Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Battlefield 2

  • PC 80
Řadu let jsem si myslel, že Battlefield 2 vznikl po prvním díle a že mezitím nebylo nic krom pár datadisků. S tou dvojkou na konci by to člověk tak nějak čekal, ale tvůrci jsou očividně jiného názoru a tak je BF 2 až třetí samostatně spustitelnou hrou z BF univerza. Vývojáři válečných FPS, které mají to štěstí a dosáhnou na několikadílnou sérii, dříve či později asi musejí vytasit fiktivní konflikt ze současnosti. A tak BF 2 přináší moderní zbraně, moderní techniku a starou dobrou náplň hraní. A kdo si to na bojišti rozdá tentokrát? Samozřejmě obligátní a nudné USA a na druhé straně Čína + fiktivní země blízkého východu (MEC).

Když jsem se k BF 2 dostal, kamarád mi navrhnul, že mi vypálí na disk několik fanoušky vytvořených map. Předal jsem mu svou starou skromnou flešku o velikosti 500 MB a říkal jsem si, jak ušetřím DVD disk. Kámoš na to, jestli jsem neupadl a jak si to jako představuji. Tak jsem mu druhý den přinesl krabičku s DVD a zpátky jsem dostal skoro 10 GB dat. Po rozbalení jsem před sebou měl na dvě stovky fanoušky vytvořených map. Pravda, řada z nich byly předělávky z minulých BF, ale byly tu i desítky zbrusu nových map. BF 2 byl a možná stále ještě je fenomén a já do něj šel s tím, že je přede mnou prostě fakt velká hra.

Nejprve jsem odložil fan mapy i datadisky a vrhnul se na původní hru. MP mě nikdy předtím nezajímal a ani tentokrát to nebylo jiné, takže po úvodním tutorialu jsem se vrátil do menu, nastavil si hru podle svého gusta a vrhl se na SP složku. Tady přišla studená sprcha. Po 16 mapách z BF 1942 a 14 mapách z BF Vietnam přináší ‚velký‘ BF 2 jen slabých 10 mapek. V MP má každá mapka tři velikosti a to pro 16, 32 a 64 hráčů, jenomže SP mapy jsou jen pro 16 hráčů! Zíral jsem na to jako tele na nový vrata a říkal si, proboha proč?! Vždyť už Vietnam nabízel řežbu s 64 boty, tak co to má znamenat? Naštěstí existuje mod, který toto opravuje.

V samotné hře je vše při starém, ale specializace vojáků se rozrostly.
- Speciální jednotky jsou rychlí vojáci s náložemi a obstojnými zbraněmi. Ideální na průnik do nepřátelské základny, podminování radaru + děl a samozřejmě obsazení základny.
- Sniper čili puška s optikou pro milovníky headshotů.
- Střelec se pyšní samopaly (s granátomety) a ještě kouřovými granáty, jejichž účinek na boty je buď mizivý, nebo vůbec žádný.
- Podpůrný kulometčík, tj. chlapík s metlou lidstva a municí pro spojence. Takový ekvivalent medika, který se ale moc neosvědčí, protože munice má každý voják vcelku hodně a než ji stihne vystřílet, je většinou mrtvý.
- Mechanik neboli likvidátor zlých tanků za pomoci min a zachránce dobrých tanků za pomoci francouzáku
- Medik má krom palných zbraní a lékárniček i defibrilátor! Tím může oživit padlé spojence. Úmrtí tentokrát nemusí být konečné a padlý hráč má šanci, že bude oživen. Je to skvělá novinka! Hrát za medika mě bavilo snad nejvíce, ovšem jen při hře s kámoši, protože boti na záchranu moc nečekají a rovnou jdou na respawn.
- Raketometčík a samozřejmě raketomet + slabší samopal. Univerzální specializace.

Jak je vidno, specializací je vcelku hodně, ale naštěstí nejsou tak šíleně překombinované jako u Vietnamu. Zajímavým zpestřením je, že specializace ovlivňují i míru HP nebo délku sprintu. Vojákům je taktéž možné odemykat další zbraně. Nerad bych se mýlil, ale řekl bych, že na to je třeba hrát MP, což mě osobně přijde poněkud podlé.

Co se hraní samotného týče, tak tady se toho mnoho nezměnilo. Zabíjíme protivníky, zabíráme body a snižujeme Tickety. AI botů se ale konečně zvedla a boti dovedou řádně zatopit a to nejen přesností střelby. Boti zabírají techniku, slučují se do skupin, opravují vám vozidlo, a když náhodou padnete, nedaleký medik se vás pokusí oživit. Také jsou ve hře zakomponované zničitelné radary a děla, které může velitel daných stran využívat. Obzvláště děla jsou nebezpečná a boti s oblibou pouští dělostřeleckou palbu na základnu, o kterou právě přicházejí.

