by to byl řekl v roce 2001 že nenápadná hra od německých Piranha Bytes udělá takovou díru do světa a získá mnoho oddaných fandů.

Gothic ale rozhodně měl čím zaujmout. Grafická stránka sice nebyla ve své době špička ale i tak se jednalo o ucházející zpracování. Pravda pokud se člověk podívá na hru dnes tak jednoznačně z grafiky unešen nebude. Jedná se o klasické 3D zpracování okolo roku 2000, všechno je tedy hranaté a placaté a celkově tako zašpičatělé. Nicméně grafika u Gothicku nikdy nehrála prim a nebylo to to co by vás drželo u hry a to i vroce 2001. Řekl bych že v době vydání se jednalo o nadprůměr.

Tím hlavním co podle mě hráče okouzlilo byl svět, atmosféra, postavy, příběh a hudba. Začneme příběhem který nás zavede do jedné trestanecké těžařské kolonie na ostrově Khorinis. Začínáme tím že jsme odsouzeni a vhozeni do kolonie. Kdo jsme a udělaly jsme vážně nějaké hrozné zločiny? To se nikdy nedozvíme, vývojáři za celou hru neodkryjí nic z protagonistovy minulosti, dokonce ani jeho jméno a tak po celou hru hrajete za Bezejmeného ( ačkoli on sám samozřejmě jméno má a několikrát se chce představit tak ostatní ho vždy nějak utnou než ho stačí říct :) ). Příběh je zajímavý také tím že prakticky až do závěru nemáte za úkol zachránit svět nebo alespoň ostrov. Nikdo za vámy nepříjde a neřekne: "Mocný hrdino zachraň nás!" Ne, jste jen další trestanec a vaše největší starost je nějak se zorientovat v kolonii a mezi frakcemi. Frakce jsou tři ( Nový Tábor, Starý Tábor a Tábor v bažinách ), každá usiluje o něco jiného a každá má různé metody. Pokud se k nějaké přidáte tak logicky se vám uzavře postup do dalších dvou. V celém tom světě je samozřejmě plno NPC postav které rozhodně stojí za to, mnohdy se vám vryjí velmi hluboko do paměti. Samozřejmě že svět je to také nebezpečný a je zaplněn různou havětí ( vlci, chňapavci atd, ale také humanoidní nepřátelé ) která vám půjde po krku.

Atmosféru taktéž dělá výborná hudba a mě osobně se saudtrack doslova vypálil do mozku a naprosto mi učaroval. Tklivé melodie ale i rázné znělky mě natolik uchvátily že jsem si ho stáhnul do mp3. Osobně se domnívám že hudba dělá značnou část zážitku a nebojím se říct že stojí na stejném stupni jako ostatní aspekty hry, rozhodně zde není jen do počtu. Hra je samozřejmě plně namluvená a Bezejmený taktéž mluví ( nejedná se naštěstí o ten případ kdy hlavní hrdina mlčí jako trotl ( promiň Gordone ) ). A že mu ta pusa jede, rozhodně to není žádná stydlivka a neváhá dění jízlivě okomentovat.

Hra je samozřejmě RPG takže zde máme tabulku kde uvidíme jak jsme na tom a kde je třeba zapracovat. Samozřejmě zde jsou klasické atributy jako síla atd. Ale můžete se naučit mnoho speciálních dovedností např. alchymii, stahování kožešin ze zvířat.. Nicméně zde je poněkud unikátní systém rozdělování bodů do schopností. Zde se to totiž nedělá tak že by jste si v tabulce naklikali co chcete zvýšit ale pěkně jste si museli zajít za trenérem nebo někým do dané schopnosti učí a u něho si dané atributy vylepšit. Nemusíte se bát že by zde nebylo co dělat svět je velký a aktivit je zde také přehršel. Stojí za zmínku že ve hře je aktivně se měnící čas. To znamená že zde den plyne jako normálně, je zde ráno, dopoledne, odpoledne, noc... Takže je logické že zde lze i spát a mnohé úkoly lze plnit jen v danou dobu. Taktéž lidé a zvýřata se chovají podle toho co je zrovna za čas. Mají zkrátka svoji rutinu a tou se řídí, prší le tedy tak se lidé běží schovat pod střechu atd. Taktéž zvýřata jsou rozdělena na dravce a kořist, takže není problém vyděl smečku vlků kterak loví nebohou oběť. A to vše v roce 2001!

Bohužel má Gothic menší škraloup na kráse a tím je ovládání. Ovládání boje je malinko těžkopádné a bohužel né úplně intuitivní. Chce to trochu času a pak si na něj dá zvyknout a pohodlně hrát.

Nastavení obtížnosti by jste zde hledaly marně neboť zde žádné není a obtížnost je dána tím jak moc silné jsou dané potvory a nepřátelé v dané lokaci. Díky tomu odpadá trapná neviditelná zeď, či trapné berličky pro které nelze jít dál. Zkrátka ještě nejste moc vycepovaní.

Takže zapoměl jsem na něco? Samozřejmě že zapoměl! Je toho tolik co bych vám ještě mohl říct. Třeba to jak jsem si zašel zakouřit trávu do Tábora v bažinách, nebo když jsem prozkoumával les a sežrali mě vlci a nebo když jsem potkal Muda který má rád zvířátka ( trošičku jinak než většina lidí :) ) a nebo... A nebo víte co? Zahrajte si ho sami a sami taky objevte taje a kouzlo Gothicku a pak znovu a znovu. A teď mě omluvte jdu znovu instalovat a hrát.

Pro: Atmosféra, hudba, příběh, NPC, svět a jeho chování nezávisle na vás, mnoho povolání, trenéři, Bezejmený, logické bariéry světa

Proti: trošku nevyladěné ovládání, na konci může být pro někoho tuhé

+26