Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Adam Hron • 34 let • Hlavní profukovač hlavní • Karlovy Vary (ČR - kraj Karlovarský)

Komentář

Přejít na komentáře

GamersGoMakers

  • PC 10
Ukrást myšlenku, ukrást mechanismy, ukrást design, ukrást stylizaci. Přidat desetinu vlastních nápadů a výsledek prodat za větší cenu, než za kolik je k mání nešťastný originál. Takhle by vypadalo jednoduché shrnutí vývoje hry GamersGoMakers a motto jejího německého "vývojáře". Tím vykradeným originálem je myšlen loňský hit Game Dev Tycoon od australského studia Greenheart Games. Ani zkušené oko znalé obou her nedokáže v prvních chvílích oba tituly navzájem odlišit. V Game Dev mám odehráno několik desítek hodin a i tak jsem GamersGoMakers zprvu považoval za plnohodnotné pokračování, kterým bohužel není.

S prvním spuštěním hry přichází i první myšlenky typu „něco tu smrdí“. Interface vypadá podivně nedodělaně a nové grafické prvky kvalitou neodpovídají zbytku hry. Orientace ve hře a základní mechanismy jsou téměř stejné, jejich grafické znázornění opět o něco méně přehledné, méně hezké a více statické. Dříve velmi dobře fungující systém vytváření her byl překopán, znepřehledněn a pouze s několika málo inovacemi vypuštěn do hry. Chyby a nelogičnosti z originální hry zůstaly nepovšimnuty, naopak přibylo vcelku dost nových nedodělků a chyb. Úžasně bezduché jsou recenze na vydané tituly, kde například u hry z žánru adventury jsou recenzentem vychvalované dungeony, multiplayer a akce, mínusem je pak slabé AI a otevřený svět. To opravdu nedává smysl. K výzkumu nových technologií nejste nuceni a popravdě se ani nevyplácí investovat do novinek, které vám ve výsledku rozhodí dobře zajetý systém vytváření her. Paradoxně tak s historickou technologií ovládnete trh lépe, než když stále zkoumáte něco nového a rozšiřujete studio.

Ve hře jsou naštěstí i světlé momenty. Mezi ty lepší a ne-kontraproduktivní patří výběr sídla studia v souvislostech s danou zemí a hráčskou základnou (pokud chci vytvářet adventury, nevyberu si za sídlo Brazílii, kde frčí sportovní simulace atp.). Dalším plusem je bezpochyby ekonomická soutěž s konkurenčními vývojáři. Na první pohled zaujme vytváření vlastních obalů, tedy alespoň do doby, než zjistíte, že je tato činnost stejně bezvýznamná, jako vymýšlet titulům názvy. Pro klasický dungeon mohu zvolit potisk krabice ve formě sportovního auta a nazvat jej Elvis The King a nijak se tato věc na výslednosti prodeje nebo hodnocení recenzentů neprojeví. Potěší sledování grafu prodeje her, možnost změnit cenu titulu, porovnávat prodejnost a statistiky názorů hráčů na zobrazené násilí ve hrách.

GamersGoMakers by mohla být zajímavou modifikací pro původní hru, její autor se však rozhodl jít jinou cestou a vydělat na práci odvedené někým jiným. Inovace ve formě pseudo-otevřenějšího světa s větší mírou grafů, statistik a konkurence kvituji pozitivně, zbytek je ovšem okleštěný Game Dev Tycoon. Pro hráče neznalého originální hry může být titul hratelností srovnatelnou a papírově i lepší volbou, nicméně podporovat vykrádání her a vydělávání postavené na minimální inovaci nedoporučuji nikomu.
+7