Pak je tu ještě jedna drobná novinka, s níž jsem se dlouhou dobu trápil – strany konfliktu už nemají stálou barvu. Spojenci jsou prostě modří a nepřátelé červení, a aby toho nebylo málo, všechna jména jsou z nějakého mě nepochopitelného důvodu anglická. Takže během mé první hry bych klidně mohl dostat ocenění za nejlepšího hráče USA týmu, přestože jsem hrál za Čínu :)

Tradiční soupis postřehů k misím. Hrál jsem klasickou, ničím nepozměněnou SP složku hry, takže mrňavé mapky a na každé straně slabých 8 vojáků. Jo a hrál jsem za Čínu + MEC.

1. Dalian Plants
Je hezké mít před sebou pěknou mapku elektrárny kdesi na pobřeží, ale jestliže se veškeré boje odehrávají jen v samotném středu mapy, je vcelku zbytečné vydávat se k moři nebo hledat úkryt na skalách okolo. Co mě ale zaujalo je možnost vyšplhat na vršky střech a komínů. I když mi nepřišlo, že tam čeká případného snipera kdovíjaké bezpečí, už jen ta možnost sledovat bojiště z výšky se počítá. A protože má každý voják padák, cesta dolů může být rychlá a zároveň relativně bezpečná.

2. Daquing Oilfields
Opět jakási továrna a mise založená především na dobývání a bránění středové základny. Novinkou jsou především zničitelné mosty, ale nemyslím si, že na mapě, kde jsou úlohy obou stran prakticky stejné, má smysl mosty ničit.

3. Dragon Valley
Prostředí čínského venkova beru všemi deseti. Málokterá hra dokáže z východní Asie předvést více než velkoměsta plná neonových nápisů, tržnic a špinavých uliček. Ještě taky letí džungle, ale tím to asi tak končí. Tahle mapka se mi prostě líbila a i hratelnost je fajn.

4. FuShe Pass
Miniaturní mapka s řekou a dvěma břehy. Obě strany si ze své hlavní základny vidí až k nepříteli, čili taková drsná sousedská řež.

5. Gulf of Oman
Poprvé MEC a tedy nové sety zbraní. Jinak se ale mapka podobá té předchozí, jen je místo řeky železniční přejezd a vše se odehrává kdesi na blízkém východě.

6. Operation Clean Sweep
Až doposud byly mapky maximálně vyrovnané a poloha základen skoro až zrcadlově obrácená. Konečně se věci mění a MEC brání své základny, zatímco Amíci utočí a to přes vodu! Už jsem myslel, že tu lodě ani nebudou, ale jsou tu, i když jde spíše o přepravní čluny. Celkem mě zaujaly i stíhačky, se kterými se létá o něco lépe než v minulých BF. Vinou nástupu moderní techniky je možné pomocí AA děl stíhačky sestřelit naváděnými střelami, ale stíhačka zase může vypustit falešná světla, které slouží jako návnada pro AA střelu. Prostě zajímavé vychytávky.

7. Sharqi Peninsula
Opačná situace než u minulé mise, ale vše v městském prostředí na miniaturní mapě. Měl jsem za to, že USA nemají šanci, protože základny jsou velmi blízko u sebe a hlavní základna MEC nejde zabrat. Jenomže vlajky jsou často umístěny tak, že s vozidly se k nim nedostanete a bez převahy techniky se těžko zabírají.

8. Songhua Stalemate
Vcelku rozsáhlé bažiny, mlha a čluny. Velmi pěkná mapka.

9. Strike At Karkand
Obrana města byla překvapivě jednou z nejzábavnějších misí. Možná je to tím, že US boti útočí především po hlavní silnici vedoucí skrze město, takže s vhodným stanovištěm a sniperkou je to pohodová střelnice, která končí v momentě kdy USA vytáhnou tanky a zaberou jeden bod. Spojenci ho ale rychle získají zpět a střelnice pokračuje.

10. Zatar Wetlands
Bitva o kopec, která ale nabízí i jiné řešení – nechat nepřátele zabrat kopec, obsadit jim hlavní základnu a s dvojnásobnou převahou těžké techniky dobýt i kopec.


BF 2 tím vším co nabízí, podle mě překonal své předchůdce. Grafika, ozvučení i hratelnost jsou parádní a nějakých deset let od vydání na tom nic nemění. Nové nápady potěší, stejně jako atraktivní prostředí (i ten blízký východ se mi kupodivu líbil). Zamrzí snad jen malý počet map a hodně ošizený SP. Naštěstí díky fanouškovské komunitě může BF 2 bavit dlouhé desítky hodin i v SP, díky stovkám nových map různých velikostí.

Pro: Volnost, technika, velmi pěkné mapy, výběr specializace vojáka, slušná AI

Proti: Jen 10 map, hodně osekaný Singleplayer

+6